Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Ja, du ska vara glad att hon inte är 158 cm. Men då hade ni kanske kommit i Guinness rekordbok för världens största fjording!:idea:

Ny bild på mig och Namir i hagen på väg ut på en promenad. Han tyckte inte de va jätte skoj idag men han har väl sina dåliga dagar med.
Sen har han fått lite ögoninflamation och är lite förkyld.

Kul att alls växer så mycket, hoppas att Namir också tar ett ryk snart!

Jag har faktiskt ridit in en islandshäst som var 150 cm. Måste vara Sveriges största. Då var han nog fyra år.
Svart och vacker som en dag och alldeles underbar.:love:

Så det finns säkert jättestora fjordisar med.

Det finns alltid det som ska vara annolunda, själv har jag två av Sveriges minsta halvblod, gammeltanten 152 cm och Lanzelots syster 157 cm.:p

Idag var Ariel och jag ute och tömkörde för andra gången någonsin. Ariel var superduktig! :love: Vi gick längs byn, med den ett år äldre unghästen framför oss. Var ute i 40 minuter och till och med travade ett par gånger! :bump:

Nu får Ariel ledigt en vecka, sedan är det dags för bett igen! Tror det kommer att gå utmärkt, speciellt nu när jag fått lära mig att unghästar helst skall ha ett rakt bett som sitter i munnen utan några veck i mungipan. :)

Vem har sagt att en unghäst skall ha rakt bett? För du menar oledat?

Anledningen till att man har ledat är att det inte blir dubbla budskap i munnen. När du tar tygeltag med ett rakt bett så rör sig hela bettet mer än ett ledat. Så har jag fått lära mig. Men jag är inte omöjlig att lära om. Man lär sig nya saker av alla nya människor man möter.

Förklara gärna.

Jag fick höra från min veterinärstudent (som precis gått tandkurs) att ett oledat (= rakt) bett rör sig mindre i munnen än ett två- eller tredelat. Men nu när du säger så så blir jag förvirrad. Kanske är det mindre att "fippla" med för unghästen med ett odelat?

Ehhh jaaaa... :crazy: Jag börjar bli orolig över HUR hög han ska bli... Min veterinär tror en bit över 175...:eek: Så nästa jul ska jag önska mig både stege o fallskärm i julklapp! :D
Än så länge är han ganska så snäll, så jag ska försöka behålla honom som hingst. Hade tänkt visa honom i höstas, men han var så ful då att jag inte nändes! :o Väntar tills han är tre!

Söt är han iaf även om han för tillfället är full av tonårsvårtor! :angel::love:

Det är ju egentligen bara att prova sig fram.

Fungerar det med det bett du väljer så kör hårt!

Jag som gillar att rida med tredelat och fasta ringar kan glömma det på Lanzelots storasyster, det går inte att rida henne med det. Alla andra hästar jag provat det på fungerar bra.:p

Jag köpte en bok om bröderna Myler, som ligger bakom Mylerbetten, där står det utförligt om hur de olika betten verkar. Om de grabbarna nu har rätt.

Haha japp! Kommer att se fantastiskt vacker ut! Men jag hoppas att han har växt på höjden vad han ska nu o att min vet för en gångs skull har FEL i något! :p

Jag har också lärt mig samma som dig ang. ledat vs oledat.

Nu har min lille varit me om en del den senaste tiden. Sista grundvaccinationen är gjord. Han har blivit tömkörd ut i mörkret alldeles ensam och till sist så har han fått lastträna idag:) Kan ju säga att han var duktigare än 16-åringen jag tränar på lastningsbiten. Iofs har gamlingen nog inte ens varit lastad tidigare i sitt liv så jag får väl vara glad att han gick på öht:angel: Så detta är vad vi har lyckats me dom senaste veckorna:)

Sen skulle jag tippa på att min lille prins har lyckats nå 155 cm, har ju inte mätt honom me han ser ut att ha växt en bit iaf men inte som era bjässar:p

*kl*

Får man vara med här :o?

Fick i tisdags hem vår nya familjemedlem. En underbar liten haflingervalack född i maj -07. Knappekullas Waradero är namnet (e. Eldfuxens Wacker, u. Calzone, ue. Nabucco). Han är nu ca 143 cm och ska förhoppningsvis växa en bit till.

Vi håller på att lära känna varandra nu och har mest borstat och myst. En liten promenad har vi tagit där han klarade prövningar som uppflygande fasaner och en fladdrande vit plastpåse fastblåst i staketet galant. Så snart han har landat ordentligt ska vi börja tömköra.

vlkommen4.jpg

Hej!

Nu kanske jag också kan vara med här! Jag bestämde mig redan i maj för ett sto e. Empire ue. Turban Rose som en bekant till mig fött upp. I fredags var det äntligen dags för veterinärbesiktning och det var inga problem. Så nu blir hon äntligen min!

Hon är inte så mycket hanterad än, mest ledd till och från hagen och har åkt transport några gånger. Hon ska stå kvar hos uppfödaren t.o.m nästa sommar, så jag tar hem henne efter betet då. Hennes mamma står i mitt stall nu för att jag ska ha något att rida på tills det är dags för inridning av Effie. Så vi byter häst ett tag... Jag kommer att åka och hälsa på henne så ofta jag har möjlighet, helst varje vecka.

Fick tyvärr avliva min gamla häst i somras efter 19 år tillsammans. Det har varit skönt att ha denna lila tjejen att se fram emot!

:banana::banana::banana:

Grattis till nya hästen! Du har ingen bild?

*kl*

Vad gjorde ni med era småttningar på julafton?

Vilja fick morgonmys i boxen och en äppelbit. Damen har strålande morgonhumör så får väl börja ha det jag också :p

Du kanske kan skaffa dig en sådan här i stället?

Air Jacket

Den har just kommit ut här i England, jag funderar på att investera i en sådan när jag ska rida in min 07:a. Har en Cobra men tycker detta verkar ännu säkrare. Såg en demonstration av den på TV:n i helgen.

Hej och välkommen!

Alltid trist att förlora en vän :(

Men som sagt, skönt att ha ngt nytt att se fram emot!

Bilder på underverket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka