Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Vad är det för favorithingst? *nyfiken*

Ringo förstås. :p Den enda som inte är nära släkt! :eek: Tur att det är en hingst som jag gillar till psyket också, annars hade det inte blivit roligt. Börja leta hingst i utlandet har jag inte råd med. :crazy:

Sedan har jag fått för mig att semin inte är bäst första gången de betäcks, vad tycker ni andra ungstoägare om det? *nyfiken*

Har du inga nya bilder på din fina pojk? :)

Habina Ringo är ju en trevlig hingst. Jag tycker det är bättre med naturlig betäckning iaf de första gångerna. Har ingen bra anledning till varför :p

Senast ändrad:

Det där är nog rätt svårt att svara på, men jag kan ge lite erfarnheter.

Många utav de ungston vi hade som skulle betäckas som 3åringar var rädda för hingsten och vågade inte "stå" för honom trots ordentliga brunster. De stona behövde lära känna hingsten (eller en annan lugnare hingst) ordentligt innan man öht tog ut henne för betäckning. Många ston växer ju inte upp i en naturlig miljö där hingstar och föl är vardag utan har ofta inte träffat en hingst innan den dagen då de skall betäckas.

Vad gäller semin så var det oftast inga problem, mer svårt med vissa ston att få in dem i spiltan bara ;) Och vissa ston var lite trånga, men det hade de ju varit för hingsten oxå.

Ringo! Det borde jag ju ha förstått! :)

Å andra sidan kan det ju vara roligt att titta utomlands, då har du ju MASSOR att välja på helt plötsligt!

Ursäkta trådkap av fjordtokorna! :o:o

Haha, varför var det uppenbart med Ringo? :D

Ja, just det där att få gå naturligt i mindre flock på fribetäckning är något som jag helst skulle vilja låta Ariel göra. Hon är ju så naturlig redan som det är, så det skulle kännas konstigt att just den biten blev onaturlig.

Tur att jag sysslar med en ras som ofta har fri- eller naturlig betäckning. Vad säger ni med andra raser?

Sedan har jag fått för mig att semin inte är bäst första gången de betäcks, vad tycker ni andra ungstoägare om det? *nyfiken*

Det fungerar utmärkt med semin första gången. Vi har bara använt oss av semin och det på ett äldre maidensto. Första fölningen gick jättebra och hon tog väldigt väl hand om sitt föl.

På halvblod är semin det absolut vanligaste och kanske också det bästa. Brukar vara mer kontroll. Dessutom så har vår seminveterinär väldigt hög dräktighetsprocent på sin station. Det är något man bör kolla upp innan.

Finns det fjordingar på semin?

Russet vi hade på stenåldern gick på fribetäckning. Det blev ett föl. Inga som helst problem.

Sedan så hade vi ju visst fribetäckning här i våras, som jag redan berättat om, när Snuskelot och ÄckelPäckelSamantha fick för sig att vi skulle ha det. Äckelhästar!!!:mad:

Senast ändrad:

Finns det fjordingar på semin?

Ja, men de är inte många. Det är framförallt hingstar som står långt borta (som USA) som finns på semin, även om ett par hingstar i Norge brukar verka på semin. I Sverige har Hugo 179 och Aslan 255 stått på semin. Hugo då han är bosatt i Gotland och Aslan då han är bosatt i Ångermanland (= "jobbiga" avstånd för stoägare).

Jag är sur.

Dummelots ägarinna flyttar hem till mutter och stallet. Nu får jag ju inte ha honom för mig själv.:mad:

Och så kommer hon bara mobba mig för att hon fick den fina avkomman och jag den mindre tjusiga. Jag ska ge henne stryk jag. Eller gömma Lanzelot. Hehehehe:devil:

Nä, det betvivlar jag.

Hon kommer stanna hemma och yvas över sin fina häst. Lanzelot är ju så gräsligt snäll och gör bara som man säger så han lär aldrig "bli till salu" som hans storasyster ofta är.:D

Du kan ju testa att måla honom i en ny färg:idea:
Din syrra lär inte märka nåt :angel:

Himla bra råd jag får.:D

Hur mycket hårfärgnings-/blekningsmedel tror ni behövs? Jag har tänkt mig en fuxskäck.

10 paket? :D

Nu ska jag ut till min lilla fuxskäck och hämta hö.

Lotta är för övrigt skitduktig! Är bästis med 17-åringen i stallet och försöker ragga upp honom till lek dagligen. Ibland lyckas hon. Ibland slutar det med att de kliar på varandra istället.
I tisdags longerade jag Lotta på ridbanan med 2 andra hästar där samtidigt. Lotta var nyfiken men superduktig.
I lördags spände jag sadelgjorden och Lotta tog världens högsta hopp med raka ben och lyssnade sen bra på mig. Spände sadelgjorden som förberedelse i väntan på körselen.
Jag är så stolt och nöjd! Och med det nya höet, som jag bytt till, så kan jag ta bort ALLT annat. Får ge lite halm istället, för att sänka kvoterna lite! :D :D :D *nöjd*

Du kan ju börja med en 80pkt, det beror ju på hur stora vita/ljusa partier du vill ha :)

Vad bra att du fick tag i sådant hö! Det är ju samma här. Lanzelot får inget kraftfoder. Han lägger på hullet och växer ändå.

Så, om man skulle bege sig ut och skaffa 80 pack med blekmedel. Man kan väl spola av där man vill ha fuxigt ganska snabbt och låta verka längre där det ska vara vitt?

Haha! Tror du verkligen att jag skulle gå på ett sådant trick? Jag är brunett, inte blond som du och kommer att känna igen min älskling hur du än försöker. :D:D

Pussinusselott är min, bara MIN MIN MIN! :devil::devil:

När jag har installerat mej blir det träning för alla hemma, inklusive dej och din förvuxna ponny. Du innom en snar framtid --->:banana:

Senast ändrad:

Igår longerade jag Ariel för första gången och hon fattade direkt vad det handlade om. :bump: Hon var inte särskilt förtjust i att kapsonen sade åt henne när hon skulle sakta in eller stanna, men för första gången fick vi både skritt och uppställd halt i rundkorallen. :banana:

Dock tänker jag inte longera i rundkorallen i fortsättningen, utan låta henne ha det stället som ett "busa-runt-ställe". Frågan är dock om det är bättre att longera henne på ridbanan (där hon sedan kommer att linhoppas och tömköras) eller om det är bättre att longera på stallplanen där hon dels ser bra (strålkastare) och det inte finns något stöd i form av staket. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II