Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Min unghäst har oerhört lätt att hålla hullet. Hon är en riktig liten köttbulle.
Har fri tillgång på ensilage hela dygnet. Får endast lite betfor, mineraler och tocosel.
Har ej analyserat nuvarande ensilage, men tror att det är hyfsat värde eftersom min andra häst också håller bra hull. Trots att hans förra ägare sa att han har väldigt svårt att hålla hullet på vintern.
Vill att de ska ha möjlighet att äta hela tiden för jag inbillar mig att de blir lugnare då.

Min kille har också fri tillgång på ensilage både ute och inne och är rund och fin. Inte heller analyserat. Min bonde har analyserat ibland och får samma värden, och har lite olika typer av ensilage. Jag har inte valt hans riktigt kraftiga, för det är bara för bra. Det ger han tills sina köttdjur. Hästarna får ett lite magare som säkerligen har tämligen perfekta hästvärden, hästarna ser kanon ut. Jag tycker bäst om ensilage (eller plastat helt enkelt) då det behåller sina vitaminer även under våren, då det avtar i hö.

Min kille får även några några hekto betfor och 1 kg havrekross + mineraler och salt, tokosel. Lite sojamjöl, några dl, för säkerhetsskull.

Han är inte tokfet men fin, måste ta några bättre bilder och lägga in. Unghästar skall absolut inte vara magra. Och som någon annan sa, om de får de fri tillgång på brukar det inte vara problem för någon häst att få i sig allt den behöver.

Flyttar snart min häst till ett stall och lägger ner mitt eget. Då blir det 10 kg hö - mycket höga värden - och 3 kg krafft grund, inte förhandlingsbart. Skulle gärna tagit mer hö istället och fått en extra gång i hagen på dagen. Hoppas att han inte kommer att få gå hungrig.

Hälsning Maja

Det är hopplöst att fodra unghästar med otillräckligt grovfoder. Förstår att du får ge kraftfoder.

Lanzelot käkade ju rätt mycket kraftfoder och lucern i sommras när han var hingst. Ända fram till vi fick silaget och alla hästar lade på hullet på nolltid. Trots att han växt en hel del i höst o vinter så har han inte behövt ge nån havre alls. Det är så himla skönt.

Egentligen så skulle jag vilja ta en analys för skojs skull på vårat silage.

Jag hade samma erfarenhet, framförallt mot slutet att sommaren att min unghäst tappade i hull, trots en hel del kraftfoder. Inte förrän det var dags att öppna ensilaget (inte ens fjorårshö med höga värden räckte som tillskott) la han på ordentligt. Inte ens en månad på väldigt kraftigt bete räckte riktigt åt honom i mitten av sommaren.

Hälsning Maja

Säger detsamma, hoppas verkligen på att nya höet är riktigt bra :) Sålänge hon får i sig allt hon behöver är jag nöjd men hade ändå vart skönt o kunna plocka bort en del kraft :)

Gissa om jag vill byta med dig! :d

Min är lite väl rund om magen nu men jag har minskat ner lite på kraftfodret.

Han äter ca 5 kg hö inne, fri tillgång i hagen.
Sedan får han ca 0.8 kg havre och 0,3 kg sojamjöl då höet är lite proteinfattigt. Detta uppdelat på två mål. Mineraler ett par gånger i veckan då han inte äter dem annars. Mer än så verkar han inte behöva och är rätt rultig ändå som sagt :P

Så här såg han ut för ett par veckor sedan :)
apollo_hage.jpg

Senast ändrad:

Kl
Nu har jag kastrerat min unghingst.
Vad har jag nu för häst? Ungvalack är väl inget ord som finns, eller?
Jag kan inte kalla honom något med liten i heller. Han är nu lika stor som min 18-åriga valack.

Vad ska jag nu kalla honom när man pratar om honom?
// Linda

Igår provade Ariel transportskydden för första gången. Hon reagerade INTE ALLS. :eek: Inte ens när vi promenerade runt lyfte hon högre på benen än vanligt. :love:

Här ser man henne med dem på, närbilder finns på pixbox.

25831981.jpg

På bilden ser det dessutom ut som hon är i väldigt gott hull, men det är pälsen som lurar ögat (plus fotografen, som var fokuserad på benen). Hon är inte tunn, men på väg att bli. :cry:

Härligt att hon tar det bra! Bådar gott för framtiden!

Har ni inte lyckats komma på ngn lösning för fodret än?

Jag tog bort lucernet för ett par veckor sedan, då vi fått nytt hösilage med högre värden. Men då har han tappat över rygg och rumpa så det blir till att lägga på lucern igen.

Var nere i ridhuset i torsdag för att låta lille hästen få springa av sig. Vart inte så mycket spring som jag trodde. Och jag upptäckte att det är svårt att filma och smacka på samtidigt så därför är filmningen under all kritik ;)

Märks att han är inne i en växt period då rörselserna är rätt korta och stumma och hans leder o knän är rätt drivna för tillfället.
Ni får hålla till godo iallafall :)

http://se.youtube.com/watch?v=W61D1-s6-p0
http://se.youtube.com/watch?v=jSM1Geze98M
http://se.youtube.com/watch?v=nslTVorEZiM
http://se.youtube.com/watch?v=hu39HTZpSdg

Var nere i ridhuset i torsdag för att låta lille hästen få springa av sig. Vart inte så mycket spring som jag trodde. Och jag upptäckte att det är svårt att filma och smacka på samtidigt så därför är filmningen under all kritik ;)

Märks att han är inne i en växt period då rörselserna är rätt korta och stumma och hans leder o knän är rätt drivna för tillfället.
Ni får hålla till godo iallafall :)

http://se.youtube.com/watch?v=W61D1-s6-p0
http://se.youtube.com/watch?v=jSM1Geze98M
http://se.youtube.com/watch?v=nslTVorEZiM
http://se.youtube.com/watch?v=hu39HTZpSdg

Ha ha...precis som jag brukar ha det när jag försöker filma. Man behöver var två. Snygg häst, hur stor är den? Ras?

Det är så roligt när man är själv och hästen bestämmer sig för att inte göra något alls. Man springer då efter, filmar mest jord och himmel, och allt man sedan kan höra på filmen är hur man själv flåsar bakom kameran. Lyssnade inte på din överhuvudtaget, ljudet avstängt, så det var inte kritik av dig.

Så några trevliga filmer på ungkillen har jag inte att lägga ut.

Malhmt man kan kalla ungvalacken för ungkillen. fast det kan ju också missförstås, då jag har flera ungkillar 20 år och 12 år som är människor (ja, 20 åringen har jag väl inte han syns sällan till).

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Har ni inte lyckats komma på ngn lösning för fodret än?

Jo, vi skall testa att binda upp henne när hon är instängd. Men just nu är dottern i huset hemma, så då passar hon hästarna vid utfodring. Hoppas verkligen att uppbindning fungerar.

Tog en serie bilder på Bionix ikväll. Det var ju stört omöjligt. Jag har inte fostrat honom nog till att tålmodigt stå still i gången utan att något händer. Varenda gång jag tryckte på knappen och blixten gick igång då gick han. Slutade med att jag fick träna stå still istället. Här är dock ett av försöken. Blött ikväll.

Kanske dags att börja prata exteriör. Vad vi ser hos våra små liv. Ännu har jag inte lyckats hitta något i hans exteriör som jag hänger upp mig på. Någon kanske kan ta mig ur villfarelsen så att jag är uppmärksam på rätt saker.

Hovarna slits nästan jämnt. V fram sliter dock mer insidan än utsidan, så något är det väl där. På denna bild ser det dock ut som att han är lite väl trakthög på h fram, men det är nog bilden, golvet är inte helt jämnt (vi gjorde det själva). Fast jag får ta mig en titt live och se om det behövs justeras.

25837603.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

tack! Han är för tillfället 157 cm. Han är reggad som svenskt halvblod, e. Ronaldinho H u. fullblodsmamma

Hihi, ja det skulle helt klart vara en fördel om man var två :)

Angående exteriören på min lille så är det jag stör mig mest på att han är lite utåttåad.

Annars får hon ha en sån där påse som körhästar brukar ha att äta ur :D

Hoppas verkligen att du får det att funka, så hon får all den näring som hon behöver...

Kul med lite nya bilder och bra med exteriörprat :)

Jag stör mig på att jag inte kan klippa manen på ett vettigt sätt, ingår det i exteriören ;)

kl.

Nu har pluttens sår nästan läkt och det blev inget konstigt med det som tur var.
Idag var vi ute på en liten promenad i träns, som han inte har haft på sig sen i höstas. Han uppförde sig väl men var lite pigg och jag som lyckades gå omkull med en häst igår och skadat knät hade lite problem med att hänga med i vårat vanliga tempo. Mamma sällskapade med mitt gamla ponnysto och ena hunden:) Tur att han inte är hingstig. Sen tog vi några longeringsvarv i paddocken i skritt och trav och han fattade precis vad han skulle göra. Duktig häst:love:

Ska försöka att ta några kort i morgon hade jag tänkt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II