Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Usch vad det känns som jag ligger efter i träningen med min unghäst. :crazy: Jag vet ju att det finns hur mycket tid som helst egentligen, men vi har aldrig ens löshoppat eller löslongerat. *lite ångest* Jag ville ju att hon skulle bli hemmastadd i nya lösdriften innan jag fortsatte jobba med henne, plus att hon ju bara är nio månader.

Nåja, imorgon skall vi på upptäcktsfärd till paddocken, får se vad hon säger. Hon verkar ha blivit både tuffare och säkrare på foten sedan flytten och det känns bra. :love:

19738166.jpg

Inte ligger du väl efter!Det som är viktigt att lära från början är väl egentligen bara att hästen låter sig hanteras, alltså visiteras ,borstas och kolla hovar och sånt, och att den går att leda, dvs lär sig att inte springa på och över människor.Sen kan det ju vara bra att den får vänja sig vid allt möjligt i miljön, så den blir trygg, men träning med longering och liknande, varför det?
Jag tror att det är betydligt större problem att man gör saker för tidigt, än att att man gör det för sent. En häst är ju inte färdigvuxen förrän om flera år, varken kroppsligt eller mentalt.
För något tag sen var det refererat i Ridsport en undersökning där man jämfört hur det gick att rida in och utbilda hästar som var olika mycket hanterade på en skala från inprintad till inte hanterad alls, och det var egentligen ingen skillnad i slutresultat eller vad gällde hur bra det gick.
Detta är vad jag tycker,men säj gärna emot mej, jag är absolut ingen expert.!

Glömde säja att jag tycker din fjording är otroligt söt!

Din har iallafall lite teknik! Min lilltjej älskar när jag ställer upp ett hinder i paddocken och hoppar det glatt utan linor osv... men hennes teknik är - FULL ÖÖS och så tar hon lixom hindret i ett galoppsprång, inget skutt eller så... hehe... suck :rofl: helt galen är hon! Men det kommer väl med tiden... bommen flyger emllanåt men det bekommer henne inte :cool:

Tack snälla för ditt inlägg! :bow:

Jag vet ju egentligen att Ariel kan det viktigaste, hon är lätthanterlig och väluppfostrat. Hade hovslagaren ute för några dagar sedan och då stod hon som ett ljus hela tiden. Det värmer i hjärtat! :love:

Men samtidigt så är jag ju dum och jämför med andra jämnåriga hästar, som oftast är halvblod och skall ridas in tidigare. Måste lära mig av med det och låta allt ta den tid det tar istället.

Jag får försöka tänka (om och om igen) att hon skall hålla till hon är 35 år... :angel:

Jag har inte heller gjort så fantastiskt mycket med min då jag fick hem henne i februari men känner ingen stress ännu. Tror dock att ju mer man kan göra med dem tidigt desto lättare blir det sen. Naturligtvis utan att överanstränga de små liven. Har ett nsv brukssto (presenterat tidigare i tråden) på 10,5 månad.

Vi tränar på det som jag känner att hon behöver kunna allt eftersom. Hon leds ut och in mellan stall och hage, tränas på att stå själv inne och i hagen, står uppbunden, blir borstad, lyfter hovar. Toleransträning med diverse föremål. Haft bett och sele på sig. Ledövningar på gårdsplanen som träning inför premieringen i sommar. Tömkörd i grimma en gång mest för att ha provat innan betet. Har börjat gå lite promenader hemifrån som miljöträning.

Det enda vi inte hunnit som jag känner vore bra innan sommaren är lastning och åka transport. Hon är lite försiktig av sig så jag vill gärna vänta lite, även om det vore bra att ha det gjort ifall hon blir sjuk eller skadad.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Kanske dags för mig att komma in i tråde och presentera min 07:a.

Det är en hingst Champagne e. Sander ue. Sienman, alltså en KWPN

Han va inte planerad utan kom liksom ovetande med i magen när jag köpte stoet.

Han är jättetrevlig, rör sig stort och luftigt.:d

Har inte hunnit göra så mycket med han utom den vanliga hanteringen, just nu går han på lösdrift med 8 kompisar, men efteromhan tål hösilaget dåligt kommer han bara att gå där över sommaren, sen ska han stallas upp.

Skickar länken till hans första löshoppning.

http://www.youtube.com/watch?v=GygUnJiCfZw

Jag har inte heller gjort så fantastiskt mycket med min då jag fick hem henne i februari men känner ingen stress ännu.

Vi tränar på det som jag känner att hon behöver kunna allt eftersom. Hon leds ut och in mellan stall och hage, tränas på att stå själv inne och i hagen, står uppbunden, blir borstad, lyfter hovar. Toleransträning med diverse föremål. Haft bett och sele på sig. Ledövningar på gårdsplanen som träning inför premieringen i sommar. Tömkörd i grimma en gång mest för att ha provat innan betet. Har börjat gå lite promenader hemifrån som miljöträning.

Eh? Jag tycker det låter som att du har gjort massor. Varför har du redan vant vid bett och sele? Varför redan tömkörning? :confused:

Det var faktiskt inte meningen att vi skulle göra detta förrän efter betet. Men i samband med en inkörningskurs (med kurshästar) fick vi i läxa att tömköra våra egna åringar hemma...tyckte kanske det var lite tidigt så därför har vi bara provat en gång hittills.

Bettvänjningen ville jag ha avklarat tidigt så det inte blir så dramatiskt när vi ska börja träna för premieringen snart (vill se så att det funkar hyfsat innan betessläpp, sen blir det sommarlov och så repetition nån vecka innan själva premieringen).

Men vad jag ville säga var att allt beror ju på vad man ska ha sin häst till och vad man har för planer. Jag vill köra in tidigt t ex (däremot ser jag inte riktigt just nu behovet för min häst av t ex löshoppning eller longering). Ska ju också visa henne som 1-åring och vill ha henne ordentligt ledvan och miljötränad...

Om man inte ska göra så mycket med sin häst tidigt så är det väl däremot inte alls fel att t ex låta den gå på lösdrift med andra unghästar och bara få vara häst så länge det går (givetvis med undantag för nödvändig skötsel). Det beror kanske också lite på hur erfaren och duktig man själv är, själv har jag bara erfarenhet av min förra unghäst och henne känner jag i efterhand att jag väntade onödigt länge med. Så nu vill jag hinna med så mycket som möjligt innan denna lilla fröken blir stor och stark och har massa egna idéer ;). Tar hellre eventuella diskussioner nu när hon mest är liten och söt :angel:.

Eller vad säger ni andra?

Eh? Jag tycker det låter som att du har gjort massor. Varför har du redan vant vid bett och sele? Varför redan tömkörning? :confused:

Jag har ingen praktisk erfarenhet, min arabåring är mitt första föl.
Har inga planer på att börja rida henne förrän hon är tre år, och har nog inte tänkt använda bett i början då heller.
Min inställning kanske är romantisk och orealistisk, det kommer väl att visa sig, men jag tror absolut på att om man lägger fokus på ledarskap och miljöträning och inte har bråttom, så kommer det inte att bli problem att introducera bett och annat när det är dags .
Såvitt jag vet är det ju förskräckligt dålig hållbarhet på många hästar, och eftersom de flesta(?) verkar seriösa när det gäller avel så är det väl troligt att det har samband med sättet man använder och tränar hästen på, kanske bl a att man belastar den för tidigt.
Jag har en pigg 25-åring i stallet, och hoppas att min åring ska bli minst 30
( även om jag själv troligen är död långt innan dess :crazy:)

Jag har lite samma inställning som du. Bett och sånt kommer jag introducera först när det behövs.
Ska man premiera så behövs väl bett (?) men min lilla paint kommer jag både köra in och rida in bettlöst, så länge det går.
Vissa saker är grundläggande och som man vinner av att introducera och träna tidigt (t ex att stå bunden, att ledas, att ha täcke på sig, gå undan för tryck o s v) medans andra saker tar jag när jag stöter på dem.

Sen ser jag skillnad på att introducera och att träna.

Sen undrar jag faktiskt som Habina varför vissa här löshoppar redan nu?
(Jag ser skillnad på belastning på leder och tillväxtzoner genom promenader och hästens egna äventyr i en knölig hage jämfört med belastning som vi bestämmer och styr på banan.)

Jag försöker att inte göra någonting med Ariel som jag inte kan motivera varför jag gör redan nu. Min första unghäst tränade jag efter "halvblodsmallen" och det blev bra häst av honom också, men i efterhand har jag insett att jag kunde ha skjutit på det mesta ett år utan minsta problem. Han var ju också fjordhäst.

Med Ariel tänker jag inte vänja vid bett förrän absolut tidigast i oktober. Först skall hon dessutom ta bort vargtänderna. Jag behöver egentligen inte bett på henne förrän när vi skall vara med i kvalitetstävlan vid fyra års ålder, men förmodligen introducerar jag det tidigare.

Skall se om jag kan lägga in min träningsplan här också. Den kommer i den ordning sakerna skall genomföras.

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LD hoppning
  • Debutant fälttävlan
2013
  • LB dressyr
  • CR distansritt
  • Ev. betäckning

Jag försöker att inte göra någonting med Ariel som jag inte kan motivera varför jag gör redan nu. Min första unghäst tränade jag efter "halvblodsmallen" och det blev bra häst av honom också, men i efterhand har jag insett att jag kunde ha skjutit på det mesta ett år utan minsta problem. Han var ju också fjordhäst.

Med Ariel tänker jag inte vänja vid bett förrän absolut tidigast i oktober. Först skall hon dessutom ta bort vargtänderna. Jag behöver egentligen inte bett på henne förrän när vi skall vara med i kvalitetstävlan vid fyra års ålder, men förmodligen introducerar jag det tidigare.

Skall se om jag kan lägga in min träningsplan här också. Den kommer i den ordning sakerna skall genomföras.

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LD hoppning
  • Debutant fälttävlan
2013
  • LB dressyr
  • CR distansritt
  • Ev. betäckning

Härligt med ordentlig planering!

Ja , verkligen, man blir imponerad. Jag har inte alls tänkt så långt, men ditt upplägg låter både klokt och ambitiöst!

Tack bägge två. Jag kanske var otydlig, men så här ser ursprunget till planering ut:

Visioner
  1. Föda upp en allsidigt utbildad och hållbar häst
  2. Föda upp en lugn och självständig häst
  3. Ta märke IV tillsammans

Mål
  1. Utbilda Ariel mot att starta debutant fälttävlan som femåring
  2. Utbilda Ariel mot att starta clear round distansritt som sexåring
  3. Tävla Ariel i LB:1 dressyr (som sexåring), 0,80 cm hoppning (femåring), visa på utställning (från ett års ålder)

Med hjälp av de luddiga visionerna och de mer mätbara målen har jag sedan brutit ned det hela på lite mer kortsiktiga mål. På så sätt har jag fått fram vad som egentligen skall göras när, vilket ju gör att man dels har mer koll och dels vet om man behöver "stressa" eller inte. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka