Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Jag hoppas det, just nu är jag mest nervös över att komma i väg i detta väglag.....

Kan du inte rida den värsta biten?
Fin uppvärmning:)

Vad roligt för dig.
Vem ska du träna för?

Jo, jag kan leda honom ner till vägen ca 1 km i värsta fall, eller så ber jag sambon köra och jag åker före och stoppar ev mötande bilar.
Sedan är det nog hyfsat ute på stora vägarna om det inte snöar på.

Har ni så mkt snö "däruppe i norr"? ;)
Här är det riktigt bra lite blött bara, utom på sista lilla biten grusväg in till stallet där ligger snön fortf.

Fniss.

Vi har väl ca 15 cm skulle jag tro, och "våran" väg ut till den större vägen plogas så den blir hal, men våran vägförening är snål, så den sandas inte, och det är rejält backigt vilket innebär att får man möte är det kört....
70 vägen ca (6km) ner till E-18 är och helt snötäckt, men där klarar man sig att köra långsamt.

Det ska bli kul och det är flera som är lite ringrostiga, så jag är just nu vid gott mod och oroar mig istället för att hovis inte kommer i morgon, jag måste ju oroa mig för något...:angel:

Jag tränade 10 ggr för den tränaren på 80-talet.

den var subventionerad av SRF om man hade startat MSV B.

Hade då bara axel som var ung o sjuk o fick då låna min kompis häst som gick FT.
Hade tävlat den lite tidigare.
Den hade konstanta sår i munnen, så jag red med antingen Hack. eller en stång. Det var ju inget vidare. Gissa om hon tyckte att det var givande:angel:

tränade då serier, men hann aldrig med det där- Halvhalt- rid framåt- byt osv.
Halvhalterna gick inte igenom.

det var då enklare att bara rida framåt o iallafall få stora byten. hästen var stor o hade en fin bärig galopp.

Tänkte på de serierna som reds i helgen.
En del påbörjade dem en bra bit in på medellinjen o var klara långt innan dens slut.
Jag vet att jag har påbörjat dem nästan på en gång för att inte göra det sista i hörnet, fast då var det i 5 st i var 4.e o 3:e -tror jag.
En del stannar upp i bytet för att få till dem.

tycker att det ser orytmiskt ut- att den tappar galoppen o flytet.

Hur har det gått på kursen:idea:

Själv ska jag ta upp tränandet igen nu, om hon inte hittar på nya hyss och får nya sår mm. :crazy:

Tyvärr får jag väl ta sats mentalt igen nu, känns det som.

Snacka om att det är inspirerande och otroligt utmanande att åka iväg som jag gjorde lite på "vinst och förlust".

Det var bara så BRA!!!

För att återknyta till vad denna tråd egentligen handlar om så berättade jag första dagen lite om oss, och hur galet det blivit med bytena + att min häst "panikar" och ger sig i väg.
Iom att jag är en fegis och att han inte är riktigt i gång så ville jag ta det lugnt och inte göra några byten.....:angel: första dagen.

Jag fick höra att ALLTID ALLTID bryta av till skritt efter ett byte med en häst som får panik eller som vill iväg, oavsett hur bytet blir.
Lugnt till skritt, klapp, sedan eftergift i skritt ocg ny galopp.
Så arbetar de med sina hästar som har mycket i huvudet och i kroppen.

Nåväl. Vi jobbade med ställningen och takten och formen, och skolorna, och trots att jag inte ridit på volt sedan i december så var serpentiner i galopp 4 och 5 bågar inga problem i galoppen.
Han var fräsch, glad och imponerade.
Fick beröm för formen och takten:)
Och beröm för hans positivet och elastisitet/rörelse. Kul att höra om ens 17 åring.

Andra dagen tyckte tränaren att han var så fin i galoppen (är inte van att höra det) så jag fick börja med serpentiner 4-5 bågar med enkla byten.
Sedan att göra bytena längs långsidan i en båge, till förvändgalopp.
Ni vet, gå in litegrann mot mitten, tänka skänkelvikning och byta, rida ut mot väggen och göra halt, klapp osv.
Gick igenom byteshjälpen och jag fick det bekräftat att jag är otydlig.
Jag gör byteshjälpen med att ta tillbaka skänkeln, men ger inte tryck, (rädd att han ska fara iväg).
Nu gav jag tryck med nya ytterskänkeln, samtidigt som jag tog en förhållning med nya yttertygeln.
Först fattade min häst ingenting. Jag blev ju spänd, men sedan bytte vi en 4 -5 ggr i båda varven och alla bytena var luftiga och rena!!
Han tappade formen och jag tyckte han drog iväg, men fick höra att jag verkligen överdrev!!
Efter det blev han lite upphetsad, men hade inga problem att gå in på 5 serpentiner och göra enkla byten på medellinjen, lugnt....

:)

Så roligt, nu är jag taggad och vill inget annat än att träna!!

VAD ROLIGT! GRATTIS!:)

Jag läser med intresse, verkligen. Jag har bla problem med att inte bli otydlig ELLER övertydlig, hitta rätt, vilket inte är så lätt. :crazy:

Det är väl så när dom är känsliga att man är rädd att överdriva och blir otydlig istället:o Jag känner igen det även från andra övningar. Jag tror det är därför mina byten åt höger funkar bäst, jag har från start fått vara mer tydlig ang högergalopperna och det sitter i mitt huvud och därför har bytena blivit väldigt fina åt det hållet ibland. Jag känner själv att jag gör annorlunda.....

Ska läsa igen för jag tror jag kan ha hjälp av det du beskriver:idea:

Det där med sk vikn har jag fått tips om tiidgare men inte provat, då gjorde hon ju illa sig precis efter.

Ang att gå ner i skritt låter det som att hoppa en het häst, ner i skritt eller halt efter hinder eller serie, tillbaka till skritt om den blir het emot hinder, osv. Kom bara att tänka på det. Inte ge chans att stressa, alltid lugn.

Senast ändrad av en moderator:

F-n vad bra:banana: , och visst är det bra att få höra sanningens ord ibland:angel:

Har du ngn plan nu?
För hur du ska gå vidare?

Vad kul att det har gått så bra :bump:

Jag känner igen det där med byteshjälpen.....min har ju åxå farit iväg i 300 knyck efter bytena (i början i korsgalopp dessutom) så ibland har man knappt vågat röra honom med skänkeln...
En kompis red honom två dagar förra veckan och det var jättenyttigt att se - hon har mkt bättre timing än jag i bytena, flyttar skänkeln och ber sen om byte - och nu funkar det kanon även när jag rider :)
Det gäller ju att se till att hästen är vaken för bytesskänkeln, utan att för dens skull överfalla (jag har prövat, så jag vet numera att det inte går ngt vidare med det :angel: )

Att gå ner i skritt låter logiskt för mig med, det är så jag gör spontant.
Men, jag har nästan alltid blivit instruerad att fortsätta galoppen, oavsett vad som händer, självklart har det blivit en frustration för både mig och hästen....

Fördelen att rida för "proffs" är att de har en stor erfarenhet av olika typer av hästar.
Jag tror att det är svårt att tänka sig in i ett temperament som min häst har, det måste man uppleva.

Vad kul att du kan läsa och ta till dig tips!!

Att rida skänkelvikning innan bytet är något jag fått göra för olika tränare, då är hästen rak och man får lättare tag på yttersidan, obs att det ska var en väldigt svag skänkelvikning.

F-n vad bra:banana: , och visst är det bra att få höra sanningens ord ibland:angel:

Har du ngn plan nu?
För hur du ska gå vidare?

Ja, sanningens ord är bra!! Om den sägs på ett pedagogiskt sätt, annars har jag svårt att ta till mig det.

Planen är nu att det ska vara en kurs till i maj, sedan 2 eller 3 i höst och jag har bokat in mig på alla.:) :angel:

Men närmaste planeringen är att åka till ridhuset, det nya i närheten, sambon kör på våran väg....:D
Rida en eller två programträningar, och så börja rida lektion igen.
Ang lektion tror jag att jag ska rida varannan vecka, inte varje.

Jag ska verkligen försöka bibehålla den takt och det tempo vi har jobbar fram här i vinter, träna på bytena och se om jag anmäler mig till lite tävlingar.

Sedan ska unghästen i gång nu, och när jag är iväg och ser lite andra hästar så får jag en helt annan distans, jag kan säga att hon är nog otroligt cool och snäll.....jag måste bara få in det i min skalle....:crazy:

Vad kul att det har gått så bra :bump:

Jag känner igen det där med byteshjälpen.....min har ju åxå farit iväg i 300 knyck efter bytena (i början i korsgalopp dessutom) så ibland har man knappt vågat röra honom med skänkeln...
En kompis red honom två dagar förra veckan och det var jättenyttigt att se - hon har mkt bättre timing än jag i bytena, flyttar skänkeln och ber sen om byte - och nu funkar det kanon även när jag rider :)
Det gäller ju att se till att hästen är vaken för bytesskänkeln, utan att för dens skull överfalla (jag har prövat, så jag vet numera att det inte går ngt vidare med det :angel: )

Ja, jag tror nog med att jag har överfallit, kontra gjort så lite som möjligt.
Jag kan trösta mig med att han inte byter med någon annan, utan att bli super stressad.
Men ska verkligen träna på det här nu. Han kan ju egentligen, så när han blir lugn och trygg så tror jag att det kommer gå bra.

Tänk vad olika dem är-hästarna.
Min val. har bara galopperat vidare:angel: :angel: o inte brytt sig alls.
När ryttaren har tagit till mkt o stora hjälper då har det blivit "åka av"- i varje:idea: Aha är det det här du vill:bump: :bump:

Vad kul att du kan läsa och ta till dig tips!!

Åh jag tänker över allt jag ser eller hör utifrån om det skulle passa mej och hästen. Jag läser gärna såna beskrivningar av övningnar som dina för det ger nya tankar om hur jag kan tänka. Jag känner ju igen en del av de problem du haft, tex att jag tenderar att göra för lite, av rädsla att inte överdriva, och tvärtom:crazy:
Det behövs också olika mycket i olika lägen, ibland behövs mer tydlighet men då är nog grundproblemet att hästen inte är fokuserad på mej utan annat och då kanske det är bättre att ägna sej åt det först.

Vi börjar komma igång trots såret, och igår bytte hon bra ute 3 gånger med kanske 6-7 språng mellan första gången och eftersom det gjorde mej övermodig så blev det 5 mellan till nästa bara:o
Rakt fram i lite snö på en skogsväg. hö-vä-hö.

När det går så bra blir jag lite rädd att försöka mer, :crazy: prestationsångesten. Men det kommer väl.
Sen inomhus skulle vi hoppa några skutt för första gången på ett tag
men då blev hon så upptänd av åsynen av hindren att hon slutade lyssna och det är då man behöver vara övertydlig eller gå tillbaka och jobba med LYSSNA.

KL

Lite uppdatering.

Satt och läste ett referat från en Per S clinic och där stod det ungefär samma saker ang galoppombytet som jag lärde mig på kursen, att gå ner i skritt efteråt.
Det gjorde P & P med de hästar som blev laddade, även i serierna, då gjorde de 2 byten, sedan skritt, galopp igen och 2 byten, osv.

Ju mer jag tänker på det, är det ju så logiskt, men som sagt, de allra flesta har sagt åt mig att bibehålla galoppen....när jag brutit av.

I artikeln stod det också att P & P börjar träna byten innan den förvända galoppen är befäst, visst känns det igen?:)

Själv har jag varit iväg i ridhus och min häst var så fin:love:
Han har lite träningsvärk, men väldigt "med", och då är han en på miljonen att rida.
Bytena jag gjorde var alla rena, men han skuttade upp i luften, förmodligen för att han inte behöver springa iväg efter bytet, och någonstans måste väl spänningen ta vägen, jag ignorerade det, så får vi se hur det utvecklar sig, ska iväg i morgon igen.

Aldrig har det varit så roligt att rida som nu!!!!:bump:

Du ser:idea:
Strunta i dessa Buketips o lyssna på proffsen:rofl:

Vad roligt för dig:banana:

Ska försöka att träna lite själv innan de springer o skadar sig i hagen- man märker av vårkänslorna på dem:bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka