Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Här blev det mys, morötter och grankvistar! Det verkade de nöjda och glada med :D

Vad gjorde ni med era småttningar på julafton?

Jag firar julen 40 mil ifrån min älskling, men tänkte förstås på henne. Fick ett sms från stallägaren att hon fått sitt extra hö redan på morgonen. Vi hade kommit överens om att hon fick klara sig med den "vanliga" ransonen på julafton, eftersom det inte var de som skulle fodra middag. Men så var de snälla och gav henne extra på morgonen istället. :bow:

Fick för övrigt en slant av föräldrarna i julklapp som med största sannolikhet kommer att gå till Ariel. :D

Jag var ute mitt på dagen igår, så det blev inget speciellt för lilla Lotta. La in några morötter extra till middagen, men annars var allt som vanligt. :)

Var som vanligt för min lilla tjej :) Extra morötter till middag, och så gav hästarna varsit paket till varandra :p Amazing fick ett ursnyggt grimskaft i hennes färger svart och guld :), och hennes stallkompis Trombone fick en stor gottestrut av henne :d

Jag och Amazing fick även ett longeringskit av mamma och pappa så nu ska det börjas ordentligt! :D:D

Var som vanligt för min lilla tjej :) Extra morötter till middag, och så gav hästarna varsit paket till varandra :p Amazing fick ett ursnyggt grimskaft i hennes färger svart och guld :), och hennes stallkompis Trombone fick en stor gottestrut av henne :d

Jag och Amazing fick även ett longeringskit av mamma och pappa så nu ska det börjas ordentligt! :D:D

Jag läste longeringsskit och fattade ingenting först.

Här är man så gammal att man inte bryr sig om att mysa till det för hästarna på jul. För jag har insett att de ändå inte fattar vad mysa är och de får ju ändå alltid precis allt de behöver. Fri tillgång på grovfoder, rent strö och till individen anpassad dos med kraftfoder i krubban.

Stackars Bionix dock, min snart tvååriga kille, han har besvär med hagen, skolös som han är, när leran frusit till det senaste dygnet. Knöggligt värre. Den lilla gullpojken. Som sagt, snart är det två.

Hälsning Maja

Jag har faktiskt ridit in en islandshäst som var 150 cm. Måste vara Sveriges största. Då var han nog fyra år.
Svart och vacker som en dag och alldeles underbar.:love:

Så det finns säkert jättestora fjordisar med.

Det finns alltid det som ska vara annolunda, själv har jag två av Sveriges minsta halvblod, gammeltanten 152 cm och Lanzelots syster 157 cm.:p

Jag hade en fjording på 150 cm och det tyckte jag var enorm fjording. Hade honom som barn och det är jag som rider honom som 11 åring i min avatar. BamseKasper.

Hälsning Maja

Kim o Peetraa, jisses vicka jättar ni har!:eek:

Lanzelot ligger på 158 cm. Lite lagom.

Igår så var jag och min syster ute med båda syskonen Irish.

Storasyster Ella reds av mig och Snällelot leddes av lillasyster. Ella var stallmodig och uppförde sig illa och det mesta var farligt o otäckt. Lanzelot uppförde sig som en ängel som vanligt trots att det var hans första promenad så långt hemmifrån. Han är så himla gullig. :love:Hoppas att han aldrig blir stor o kaxig.

Han börjar bli väldigt lång i kroppen. Det är ju så olika hur de växer. Hans syster blev först rund om magen och sen växte hon på höjden. Han kan bli lite överbyggd och sedan lång i kroppen och sen kommer höjden i fram. Just nu ser han lite hängig ut i ryggen, som att han blivit för lång för fort.

Min Bionix har blivit väldigt kaxig bara sådär. Märkligt. Var from som ett lamm, men upptäckte att det gick att få folk att göra lite som han ville. Tror att det beror på att han har upptäckt att min medryttare går att härja lite med när hon hämtar hans kompis i hagen, för det vill han ju inte. Då lyckas han skrämma henne, jippi.

Sedan när jag skulle ut och leda honom en sväng skulle han ju givetvis testa och se om det gick att göra samma mot mig. Väldigt paff blev jag dock, då han ju var världens snällaste unghäst....med betoning på VAR. Nu är han som unghästar brukar vara, i behov av lite fostran. Men det är väl härligt att det finns lite egen vilja med. Bionic föltuggar nämligen fortfarande mot sin hagkompis som är bra mycket äldre.

Hälsning Maja

KL

Hej på er!
Hittade precis hit, jag har också en 07a. Någon som vill gissa ras innan jag avslöjar? (Bilden är från betet i somras)

ShowUserFile.aspx

Hehe förstår jag ;)

Habina Ah, men du får mysa när du kommer hem då ;)
¨
Stopek Mammas fjord är 150 cm hög. En fd foderhäst till mig var 155 så jag tycker det är fullt normalt :p
Min lilla fjorda är dock bara 139 :p

Jag läste longeringsskit och fattade ingenting först.

:rofl::rofl:

Samma här. Taskiga föräldrar, tänkte jag.:D

Jag fick inget i hästväg jag.

Hästarna har fått pyntat med granris såg jag idag. Har inte varit i stallet på tre dagar. Latar mig nu när min personliga stallslav flyttat hem till mamma o hästarna.:devil: Mao Lanzelots ägarinna.
Jag har mockat åt honom hela hösten o tills nu.

Jag tror inte SWB för då hade du inte sagt att vi skulle gissa! :p tror jag...
så även jag tror på något mörkbrunt som blir strl stor... :D

Även min har lite problem med frusen mark, stackarn!
Min har oxå varit världen ängel men har börjat testa lite. Mej har hon dock bara testat en gång, gång nr 5 med tömkörning tänkte hon INTE vara med när hon var tvungen att gå där det låt is!!! Men efter det lilla världskriget vi hade då har hon varit en riktig ängel igen! :love:

*kl*

Idag har vi miljötränat med maskiner, bilar och hundar. Bilen var farligast men V skötte sig iaf :) Sen longerade jag henne för första gången. Det gick väldigt bra!

Lilla skruttan är inte så liten längre, hon har vuxit massor på 3 v

Hon är jättefin! :love:

Lotta har vuxit 2 cm fram och 3 cm bak sen början av november, så nu är hon D-ponny, dvs 142,5 cm över manken. :D
25304582.jpg

Lotta tycker också det är jobbigt med den hårda marken, men som tur är har de en stor hage på 4-5 ha så de har inte geggat ner allt och har "mjukt" gammalt "gräs" att gå på nu. Hon och 17-åringen (bästisen) stod och tryckte lite högre upp i hagen idag vid insläppet så jag fick gå upp till dem och "stötta" dem på nedvägen med glada hejaramsor. :rofl:

Lotta är för övrigt jätteduktig och lyssnar på mig bra i det mesta.
Jag har återigen problem med fodret, denna gången har bonden räknat fel och det börjar snart ta slut på hans höloft, så nu är vi två i stallet som letar annat foder...igen... *suck*

Hej.

Jag gissar att den är av en ras som kan vara mörkbrun.:p

SWB?

Om jag säger att det är en connemara då? Tror ni mig då?

Nu 1½ år cirkus 143cm i mkh (jag håller alla tummar jag har för att han ska hålla sig på rätt sidan mätstickan, i alla fall som 3-åring.

Tackar :)

Va söt hon är, din också, hon ser ganska bestämd ut :p

Usch jobbigt o leta hö. Jag är glad att vi har mkt ensilage kvar. Höt börjar tryta för oss också.

Bestämd, det var mitt i prick! :D

Ja, de tär jobbigt och speciellt då det är andra gången i höst för mig nu... Vi har hittat silage, men vi har svårt att äta upp 400-500 kg "torrt" silage på 2 hästar och 1 shettis, så vi försöker leta efter andra lösningar. Annars får det bli så att vi köper de stora balarna och slänger resten, eller nåt... *suck*

Det går ju det också... Vi har 3 hästar som äter ensilage inne och det funkar med storbalar iof får alla tre i princip fri tillgång.

Det silaget vi hittat har antagligen väldigt bra värden, för bonden sa att det nog innehöll mer än hans hö. Jag har analys på det höt och det ligger högt i värdena, så jag får ge halm till Lotta för att sänka kvoten från 7,5 till 7...så då kan jag nog inte ge riktigt fri tillgång på bara silaget... Vår halm börjar dessutom ta slut. (Om det är stallägaren som räknat fel eller nån som tagit mer än planerat, det vet jag inte, men jag vet att vi har för ca 2 månader kvar...)
Men 12-14 kg silage kommer jag nog kunna ge Lotta av det silaget. Den andra hästen kan nog få fri tillgång i boxen i a f och kommer då nog upp i 14-16 kg. Shettisen kan kanske äta 5-7 kg. Så då är vi uppe i ca 35 kg. För oss skulle det ju räcka med en häst till för att kunna klara av en bal på 8-10 dagar, men tyvärr är de andra inte intresserade...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?