Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jahapp, då har jag varit på den första promenaden utanför hagarna o ridbanan då.

Det gick bra, trots att stona gnäggade och for runt i sin hage som jehun. Han behövde bara lite påminnelse om att hålla fokus på mig. Ett litet ryck i grimskaftet bara.

Min tränare var här i förra veckan och grejjade lite med honom så att han skulle vara snäll att leda för min whiplashskadade mamma när jag var utomland i helgen. Han har blivit könsmogen och lite fokuserad på damer. Så nu går han i egen hage bredvid stona. Hästkompis får han om fyra dagar, en jämngammal.

Det är intressant att se när en som arbetar proffessionelt med hästar, ta hand om lille Lanzelot. Lugnt o fint gick det. Fast Lanzelot är allt lite av en drama queen...:grin: En riktig liten fjolla. Även om han för det mesta är äckligt redig och duktig av sig.

okej, men piteå blir ju minst lika bra! kommer jag kanske o kikar! det går nog bra ska du ser!

karnawal var fin, en mkt trevlig hingst med bra rörelser o han gick ju på galopp o hopp en massa betäckningar o var fortfarande fäsch som 27 åring så det säger ju en del det oxå...

har lite bilder här
http://www.pixbox.se/usr_show_id42178_page0_order1.html

har du några fler bilder nånstans då?

nu idag skickar jag btw anmälan till kumla (i sista stunden!)
men men, så nu ska ryktborstarna fram

Vad söt hon va:)

I måndags så komme iallafall Chanelle, ca sju timmar försenat. Så det var en trött dam som kom. Fick stå i boxen och landa lite innan hon fick träffa hagkompisarna.
Har inte hunnit fota något än, får se om jag gör det idag.

vill se! bilder!:bump:

Syria har varit jätte duktig nu, då hon som sagt är anmäld till utställning i slutet på maj så har hon nu fått börja ha fleccetäcke på natten då jag är rädd hon inte fäller klart annars, var lite skeptiskt för det stora gula som låg på ryggen men började snabbt äta igen, bil kommer!

Nu har vi tagit hem lilla Amazing :) Hon var jätteduktig i transporten och i stallet flyttade hon in som värsta divan :D:D:D Dit i morgon bitti för första hagdan :love:

*kl*

I går fick vi plocka fästingar. Hade hästarna ute natten till gårdagen och nästa kväll hade åringen fästingar så det skrek om det! Slutade räkna vid 25...:eek::crazy: Stod rätt snällt hela den långa stund som det tog att få bort dem, men när jag för tionde gången i rad försökte få tag i den som satt precis vid juvret började hon tappa tålamodet...kittlade nog rätt ordentligt!

I dag blev det ofrivillig ensamträning i hagen som hon fixade helt på egen hand. Släpper sedan några dagar tillbaka ut hästarna i en fädrev som leder ut till hagen, men i en kraftig sväng och dessutom hade det blivit rejält blött på vägen ut. 4-åringen traskade på utan att bry sig om, men lilla damen ville INTE blöta ner sig. Så nu står hon vid grinden och gnäggar efter kompisen långt ute i hagen tvärs över en åker...jaja, hon får väl skylla sig själv ;).

Det är inte sant, jag glömmer ALLTID kamerna:p!!! Nu gick jag iallafall ut med den till bilen. Hoppas jag kommer ihåg det nu;P

Nu har vi tagit hem lilla Amazing :) Hon var jätteduktig i transporten och i stallet flyttade hon in som värsta divan :D:D:D Dit i morgon bitti för första hagdan :love:

Vad skönt att det går smidigt att transportera. Det är något jag har skräck för, att det ska hända något i transporten. (Har svårt att sudda bort minnena från en otrevlig händelse i samband med transportering för ett par år sen)

Vad skönt att det går smidigt att transportera. Det är något jag har skräck för, att det ska hända något i transporten. (Har svårt att sudda bort minnena från en otrevlig händelse i samband med transportering för ett par år sen)

Usch va jobbigt! Ne hon var så duktig så :) Och idag när vi skulle släppa ut i hagen showade hon så mycket att man kunde tro at hon hade arab i sig :D

kl.

va längesen jag skrev här, men vi har fortsatt med transport träning och promenader. Namir tycker det är så kul när man gör något :)

Han får gå själv i hagen nu eftersom hans kompis (gammal isläning) har blivit så tjock att han går i bantnings hagen. Men ibland så får dom leka lite. Namir tar det med ro så länge mamma finns i någon hage i närheten.

Nästa helg ska han äntligen få åka till betet och få minst två nya jämn åriga kompisar :bump:

Idag har jag gjort mitt första riktiga misslyckande när det gäller träning av Eladiya.
Fick för mig att jag skulle lastträna henne, hon har åkt till sjukhus en gång som liten, då var det ju inget med lastningen, och hon är mycket lätt att leda, backa och vända, så jag trodde nog det skulle vara en baggis.
Men hon tänkte inte alls gå på, och lät sig inte övertalas på något sätt.
Mina vuxna hästar lastar jag utifrån, men för att det ska fungera måste ju hästen ha förkunskaper som Eladiya inte har.
Med henne försökte jag att gå före, hålla repet spänt när hon gick emot och släppa direkt hon tänkte framåt. Det gick inte alls , eftersom hon inte tänkte framåt. Hon blev i alla fall inte rädd eller arg, och jag tappade inte humöret, så det är väl ingen skada skedd.
Hur bär ni andra er åt? Några tips?
20233291.jpg
[/url][/IMG]

20233291.jpg
[/url][/IMG]

Idag har jag gjort mitt första riktiga misslyckande när det gäller träning av Eladiya.
Fick för mig att jag skulle lastträna henne, hon har åkt till sjukhus en gång som liten, då var det ju inget med lastningen, och hon är mycket lätt att leda, backa och vända, så jag trodde nog det skulle vara en baggis.
Men hon tänkte inte alls gå på, och lät sig inte övertalas på något sätt.
Mina vuxna hästar lastar jag utifrån, men för att det ska fungera måste ju hästen ha förkunskaper som Eladiya inte har.
Med henne försökte jag att gå före, hålla repet spänt när hon gick emot och släppa direkt hon tänkte framåt. Det gick inte alls , eftersom hon inte tänkte framåt. Hon blev i alla fall inte rädd eller arg, och jag tappade inte humöret, så det är väl ingen skada skedd.
Hur bär ni andra er åt? Några tips?
20233291.jpg
[/url][/IMG]

20233291.jpg
[/url][/IMG]

När jag lastade min lilla gick vi bara rätt på som vi har tränat! Inga konstigheter där inte! Jag hade folk med mig runtomkring men ingen behövde hjälpa till eller så :love:

jo, det tog ju oss 3 timmar att få in syria i transporten när hon skulle hem, men kudda upp med balar o sitt där tills hon inte orkar annat än o ge sig, så som jag förstår så fokuserar hon inte ens på transporten, men försök få fokus på den trots detta, om än bara en kort kort stund, annars så låter det ju som att du gör precis rätt, bara ett envis sto i andra ändan ;)

Det kan vara så att hon inte förstår vad du vill. Hästar gör oftast som man vill bara de förstår vad som förväntas.

Prova att leda, stanna och backa över/genom olika hinder som t ex mellan tunnor och bommar, gå över pressenning och har du någon spånskiva eller plywoodskiva, låt henne gå på den. Stanna stoppa på din befallning.

Lycka till!

Har varit ute igen och fotat Lanzelot o beteskompisen. Han verkar fortfarande vara fokuserad en del på stona som han knappt kan se från sin hage. Man får förstå, de är ju de enda han gått med, hans enda kompisar hittills.
Och han är lite förvånad över att ha någon som leker så våldsamt tillbaka när han börjar bitas och fjanta sig.

Här leker han kylskåp tror jag. Han har växt en del och blivit så himla stel i bogarna:
http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Lanzelot/?action=view&current=PICT0159.flv

Glor efter stona:
PICT0156.jpg

Prova att leda, stanna och backa över/genom olika hinder som t ex mellan tunnor och bommar, gå över pressenning och har du någon spånskiva eller plywoodskiva, låt henne gå på den. Stanna stoppa på din befallning.

Lycka till!
Tack för tips, jag tror också att vi måste träna annat än själva lastningen för att det sen ska gå smidigt, det är så man gör när man sedan lastar hästen genom att skicka in den.Vi får träna grunder och vänta med lastningen.
Busigdemon:
Lasttränar du Syria nu inför resan till Kumla?Vi tänker komma och titta :)

Idag tog jag in Miragon för första gången och ställde upp henne i gången (stallägaren har gjort det tidigare). Hon stod som ett ljus hela tiden. Sen gick vi på en promenad tillsammans med den ena hagkompisen. Inga problem där heller. Ibland får jag dåligt samvete för att jag inte hinner "träna" så mycket men ska hon fortsätta att vara så här okomplicerad så är det lungt. :love:
Några nya bilder:
0019.jpg

0023.jpg

0021.jpg

*kl*

Nu har Ariel fått "löshoppa" två gånger på 30 cm. Tyckte det var superkul, bockade och kråmade sig à la Baloubet. :love:

Sedan lasttränade jag henne också, först gick hon upp på rampen med alla fyra benen, tyckte att det blev läskigt, backade och så gick hon upp hela vägen och in. :banana: Efter en stund fick hon backa ut och så gå in igen, och faktum är att hon tycker backningen är läskigare än att kliva på, för då ser man ju sämre...

Nu skall hon få vara helt ledig på betet åtminstone till mitten av augusti. Sedan skall hon eventuellt visas på premiering och då måste hon ju förberedas innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka