Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

*kl*
Hej får man vara med här fast man bara har en liten 07:a?
Har en shettishingst som är året nu och det skulle vara kul att jämföra hans utveckling med era lite större hästar.
Just nu är han ganska bitig, men alldeles underbar att jobba med. Vi går promenader och har börjat nosa på tömkörning och arbete på lång tygel.
Min mening är att han ska förbli hingst och kanske en dag visas på hingstpremiering. Vi får se när den dagen kommer...

P1000789.jpg

Ursäkta mina stora bilder!

*k

Nu skall hon få vara helt ledig på betet åtminstone till mitten av augusti. Sedan skall hon eventuellt visas på premiering och då måste hon ju förberedas innan.

Vad är det för premiering du ska visa henne på? Kan du berätta lite hur det går till, har funderat på att åka med mitt sto till en premiering på Jälla i augusti tror jag det var, men ärligt talat har jag knappast en aning om vad det är, dock såg jag att det var öppet för alla raser.

Vad är det för premiering du ska visa henne på? Kan du berätta lite hur det går till, har funderat på att åka med mitt sto till en premiering på Jälla i augusti tror jag det var, men ärligt talat har jag knappast en aning om vad det är, dock såg jag att det var öppet för alla raser.

Jag skall eventuellt till den i Jälla. :laugh:

Jag är på tok för okunnig för att våga säga särskilt mycket om hur premieringar går till, men man visar hästen vid hand i skritt och trav. Dessutom visar man dem uppställda inför domaren. Föl och ettårsston får visas i grimma, övriga skall visas i träns. Hjälm är ett måste när man visar hingstar, men rekommenderas även med andra hästar.

På SH:s hemsida finns en hel del information, www.svehast.se

Lägger in lite nya bilder på Pix. Nu på lördag så fyller min lilla skrutt 1 år :banana:

20339410.jpg

20340081.jpg

Det är så härligt att de trivs ihop, grabbarna grus.

Tinkern är Lanzelots raka motsats-lugn som en filbunke.

Kan inte låta bli att bildbomba lite...

PICT0164.jpg

PICT0165.jpg

jag vill oxå på den, men vi kanske kan ha mini buketräff där?
vilken sattsar ni på , den första elelr den andra på Jälla...?:banana:

jag vill oxå på den, men vi kanske kan ha mini buketräff där?

Ja, det är klart vi kan! :D

vilken sattsar ni på , den första elelr den andra på Jälla...?:banana:

Eller kanske den tredje? :angel: Nä, det blir den 23 augusti för mig, då premieringen den 21 september krockar med riksutställningen i Vetlanda. Kanske vore 27 september bäst, så hinner Ariel växa på sig. Hon är ju knappt ett år i augusti. :crazy:

*kl*
min 07a.. kan stå uppbunden i stallgången, lastas själv han går in på en gång, spola benen, ledas i skog och trafik, har även löshoppats 2 gånger med bommar på marken så han ska förstå. även tömkört i skogen utan problem 2 gånger. Han är sten cool för att vara hingst. Min son som är 1år har setat på honom en kortstund (skyll inte på mig min sambo lyfte upp sonen som älskar hästar) men som tur var gick de bra.
Han ska få gå på hingst bete nu i sommar sen blir de 1 års prem i höst :laugh:

*knapplån*

Idag har det hänt lite grejer i Lottas värld. :D

Först fick hon en liten introducering i bommar. Vi började med en bom direkt på marken. Lotta lyfte bra på frambenen, men bak struntade hon i. Andra och tredje gången över var hon duktigare. Vi började även fundera på det här med sidepass över bommen, men det vara bara en väldigt lätt intro och väldigt mkt överkurs just nu. Lotta var dock duktig även där. :)
Sen blev det träning på att gå över upphöjd bom. Första gången struntade Lotta i att titta på bommen och rev ner den med bakbenen, men sen lyfte hon jätteduktigt på benen! Sista gången tog hon ett litet språng över! Oplanerat från min sida. Bommen var höjd med 10 cm från marken... :D

Efter det fick Lotta träna på att stå still rätt länge. JÄTTETRÅKIGT enligt Lotta, men hon skötte sig. Vi avslutade dagen med att spola benen med vatten (för allra första gången) och här var Lotta riktigt duktig! Över min förväntan! *glad*

Sen blev det utsläpp på betet, ut till fölmärrarna.

Här kommer några bilder. Första bilden är från andra gången Lotta gick över bommen. Släppte henne efter det. Resten av bilderna är från betet. (Det finns videos, men just nu får jag inte upp dem.)

20380038.jpg

20380031.jpg
20380017.jpg

20380037.jpg

Hon är allt fin lilla lottapotta. Och jag är avis som bara har bruna hästar. Visserligen med härlig röd glans men jag vill nog ha en fux.

Men... vad gnäller jag för? Samantha är ju fux, gammeltanten.:love:

du troret blir lite mkt för henne med två helger i rad kasnke? ;)
jo, hoppas sacja kan 23 augusti oxå!
ojoj, då blir det mkt för syria under hösten, utställnig den 9 augusti o 17 sept o sen jälla emellan...iofs så blir det mkt hur man än vrider på det...

Min lilla tjej har flyttat ut på bete från lösdriften. Unghingstarna började bli lite väl bråkiga nu och härjade runt så små tjejerna får gå själva ett tag innan de äldre avels stona släpps in med deras nya fölisar....

du troret blir lite mkt för henne med två helger i rad kasnke? ;)

Haha, ja det kanske också. Samtidigt GÖR de ju inte så mycket på premieringarna, utan det är ju mer miljöombytet och atmosfären som är påfrestande. Men samtidigt väldigt nyttigt.

Hon är såååå läcker! :love:

Duktig tjej som lät matte spola benen, dit har jag inte riktigt kommit med Ariel. :angel:

Idag har jag släppt Namir på ettårshingstbete tsm med en annan hingst, ska komma tre till. Allt gick bra, men blev tyvär inga bilder för de va lite kaos. Då mitt sto försökte hoppa över bomen och fastna men skada sig inte så farligt. Men min mamma bröt armen och är på röntgen och röntgar foten med. Min bror klara sig med lite blåmärke.
Jag har alltid varit så rädd att de ska hända något och nu hände det :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka