Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.
Snacka om att det är inspirerande och otroligt utmanande att åka iväg som jag gjorde lite på "vinst och förlust".
Det var bara så BRA!!!
För att återknyta till vad denna tråd egentligen handlar om så berättade jag första dagen lite om oss, och hur galet det blivit med bytena + att min häst "panikar" och ger sig i väg.
Iom att jag är en fegis och att han inte är riktigt i gång så ville jag ta det lugnt och inte göra några byten.....
första dagen.
Jag fick höra att ALLTID ALLTID bryta av till skritt efter ett byte med en häst som får panik eller som vill iväg, oavsett hur bytet blir.
Lugnt till skritt, klapp, sedan eftergift i skritt ocg ny galopp.
Så arbetar de med sina hästar som har mycket i huvudet och i kroppen.
Nåväl. Vi jobbade med ställningen och takten och formen, och skolorna, och trots att jag inte ridit på volt sedan i december så var serpentiner i galopp 4 och 5 bågar inga problem i galoppen.
Han var fräsch, glad och imponerade.
Fick beröm för formen och takten
Och beröm för hans positivet och elastisitet/rörelse. Kul att höra om ens 17 åring.
Andra dagen tyckte tränaren att han var så fin i galoppen (är inte van att höra det) så jag fick börja med serpentiner 4-5 bågar med enkla byten.
Sedan att göra bytena längs långsidan i en båge, till förvändgalopp.
Ni vet, gå in litegrann mot mitten, tänka skänkelvikning och byta, rida ut mot väggen och göra halt, klapp osv.
Gick igenom byteshjälpen och jag fick det bekräftat att jag är otydlig.
Jag gör byteshjälpen med att ta tillbaka skänkeln, men ger inte tryck, (rädd att han ska fara iväg).
Nu gav jag tryck med nya ytterskänkeln, samtidigt som jag tog en förhållning med nya yttertygeln.
Först fattade min häst ingenting. Jag blev ju spänd, men sedan bytte vi en 4 -5 ggr i båda varven och alla bytena var luftiga och rena!!
Han tappade formen och jag tyckte han drog iväg, men fick höra att jag verkligen överdrev!!
Efter det blev han lite upphetsad, men hade inga problem att gå in på 5 serpentiner och göra enkla byten på medellinjen, lugnt....
Så roligt, nu är jag taggad och vill inget annat än att träna!!