Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag blev med en -07a i måndags
Lilla Joystick Diablo 1 år 3/6
IMG_1241.jpg

Anna-Carin

Vad gulligt! :love:. Min lilla tjej har precis fått en pressening som tränings sak. Trodde den var något vi kunde jobba med ett tag men icke. den var inte alls speciellt farlig. Under 15 min lyckades vi gå över, dra den över hela henne åt alla håll och kanter samt gå under den utan att det alls var läskigt! :banana:

Jag gör inga avancerade saker med mitt arabsto, som blir 1 år i slutet maj, men vi promenerar mycket, både själva, i sällakap med kompishästen, eller med maken och hundarna......

Och till er andra som är med åringar.
Hur långt brukar ni gå når ni går på promenad? Förstår såklart att det varierar:) men jag är ganska grön inom unghästområdet och ska snart bli med en.

Inte så långt än så länge. Har som längst varit 10 min från stallet och sen vänt. Men det är MASSOR att titta på (får, timmerhögar, skogar med motorsågsarbetande män i och lite sånt). Jobbar dock på att succesivt öka på promenadlängden gång för gång.

Vi har nog gått en timme som längst, den vanliga rundan är på en halvtimme. Jag har också funderat på hur mycket hon orkar, och hur mycket det är lämpligt att gå, men om det rör sig om promenad, dvs skritt i lugnt tempo, så borde hon orka betydligt mer, det verkar vara mest i huvudet hon blir trött, av alla intryck.

Längesedan jag skrev här men vi har fortsatt med lite lastträning, hon går snällt in men blir rädd när vi har upp den övre luckan, sist så fick 3åring stå med och då gick det bättre. Så han ska vara med i fortsättningen också.

Vi har varit ut på korta promenader själva och gått över små diken, jag har även haft tömkörningsgjord på dessa gånger.
Vi har haft tömmar på henne ett par gånger och de har hon inte brytt sig om.
I sommar ska jag vänja henne med bett och förhoppningsvis växer hon till sig och blir fin så visar jag henne på 1 årspremiering.

Men målet just nu är att hon ska stå lugnt i transporten... och när det går åker vi en kort tur.

Väldigt fina åringar Ni andra har, min ser inte alls fin ut just nu!!

Ettårspremieringar, vart hittar man dom? Tycker jag har letat, men jag hittar inget konkret...:confused:

Om någon annan har bättre koll så hör gärna av er, försöker dra mig så länge som möjligt innan jag måste ringa runt och göra mig dum, hehe.

Tacksam för svar, bor förövrigt i västmanland (det kanske står vid mitt namn?) Så jag tänkte att Strömsholm borde väl ha nåt? eller kanske Örebro?

Kramar från Sandra och Tuva

Senast ändrad:

Jag hittade 1års prem på avelsföreningen Dalahästens hemsida, de har 1 o 2 års prem samma dag som fölmönstring. Tror inte alla avelsföreningar har 1 o 2 års prem. men borde ju stå på deras hemsidor.
http://www.malardalensvarmblodsklubb.se/ ska ha fölmönstring o unghästpremiering i slutet av augusti på Strömsholm.

Tack! Både Habina och Horsewhisper :bow:

Intressant det där på Strömsholm i höst, ska forska vidare i det!

Huu... hur man nu ska våga sig på såna galenskaper :eek: med EGEN häst... och allt ansvar helt själv... :crazy:
En sak att följa med andra, det är nog så nervöst! :o

/Sandra och Tuva

Huu... hur man nu ska våga sig på såna galenskaper :eek: med EGEN häst... och allt ansvar helt själv... :crazy:

Sådär kände jag i januari också, när jag var i färd med att köpa Ariel. Men jag ångrar inte en sekund att jag vågade, älskar henne så mycket och hon är värd varje litet ögonblick av oro. :love: Men visst händer det att jag fortfarande undrar om jag inte är lite tokig. :crazy:

Jag har bara visat 1 gång tidigare på 1 års prem och om 3 veckor blir det 3 årstest, usch vad nervöst det kommer bli, var ju jättenervös inför 1 års.. :crazy:

KL

Lille Lanzelot, eller Snuzkelot som han nu kallas, får just nu gå i egen hage. Det blir kortvarit för nästa vecka eller så, om det växt upp tillräckligt med gräs, ska han få hingstkompisar att leka med.

Men just nu så kan han inte gå ihop med ston. Särskilt inte som den ena brunstat. Han är lite ledsen men är ändå glad att det växer gräs i den nya hagen. Stonas hage är helt upptrampad. Han går bredvid stona med dubbla staket emellan.

Jag är dock förvånad att han är så hanterbar trots brunstiga ston och att det går att binda upp honom i gången när det står ett brunstigt sto i boxen bredvid. Han är fortfarande så där löjligt redig. Hoppas att det håller i sig.

I söndags fyllde han ett år. Och är 150 cm. Beräknad fullvuxenhöjd är 166 cm.

Ariel kommer förmodligen att släppas på bete vid månadsskiftet, men hon kommer inte att få sommarledigt förrän efter utställningen den 8/6. Jag känner inte för att komma med en ohanterad och ovårdad häst... :crazy:

Vad har ni andra för planer fram till sommarledigheten? Och hur länge får era åringar ledigt? Jag har räknat med totalt fyra månader ledigt för Ariel, men uppdelat på två månader i taget. Det vill säga ledigt i juni-augusti, sedan en kort träningsvecka inför premieringen och sedan ledigt i två månader igen.

Ledigt och ledigt... hon gör ju knappt någontign som det är så jag fortsätter nog precis som nu raktgenom sommaren. Med i princip lite hantering varje dag plus prommenad typ 2 gånger i veckan.

Ledigt och ledigt... hon gör ju knappt någontign som det är så jag fortsätter nog precis som nu raktgenom sommaren. Med i princip lite hantering varje dag plus prommenad typ 2 gånger i veckan.

Intressant... Jag aktiverar Ariel 2-3 gånger i veckan och jag märker stor skillnad när jag har låtit henne vara ledig någon vecka. Det är tydligt att kunskapen sjunker in mer.

Ariel kommer förmodligen att släppas på bete vid månadsskiftet, men hon kommer inte att få sommarledigt förrän efter utställningen den 8/6. Jag känner inte för att komma med en ohanterad och ovårdad häst... :crazy:

Vad har ni andra för planer fram till sommarledigheten? Och hur länge får era åringar ledigt? Jag har räknat med totalt fyra månader ledigt för Ariel, men uppdelat på två månader i taget. Det vill säga ledigt i juni-augusti, sedan en kort träningsvecka inför premieringen och sedan ledigt i två månader igen.

Jag kommer att aktivera (promenader, bommar, tränsträning, osv) Amazing hela sommaren igenom ca 3 dagar i veckan, o resten av dagarna vardagligt pyssel och borstning. Kanske att hon får vara helt oaktiverad nån eller några veckor när jag ska bort osv :)

Ska parallellt med promenader snart försöka komma igång med lite mer disciplinerad ledträning inför premieringen, och kanske träna 1 g/v tills det sitter, i alla fall maj månad ut. Sen får hon förhoppningsvis lite sommarlov 1-2 månader och bara gå på bete härhemma med 4-åringen och så repeterar vi bara sista veckan innan premieringen som är i slutet av juli. Efter det får hon fortsatt ledigt fram tills september nån gång då jag tänkte vi skulle börja tömköra så smått.

Annars är det mest akuta nu att träna inför nästa hovslagarbesök då hon inte alls tyckte det var kul senast...samt att provlasta henne i transporten och åka en sväng till ett ridhus som miljöträning inför premieringen.

Här släppte vi förresten över hästarna från vinterhagen till första gräshagen ("vårhagen") i söndags, och jag funderar på hur jag ska göra med utfodringen nu. Det kommer ju en hel del nytt gräs även om det är en del gammalt i vägen då hästarna aldrig fick betat av ordentligt i höstas. Än så länge har de inte rört hösilaget i hagen på dagen...tar dock in dem på nätterna men det är inte mycket hon får i sig då, max 4 kg. Frågan är om jag ska öka på eller minska kraftfodergivan? Har ju ingen aning om hur mycket hon får i sig och av vilken kvalitet gräset är. Hur gör ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka