Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Habina och malumbub:
Jag har börjat löshoppa lite, som ni ser är det 30cm på hindren, för jag tror det är bra koncentrationsträning. Unghästen får samtidigt lära sig vara i ridhus, lösa en uppgift och lyssna till människan. Jag har ju lyxen att min går på en kuperad lösdrift där han måste hoppa ca 90 cm upp och över ett dike för att komma in i skogen och ner igen för att komma åt maten, så belastningen från hans löshoppning är minimal om inte obefintlig i jämförelse, istället handlar det om psykisk träning. Promenader är ingen idé för oss eftersom han får all motion han behöver när han leker med kompisarna, och att följa med vart jag än går, det har han med sig sen modersmjölken.

Jag gillar din planering Habina, är själv en planeringsmänniska när det gäller många områden, när det gäller hästarna dock kommer jag i alla fall ta det lungt, men fortsätta lära han nya saker sålänge han känner sig bekväm med det. Sen om han lär sig snabbt och villigt kanske han är inkörd om ett år, eller, beroende på hans psykiska utveckling så börjar jag tränsa om ett år. ;)

ska fortsätta följa den här tråden och uppdatera när jag har nått nytta att komma med :)

så vitt jag vet håller hästar som belastas i ungålder längre än de som bara går i hagen och sen rids in. Att hästar som belastas unga inte håller är en myt. Sen är det givetvis en helt annan sak om man överbelastar hästen!

Precis, det är skillnad på hur man belastar.
Så klart att hästen ska belastas. Men med måtta och med förnuft.

Tack bägge två. Jag kanske var otydlig, men så här ser ursprunget till planering ut:

Visioner
  1. Föda upp en allsidigt utbildad och hållbar häst
  2. Föda upp en lugn och självständig häst
  3. Ta märke IV tillsammans

Mål
  1. Utbilda Ariel mot att starta debutant fälttävlan som femåring
  2. Utbilda Ariel mot att starta clear round distansritt som sexåring
  3. Tävla Ariel i LB:1 dressyr (som sexåring), 0,80 cm hoppning (femåring), visa på utställning (från ett års ålder)

Med hjälp av de luddiga visionerna och de mer mätbara målen har jag sedan brutit ned det hela på lite mer kortsiktiga mål. På så sätt har jag fått fram vad som egentligen skall göras när, vilket ju gör att man dels har mer koll och dels vet om man behöver "stressa" eller inte. :)

Jag har "bara" planerat upp till 3:års testet :love:;)

Det finns massor av forskning som stöder din åsikt, det vill säga att hästar som belastas i tidig ålder utvecklas på ett bättre sätt och blir starkare, mer hållbara. Framförallt ligament & skelett, men också musklerna och syreupptagningsförmåga till exempel, påverkas och blir "bättre" på de hästar som belastats lagom mycket som unga.

Fram till 2 års ålder grundläggs hästens hållbarhet i det stora hela. Sedan är det i princip "kört", även fast det går att påverka ungefär fram till 5 års ålder.

Nu menar jag inte bara att lagom träning för unghästen är viktigt, det är minst lika viktigt att den får i sej väl avvägd näring - rätt näring!, att den får röra sej och busa med jämnåriga kamrater i stora hagar, MEN "träningen" är som jag ser det (och som forskningen visar på) också viktig! Hur träningen ser ut måste förstås bedömas utifrån individen, de är ju stora personligheter, även unghästarna.

Själv tänker jag att unghästen inte kan må dåligt av skritt i stora mängder på blandade underlag.

Man ska ju till exempel komma ihåg att vi förväntar oss att den vuxna hästen ska gå på en massa olika underlag. Från djupa sandbanor till asfalt, grus, sandvägar, skogsstigar, sankmark, ja allt möjligt. Om man då betänker att hästens hållbarhet grundas fram till 2 års ålder, så kan man ju börja lägga ihop 1+1.

Förutom detta har jag också lärt mej att det finns ett spann om ungefär 2 års träning som krävs för att en häst ska ha "format" sin kropp in i den förväntade belastningen.
Det jag tänker då är att när en häst rids, så belastas den på ett sätt som den absolut inte är byggd för. Hästar ska bära saker på undersidan ryggraden, inte ovanpå. För att den ska ha en bra chans att göra detta bra, så måste den ju så att säga ha fått en chans att bygga upp sin kropp på ett ändamålsenligt sätt INNAN man övht sätter sej på den.

Planerar man att sitta på sin unghäst när den är 3, anser jag alltså att man bör ta sitt ansvar och börja förbereda den för uppgiften, när den är 1.

Förresten, en forskningsrapport jag läst visade dock på att fram till 1 års ålder (12 mån) så såg man ingen skillnad på de unghästar som hade tränats och de som "bara" gått i hage med kompisar. Det är efter 1 års ålder man börjar se en skillnad. Idén är alltså att hästen inte är mottaglig för träningen innan 1 års ålder.

I går var jag och hälsade på min lilla tjej som nu är 11 månader e. First Wish -Ampere. Hon går på lösdrift 10 mil från mig, så det brukar bli besök ca 1 gång i månaden.
I går tog jag ut henne själv ur hagen och ledde in i stallet och spolade rent benen utan problem. Sen blev det en tur till ridhuset. Första gången som hon fick vara själv i ridhuset, vilket inte var några problem. Där blev hon löshoppad för 4:e gången. Tyckte att hon mognat och växt sen sist. Blev ett par korta filmer....
IMG_0821.jpg

Travar:
Charlotte1975
[/URL][/IMG]
Skuttar över bommar....
Charlotte1975
[/URL][/IMG]
Charlotte1975
[/URL][/IMG]

Jisses! Har man bara 2 år på sig. hua nu blev jag stressad! trodde inte det var så illa. Men om det inte är någon ide att sätta igång innan dom är 1 år kan jag slappa i 1 månad till :bump:

I dag har jag haft travselen på Ture det var läskigt att ha svanskappa fick springa lös i padocken i 10 min

Väldigt fin unghäst!

Min ser ut som ett kok stryk och rör sig som ett sådant också. Jag blir så avundssjuk på alla som har fina unghästar, men min växer väl till sig han med. Hans storasyster hade vi ju inte så stora föhoppningar om i samma ålder och nu vid fyra år så är hon riktigt trevlig! Jag lever på hoppet.

E så nöjd med min lilla :) Tränat på transport nu och det var inga problem, hon gick bara in som att hon gjort det 1000 ggr förut :love::love::love:

Namir har fått för sig nu att man kan gå in och sedan bak ut snabbt igen i transporten och sen stört vägra att gå in igen :smirk: för då har man ju gjort som matte ville...
Men ägaren i stallet har köpt en ny transport som är ljusare inne i, antagligen den han ska åka till betet eller en liknaden så tänkte testa om han tycker den är mysigare att stå i.
Han är inte så intresseras av lusernen nu heller när han får gå i gräshagen hela dagarna.

min kille leds och står i gången dagligen. Vi kratsar hovar och borstar var dag. någon gång i veckan går vi ut på promenader och när han är riktigt skitig så spolar jag hans ben innan han kommer in i boxen. Amigo är jätte duktig och okomplicerad.:love:

min kille leds och står i gången dagligen. Vi kratsar hovar och borstar var dag. någon gång i veckan går vi ut på promenader och när han är riktigt skitig så spolar jag hans ben innan han kommer in i boxen. Amigo är jätte duktig och okomplicerad.:love:

Härligt :) :) Sån är min lilla tös med men vi får se, för nu börjar hon visa på lite humör :devil::d:love:

*kl*

Så hoppar jag också in i tråden med min 07:a

Carnyx Noell e, Corlensky G, Black Pooh xx- Baffin-Tammerfors

Just nu går han tillsammans med en annan ettårshingst och en 2-års valack och lever livet. De går på lösdrift med lite backar och diken att ta sig över. Tanken är att han ska fortsätta gå där till nästa vår. Jag har inga direkt mål för honom förutom 3-årstest om två år. Känns ännu lite väl tidigt att tänka på det nu...

Ett par bilder på honom

5 min gammal

4 månader gammal

Idag 1 år och 14 dagar

*kl*

Så hoppar jag också in i tråden med min 07:a

Carnyx Noell e, Corlensky G, Black Pooh xx- Baffin-Tammerfors

Just nu går han tillsammans med en annan ettårshingst och en 2-års valack och lever livet. De går på lösdrift med lite backar och diken att ta sig över. Tanken är att han ska fortsätta gå där till nästa vår. Jag har inga direkt mål för honom förutom 3-årstest om två år. Känns ännu lite väl tidigt att tänka på det nu...

Ett par bilder på honom

5 min gammal

4 månader gammal

Idag 1 år och 14 dagar

Ah snygging ;)

KL

Nu har Attack fått åka till lösdriften. Där ska han få gå tills i höst tillsammans med ett gäng andra hingstar i olika åldrar (från ett år och uppåt).
Allt har gått jättebra, och killen följde efter mig in i transporten som en liten hund:laugh: Vi satte för bomar och stängde luckan och han reagerade inte alls. Underbart. Ska väl säga att jag inte har lasttränat någonting alls...

Planen är att han ska kastreras i höst då han kommer hem. Då ska jag även börja jobba lite mer med honom. Hade tänkt att påbörja lite tömkörning då. Hittills har han fått följa med på promenader, både som handhäst och som hundhäst;)
Har tänkt att visa honom på treårstestet, den som lever får se.

Så ett par bilder från dagen då han åkte till lösdriften. Mankhöjden låg då på 154 cm (ett år ganska precis), jag som står brevid är 175:
ticktack1-1.jpg

ticktack2.jpg

Jag har också samma uppfattning. Min kille är 1 år, 31/5, och vi kommer att börja jobba lite smått i sommar med diverse promenader, prova utrustning o.s.v. Än så länge busar han mest med sin kompis-04...och som dom busar... Inte konstigt att han sover som en stock emellanåt:D

Maken filmade grabbarna häromdagen.

*kl*

Igår fick Ariel bekanta sig med både vattenslang och rundkorall. Bägge var lite läskiga, vattenslangen eftersom man blev blöt (hon promenerar utan problem i vatten) och rundkorallen eftersom hon var heeelt ensam. Matte räknas tydligen inte som sällskap...

Hon känns ändå rätt så lugn och stabil när hon är "rädd" så jag tror hon kommer att vänja sig ganska snart.

Bonusbild:

19920552.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka