Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

kl

Måste få hoppa in lite, hänger själv på 06 tråden. Måste säg...vilka fina tvååringar ni har! Blir lite avundsjuk på er som har unghästar so är så runda och ser så trimmade ut. Min såg ut som ett benrangel i kroppen, smal och slank. =)

kl

Min lille stackare har blivit biten eller nåt. Under ganaschen (stavas) har han ett hål in ungefär stort som en tia. Han är ganska svullen men ingen temp som tur är. Ser jättekonstigt ut. Får väl avvakta några dar och se hur det utvecklas. Men just nu är det JÄTTE synd om honom

KL

Igår var jag och Pix ute på vår första promenad efter vintervilan. Han var pigg och glad och han steppade fram, men han sköter sig och går antingen bredvid mig eller något bakom, försöker sig inte på att springa förbi, damerna först säger man ju :grin:

25782616.jpg

Det gjorde min andra fjording oxå, såg ut som ngt katten släpat in :D

Tack för berömmet :D

Alla är välkomna in här, även utan 07or, iaf om de säger snälla saker :D

hihi..det ska jag tänka på.. Är roligt att se hur era pållar ser ut och man tänker liksom tillbaka till den tiden då ens egen 3:a var där...roligt faktiskt...känns inte som om det var snart tre år sedan min skrutta ploppade ut..tiden går snabbt! =)

kl

Jag presenterade mig (eller min häst rättare sagt) här för ett tag sedan men har inte skrivit något sen dess, har läst bara. :)

Nu har jag i alla fall en fråga: Hur offta "aktiverar" ni era småttingar? Magi är min första unghäst så jag är inte helt säker på hur offta som är lagom. Naturligtvis är det ju lite olika från häst till häst och i bland kanske dom behöver vila och tänka efter lite extra, det får man ju känna efter lite men på ett ungefär.

Jag undrar också hur offta det är lämpligt att lägga in en längre viloperiod? Det gäller ju lite samma som jag skrev efter första frågan antar jag men på ett ungefär. (blev lite upprepning här!:p)

Oj då det blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår!:D

Mvh pyret

kl

Jag presenterade mig (eller min häst rättare sagt) här för ett tag sedan men har inte skrivit något sen dess, har läst bara. :)

Nu har jag i alla fall en fråga: Hur offta "aktiverar" ni era småttingar? Magi är min första unghäst så jag är inte helt säker på hur offta som är lagom. Naturligtvis är det ju lite olika från häst till häst och i bland kanske dom behöver vila och tänka efter lite extra, det får man ju känna efter lite men på ett ungefär.

Jag undrar också hur offta det är lämpligt att lägga in en längre viloperiod? Det gäller ju lite samma som jag skrev efter första frågan antar jag men på ett ungefär. (blev lite upprepning här!:p)

Oj då det blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår!:D

Mvh pyret

Jag tycker om den gamla regeln arbete samma antal dagar per vecka som hästen är år, alltså två dagar per vecka för tvååringar, tre dagar för treåringar osv. Och tolv dagar per vecka för tolvåringar givetvis...;)

Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som menas med jobb. Jag räknar sånt som kräver betydligt mer ork el tänk än vanligt, tex åka till ridhuset och löshoppa, tömköra om det är nytt, tömköra långpromenad om t-körningen är befäst etc. Att gå en kortpromenad vid hand utan direkta krav räknar jag inte som jobb, däremot om man går läääänge, eller arbetar hästen betydligt vid handen med mycket stopp, back etc.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Helt vila från arbete är ju ganska individuellt, men långt sommarbete är minimum. Sen i regel ett par kortare vilor om ett par tre veckor.

Jag tycker om den gamla regeln arbete samma antal dagar per vecka som hästen är år, alltså två dagar per vecka för tvååringar, tre dagar för treåringar osv.QUOTE]

Precis så tänker jag också!

Sen får man vara lyhörd för när hästen är inne i växtperioder och då kan den behöva lite längre vila.

Idag har min tjej testat var gränsen går:devil:. Hon brukar vara en ängel att ta in från hagen...men idag ville hon testa mig, busunge!! Sparkade bak ut, och stod på bakbenen och vevade med frambenen...men då fick jag nog!!!!! Röt till några gånger och visade att detta inte var ok...sen var det bara att träna kommando, halt-skritt-halt-skritt...och då började hon lyssna.

Nästa helg ska jag börja longera henne...ska bli spännande hur hon tar det.

Våra aktiveras inte alls. De aktiverar sig själva. Stoet leds till och från hagen varje dag. Hingsten går på lösdrift och känns bara igenom. Han har varit i ridhuset en gång och kikat på lite hinder samt fått ett par promenader.

Nu har jag i alla fall en fråga: Hur offta "aktiverar" ni era småttingar?
Här hos oss handlar det mest om in- och utsläpp, stå i stallgången och bli groomad samt någon enstaka promenad. Raketen har lite svårt att respektera min zon ibland och därför ska han få lite jobb vid handen på ridbanan ett par gånger i veckan, inte mer. Han drabbades av virus i höstas och har täcke på sig sen dess och det är också en del i hanterandet. Nu är han ok så vid vackert väder får han gå utan men så fort det blir regnigt åker täcket på igen.

Sen i lördags går han tillsammans med ett kallblodssto i samma ålder och hon har inte fått leka förr...så Raketen håller igång henne dagarna i ända så hon sover djupt på nätterna. Här är en bild från i lördags...urusel kvalitét då jag inte lärt mig kameran riktigt än så jag ska studera boken lite...
image12.jpg

image10.jpg

image3.jpg

Nu har jag i alla fall en fråga: Hur offta "aktiverar" ni era småttingar?

Jag åker ut till Ariel tre dagar i veckan, men det blir bara aktivering två av dessa dagar. När jag har lov är jag ute och jobbar henne oftare, men aldrig mer än varannan dag.

Ariel får inte sommarlov, utan vinterlov. Däremot får hon tre veckor ledigt precis i början av sommaren då jag åker bort. Om hon skulle vara trött eller ha växtvärk (vilket hittills inte hänt :eek:) får hon naturligtvis också vila.

Jag önskar att mitt sto ville aktivera sig själv också. :crazy: De står mest i hagen och hänger just nu. *suckar*

Hon kan få komma och leka med pojkarna här :D Då skulle det bli fart kan jag lova!
Jisses vilka repor de drog igår kväll!

Hehe, jag ser framför mig Ariel på kollo. :p

Jag längtar verkligen till sommaren. Då kommer Ariel lekkompis Nova, de busade massor med varandra. Även om det såg lite kul ut, största och minsta hästen ihop...

Vilken härlig man:love:.
Idag har jag tömkört Nova för första gången. Det gick jättebra.:banana:
Bara selade på henne och gick ut och hon visste precis vad hon skulle göra:bump:.
Även att det kom lastbilar som körde förbi hagen så brydde hon sig inte.
Hon är bara så cool vid nya situationer. Bryr sig inte om något.
Man blir bara så glad när det funkar.

spinner vidare lite på dig.

vad ger ni era tvååringar för foder för att hålla dem så fina.
känns som om jag ge min så mkt, men kämpade hela våren, sommaren o halva hösten för att hon skulle få lite hull...
hon får fri tillgång på fräsch analyserat hösilage ute o ett annats med lite mera näring i inne (står inne 8-9 timmar) samt 2 kg krafft grov 125 delat på två mål, samt lite lusernahack (knappa halvlitern) bara för hon tycker om det o jag har hemma.
men det e inte en tjock ponny ändå.

hur ger ni? hur tänker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II