Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Ha ha, så där är Waradero också! Han har verkligen inte bråttom ut efter de andra hästarna. Han stannar mycket gärna och undersöker saker längs vägen istället.

Idag fyller han 20 månader. Det firade vi med att mäta honom. Han är nu hela 144 cm. Han är betydligt större (högre) än min gammelhaflingergubbe Romeo. Jag köpte en kapson storlek cob till honom härom dagen, det brukar passa Romeo. Den var jag tvungen att spänna ut på sista hålet överallt för att den skulle gå på :laugh:.

Jag sätter in en riktigt usel bild från i onsdags (det var väldigt dimmigt den kvällen) när vi var i paddocken och övade lite kommandon så som "gå fram", "trav", och "staanna". Han var riktigt duktig!

dimma.jpg

Visst är det kul med "ungarna". Har haft ungar förut, men ingen som denne kille. Han har en otrolig egen vilja, vet vad han vill. Igår såg jag honom visa temperment som bara den. Hans kompis hade skotts vilket betytt att han fått stå i sin box under dagtid - tråååkigt. När jag sedan tog ut kompisen tänkte jag först sopa gången ordentligt, söm och sånt, innan jag släppte ut Bionix. Då blev han ilsk. Ställde sig och bockhoppade och sparkade med båda bak i väggen så att det small om det ett par ggr. Som tur hade jag ju redan kvasten i händerna och kunde på bråkdelen av en sekund ha den farande över boxväggen i hans riktning för att markera att så gör man inte.

Då tittar han på mig och slutar direkt som om, ok då. Sedan betedde han sig i stort sett som han brukar när jag väl släppte ut honom. Andra hästar jag haft som fått fnatt när kompisen gått ut och visat temperement, har mer farit runt och varit skärrade. Han var inte det minsta skärrad, bara i ett humör av "jävlar anamma, om inte jag skall få komma ut direkt". En riktigt personlighet. Det är inte alla hästar man har som man känner en koppling till. Har haft fyra sådana hästar i mitt liv. Min barndomshäst i avataren och så två hästar som dog i unga år (10 år båda). En efter långdragna hovledsinflammationer och en knall fall en dag när han blev påkörd av en bil när jag red. Avlivad inom timmen från olyckan. Alla andra hästar jag haft har jag haft ett mer ljumt förhållande till.

Hoppas att jag kan behålla denna kille. Har bestämt mig för att dra ner på hästeriet och sälja gården och ha en häst inackoderad. Äger dock även en 9 årig arabvalack med spatt som är hos fodervärd. Den kanske jag blir tvungen att behålla pga hans diagnos och göra mig av med Bionix i vår i stället - suck.

Hälsning Maja

Planerna (om det nu blir så, det vet man aldrig...) är i allafall att fortsätta tömkörningen hela våren, introducera träns och bett om ngn månad, tömkör än så länge med kapson, vilket funkar än i allafall. Hon får också följa med som handhäst när jag rider min gamling, det bara älskar hon, och de turerna kommer väl att bli lite längre så småningom, klättring ska också ingå framigenom. Sedan blir det långt sommarlov med bete och kompisar och till hösten är det tänkt att hon ska bli inkörd, inridning blir det väl nästa vår och sedan får vi se. Skulle vara kul att ta ett föl på henne innan vi går vidare men, men det är långt kvar och vi tar väl en dag i taget, huvudsaken är ju att hon utvecklas på ett positivt sätt och att man inte forcerar. Jo förresten ev. tänkte jag vara med på ASRP:s stotest för två-åringar till hösten så ngr löshoppningar får jag nog klämma in i vår oxå:laugh:.
Inka

Vad duktiga ni är som går såna långa promenader. Själv är jag lite lat och är ute på sin höjd en halvtimme. Min verkar ju dock inte ett dugg trött av detta:cool: Men det blir jag.

två timmar der var inget dåligt mål! Du kommer få grym kondis:D

Jag kan rekomendera såna tömmar som jag har. 16meters i läder som går att öppna .Jättebra att ha lite längre om hästen skulle få för sig att sparka för då står man på lagomt avstånd:)

Åh va kul med löshoppning!!! Själv är vi inte anmälda förrän till hösten:D

Väntar med spänning på kort!

Det är inte alla hästar man har som man känner en koppling till.

Nej det är nog sant. Jag trodde inte att jag skulle kunna känna så mycket för en annan häst som jag gör för gamle Romeo, men med Waradero klickade det direkt. Trots att vi bara har haft honom en dryg månad är det som om han alltid har varit här :love:.

Jag hoppas verkligen att du kommer att kunna behålla Bionix!

Jag kan rekomendera såna tömmar som jag har. 16meters i läder som går att öppna .Jättebra att ha lite längre om hästen skulle få för sig att sparka för då står man på lagomt avstånd:)

Vad är det för tömmar du har? Hur breda är de?

Jag har själv textiltömmar med rep längst fram. De funkar hjälpligt men det största problemet tycker jag är att det är så breda. Jag har helt enkelt svårt att få plats med dem i handen och får ont efter ett tag. Jag har letat lädertömmar ett bra tag men kan inte hitta några smala i en inte alltför dyr prisklass.

Nej det är nog sant. Jag trodde inte att jag skulle kunna känna så mycket för en annan häst som jag gör för gamle Romeo, men med Waradero klickade det direkt. Trots att vi bara har haft honom en dryg månad är det som om han alltid har varit här :love:.

Jag hoppas verkligen att du kommer att kunna behålla Bionix!

Tack.

Hälsning Maja

Puh... idag var jag ute med min tjej och gick och min pappa tog min äldre häst som draghjälp... men men, vi gick väl i ca 5 min och fick sen vända hemåt. Hon var så pigg, stod på två ben och sprang rundor:p
Får väl göra ett nytt försök till helgen... måste ju tilläga att vi inte varit ute och gått allt för många gånger (2ggr kanske) + att det var busväder i luften(kallt och båsigt).
Tränar lite kommando med henne nu, prooo + smack...och hon verkar fatta vad jag menar och gör som jag vill:love::love:. Ja, alla små framsteg är ju underbara!!!

Små steg, små steg som sagt!

De har ju bara precis börjat skolan och kan ju inte lära sig allt på en gång! :)

Jag tror att det är ett par Globus (fick dom i julklapp för en många herrans år sen). Dom är 20mm breda. Kostar typ 600 nuförtiden vad jag kunde hitta. Så det är ju ett väldigt överkomligt pris måste jag säga.

Tyckte att dom var breda och klumpiga i början, men nu skulle jag inte kunna tömköra med något annat. Mjuk och följsamt läder och har en bra tyngd:)

Tog en promenix med Amazing i går! Syrran red på kompisen och jag gick med henne :) Amazing var pigg som bara den och stegrade, bockade, och snyggade sig med höga knän och svansen rätt upp mest hela tiden ;):o Som tur är lyssnar hon på mig, men lika fort som hon lyssnade, lika fort var det dags igen! Hela turen tog bara 45 min och jag var svettig som bara den!:p
Så blir det när man ska ge sig ut o gå i kallt vinterväder efter ett uppehåll på ca 3 veckor :grin: Att hon är eldfux med två virvlar i pannan gör väl inte saken bättre! ;)

Känns som att det verkligen är dags att börja köra igång med tömkörning och ridhusaktivering nu! :d

Senast ändrad:

Är de inte lite tunga då?

Jag har en häst som det blir lite problem med om tömmarna är för tunga. Lanzelot har vi ju inte provat med än så jag vet inte hur han reagerar.

Vad kostar ett stycke sådana tömmar som du har?

(Funderar på att investera i en ordentlig tömkörningsgjord också)

Jag känner igen det där! Hihi :D

Och som sagt, eldfux och med virvlarna, du lär få dina fiskar varma :D

"var" får man tag på ljusterapi?
ringer man runt till olika ET?

Annars så är ju lyset en idée men jag delar stall med mor, som INTE är så förtjust i "sånt där" som hon kallar det ;):crazy:

Ne jag tycker att dom är jättebra:) Dom fladdrar inte så som vävtömmar gör utan dom är stabilare.

Kostar ungefär 600:- tror jag.

Jag har en globus gjord som jag är nöjd med också. Sen hade man ju gärna velat ha lite finare grejjer, men på den hobby nivån jag är på får det duga så länge.

min lill ponny blev loshoppad forsta gangen i lordags, bara bom pa marken forst, sen ett pytte kors pa typ 10 cms och han drog runt sjalv fyra varv, flog over och tyckte det var jatte kul....blev lite andfadd dock men gosh vad fin han ar nar han ror sig, riktig snygg ponny trav, svansen upp i vadret och bara flyter fram...:love: sa soot

kommer ta kort nasta gang....

*kl*

Idag busade jag med pojkarna i hagen, JÄKLAR vad roligt de hade :D Tänk vilken härlig avslutning på dagen man fick :D:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka