Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

*Hoppar in med en snabb rapport*

Raketen har blivit presenterad för bommar på marken. Mycket skeptisk till idén att gå över dom i början men sen gick det bra. Lyhörd är han, stannar snabbt när jag stannar och backar upp om jag backar. Känns mycket formbar för dagen så vi startar nu lite linjobb mer seriöst. :D

Säger detsamma, hoppas verkligen på att nya höet är riktigt bra :) Sålänge hon får i sig allt hon behöver är jag nöjd men hade ändå vart skönt o kunna plocka bort en del kraft :)

Gissa om jag vill byta med dig! :d

Min höbonde har mer till salu men tyvärr så bor du ju inte nära direkt...

tack! Han är för tillfället 157 cm. Han är reggad som svenskt halvblod, e. Ronaldinho H u. fullblodsmamma

Hihi, ja det skulle helt klart vara en fördel om man var två :)

Angående exteriören på min lille så är det jag stör mig mest på att han är lite utåttåad.

Oj, han såg inte såpass stor ut. Lite utåttåad, fransysk då, med hela benet vridet utåt eller bara vridning långt ner. Ingedera något att hänga upp sig på för hållbarheten dock. Men om den blir mycket utåtsläng i traven, så kanske man inte kan plocka lika fina poäng i dressyren. :grin:

Hälsning Maja

Kul med lite nya bilder och bra med exteriörprat :)

Jag stör mig på att jag inte kan klippa manen på ett vettigt sätt, ingår det i exteriören ;)

På fjordhästar absolut, om du skall plocka utställningspoäng, fast turligt nog är det lätt åtgärdat om man låter ett proffs göra det.

Själv är jag ovan vid halvblod, har mest haft araber, där det är fy fy fy att röra man och svans. Än kvittar det ju, jag klipper rakt av med sax, men jag måste nog gå på mankurs. Men att rycka, fy för, det vill jag ej.

Hälsning Maja

Japp jag är nöjd:) Ska se om jag snart blir lika nöjd med mig själv. Just nu känner jag mig som halta lotta.

Idag har plutt fått pröva att hoppa ett litet hinder. Lite läskigt var det men sen hoppade han över i full fart. Ska se om jag kan löshoppa på riktigt nångång :) Dålig som jag är så glömde jag ju kameran så bilder får komma en annan gång:)

Jag undrar just vilket proffs jag skall anlita bara....

Nej, rycka man låter jag oxå bli, bättre med sax :)

Kul med lite hoppning!

Vi har isgata och regn här, inte spec inspirerande....

Ja, men hon ska ju flytta norrut, liiiite långt att åka typ 40 mil fram och tillbaka för att få hjälp med manen.... ;)

Lägesrapport och lite skryt över min fina och snälla häst!!

Var ju bekymrad över hälta för några veckor sen. Det var en hovböld som jag hoppades på. Han blev aldrig sådär tvärhalt, men vid verkningen kröp den fram.

Så för en vecka sen började vi jobba igen. Har haft gjord på några gånger förut som han inte brytt sig om så jag gjorde en improviserad baksele och knöt på en kväl förra veckan. Amadeuz kikade lite vad som hängde bak, men "vill du att den ska hänga där så ok" verkade han tänka... Duktig kille! Skrittade och travade tom några meter i vår lilla runda manege. (Vårt stall är från 1700-talet och har en volt om kanske 15 meter i diameter mellan stalldel o sadelkammare, praktiskt ibland)

I förrgår satte jag på töm och tömkörde i padocken, hur snäll som helst. Medhjälpare fram med grimskaft i grimman, jag bak. Han knatade på, stannade och väntade fint i halten. Det gick nästan att svänga till och med! Och vad roligt han tyckte det var. Öronen spetsade hela tiden och fullt på alerten! Inte tendens till att irritera sig på linor eller så. Sen var han ju lite konfys till att börja med vad jag gjorde bakom i stället för framför eller bredvid. Men då min medhjälpare var duktig att bara finnas där framme "osynlig" utan att kommunicera direkt med Amadeuz förstod han snart att det var mig han skulle lyssna på ändå.
Jag var tvungen att messa förra ägaren och kolla om hon verkligen inte kört honom förut, men det hade hon inte.

Längtar till nästa gång!!

Det var bara efteråt det blev ett litet missöde... Linor bortkopplade och jag framme vid grimskaftet. Amadeuz trängdes och han fick en armbåge av mig för det. Då hör jag från andra sidan "aj!!"... Då hade han slängt ut ett bakben i en 7-jäkla kospark och fått in en fullträff på min medhjälpares handled. Morr! När jag väl fattat vad som hänt var det för sent att tillrättavisa honom o medhjälparen kom sig inte heller för. Snabb i bakbenen den lilla rackarn! Nåväl, handleden klarede sig hyfsat dessbättre, svullen och öm men inget värre.

Hur tänker ni med ensamträning av era pållar? Tänker ni på det, tränar på det?
Jag känner att det är viktigt för mig att Amadeuz blir van att vara själv utan problem, mest för framtida behov och tränar aktivt på det. Nu är det fem hästar i stallet, varav tre går i Amadeuz hage. I regel tar vi in och ut dem samtidigt, antingen alla tre på en gång eller en + två.
Tog för första gången ut A själv först i hagen härom dagen och gick sen efter de andra två, för att se hur han köpte det. Funkade bra! Stod vid grinden och väntade, ropade lite, men verkade inte upphetsad.

Likaså igår, då fick han vara inne i boxen nån timme ensam i stallet medans de andra var iväg och red. Jag var där till att börja med, han ropade några gånger men sen var fodret intressantare.
För mig som ofta kommer att rida och så småningom åka iväg på tävlig/träning själv känns det väldigt viktigt att hästen är cool ensam i sådana situationer. Har sett alldeles för många hästar som springer omkring och gapar efter sina kompisar i stället för att koncentrera sig på sin uppgift.
Undrar igentligen hur "träningsbart" flockberoendet är? Att det är en individuell skillnad i hur flockberoende hästarna är är ju helt klart, men hur mycket beror på hur tränade det är i att vara själv tro?
Nån som forskat i det??? ;-)

Oj, det blev ett långt inlägg! Läser här ofta, så kul att höra om era hästar!!

Hälsningar//Toya o Amadeuz

Roligt med långa inlägg där man får läsa om era framsteg!

Mindre kul med kospark, tur att det gick bra!

För mig är det superviktigt att hästarna klara av att vara själva, så det tränar jag "aktivt" på. (en av hästarna i stallet kan inte vara inne en enda sekund utan en annan häst utan atthysteriskt börja veva runt i boxen, gnägga och stressa upp sig, SÅ orkar jag def inte ha det!)
Det är säkert individuellt hur de ar att bli lämnade ensamma, oxå hur det ser ut i rutiner och hur det har sett ut. Men jag tror att alla hästar kan lära sig att vara asjälva på ett bra sätt, med tålamod och träning. :)

Hehe, jag atror att jag är obildbar! Har varit där två gånger redan men incke desto mindre klipper jag som en mupp... :(

Ne det är synd :cool:
Men Amazing bara vräkte i sig det nya höet som har mycket finare strån och massa goa blad i sig, så jag hoppas på att detta är ett bra hö :) Luktar gott och är grönt och fint :)

Som distanshäst krävs det dels att hästen skall klara av att vara ensam, men även att den skall gå ifrån andra hästar ute på banan och bli ifrånsprungen av andra. Så jag jobbar mycket med att Ariel skall vara trygg med mig, oavsett var de andra hästarna är.

Än så länge fungerar det utmärkt när vi möter okända hästar, då är hon nyfiken, men följer mig lydigt ändå. Likaså att stå själv i stallet fungerar bra, och om hon har hö eller står uppbunden med två linor kan även matte gå iväg en stund.

Däremot har hon enormt svårt att vara lugn när hon är i stallet med någon utav sina kompisar och kompisen går därifrån. :eek: Då betyder matte inte lika mycket, men jag brukar kunna lugna henne hyfsat. Senaste gången hoppade hon dock över boxväggen. :crazy:

Jag tror det går att förbättra med träning, men sedan tror jag det också beror på hästens grundattityd. Precis som allt annat...

Jag håller med resten här, det är jätteviktigt att de kan vara själva utan att få panik. Jag tänker inte mest på tävlingar och sånt men om de gör illa sig och måste åka iväg/box vila skulle det inte vara roligt med en hysterisk häst! Sen tror jag abslout att de skiljer MYCKET hur beroende de är av flocken. Jag har tur som her en pålla som inte bryr sig mycket om att vara ensam.

*knapplån*

Här brunstar Lotta och är sååååååå mammig efter sin bästis, den 17 år gamla fuxen... (samma färg som mamma) :D

Såret på benet som Lotta fick i hagen på nyårsafton har snart läkt klart, så då börjar vi promenaderna och träningen igen. Vi ska även duscha några gånger nu, då Lotta har mjällig hud och nånting kliar. Förhoppningsvis är det bara fuktrelaterat och inte nåt smittsamt...

Jag har börjat grubbla kring det här med sadel. Liiite tidigt, jag vet... Men ändå. Hur tänker ni göra?

Jag har en dressyrsadel som sitter urdåligt, och min tanke var att vänja henne vid den som sadel, men byta sadel när jag väl skall sitta upp. Men hur sjutton vet jag om sadeln passar? :confused: Kan ju inte precis åka till sadelutprovaren med en häst som inte är inriden. :crazy:

Vidare vet jag inte om en hopp- eller dressyrsadel är bäst som förstasadel? Vad har ni för erfarenheter?

Har det en massa blad så kan det nog vara bra hö. Bara strån brukar vara övervuxet gräs och inte lika hög näringsnivå.

Tyvärr så har Lanzelot börjat tunna ur. Han ha visst satt igån och växa igen. Kanske dags att ta analys så man vet hur mycket vi behöver stödfodra och med vad.

160 cm fick lillsyrran honom till igår. Det är väl ganska normalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II