Hur går detta ihop? (stamtavla)

Willja

Trådstartare
Jag sökte efter min hästs stamtavla på allpedigree och fann hans mamma och pappa. Det finns ett registrerat för på mamman som är fött samma år som min häst, med exakt samma stamtavla, men med ett annat namn?

Jag skulle ju inte tro att det är en tvillingfödsel. Brukar allpedigree-sidan stämma?

Här är stamtavlan på W's syskon som inte borde stämma:
http://www.allbreedpedigree.com/what+is

Sv: Hur går detta ihop? (stamtavla)

Vem som helst kan lägga in en stamtavla där, och det är inte säkert att det stämmer. Alltid värt att dubbelkolla, men rolig läsning och lite lucköppnare, just för att det kan ju finnas folk som vet mer än vad som finns registrerat.
/U

Den sidan kan du inte luta på eftersom okunniga ofta ändrar så det blir heltokigt, varken ras eller stam stämmer. Vet man vad man tittar på kan man hitta intressant info där, men man måste veta att det är rätt hästar inlagda i stammen.

Halkar in på ett bananskal här ;)
Kan man få reda på vem som har lagt in uppgifter på en häst på sidan ?
Någon har lagt in min hingst med både bild och uppgifter, Har ju inget emot det egentligen , men en del av uppgifterna är totalt felaktiga

Tesora

Allbreed kan man inte lita helt på eftersom vem som helst kan ändra på uppgifterna väldigt lätt. Det finns många ston med namnet Werena och antagligen har någon valt fel sto när de la in uppgifterna.

Den här websidan är mycket säkrare:

länk borttagen av moderator

Det blir din hästs pappa som kommer upp här, tyvärr har vi inte så många avkommor listade efter honom ännu.

Jag kan lägga in din hästs uppgifter där om du vill. Du kan skicka dem som privat meddelande till mig.

Senast ändrad av en moderator:

Varför är den sidan säkrare?
Jag hittar min hästs mamma i dubbla upplagor där.
Jag hittar min hästs bror i tre upplagor.
Och det är bara på ett "sök"... (stuterinamnet)
Fast stammen på alla "upplagor" är korrekt i alla fall! ;)

Den är säkrare därför att man måste registrera sig innan man kan lägga in hästar. Vi är också ett gäng som håller koll och försöker rensa med jämna mellanrum. Att vissa ibland blir dubbla kan bero på att folk lägger in hästar fel, t ex skriver xx bakom namnet, och därför kommer den inte upp vid sökning och kan då bli inlagt dubbelt.

De felen jag hittade i min första sökning borde jag anmäla till någon ansvarig m a o. ;)
Stammen är ju inte fel, men det blir ju tokigt när samma individ finns i fler upplagor (det rör sig inte om fullblod, men det är ju lätt att skriva namn olika ändå t ex med och utan stamnummer).

Längst ner på About Us sidan finns ett email till Hugh McMahon (hugh@sporthorse-breeder.com).
Du kan ju anmäla dubletter där.
Data basen håller just nu på att uppdateras lite så när jag kollade nu så fungerade inte länkarna till oss på panelen.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 907
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par...
2
Svar
28
· Visningar
3 176
Senast: Belethien
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka