Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

hur ger ni? hur tänker ni?

Jag tänker "åh vad jag önskar jag kunde ge Ariel mer foder". Tyvärr har hon krånglat lite vid fodring, under en månad fick hon äta ett mål ensam i ligghallen, men nu vill hon inte det längre. :crazy: Jag hoppas det går att lösa, annars kommer hon bli för tunn igen.

Innan hon började protestera åt hon 5 kg hö, 5 hg havre, 3 hg sojamjöl, 1,5 hg miner vit och 30 g foderkrita. Just nu är hon perfekt i hull, men om hon inte får i sig det hon behöver kommer hon ju rasa i vikt. :cry:

Här är en till som får kämpa en del med hullet, Ninja, som är en ridponny med ganska mycket arab i (62,5 %) är som sin mor ganska svår att få riktig rund. Hon har i vinter haft fri tillgång på ett hösilage med dundervärden, jag tror att hon fått i sig ca 11 - 14 kg/dygn (TS 73%). Hon är ingen storätare precis, sedan får hon knappt 1 kg havre, 7 dl betfor och 7hg vetekli. Vetekliet får hon för att fosforvärdena var lite på gränsen + att hon verkligen älskar det, det är det enda som jag kan lägga mineralerna på och att hon verkligen äter upp det. Men de får absolut inte blandas i utan ska ligga uppepå, hon är lite speciell när det gäller mineraler:grin:. Både protein och energi får hon i sig långt mer än vad hennes dagsbehov ligger på, så där vill jag inte vräka på med mer helst. Hon är inte supertunn men inte särskilt rund heller, ganska medelhull kanske, fast jag gillar ju om de har lite hull att ta av. Men man kan inte få allt, jag tror att hon blir lite som sin mamma en slank tjej som man får göda så gott det går. Hon är i allafall pigg och frisk och har så varit hela tiden.
Inka

Vad har ni för värden i era silage/hö?

Jag ser till att hålla Lotta på en kvot (smrp/MJ) på minst 6,5, närmare 7 nu de första åren. Kommer sänka eftersom hon börjar bli lite äldre nu. Ser till att alla behov alltid är täckta och jag försöker göra allt jag kan för att hon alltid ska ha tillgång till vatten. Hon har nästintill hela sitt liv haft fri tillgång eller nästan fri tillgång på grovfoder och jag tänker fortsätta med det.

Idag får hon runt 15 kg silage med ts 72% (hon äter inte upp allt riktigt, men hon äter en del halm också) och till det får hon några morötter, ett äpple, lite betfor och lite lusern hackat strå. Har tagit träckprov förra året och avmaskat enligt det och kommer göra likadant i år.

Här är en bild från för nån vecka sen. Lite taskig vinkel o så, men jag är nöjd med hullet.
dscf1008_25879142.jpg

Lägger in en till.
dscf1021_25879313.jpg

Glömde skriva det att jag ska sänka lite på givan för att se hur mycket hon faktiskt äter. Men jag behöver få upp fler höpåsar till det, eftersom Lotta gärna rullar sig i sitt hö/silage...

Gud så fin hon är! :) Jag har kämpat med mitt benrangel hela hösten och nu börjar hon lägga på sig, härligt! Hon står på sk "lösdrift" dvs hon kommer in till natten. Hon är lurvig och ser helt knas ut, men jag vet att hon kommer att bli en underbar och vacker ung fröken i sommar!!

Min Eladiya verkar vara precis lika lättfödd som sin mamma!
Vi har hö med mycket högt proteinvärde och jag behöver inte ge något utöver de ca 8 kg / dag hon får. Jo, 2 dl betfor få hon för att blanda ut mineral i.
Hon ser mest ut som en liten köttbulle!:laugh:
Hon är ute halva dygnet och står i stall på natten ( delar box med sin kompis pga platsbist).

Min får fritillgång på hösilage under timmarna han står inne samt nåra kg till lunch. Har ingen analys men det verkar vara av bra kvalitet eftersom alla hästarna i stallet håller sig fina. Sen får han 1 kg havre, 5dl betfor, Chevinal och ½ kg hippo alfta grow. Han är fin i hullet och har varit det under hela tiden:) Krafftfodret är fördelat på två mål.

Och Lanzelot får bara hösilage. Lite mineraler och en gnutta havrekross.

Han håller hullet fint. Vilket han inte gjorde förrän vi började med detta silaget. Har inte analyserat det och det känns som att det kvittar när han gick upp så fint av det. Kan det vara grädde i tro?

Amazing äter ca 10kg hö (fritt men tycker inte att det är så jättekul) :grin:
2kg krafft Groov 125
1kg lucerne pellets
0.5kg betfor
och så linfröolja och tokosel :)

Kämpat hela tiden med hennes hull iomed att hon växt så väldigt men nu börjar fröken ta sig och är övertygad om att betet nu om ett tag kommer att vara grädden på moset :) (Krafften uppdelad på 2 mål)

Jo det har jag haft hela tiden men nu har vi precis köpt nytt o har inte hunnit med någon ny. Vad tänkte du då? :)

Jag tycker dels det är kul att kolla vad andra har för värden, men sen undrade jag även varför du ger så mycket krafft, om det behovet fanns i grovfodret. :)

Ja fast så mycket krafft är det inte, vet många som ger mycket mer!

SJÄLVKLART är detta anpassat till höt som inte var sådär jättekalas men hoppas på att detta nya är lite högre värden på :)

Ja, det finns andra som ger mer, men jag var bara lite nyfiken. :)

Hoppas du blir nöjd med det nya fodret.

Min unghäst har oerhört lätt att hålla hullet. Hon är en riktig liten köttbulle.
Har fri tillgång på ensilage hela dygnet. Får endast lite betfor, mineraler och tocosel.
Har ej analyserat nuvarande ensilage, men tror att det är hyfsat värde eftersom min andra häst också håller bra hull. Trots att hans förra ägare sa att han har väldigt svårt att hålla hullet på vintern.
Vill att de ska ha möjlighet att äta hela tiden för jag inbillar mig att de blir lugnare då.

Jag skulle inte vilja kalla det för att du inbillar dig ang lungare hästar...

Kul att du verkar ha så bra foder! :)

Håller med Bubblan. Det är inget du inbillar dig.

Hästar som har mat hela tiden stressar inte i sig den, de är dessutom sysselsatta och det blir kanske inte så mycket bråk.

Hästens mage är så konstruerad har jag fått lära mig att magsyra droppar regelbundet utom när hästen sover och det betyder att hästen måste äta ofta. Inte som oss där magsyran rinner till när vi äter.

En häst som inte får tillräckligt med mat/för sällan kan lätt få magsår, smärtor och uppvisa stressbeteende.

Det är hopplöst att fodra unghästar med otillräckligt grovfoder. Förstår att du får ge kraftfoder.

Lanzelot käkade ju rätt mycket kraftfoder och lucern i sommras när han var hingst. Ända fram till vi fick silaget och alla hästar lade på hullet på nolltid. Trots att han växt en hel del i höst o vinter så har han inte behövt ge nån havre alls. Det är så himla skönt.

Egentligen så skulle jag vilja ta en analys för skojs skull på vårat silage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II