Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

betäckas? nej inte här inte, inte ska jag betäcka en tvååring.
ljusterapi? berätta mera!
annars kan man ju täcka, men blir ju lätt rätt att man får skav, o det är ju värre än att man har lite vinterpäls kvar...tycker jag iaf...

Ljusterapi är något man använder för att få ston att brunsta bra tidigt. Till exempel fullblod som bör betäckas redan i början av februari. En bieffekt är att pälsen släpper.

En enkel variant av ljusterapi är till exempel att ha ljuset på i stallet så mycket det bara går. En timer som slår på ljuset redan klockan fyra eller fem, och som slår av först vid tio, elva, kan vara ett sätt. Samtidigt bör man komma ihåg att ljuset normalt ökas på lite i taget, så det kan vara bra att öka med en halvtimmes ljustid per vecka. Är man otålig får man förstås öka snabbare, men fortfarande tänka gradvis.

Det blir ju väldigt konstigt för hästarna om det ena dagen blir mörkt fyra och andra dagen tio... :p

Han är rolig när han skall ut på morgonen. När man öppnar boxdörren, brukar de flesta hästar vara så otåliga att komma ut, men inte Bionix. Först går han fram och nosar på grepen, sedan på korgen med ryktsaker. Sedan får jag besök och så IKEApåsarna vid dörren. Sedan skall han stå i dörröppningen en stund och betrakta dagens väder. Masar sig sedan ut och tar en titt i vattenhinken, sörplar lite. Funderar en stund och strosar sedan bort till foderhäcken.

Ja, det gäller att inte vara för otålig. Men ibland så skyndar jag på honom, så säger han "ja, ja...okej då" och går ute lite snabbare.

Ha ha, så där är Waradero också! Han har verkligen inte bråttom ut efter de andra hästarna. Han stannar mycket gärna och undersöker saker längs vägen istället.

Idag fyller han 20 månader. Det firade vi med att mäta honom. Han är nu hela 144 cm. Han är betydligt större (högre) än min gammelhaflingergubbe Romeo. Jag köpte en kapson storlek cob till honom härom dagen, det brukar passa Romeo. Den var jag tvungen att spänna ut på sista hålet överallt för att den skulle gå på :laugh:.

Jag sätter in en riktigt usel bild från i onsdags (det var väldigt dimmigt den kvällen) när vi var i paddocken och övade lite kommandon så som "gå fram", "trav", och "staanna". Han var riktigt duktig!

dimma.jpg

KL
Longering idag igen och idag var hon en ÄNGEL :love:. Trevligt nu är diskussionen visst helt klar. Hon fick för sig att bralla en sväng, då vred hon rumpan rakt bort från mej innan hon slogbakut, tack, tack... :D Mamma var med ut och tog lite kort, undra bara när jag får dom. Hon börjar bli riktigt fin nu! Inte rutchkana åt fel håll som det varit hela tiden...

Gissade nästan det när du sade Raketen ;)

Snygg som attan och kul att du är tillbaks igen! :)

Tack för det;)...

Idag har Raketen fått flytta till syrrans gård så jag kan rensa ur stallet. 5-åringen gick först på släpet sen gick Raketen på, efter ca 5 minuters funderande på om det var nödvändigt. Han har bara åkt en gång tidigare, tillsammans med hans mor...och jag har inte lasttränat. Det gick utmärkt ändå:D

Nu ska jag dit och pyssla med dom bägge.:p

Ja man gör väl alldeles för mkt för dom:D

Hur är alla era andras små liv att tömköra??

Min är ett litet krutpaket som helst av allt hade velat galoppera fram känns det som. Men eftersom matte håller in och försöker med att endast tillåta skritt, blir det ibland samlad trav/passage. Jag hade ju iofs tänkt att använda honom som dressyrpålle i framtiden så det känns ju lite positivt att han har lite power i sig:love:

Haha ja det kan ju va bra:)

Oj min pålle på 178cm drar 155 i täcken och han har ändå lååång rygg.

Tömkörning ja, jo det har vi börjat med har varit ute ett par, tre gånger i höstas och sedan blev det ett uppehåll på ca 1 ½ mån. Nu har vi börjat igen och det går verkligen jättebra, Ninja är i och för sig väldigt pigg men förstår grundkommandona, stanna, svänga och igångsättning. Jag är så nöjd och glad över henne hon är så rolig att hålla på med, bara älskar när hon får komma in och när hon får göra ngt annat än gå i hagen. Bifogar ett kort från tidigare i höstas.
23481152.jpg

Jag har ju inte varit så aktiv i tråden, så jag får väl upprepa vad hon är för figur: Sv. Ridponny e: Power Boy ue: Milagro ox. Hon är för övrigt min blivande lilla ridhäst då hon förväntas bli ca 154 cm, vi får väl se hon mätte på nyårsdagen 146 i mkh och 148 bak, då var hon nästan 19 månader, så vi får väl se vad hon slutar på. Mamman är 152 och pappa 147 men jag tror nog att hon växer över sin mor ändå.
Hälsningar Inka

knapplån.

Förutom väldigt lite "markarbete" (i form av övningar i smack och ptrooo) så har vi inte gjort så väldans mycket den senaste tiden...
Börjar dock bli sugen på att utveckla tömkörningen lite... Han har ju fungerat bra dom få gånger vi provat, så man kanske skulle börja testa med lite trav nu också. Kanske något för morgondagen:idea:

Har faktiskt lagt sadel på honom 2 gr. Endast på skoj - för att se hur han reagerar. Han reagerade inte alls...

För övrigt är han såååå gosig och mysig. Kommer alltid fram i hagen, och riktigt myser när man pysslar om honom. Detta är bland det roligaste jag har gjort - att köpa en fölunge från start:love:

ticktack.jpg

Halvtaskig bild, och jätteskitig svans (den är numer nytvättad och vit igen som sig bör). Men visst är han söt? Han är typ 165-167 cm hög nu... tycker att det räcker, men det lär väl inte han tycka...

Jag har tillfälligt gett upp tömkörningen med Ariel och fokuserar istället på "distansrittsträning". Hon blir väldigt frustrerad när hon inte förstår vad jag vill + måste lämna de andra hästarna, så för tillfället får det räcka med att göra saker hon tycker är kul som inkluderar att vara ensam med matte.

Små, små steg... :grin:

Just nu är det fruset och ingen snö. Med andra ord isgata ute i skogen där jag bor. Så det blir inga promenader direkt. Så han lever det lata livet min "Ferdinand", som jag kallar honom då det var sådan han var när han först kom. "Satte sig på ängen och luktade på blommorna, istället för att rusa runt och busa...".

Han är rolig när han skall ut på morgonen. När man öppnar boxdörren, brukar de flesta hästar vara så otåliga att komma ut, men inte Bionix. Först går han fram och nosar på grepen, sedan på korgen med ryktsaker. Sedan får jag besök och så IKEApåsarna vid dörren. Sedan skall han stå i dörröppningen en stund och betrakta dagens väder. Masar sig sedan ut och tar en titt i vattenhinken, sörplar lite. Funderar en stund och strosar sedan bort till foderhäcken.

Ja, det gäller att inte vara för otålig. Men ibland så skyndar jag på honom, så säger han "ja, ja...okej då" och går ute lite snabbare.

Snart skall han flytta till ridskola, det skall bli kul. Börja longera i ridhus och löshoppa.

Hälsning Maja

Haha, vilket härligt inlägg, kan precis se det framför mig! :D

Vilken söting:)

Dom är allt snabba att förstå dom små liven. Min är som din och kan framåt, svänga, stanna, även fast halt inte alltid tillhör favorit kommandot. Nu tömkör ju jag med kapson så jag vet inte riktigt hur det blir med bett istället, men det blir ett senare problem att lösa:)

Ja det är ju verkligen babystep man får ta med dom.

Är ni ute och går långa promenader??

Ja det är ju verkligen babystep man får ta med dom.

Waradero går ut på långpromenad ca en gång per vecka. Antingen går vi själva eller så följer maken och Waradero med när jag skrittar ut med Romeo. Våra "långpromenader" varar ca 40 minuter. Jag har märkt att det är fullt tillräckligt. Waradero blir trött (i huvudet) av en sådan tur. Det är många nya intryck som tas in.

Nja, hon har ju haft vintervila nu, så vi håller på och ökar upp dem. Målet är att vi skall vara ute två timmar per pass, men om jag inte missminner mig är det 50 minuter som gäller idag. :)

Sedan har jag försökt vänja in på efterskötselrutiner också, men det är svårt att trava upp när det är så halt. :crazy:

Följer med ut när syrran rider småturer. Longerat lite på ridbanan. Går inte nu när det är fruset och knagligt. Tänkte börja tömköra men det blir svårt med bara en tömm. Använder två 3m grimskaft i tjockt rep. Det ena har min kära syster glömt på djursjukhuset. Vill inte använda vanliga tömmar ifall hästen rymmer och fastnar. *paranoid*

Det har äntligen lagts upp schema med löshoppning. :bump: Givetvis utan tillhörande telnr för anmälan.:grin: Får ringa runt lite.
Första är v6 och andra v8. Kan knappt vänta! Ska givetvis ta kort och filma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka