Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Ja jag tror hon märker nedräkningen:crazy: Känslig:angel:

Men samma plats borde bli den effekten också:confused:

Nu blir jag osäker igen ang förvändas roll i det här:confused: Vad man ska göra o inte. Kanske klokt i alla fall att inte byta från förvänd utan till, för då slipper man kanske spontana byten i förvänd, som inte ska vara:confused: Tex efter en diagonal eller vända över o komma ut i förvänd. :confused:

Har du någon teori varför det tycks bli bättre byten åt det "svåra hålllet"? Är jag omedvetet mer noggran tro?

Nu blir jag osäker igen ang förvändas roll i det här:confused: Vad man ska göra o inte. Kanske klokt i alla fall att inte byta från förvänd utan till, för då slipper man kanske spontana byten i förvänd, som inte ska vara:confused: Tex efter en diagonal eller vända över o komma ut i förvänd. :confused:

Fast svaret på huruvida det är klokt eller ej äger nog bara du :D I min värld beror det helt på hur stadig du själv är i sits och hjälper - sitter du rätt så blir det inte byte oavsett i förvända :D

anledningen att man byter FRÅN förvänd till rätt är ju i början, då man vill inbjuda hästen och göra det hela lätt och "avdramatiserat"... men som sagt - huruvida det blir det eller ej, beror ju som vanligt på en själv - därav problematiken :D

sitter du rätt så blir det inte byte oavsett i förvända :D

anledningen att man byter FRÅN förvänd till rätt är ju i början, då man vill inbjuda hästen och göra det hela lätt och "avdramatiserat"... men som sagt - huruvida det blir det eller ej, beror ju som vanligt på en själv - därav problematiken :D

Jodå, tyvärr kan det bli det:crazy:

MEN du har träffat en öm punkt :o :crazy: - koordinationen:crazy:

Jag vet:D

Fast om man heter Kyra o byter på "Kvalitén"- Tip Top.dvs 4 år behöver inte bekymra sig för den förvända i LA- breeders.

Dels har den lärt sig att byta tidigt o inte tror jag att hon satt o red förvänd innan, utan att den var lydig o fattade den galoppen som hon ville o då blir det mer rätt för hästen att byta till rätt igen.

De kör alltså inte byten o förvänd samrtidigt- om de någonsin har gjort det.
Innan "Unghästmiljonen" så startade de inte förrän hästen gick min. MSV B

Fast om man heter Kyra o byter på "Kvalitén"- Tip Top.dvs 4 år behöver inte bekymra sig för den förvända i LA- breeders.

Dels har den lärt sig att byta tidigt o inte tror jag att hon satt o red förvänd innan, utan att den var lydig o fattade den galoppen som hon ville o då blir det mer rätt för hästen att byta till rätt igen.

De kör alltså inte byten o förvänd samrtidigt- om de någonsin har gjort det.
Innan "Unghästmiljonen" så startade de inte förrän hästen gick min. MSV B

Fast "man" - dvs jag - heter inte Kyra och Tip Top :D

men du snurrar lite de sista raderna?: Kyra lär in förvänd och byten parallellt vad jag vet ? du säger i sista meningen att de INTE körde byten och förvänd samtidigt? Men i meningen innan att de gjorde det?

Tror att hon liksom använder sig av den förvända som ett redskap till att byta.
För en skicklig ryttare är det inga problem att sen kunna rida förvänd då de kan balansera upp hästen o vara exakta i sina hjälper, vilket vi dödliga oftast har brister i.

Tror att hon liksom använder sig av den förvända som ett redskap till att byta.
För en skicklig ryttare är det inga problem att sen kunna rida förvänd då de kan balansera upp hästen o vara exakta i sina hjälper, vilket vi dödliga oftast har brister i.

Ja men då pratar vi om samma sak, trodde det var det jag svarade till Flash- att förvända är ett redskap till att byta. samt att rida förvänd utan att få ett oönskat byte beror helt på ryttarens förmåga....

själv är jag amatör men har konstigt nog idiot lätt för att vara väl avvägd, avslappnad och koordinerad i förvända oavsett omd en går på femtiåtta serpentiner, men i bytena spänner jag mig och gör överkurs av det hela - som du vet.

Nu lägger jag mej i:p

Alltså, det är inte så att mina hästar bytt hej vilt från förvända även om jag är okoordinerad:crazy:
Det kanske låter så, men det är det inte, utan i lägen när det vore naturligt att byta (enligt hästen) och när man i andra sammanhang verkligen gör ett byte. Tex efter en diagonal Om man ridit i båda varven en stund och växlat mellan rätt/förvänd genom oliak vägar.
Eller om man rider bågar i omväxlande rätt o förvänd (det fanns nåt LA med sånt:confused: )
Det är i de kritiska lägena jag plötsligt kan få kortslutning i huvudet och göra en felaktig rörelse och vips tänker hästen:byte :idea: .

Kyras hästar gör det ju inte för hon vet vad hon gör i varenda mikrosekund. Tex ang att använda förvänd för byten så har hon ett helt tänk runt det som handlar om att rätta på olika sätt, vilket är jättepraktiskt för henne men för mej som inte har hennes känsla och timing finns inte en chans att jag skulle komma på att hinna det hon hinner:crazy:
Jag skulle inte ens komma ihåg om jag så memorerade allt utantill, så skulle det ha försvunnit eller jag skulle inte ens märkt behovet:crazy: Förrän det var försent.

Men jag får kortslutning ibland (:angel: ) i koordinationen när det ska gå fort, och allt hänger på att man gör exakt rätt, vid exakt rätt tillfälle och exakt lagom mycket:crazy: Själva tanken i sig stressar mej. Därav min bytesfobi.

Kyras hästar gör det ju inte för hon vet vad hon gör i varenda mikrosekund. Tex ang att använda förvänd för byten så har hon ett helt tänk runt det som handlar om att rätta på olika sätt, vilket är jättepraktiskt för henne men för mej som inte har hennes känsla och timing finns inte en chans att jag skulle komma på att hinna det hon hinner:crazy:
Jag skulle inte ens komma ihåg om jag så memorerade allt utantill, så skulle det ha försvunnit eller jag skulle inte ens märkt behovet:crazy: Förrän det var försent.

Men jag får kortslutning ibland (:angel: ) i koordinationen när det ska gå fort, och allt hänger på att man gör exakt rätt, vid exakt rätt tillfälle och exakt lagom mycket:crazy: Själva tanken i sig stressar mej. Därav min bytesfobi.

Ja exakt. Och välkommen till klubben. :crazy: :eek:

ang. dina hästar så nej - jag tror inte de byter hej vilt :rofl: du har nog ytterligare lite stress tvångstankar över ämnet, om du tror att jag trodde det :rofl:

Nej men det låter ju så när jag skriver märkte jag själv :crazy: .

Det var mest för hur det kan uppfattas om folk läser. :p

Jag var vänsterhänt som barn brukar skylla min dåliga förmåga på det, att läraren som var en gammalmodig sort även då tvingade mej att lära om:idea: Bra att ha nåt att skylla på att det blir kortslutning i hjärnan:D Folk som åker bil med mej måste peka vart vi ska. Säger dom höger svänger jag garanterat vänster:angel:

Jag skojar bara med dig lite!

Jag är också vänsterhänt förresten ! :idea: Fast inte så utpräglat - klipper och skriver med vänster - allt annat går bra med höger - så jag är nog "bådhänt" :D

Du får gärna skoja, :love:

Jag är också "bådhänt", tack vare den fröken. Kan skriva med båda men använder mest höger. Skär med vänster tex. Det är nog ovanligt begåvade människor som är, tror jag:idea: :p

Fast kanske inte så koordinerade då:o

:)
hej jag tror hästen går emott hjälperna och vrångas jag tycker man ska öka drivningen med skänklarna och sitta emot ,öka minska tempo
i olika gång arterna och rid olika vägar bjudningen framåt är alltid A OCH O. på bettet ,gör lösgörande arbete mjuka upp hästens rörelser
sitt inte med hårda tyglar,mjuk hand och fin lir.tänka alltid framåt nedåt,och prova ca:love: valetti och lite hoppning som omväxling
och rida ut iskogen är inte helt fel.fråga någon som kan vara din coatch.:bump: :bow:

:idea: Tror du förresten att T T bytte samlad från början?
Appropå att inte göra krumelutter innan hästen är sdn:p

KL.

beträffande Kyra, så tror jag att även hon och hennes gelikar, har hästar som ibland byter på fel ställe, just för att de tror att de ska byta, däremot så hanterar nog proffsen sådana missar på annat sätt.

:)
hej jag tror hästen går emott hjälperna och vrångas jag tycker man ska öka drivningen med skänklarna och sitta emot ,öka minska tempo
i olika gång arterna och rid olika vägar bjudningen framåt är alltid A OCH O. på bettet ,gör lösgörande arbete mjuka upp hästens rörelser
sitt inte med hårda tyglar,mjuk hand och fin lir.tänka alltid framåt nedåt,och prova ca:love: valetti och lite hoppning som omväxling
och rida ut iskogen är inte helt fel.fråga någon som kan vara din coatch.:bump: :bow:

Jag ska fundera på dina tips, jag gör nog det mesta av det du skriver, men min häst går inte emot hjälperna, utan har bli stressad och får "panik".
I det läget är det farligt att öka drivningen.

Annars håller jag med dig om ang lösgjorhet och bjudning.

Iom att det blev som det blev i går, så red jag ut länge idag, sedan mycket skolor längs vägen, jag hade själv träningsvärk.....:D men plågade mig att rida utan stigbyglar.

Sedan red jag i hagen, på samma ställe som i går, på olika volter med övergångar skritt-galopp-trav-skritt galopp- trav - osv.

Han var en dröm:love:
Imorgon blir det tömkörning och på söndag ska "på det igen".

Skam den som ger sig.:)

KL

Hästen var riktigt laddad och tänkte ha lekstuga nere vid sladden och flamsade så jag bestämde att inte träna byten idag.
Trots att jag lagt ner ambitionerna kunde jag sen inte låta bli at rida in på en diagonal och göra ett vänster-höger-byte bara helt apropå. OCh det gick bra:eek:

Efteråt tänkte hon dra iväg lite men sansade sej snabbt. Jag tror det var mitt fel, det är jättejobbigt ibland med en häst som reagerar på allt. Jag tror jag nästan hoppade till av glädje när bytet gick så bra o störde henne direkt efter.. Jag måste medge att det går så fort att jag har inte full koll vad jag gör:crazy:

Fegt nog gjorde jag inte om det, eftersom det kändes mest som en lyckträff i dagens läge.

Imorgon ska jag försöka ta mej ner på gärdena i snön och träna, det behöver hon:cool: Tänk om jag vågar prova ett till efter:p

KL.

beträffande Kyra, så tror jag att även hon och hennes gelikar, har hästar som ibland byter på fel ställe, just för att de tror att de ska byta, däremot så hanterar nog proffsen sådana missar på annat sätt.

Ha, kom just på en sak! Det finns en bild i Kyras bok längst bak på Master:idea:
Ett misslyckat försök vid inlärning av galoppombyte. Härligt:banana: Får man lägga in såna om man länkar? I så fall ska jag dra igång scannern. Det är en mycket uppmuntrande bild:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka