Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Hejsan!
Jag har ett liknande problem med mina byten,
på en åker i mellangalopp och då jag står upp byter hon jättefint.
Me på banan så studsar hon då jag samlar henne och sedan skjuter iväg i galoppen.
har provat med en bom för att få ett mer exakt byte, men hon suger mot den och hoppar över den.

Tänker om det är jag som gör något galet, så här gör jag...
jag fångar upp galoppen, med mjuk hand för att inte bli passiv, jag räknar då hästen sätter ner inre frambenet, ett, två, tre, då hon sätter ner det inre frambenet på tredje så sitter jag om och ställer henne åt det "nya" varvet. Oftast så byter hon, från höger-väster, men när man kommer i vänster och byter till hger så går det aldrig lika bra, ibland byter hon inte utan bara skjuter iväg.....

Vet ni vad det är för fel??

Om hästen blir studsig har du ingen ärlig samling i bjudning.
Jag skulle träna mera på tempoväxlingar i galoppen, för att få hästen mera framför skänkeln.

KL

Här kommer lite uppdatering från oss.

Bytena verkar sitta rätt bra nu, lugnare och rena.
Det verkar som att efter att jag metodiskt brytit av efteråt, så har det tryggat honom, MEN det behövs nästan ingenting, förrns han blir spänd.

Det har mer och mer gått upp för mig hur viktig galoppkvaliteten är.
Jag har trott att jag har haft hyfsat galopp, men när jag har kommit vidare så har jag förstått att jag "lurat" mig själv lite.

Galoppen idag är rund, och han har äntligen accepterat en låg form, han är reglerbar och lyssnar.

Så nästa steg nu är BÄRKRAFTEN, framför allt högerbak, där han fuskar och så måste han upp fram. Och upp med huvudet, så jag försöker få honom att hitta en egen balans där. Skitsvårt, men kommer jag dit, är bytena i dagsläget inga problem.

Men oj vad svårt det är nu när jag kan sätta lite mera tryck i honom och vi balanserar på ett hårstrå att från det gå över till spänning

Hejsan!
Jag har ett liknande problem med mina byten,
på en åker i mellangalopp och då jag står upp byter hon jättefint.
Me på banan så studsar hon då jag samlar henne och sedan skjuter iväg i galoppen.
har provat med en bom för att få ett mer exakt byte, men hon suger mot den och hoppar över den.

Tänker om det är jag som gör något galet, så här gör jag...
jag fångar upp galoppen, med mjuk hand för att inte bli passiv, jag räknar då hästen sätter ner inre frambenet, ett, två, tre, då hon sätter ner det inre frambenet på tredje så sitter jag om och ställer henne åt det "nya" varvet. Oftast så byter hon, från höger-väster, men när man kommer i vänster och byter till hger så går det aldrig lika bra, ibland byter hon inte utan bara skjuter iväg.....

Vet ni vad det är för fel??

Läs igenom tråden några gånger, det finns många bra tips här.

Tänk på att aldrig bestraffa fast hästen ger sig i väg.

Jag tror som PF att du behöver jobba med galoppen och stämma av om hästen är rak innan bytet.

Nej jag tror inte Top flight har några galoppresultat. Det var nog någon annan tror jag.

Jag var ju barn på den tiden som det diskuterades men då stod det åtminstone i alla intervjuer att Top Flight xx hade gått löp. Men det är ju väldigt länge sen så mitt gamla minne kan svika lite:p ;) 70-80-talet måste det ha varit.

Ursäkta avvikningen från ämnet mimus:o

Jag har oxå för mig att han hade löpt:confused:

Makens häst hette väl Aintree xx:confused:

Har du börjat att träna bytena efter ökningarna på diagonalen?

Det börjar att bli dags att anmäla sig till ngn tävling nu.

Ska rida för Lars några ggr o få några åthutningar:angel:

Jag har med för mig att han löpte men inte samtidigt som han tävlade dressyr, utan det gjorde han innan dressyrkarriären.

Maken hennes hade väl Vivi som mest kända eller?

Har du börjat att träna bytena efter ökningarna på diagonalen?

Det börjar att bli dags att anmäla sig till ngn tävling nu.

Ska rida för Lars några ggr o få några åthutningar:angel:

Jag brukar tänka på dig när jag rider, för du har "tjatat" om det där med galoppen.........

Nej, jag har inte bytt efter diagonalökningarna, det är inte läge att träna det, utan planen är att göra som förra året, jag gör det på tävling och hoppas.....

Jag har anmält mig, och har en plan, nu är det MSVB2 och då är det inga byten efter diagonalen, känns bra att börja där, vi behöver några klasser att "sprattla runt på", å andra sidan gjorde jag väl det i alla starter förra året...........:D

Vad kul att du ska rida lektion!!!!!:bump: :bump:

Jag har med för mig att han löpte men inte samtidigt som han tävlade dressyr, utan det gjorde han innan dressyrkarriären.

Maken hennes hade väl Vivi som mest kända eller?
demensen sprider sig:angel:
Vivi var en tjejs häst.
Eriks hette Jojo.

egentligen är det inte svårt med bytena efter diag. om man delar upp det.
Först ökar o tar tillbaka sen "bara" RID o byt.

Det som kan vara problematiskt är om hästen har lärt sig:devil:
om man låtsas som att man ska rida i samlad förvänd, fast då blir det överraskningsmoment- sämre byte.:(

Senast ändrad:

Inte i Sverige i så fall:confused: . Finns inga resultat i alla fall på galoppsport.se Men han är född i Sverige så det är ju skumt i så fall.

Men den jag hörde var en annan som hade parallell karriär. Ska fråga den som sa det..

(Sorry mimus)

Axel: så Lars ska skrika åt dej:bump: :devil: Kul!

Jag ställde frågan på ett annat forum och fick detta svar:
"
Hittade en gammal Ridsport special och i den stod det om ett fullblod som samma dag tävlade svår dressyr OCH gick löp!
Han hette Manni xx och var e: Mark-Ye-Well xx u: Lady Metronome, var född 1968 och ägdes av Yvonne Malmström. Ekipaget fick bla ett brons i SM och togs ut till OS-laget som skulle till Moskva, men Sverige bojkottade OS den gången så det blev ingen start.

På Ridsportförbundets hemsidas resultatsidor hittar man en del fullblod.
Här är länken till resultaten från dressyr SM från starten 1954 och framåt:

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=105920"

Stort tack till Soffiplopp som kunde svaret:bow:

OK tack för dina forskningar:bow: ! Kan ha varit den då:idea:

KL

Plockar upp den här tråden igen:idea:

Jag har senaste tiden bara bytt ute på raka galoppsträckor och det har börjat fungera riktigt bra, även om det då är i hoppsadeln. Har faktiskt lyckats att riktigt planerat byta några ggr med bara 3-6 språng mellan, cirka. Det känns som rena byten men dock inte helt raka alltid, hästen har en tendens att överarbeta när hon vet vad det ska bli och tvärar lite otåligt.

Om jag vore mer av noggrann person skulle de nog vara ännu bättre :o Jag blir lite hafsig och blir så trött på mej själv.:mad:

Idag red jag ut i nya dressyrsadeln och med kandaret (2:a ggn jag använt det) vågade prova ett par byten och de blev riktigt ok. :eek:

Jag har ju lite respekt för att det är kandaret och blev lite mesig efter andra och då passade hon på att öka en bit och ta för sej.

Det kunde väl varit mer prydligt:angel: men jag är nöjd att hon nu ändå är så med på noterna och faktiskt inte stressar före utan snällt har väntat, sista tiden. Kämpar alltså på, men jag har fortfarande lite skräck för att byta på ridbanan, är så rädd att det blir fel för den stackars ambitiösa hästen.:crazy:

Vad kul! Låter som ni gjort stora framsteg.

Vad är det för sadel du har köpt?

Själv focuserar jag, eller försöker focusera:angel: på vägarna, rakriktning och galoppen. Får jag allt på plats, så fungerar bytena bra, men missar jag lite grann, så är det kört.
Trist med en häst som inte ger något gratis......(vill rida på en räkmacka).

Red en lektion i tisdags, och gjorde några fina byten, sedan sa min hjärna upp sig, och helt plötsligt visste jag inte hur man gjorde.....min känsliga häst blir då helt förvirrad och spänner sig än mer och sedan är vi tillbaka till gå.

½KL
Det där med hjärnsläpp är kul:angel: :crazy:
Gjorde ett tag riktigt fina skrittpiruetter, fick t o m 8 av Sthlms hårdaste domare. Sen kunde jag bara inte:eek:

Började tänka, krångla till det o red i varje steg runt- som jag hade gjort förr med sämre resultat.
tog säkert 1 år innan jag kom på det igen.

Ett år............oj.

Så nu dröjer det alltså lång tid innan vi kan byta igen.......:D

Men jag håller med dig ang skritt piruetterna, jag har också alltid får 7 och 8 på dem, men sedan lärde jag mig hur jag skulle göra, och började tänka, och då blev det i bästa fall 5 och 6 i betyg.

Sluta tänka och gör på automatik, vad sa Kyra i sin video nu igen, att man måste göra en sak många tusen ggr innan det blir automatik.

Tänk om man kunde lita lite mer på sin häst i sådana lägen och inte krångla till det så mycket.

Fast jag måste tänka mer på att flytta framdelen på storan. Den har låång väg runt. Men de blir bra de med efter att jag flyttade fram yttersk.
OT visst...

Det borde vara fler som håller på med byten??? Var är ni?

Ja vi leker ju lite med byten åxå :D

För tillfället sitter de jättebra - allt handlar nu om galoppkvaliteten före (och efter). Är den bra blir bytena :d - då byter vi i vartannat plättlätt :)
Det jag jobbar mest på är att han ska vara rak och rund, vänta men med stora galoppsprång - måste "åka häst" lite mer själv, jag gör gärna alldeles för mkt :o och med en superambitiös och lite het häst blir det pannkaka då...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka