Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Däremot har hon enormt svårt att vara lugn när hon är i stallet med någon utav sina kompisar och kompisen går därifrån. :eek: Då betyder matte inte lika mycket, men jag brukar kunna lugna henne hyfsat. Senaste gången hoppade hon dock över boxväggen. :crazy:

Jag tror det går att förbättra med träning, men sedan tror jag det också beror på hästens grundattityd. Precis som allt annat...

Men jösses då!!!:eek: Hon skadade sig väl inte då?

Våran kille har helt enkelt bara fått vänja sig vid att storasyster rids iväg och han får stanna i stallet. Funkar bra nu.

Jag tycker också att det är viktigt att hästarna kan vara ensamna. Min lille är väl inte helt överlycklig när jag lämnar honom ensam i stallet, men han lugnar sig ganska snabbt och står snällt när man kommer tillbaka efter tex ridturen. Är han själv när man pysslar med honom och man går ut och går så är han lugn som en filbunke och det känns för mig väldigt viktigt eftersom jag vet att jag kommer att rida mkt själv på honom.

Habina: Jag kommer att använda en hoppsadel som första sadel till min. Känns som om man sitter lite säkrare i den om han skulle få för sig att leka rodeo. Nu ligger den helt ok förutom att den är x antal storlekar för vid så den kommer nog att bli bra med en padd under till inridningen:)

Jag tycker absolut att hoppsadel är det bästa att börja med. Den är du inte så begränsad i och den inbjuder till lättridning och lätt sits. Har man bara en hoppsadel utan en massa klossar och grejer är det inget som hindrar att man länger lädren och sitter ner i lodrät sits heller, när det väl är dax för det. (Har tom tävlat dressyr i min flatback, med en häst som hellre gick med den än i dressyrsadeln ;))

Skulle helst ha en sadel som sitter ok, helst bra, även vid "sadeltämjningen", så den är behaglig för hästen. Sen får man nog räkna med att byta sadel en eller ett par gånger efter hand som hästen växer och musklar sig. Om man köper begagnat och av äldre modell behöver de inte kosta många pengar heller. Min favoritridautsadel flatbacken köpte jag beg för tio år sen för två tusen och den hänger med bra än. Måste prova att lägga den på Amadeuz och se hur det ser ut. Hoppas han kan ha den!:D

Det låter ju bra:)

Åh va jobbigt, Amazing har också växt mest hela tiden tycker jag! Hoppas att han går upp snabbt igen :)

Började väl ensamträna min 07:a kanske inte första dagen hemma, men säkert andra, då hon fick vara själv kvar i stallet medan jag ledde ut min andra häst. Hon har också fått gå ut i hagen först samt gå i egen hage, dock med kompisen inom synhåll. Har även fått stå själv inne längre och längre stunder medan den äldre hästen tränats. Tycker väl inte det är jättekul att vara själv men har inga större problem med det heller. Ville träna detta tidigt då min första häst råkade ut för att bli lämnad själv när hon var mycket liten och trots mycket träning ännu som 5-åring är extremt flockbunden och har jätteproblem att vara själv. Dock tror jag också det till viss del beror på individen, hur pass grundtrygg den är i sig själv (som att 2-åringen nog är coolare vad gäller detta än 5-åringen).

Hur tänker ni med ensamträning av era pållar? Tänker ni på det, tränar på det?
Jag känner att det är viktigt för mig att Amadeuz blir van att vara själv utan problem, mest för framtida behov och tränar aktivt på det. Nu är det fem hästar i stallet, varav tre går i Amadeuz hage. I regel tar vi in och ut dem samtidigt, antingen alla tre på en gång eller en + två.
Tog för första gången ut A själv först i hagen härom dagen och gick sen efter de andra två, för att se hur han köpte det. Funkade bra! Stod vid grinden och väntade, ropade lite, men verkade inte upphetsad.

Likaså igår, då fick han vara inne i boxen nån timme ensam i stallet medans de andra var iväg och red. Jag var där till att börja med, han ropade några gånger men sen var fodret intressantare.
För mig som ofta kommer att rida och så småningom åka iväg på tävlig/träning själv känns det väldigt viktigt att hästen är cool ensam i sådana situationer. Har sett alldeles för många hästar som springer omkring och gapar efter sina kompisar i stället för att koncentrera sig på sin uppgift.
Undrar igentligen hur "träningsbart" flockberoendet är? Att det är en individuell skillnad i hur flockberoende hästarna är är ju helt klart, men hur mycket beror på hur tränade det är i att vara själv tro?
Nån som forskat i det??? ;-)

Oj, det blev ett långt inlägg! Läser här ofta, så kul att höra om era hästar!!

Hälsningar//Toya o Amadeuz

Nä, trots betonggolv och brädor med spikar som låg i närheten av där hon landade. :crazy: Änglavakt är bara förordet, men det gör ju att matte kan bli arg på henne också. :devil:

:rofl::rofl::rofl:

Haha, och hade hon skadat sig så hade du inte kunnat med det?

Ja, de är för "roliga" de små liven.

Hur hög är hon nu?

Hon är väl tänkt att bli modell giraff eller? Lättare att ta sig över svårklasshinder då eller?:p

Håller med om att man bör använda en hopp/allround i början.

En ung och ovan häst kan känna sig lite inklämt i en dressyrsadel visst.

Och dessutom så är det som de skriver att man kan rida alla dicipliner i en hoppsadel. Hoppa går ju i en dressyrsadel men det är inte nån höjdare.:p

Jag vet inte exakt men det känns som att hon är en bit över 160! Får ta o mäta henne snart! Ja exakt, kommer att flyga ovan molnen med de långa benen ;)

Hur går det annars med lillen? Inga nya roliga divalater? :D:D:love:

Min lilla har vilat från tömkröning ett tag nu så jag tänkte dra igång det igen snart. Tänkte fortsätta tömköra i grimma tills det fungerar riktigt bra och då gå över till träns. Planen är tömkörning 1 g/v och prommenad 1g/v närmsta månaderna.

Lanzelot är fortfarande söt o snäll. Han är ett riktigt föredömme för sin storasyster när vi är ute o går. Går fram överallt, trafiksäker och inte en flygande piruett i sikte!:D

Den senaste tiden har pucko Ella brytit sej ut ur hagen två gånger. Då vill Lanzelot inte följa med, för det är ju inte så det brukar gå till när man går ut ur hagen... :angel: Någon ska ju komma och öppna och kanske pussas lite. Det går väl inte att springa ut någon annanstans heller....?

Han är tyvärr inte så bright min lilla häst. Men det är ju en han...

Jag vet inte exakt men det känns som att hon är en bit över 160! Får ta o mäta henne snart! Ja exakt, kommer att flyga ovan molnen med de långa benen ;)

Hur går det annars med lillen? Inga nya roliga divalater? :D:D:love:

Inte mer än att han tittar på oss med sina stora oskyldiga ögon och undrar "vad ska vi göra nu då matte?"

Lite dike har han visst fått hoppa. Men han tar lite tid på sig innan han vågar. Undras just om det blir hopphäst av honom någon gång...:cool: Har ju en film på honom när han leker kylskåp.:D Och den hitter jag ju inte.:mad:

Däremot kan jag bjuda på en nyfödd och redan då fåfäng Snuttelott. Han verkar helt begigstrad i sina långa tjusig spiror redan då. Jag ska naturligtvis kommentera.:cool: (filmen är mkt mörk, jag vinklar skärmen så ser jag bättre av nån konstig anledning)
http://media.putfile.com/Lanzelot-nyfott-2

Och när han var liten o tjock så åt han shettis. Kanske skall vi ta hem shettisen igen så Lanzelot får äta upp sig?
http://media.putfile.com/Lanzelot-och-Bobby-92

Och på slutet kommer storasyster i sin burka in och ska gosa med katten, katterna skall alltid vara med på alla foton. Suck.

:rofl:

Ja just det ja, det är ju det här med att "vi gör som vi alltid brukar göra" och det innebär att man blir hämtad i hagen av en människa, annars stannar man kvar.

Hans obstinata storasyster är av helt andra åsikter.:cool: Här ryker stolpar och eltråd om hon är uttråkad. Lanzelot han står bara och ser söt ut.

Målet den här månaden var att tömköra med draglinor och svängel och det har vi gjort, målet nästa månad får nog bli att tömköra med det tills han tycker det är helt hundra ok. Ev lägga lite tryck i linorna och ev däck, men helt beroende på vad han tycker om det. Han har ju gått med massor när Julle dragit däck så är säkert inga problem, men vill inte stressa. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka