Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

19486924.jpg
[/QUOTE]

Väldans vad lik han var min lille prins :o

Kul att se :laugh:

25113050.jpg

24235570.jpg

Det skulle vara kul att se din sötnos bakifrån och se om dom är lika då också, jag sätter in ett foto på min bakifrån.

24597562.jpg

Det är där jag lastar hästen, där jag går in o ut ur stallet, där vi står stilla och väntar på matte och sånt.
För mig är det planen, platsen, utanför stallet. Precis utanför byggnaden, typ.

Men om du känner att det känns bra för dig att longera på stallplan, så gör det. :)

Mätte Namir idag och han hade växt! precis som jag hade trott! Nu är hen hela 144cm i mankhjöd och baken är 148,5 så där är han minsan stor häst! :D
Det kanske kan bli häst av honom tillslut iaf!

Vår plan är att fortsätta med våra promenader och utöka dom. Förska löshoppa ett par gånger under vintern/våren. Och till våren jobba med mer NH övningar som kan vara till nytta när de blir dags för inridning om två år.

Jag hade valt att longera i rundkorallen. Tycker det är bra att i början ha den så att dom vet att det är runt dom ska springa. Sen när det är etablerat hade jag valt paddocken pga av att det är underlag där som är gjort för ridning/longering och för att det är säkrare att ha staket runt. Stallplanen är som malumbub ett ställe där hästen ska stå still och uppföra sig samt att lastas på. Men det är bara hur jag hade gjort:)

Men om du känner att det känns bra för dig att longera på stallplan, så gör det. :)

Ja, självklart kan jag göra det. :) Funderade mest på hur ni andra tänkte, jag har inte riktigt bestämt mig än.

Stallplanen för mig är dessutom det ställe där man travar upp efter träning (distansrittstänk), så det är inte enbart stå stilla samt lasta. Samtidigt gillar jag att ha lite staket runt omkring mig, utifall att...

Hon är ju väldigt mycket löslongerad i rundkorallen redan, så det där att springa runt matte när hon har longerpisk har hon redan förstått. Det är lite därför jag vill ha ett ställe för mer frihet och "bus" och ett där vi så småningom även kopplar på inspänningstyglar och kräver saker.

Idag har jag tömkört min lilla för andra gången! Som med allt annat tar hon det med ro, inga problem alls! :banana:
Nu ska jag förska tömköra några gånger till sen får hon vila från det ett tag innan jag börjar tömköra med bett ist för i grimman som jag gör nu.

Nu har jag mätt Ariel på 17 månadersdagen och hon har vuxit! :banana: Är nu 135 cm i mankhöjd och 137 cm över korset.

25132333.jpg

Vi tog oss en promenad längs byn också och det var som alltid väldigt nyttig miljöträning. Avslutade med att släppa henne i rundkorallen för lite bus (släppa på spänningarna och som belöning), och därmed insåg jag att det får bli ridbanan för riktig longering framöver. Det kan vara skönt att ha ett busställe med staket och ett 100 % koncentration med staket.

Nu har jag fått hem min lilla tjej :bump:
Vi hade planerat lastningen och var inställda på att det skulle ta timmar...ja, då går hon rätt in som om hon gjort de i hela sitt liv!!! Duktiga tjejen...man blir ju stolt. Sen har hon anpassat sig så bra i det nya stallet och verkar tycka att det är spännande. Åh, det är så skönt att ha henne hemma.
Tänkte att jag skulle mäta henne imorgon, men hon ligger väl runt 1.60 i mankhöjd.

Idag var vi ute på promenad med stallkamraten :) Var ett tag sen vi gick ut o gick så jag satte på henne kedja för säkerhets skull, men hon var lika lydig och duktig som alltid! Pigg och nyfiken men inte rädd för något! :love:

kl

Idag har vi tömkört igen. Gick några varv i paddocken innan vi begav oss ut i mörkret ensamna. Men som vanligt så sköter han sig bra, lite pigg bara men det får dom väl lov att vara:) Bättre pigg än slö!

kul det går bra!
om det ändå gick så bra här.
tyckte vi hade grumdat bra, med ledandetygeltag (i grimma) o gjord o linor på rumpa mm.
men när matte ställde sig snett bakom så försvann det dära med grimmtag helt...man gick ifrån det som "drog" o ville inte alls...ska be en kompis som kan säga ifrån lite mera vara med nästa gång...mor lilla förstår inte alls...
sen har vi prövat bett igen, o det är något väldigt skumt, men inte läskigt o det smakar massor så det står vi så stilla o fint o tuggar på, så det är skönt.

men några tips på det där med grimmtagen?

Jag har ju på min en fast kapson så det blir ju lite tydligare än en vanlig grimma.
Första gången hade jag en som ledde honom meddans jag gick bakom. Det blir ju inte direkt ledande tygeltag när man svänger med töm heller utan för mig blir det ett tryck på nosryggen. Men det tog nån gång innan han fattade vad jag ville och nu väljer han för det mesta att lyssna på mig även fast det kan bli lite krabbgång ibland för att det finns så mkt spännande att titta på:)

Apollo står i hagen och myser hela december, jag behöver lite mer tid till den andra hästen just nu. Vi skulle ha åkt och löshoppat i morrn egentligen men sitter här med feber och illamående så det får bli decembervila för honom som det var planerat från början. I början av januari sätter vi igång med töm- och inkörning igen.

Jag går vid sidan och styr. Precis vid magen. Det tar en stund att få dem att förstå men har de bara lärt sig att smackning är frammåt brukar det gå ganska fort.

När de sedan förstått att gå frammåt, svänga och stanna när jag går bredvid så går jag bakom och tömkör. Alternativt att man har en ledare med från början som går vid hästens huvud, som du föreslog.

Måste bara fråga, hur stora munnar har era småttingar egentligen? Nu har jag fått byta strl till min, hon behöver 12,5cm! det är ju helt gigantiskt! eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II