Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Måste väl vara mörkbruna och grå typ :) Tycker att Amazing håller sig ganska ren också, men visst syns allt på henne! :grin:

Det är så inspirerande att läsa om er vardag! :bow:

Men hur gör du rent praktiskt när du har med honom överallt i alla vardagssysslor, tar in och ut honom ur hagen flera ggr om dagen?

Vardagsmorgnar när pållarna sover ute så tar jag INTE in honom för att följa med och hämta saker. Men sover de inne så tar jag han i en hand och skotkärra med hö i andra även i mitt sovande tillstånd.

Annars så är de ju fördelen med att ha hästarna utanför köksfönstret.. Att om jag ska gå och göra något så kan han lika gärna följa med. När jag ska hämta posten uppe vid vägen så passerar jag ändå hagen. Å de tar inte många sekunder att gå in och hämta träns och reflexer åt honom.. Eftersom han då kommer galopperande när han ser att matte närmar sig hagen så vill han ju helt klart följa med.. Då har jag dels något att hålla i mig i när jag går å han får en liten lektion i att starta stanna stå stilla kommandon och lite egentid med matte.

Soptunnan måste vi ju också gå med fram och tillbaka.. Å varför inte ta med sig liten häst när de skrammlar å låter? Inge bökigare att dra soptunnan för de och han ska lära sig att livet skrammlar och bånglar ibland.

Jag är begränsad i hur mycket jag kan gå sammanlagt på en dag.Så jag ser väl till att lilla Joystick får hänga med på de jag tänkt mig att göra. Permobilen är helt underbar. Lillen hade varit hos oss i 14 dagar när jag fick hem den så han ser den som sin! Står och skriker efter mig om jag nån gång åker utan honom.

I höstas så tog jag permobilen bort till skogen. Sen så gick vi in i skogen å då fick han hjälpa mg när jag tappade balansen så han är något av en service häst också...

Anna-Carin

Haha, mina blir iaf inte vitare och vitare :P

*phew, bävar inför tanken på en VIT häst att hålla ren...*

I somras råkade Joystick ut för blåbärsfläckar efter skogsprommenader.. potatismjöl är himla bra att ha!

Anna-Carin

Vardagsmorgnar när pållarna sover ute så tar jag INTE in honom för att följa med och hämta saker. Men sover de inne så tar jag han i en hand och skotkärra med hö i andra även i mitt sovande tillstånd.

Annars så är de ju fördelen med att ha hästarna utanför köksfönstret.. Att om jag ska gå och göra något så kan han lika gärna följa med. När jag ska hämta posten uppe vid vägen så passerar jag ändå hagen. Å de tar inte många sekunder att gå in och hämta träns och reflexer åt honom.. Eftersom han då kommer galopperande när han ser att matte närmar sig hagen så vill han ju helt klart följa med.. Då har jag dels något att hålla i mig i när jag går å han får en liten lektion i att starta stanna stå stilla kommandon och lite egentid med matte.

Soptunnan måste vi ju också gå med fram och tillbaka.. Å varför inte ta med sig liten häst när de skrammlar å låter? Inge bökigare att dra soptunnan för de och han ska lära sig att livet skrammlar och bånglar ibland.

Jag är begränsad i hur mycket jag kan gå sammanlagt på en dag.Så jag ser väl till att lilla Joystick får hänga med på de jag tänkt mig att göra. Permobilen är helt underbar. Lillen hade varit hos oss i 14 dagar när jag fick hem den så han ser den som sin! Står och skriker efter mig om jag nån gång åker utan honom.

I höstas så tog jag permobilen bort till skogen. Sen så gick vi in i skogen å då fick han hjälpa mg när jag tappade balansen så han är något av en service häst också...

Anna-Carin

Han låter som en faschinerad liten ponny :) Och att ta med han med soptunnan är ju jättebra.! Kul att man kan komma på såna små saker att göra med en häst. Som ändå är nyttiga saker :)

/ Jessika

Han ÄR väldigt facinerande coool kille!
Å en väldig kontrast till hans kompis som då är en nordistravare på 16 år som jag FÖRHOPPNINGSVIS ska tävla i dressyr och precissionskörning denna säsong och maraton OM jag har broms...

De är liksom så avspännt med lillen och än om han stökar lite så har jag det mentala övertaget trots min rappliga kropp och ja tror de är därför han går med på mina knasiga upptåg..

Anna-Carin

kl.

Imorse när jag kom ut i stallet så möttes jag av en tråkig syn. Förmodlingen har lillen rullat fast och råkat rispa sig på listen vid fönstret så han hade ett 2 dm lång reva på hb lår, på ett ställe så var det ett 5 cm långt gapande sår.
Var helt övertygad över att det skulle måsta sys, så jag skyndade mig in för att ringa till veterinären. Naturligtvis så var det stängt typ överalllt men fick tag på jourhavade men han var 12 mil bort. Ringde klockan 8.15 och han dök upp 16.15. Gissa om jag slet mitt hår innan dess, det tar ju inte 5 timmar att köra 12 mil direkt.

Det visade sig att det inte behövdes sys och att han hade klarat alla muskler å sånt som tur var. Fick nån salva som skulle sprutas in i såret och hippotrim i 5 dagar, boxvila minst 7 dagar. HOPPAS verkligen att det tar ihop i ordning så det inte blir någon inflammation eller något annat skit. Känns som att skadorna bara avlöser varanda, är så less på detta..

kl.

Imorse när jag kom ut i stallet så möttes jag av en tråkig syn. Förmodlingen har lillen rullat fast och råkat rispa sig på listen vid fönstret så han hade ett 2 dm lång reva på hb lår, på ett ställe så var det ett 5 cm långt gapande sår.
Var helt övertygad över att det skulle måsta sys, så jag skyndade mig in för att ringa till veterinären. Naturligtvis så var det stängt typ överalllt men fick tag på jourhavade men han var 12 mil bort. Ringde klockan 8.15 och han dök upp 16.15. Gissa om jag slet mitt hår innan dess, det tar ju inte 5 timmar att köra 12 mil direkt.

Det visade sig att det inte behövdes sys och att han hade klarat alla muskler å sånt som tur var. Fick nån salva som skulle sprutas in i såret och hippotrim i 5 dagar, boxvila minst 7 dagar. HOPPAS verkligen att det tar ihop i ordning så det inte blir någon inflammation eller något annat skit. Känns som att skadorna bara avlöser varanda, är så less på detta..

Aj då :cry: INte kul när dom skadar sej så.. har en treåring som är expert på att skada sej och hon har vart dyr med veterinär. Men tur att det inte behövdes sys eller något. Hoppas det blir bättre..!

Ja det är verkligen tråkigt. Men lillkillen är iallafall pigg o glad som vanligt, funderar varför han inte får gå ut i hagen så det är nog inte så illa..
Fast han hade då ingen lust att stå stilla när jag var ute och rengjorde såret i morse

Stackarn! Hoppas det blir bra snart. Min lilla har oxå gjort illa sig, dock inget alvarligare än en vrickning.

Det gör jag också! Kan ju hålla tummarna för att han iaf behåller sin mörka man och svans. Finns ju inget värre än när svansarna är pissgula längst ner.

Liten uppdatering:

Jag har inte hunnit åka ut till stallet än, men jag fick ett meddelande av stallägaren. Den lilla hulliganen har varit lös i stallet i natt och naturligtvis har han rivit ner och lekt men allas grejer som hänger på boxarna:devil:
Så nu får jag väl ta min baksmälla och åka ut till stallet för att städa och försöka att lägga alla saker på rätt ställe för stallägaren hade lite svårt att veta vems grejer som var vems.

Han har nog säkert haft den bästa natten på länge med alla dessa saker att tugga och dra i och för att inte tala om alla vackra damer som man kan retas med:angel:

aha okej men det är ju ett gott tecken iaf när dom har glödden kvar i ögonen och lite små pigga. Och inte bara står och deppar. Hoppas det blir bättre snart:)

Igår satte jag på den riktiga tömkörningsgjorden för första gången, med svanskappa. Det gick bara bra. Amadeuz undrade lite vad jag höll på med men gillade, som vanligt, läget.

Idag var vi ute och gick en längre promenad med den på, hoppade lite diken, träffade ett par bilar. Helt ok!

Ska bli kul att kunna tömköra ensam snart, inte länge kvar om han fortsätter så här!

*KL*

Jag lastade Prince igår med hjälp av en kompis för jag har diskbråck :angel:.
Åkte upp till grann padocken och löshoppade honom för första gången efter betet. han fick springa över några bommar innan han åkte på bete men annars har han inte gjort så mycke.
Det gick över förväntan, rakt in i släpet o va duktig på hoppningen. I slutet fatta han precis va det handla om. hoppade hela 50 cm :D duktig va han iaf. Sen raka vägen in i släpet o hem till kompisen o få massa morötter.
E så stolt över honom. Nu ska han bara se till o växa lite till.

Bild på hopparen :laugh::
100_5190.jpg

I går var det dags för verkning igen, gick super :)

Hon svängde järnet på halsen när hovis verkade fram och försökte komma undan lite som vanligt :grin: Men sen när han skulle verka bak stod hon som ett ljus :love: Både jag och hovis var nöjda då hon senast skickade iväg ett par sparkar, (träffade inte hovis dock) och denna ggn lyfte jag upp benet till honom för säkerhets skull :)

Stolt mamma! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka