Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Hoppas de går bra :)

Idag åkte Namirs bästa kompis, men dom tog en sista busrunda igår i hagen när vi stod och titta på dom :love: Han får klara sig med gamlingarna en månad innan han ska på bete.

KL

Nu så får Lanzelot inte gå med sin älskade storasyster längre. Hans testiklar har vuxit rejält i storlek även om han inte har blivit direkt hingstig mot stona så tog vi det säkra före det osäkra.

Nästa månad så kommer hans nya kompisar. Beroende på betestillgång så kan det bli fler än två som dyker upp. Men till dess så får han gå ihop med gamla Samantha. Har svårt att tro att han ska få ett gammalt maidensto på 18 år dräktigt och skulle det ske så, fine, det är faktiskt hel ok för oss. Hade vi velat betäcka henne så hade en hingst som han varit helt rätt. Men än så länge så begriper han ingenting. Han vill bara busa och åker på däng istället.

Sedan så har han haft en sadel på sig idag. Fick ett ryck och lade på dressyrsadeln. Han tyckte att det var lite konstigt först men gjorde ingen stor sak av det.

Och "Snuttelot" fyller ett den 20/4.

Fan, för exakt ett år sen var jag halvt förbi av trötthet för att mammahästen knep. Stod med stinnt juver och släppta band. Men hon knep.:mad: Första fölet fick hon ju två veckor tidigt. Honom gick hon ÖVER två veckor med eller nåt.

Kvällen innan fölning så rann det ur juvret och vaxpropparna hängde som druvklasar och jag minns att jag förtvivlat skällde lite på mammahästen att nu får det vara nog! Släppa mjölken för tidigt, göra så här mot fölet!
Istället för den vanliga moderligt trötta blicken- "inte ikväll lilla vän", så såg hon skamsen och skuldmedveten ut- "Jojo, inatt blir det".

Och det blev det.:love:

Och "Snuttelot" fyller ett den 20/4.

Fan, för exakt ett år sen var jag halvt förbi av trötthet för att mammahästen knep. Stod med stinnt juver och släppta band. Men hon knep.:mad: Första fölet fick hon ju två veckor tidigt. Honom gick hon ÖVER två veckor med eller nåt.

Kvällen innan fölning så rann det ur juvret och vaxpropparna hängde som druvklasar och jag minns att jag förtvivlat skällde lite på mammahästen att nu får det vara nog! Släppa mjölken för tidigt, göra så här mot fölet!
Istället för den vanliga moderligt trötta blicken- "inte ikväll lilla vän", så såg hon skamsen och skuldmedveten ut- "Jojo, inatt blir det".

Och det blev det.:love:

Ohh :) :) :love::love::love:

kl

Igår löshoppa jag min lille tsm med en islänning, de va mer bus än hoppning, eller ska jag kalla de parhoppning. Men tanken var att dom skulle få busa lite och ha kul. Så det blev några små hinder bara, visst har han bra teknik :D

visst är det, han tror hindret är minst 1meter när det är typ 30cm :rofl: Men han älskar de iaf!

kul ser han ut o ha iaf! kul att ha tillgång att löshoppa så tidigt, är ju jätte nyttigt, hopphäst eller ej! keep on the good work

här hemma så är min Syira fortfarande svullen om sitt hö bak ben, o vet sa ju att jag skulle in till ultuna veckan som kommer om det inte blev bättre... känns ju bra, knipande ekonomi o mamma jobbar hela veckan så jag måste åka o lasta själv :eek:
hoppas svullnaden lägger sig nu i helgen, hjälp mig hålla tummarna!

Ser jätteroligt ut! Det ger ju positiva tankar om hoppning när han får leka fram det med en kompis.

Det är bra att de får hoppa tidigt. Själv har jag lite diken och stockar ute i sommarhagen som Lanzelot har fått hoppa över.

Idag har Lotta upptäckt hur köldskydd funkar. (Ni vet, såna där plastremsor man kan ha t ex till lösdriften eller till kylrym.)
Hon vågade inte gå ut (bad henne aldrig göra det), men hon pillade ut mulen och stod även lugnt kvar när vinden tog tag i några av de breda remsorna och viftade runt. Duktiga flickan! :love:

19619095.jpg

För övrigt har hon brunstat idag. :D

Lanzelot hade strimlat köldskyddet.:D

Hans förtjusning över plast vet inga gränser. Kastade in en gummiboll till honom i hagen häromdagen och den tog han genast i munnen och lekte med. Men han fick inte behålla den, var rädd att han skulle tugga i sig den.

Testa basketboll! :idea:
Det gjorde jag och en kompis; kastade in en basketboll till två valacker och de tyckte det var helskoj!

Jag gör inga avancerade saker med mitt arabsto, som blir 1 år i slutet maj, men vi promenerar mycket, både själva, i sällakap med kompishästen, eller med maken och hundarna. Hon är duktig på att hålla sig bakom eller vid sidan av mej, jag vill inte att hon springer om mig. Det händer fortfarande ibland, men hon har helt slutat att slänga sej i repet( använder ett långt grimskaft)
Vi har hitills mest gått i närmsta omgivningarna, men idag vart det långpromenad , där hon aldrig varit förut, förbi fårhagar och hagar med andra hästar, hon var nyfiken, men helt lugn, jag är jättenöjd med henne!:)

Idag har jag lasttränat för första gången, transporten va jätte läskig tills han insåg att de va en spann med mat i den :p Så när han väl våga sätta fram hovarna på lemen så tyckte jag de räckte och han fick sin lusern, men då så tog han jälv fler steg fram så när han hade ätigt upp med lite pauser för att kolla att ingen kom och åt upp han så stod han med framdelen inne i transport och så baka vi lugnt ut. Jag är hel nöjd, tycker de viktigt att han känner sig trygg och säker när han vistas i tansporten att det är ett bra ställe att va på. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka