Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

I dag kom det snö igen! Yaaaay!! Äntligen så pass bra underlag att jag faktiskt kan tömköra i dag som jag hade tänkt... om han kan koncentrera sig fastän det går en ny snygg tjej i hagen närmast gårdsplanen :)

apollo_vinter.jpg

Naw så söt han är :)

*kl*

Vad gör ni med era 07or nu?

Jag håller på med vad jag anser är "fölhantering", lyfter fötter, flyttar för tryck, leder henne, klipper mm
Tanken är väl att om nån månad eller så ska jag lägga på sele mm och sedan fram i vår börja tömköra.

Jag har varit med i min hästs liv sen den dag hon föddes (träffade mamman redan innan det) så vi har försökt att hantera henne rätt mkt från dag 1. Idag sysslar jag mest med upprepning. "Nej, täcket är inte farligt idag heller", "Nej, du ska inte stå med rumpan mot boxväggen när du står i gången", "Nej, du ska hålla upp benet så länge som jag vill", "Jag får pilla var jag vill" och liknande. Lotta kan det jag ber henne om, men ibland får man påminna henne om hur vi gjorde sist jag var nöjd... Jag longerar henne då och då för att gå igenom lite ledarskap och framåtdrivning och broms. Vi har även börjat med trailträning (gå över bommar, sidepass med bom under magen, backa mellan bommar, gå genom grind) och hoppas på att snart kunna börja även med bron. Har börjat med att lägga konstiga saker på ryggen, men har inte spännt åt nåt annat än en täckesgjord under magen. Väntar på sele och kommer därför använda en sadel så länge. Utöver det blir det ryktning, manputsning, spray-träning (Lotta tycker inte om när spray-vätskan landar på henne), promenader och allmänt mys. :)
Snart blir det löshoppning igen och påbörjan på tömkörningen. Det ser jag fram emot! :D

Just nu gör jag inte så mycket med min pålle. Har fått lite vila efter höstens jobb.
Har vant henne vid sele och träns och longerat ett par gånger.
Men hon har börjat testa en del nu. Ska se om man verkligen behöver göra allt som matte vill.
Prova att inte lyfta hoven när matte vill och andra små dumma saker.
Förhoppningsvis inser hon att det är ingen idé att försöka krångla för matte vinner ju jämt.
Hon har börjat bli mycket grövre och har inte växt så mycket på höjden nu.
Idag har hon blivit vaccinerad och veterinären tyckte att hon hade blivit väldigt ljus. Blir förmodligen vit tidigt. Manen ser just nu lite kul ut. Halva vit och halva svart.

Vad gör ni med era 07or nu?

Jag har precis återupptagit Ariels träning efter novembervilan. Hon skall få gå på promenader med selen på varvat med longeringsövningar där jag betonar röstkommandona mer än jag gjort tidigare. Bitvis kommer jag även att tömköra, men det blir inget avancerat. Jag hoppas kunna köra in henne till sommaren, kanske även våga mig på att linhoppa.

Läste för övrigt igenom mina första anteckningar om Ariel igår, det var roligt att bli påmind om hur mycket som ändå förändrats. Första tiden försökte vi träna på saker som att lämna flocken, våga sig igenom grinden, inte bli rädd när jag tar i öronen eller arg när jag vill lyfta hovarna eller rengöra juvret...

Idag har hon inga som helst problem att lämna flocken, hon bryr sig inte ett skvatt om grinden, jag får greja med öronen (och juvret) hur mycket som helst och fötterna lyfter hon nästan av sig själv. Det borde ju betyda att det jag kämpar med nu kommer gå alldeles utmärkt om ett år. :D

Vi lyfter hovar, rycktar, flyttar för tryck, leder henne korta rundor...ja, ganska enkla övingar...vi ska löshoppa henne imorgon:D det ser jag fram emot.

Men jag får ju hem min tjej nästa helg och då blir det mer hantering (i nuläget hälsar jag på henne en gång i veckan). Tänkte så smått börja longera henne och ta hjälp att röstkommando.

Jag har precis återupptagit Ariels träning efter novembervilan. Hon skall få gå på promenader med selen på varvat med longeringsövningar där jag betonar röstkommandona mer än jag gjort tidigare. Bitvis kommer jag även att tömköra, men det blir inget avancerat. Jag hoppas kunna köra in henne till sommaren, kanske även våga mig på att linhoppa.

Läste för övrigt igenom mina första anteckningar om Ariel igår, det var roligt att bli påmind om hur mycket som ändå förändrats. Första tiden försökte vi träna på saker som att lämna flocken, våga sig igenom grinden, inte bli rädd när jag tar i öronen eller arg när jag vill lyfta hovarna eller rengöra juvret...

Idag har hon inga som helst problem att lämna flocken, hon bryr sig inte ett skvatt om grinden, jag får greja med öronen (och juvret) hur mycket som helst och fötterna lyfter hon nästan av sig själv. Det borde ju betyda att det jag kämpar med nu kommer gå alldeles utmärkt om ett år. :D

Det där tror jag att alla skulle behöva reflektera över oftare. Hur MKT man faktiskt har gjort och klarat av och LÄRT sin häst. Den ska ju faktiskt lära sig ALLTING, och iaf jag glömmer lätt de "små" sakerna och tänker "bara" inkörning och inridning. Sen att alla de små sakerna är det som får vardagen att flyta, det glöms liksom bort....

Bra jobbat Habina!!

en bild på Grålle i loksele

25018354.jpg

*delvis knapp*

Intressant och skön läsning, känner mig inte så mycket efter längre ;)
Jag får hela tiden ha i åtanke att min lilla Vilja är en bäbis hon är så cool i det hon redan kan (förutom att lyfta fötter :p)
men det som är nytt får man vara väldigt lugn och försiktig med.

Hur ser planeringen ut för era hästar?

Du behöver inte känna dig stressad. Det handlar ju inte om vem som först får en inriden häst, utan om att varje individ skall få en så trygg uppväxt och utbildning som möjligt. Om det tar kortare tid för några och längre för andra spelar ju mindre roll, bara det blir bra i slutändan. :)

Hur ser planeringen ut för era hästar?

Du bad om den... :p

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. betäckning
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Ev. fölning
  • Ev. kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LC hoppning
  • Debutant fälttävlan
  • CR distansritt

Amazing är duktig med allt som jag lär henne :love:
Hon kan utan problem lyfta fötterna för både kratsning och verkning.
Ledas på promenad både ensam och med kompis.
All typ av skötsel som borstning, spolning, glansspray, juver, öron, huvud osv.
Åka transport (även om hon vill att jag ska stå med i transporten ;) )
Hon lyssnar även väldigt bra på rösten när man ex ska stanna henne osv.
Tycker nog att hon kan all grundhantering nu, gäller bara att fortsätta träna och upprepa tills det verkligen sitter eller vad man ska säga :)

Våra nästa steg är att vi ska börja med bett och träns, vara i ridhus + löshoppning och lite mer longering för att lära oss röstkomandon.

Hennes enda ”nackdel” nu är hon har börjat testa ganska mycket, men säger man bara till henne och inte låter henne vinna så accepterar hon det. Men att testa är ju en naturlig del för pigga unghästar så jag oroar mig inte så mycket för det så länge jag i slutändan vinner på ett bra sätt! :)

Min lille har blivit tömkörd några gånger och har fått gå några promenader, både själv och i sällskap. Även gått som handhäst vid ett tillfälle.

Annars så är det den dagliga skötseln dvs, borsta, kratsa hovarna och spola benen som blir nu när vädret är som det är.

Har lasttränat några gånger när transporten råkar stå framme.
Han har haft träns på sig, och sadel en gång med gjorden spänd och gått ett varv i paddocken.

Nästa år (på våren) är planen att jag ska tömköra mer och prova löshoppnig.
Nästa höst ska han sittas in i alla gångarter om han är redo för det. Kommer att försöka köra in honom om allt går som det ska.

Känner inte att jag behöver jäkta fram utan vi tar det som det kommer. Just nu går han mest och skrotar i hagen tillsammans med sina kompisar. :)

*KL*

Jag har börjat kolla lite efter löshoppninstider men än har jag inte sett nåt på klubben. Det ska bli så roligt att åka med Lanzelot. (Hoppas jag, bara han inte ställer till något i transporten:eek::eek: )

Det verkar som att han fortsätter att växa. 158 cm i fram fick jag det till igår. Men är han som sin syster så blir han inte mer än ett par cm till. Ella slutade ju växa när hon ar 2½ nästan. Hon har växt nån cm till sen dess men inte är det mycket.

Ja, vi löshoppade igår!!!! Så himla roligt, hon var så duktig och så stolt. Det bästa var att hon själv tyckte det var så roligt. Så det blir att vi tar och hoppar henne nästa helg också...sen blir det "löshoppningsvila".

Min plan under våren 2009 är:
Att hon ska bli van vid träns, sadel, longering. Ev. följa med som handhäst och att vi åker och löshoppar henne emellanåt.

Planen under hösten 2009 är att sitt upp på henne och rida i alla gångarter...(har ju planer för 3-årstestet) men vi tar det som det kommer och där finns absolut ingen stress!

Hej!
Har en fjordvallak född -07.
Planering>: 08 fortsätta promenera med grimma eller med sele. Ska introducera bakselen snart, tänkte jag mig.
Har börjat med lite tömkörning och ska fortsätta med det. Svårt att gå rakt fram...

09: fortsätta som hittills med markarbete, introducera lite bommar. Tänkte försöka köra in i februari eller mars, med lätt rockard (ska förstås börja med enbart skaklar att släpa).
Sadelvänja lär jag väl knappast behöva eftersom jag idag får slänga filtar och annat över hela hästen.
Jobba med honom som handhäst för att han ska få lite mer rörelse och skogsklättring (för lat för att gå själv med honom - mycket bättre att rida på en av de vuxna hästarna...).

10: på vintern sadelvänja (se ovan för reservation) och under sommaren sitta in. Jobba mer med tömkörning.
Lätt ridning under hösten 10, kortare pass gärna ut i skogen. Fortsätta med körning, tömkörning, handhästeri osv.

Jättemycket tid att använda till att markjobba, flera år minsann. Hurra för det!

När jag läste om dina reflektioner om hur mycket ni utvecklats blev jag tvungen att följa den bra idéen! och gissa vad förvånad man blir när man kommer på hur mycket man gjort!

ojoj, för ett år sen, kunde vi knappt gå i grimma utan att vara 5 m bakom människan... lyfta hovar var en brottnignsmatch (nästan) taffsa på öron, nacke, mule o ögon var TABU! så även haserna...

nu går det att taffs var som helst utan problem, är tom skönt i nacken nu...kan ha täcke, gjord, grimma på o av utan problem, lyfta hovar gör man nu snällt o länge utan problem, transportskydd fungerar fint det oxå, lastas fint, leds fint i alla gångarter ( :angel: ) kan stå uppställd för vanlig värdering, kan stå uppställd (hyfsat) på "arabvis", gå stadigt som handhäst

vad ska man göra 09? bettvänjning, tömkörning, slänga på sele, dra nån stock eller så till hösten, fortsätta gå som handhäst, löshoppas på riktigt (inte springa med matte över 40 cm) nått mer?

Det är bra att planera ;) Har du bestämt hingst också om det blir så?

oxo Våra är visst på samma plan förutom att min mest gått och skrotat fram tills nu ;) Igår kom hon galopperandes i hagen så jag tror att våra små äventyr är ganska spännande för henne. Igår kunde jag även lyfta bakbenen för första gången utan massa sparkar så det är skönt när det går framåt :)

kryddelydd åh har du också fjord, är ju uppväxt med det :) och jag rider fjording fortfarande. Du verkar ha samma plan som de andra ;)

*kl*

Igår tog jag fram en gammal töm som jag tänkte miljöträna Vilja med. Först släpade jag den runt henne, inte en min. Sedan så drog jag den under magen på henne, då kikade hon lite på mig men inte mer. Sedan la jag upp den på ryggen och drog ner över rumpan, då sov hon en stund. Till sist så tog jag tömmen om benen och förde den upp och ner, då kikade hon på mig "vad gör du?". Sen var det inget mer med det. Under tiden rörde hon inte en fena, haha det var inte mkt till miljöträning det inte :p

Idag tänkte jag att vi skulle ta våran första promenad om båda är på humör, det kan bli spännande :)

Mätte henne även igår och hon är hela 136 cm över havet :p

Senast ändrad:

Lanzelot har fått ha en vojlock på sig häromdagen. Jag har börjat med att lägga något på honom ibland. Han har haft sadel också.

Men vojlocken viftar jag med när den ligger på hans rygg så han ser att det är inte dödens farligt att det rör sig även på den andra sidan där det inte står nån människa.

Vis efter att ha hjälpt andra att rida in hästar så vill jag lära honom att vara beredd på att det kan röra sig på båda sidor av honom. Så det inte blir som så att han blir rädd när piloten klappar honom på höger sida på halsen när den som leder står på vänster sida.

Igår när jag ridit hans storasyster och släppt in henne i boxen så vart han rätt orolig. Jag tror att det beror på att han vant sig vid att jag brukar ta ut honom och grejja lite när systern blivit riden. Han är ju ett litet vanedjur. Lugn blev han iallafall efter att ha blivit borstad.
Det går utmärkt att ha honom ensam inne när jag rider. Såvida jag inte rider ut direkt efter att ha gett dem frukost. Då är han genomsvett, för efter frukost så brukar de ju få gå i hagen. Matte brukar ju inte rida då...:grin:

Och som den gången då jag tänkte vara snäll och låta honom snutta på sin mamma innan han fick mat på morgonen. Inte då. Han gick bara bort till sin mammas box. Nosade på mamma och gick sedan in till sin box och ställde sig vid krubban. Kraftfoder brukar vi få först! Lanzelot 8 månader gammal och redan ett litet vanedjur. Sedan gick det bra att snutta.

Det är bra att planera ;) Har du bestämt hingst också om det blir så?

Haha, jag är ökänd för min planeringsiver. Men jag tycker att det är okej så länge man samtidigt är beredd att ändra sina planer ifall det blir nödvändigt. Flexibilitet är viktigt när man jobbar med djur.

Bestämt hingst... Både ja och nej. Jag har en favorithingst jag gärna vill använda (den enda hon inte är nära släkt med :p ), men jag har en bekant som funderar på att låna mage på henne och då får ju bekantingen välja hingst så klart. :laugh:

KL

Nu har jag bokat löshoppningsplats för min lille tills nästa höst!
Ja, det gäller att vara ute i god tid:angel:

Idag när vi skulle åka iväg med 2 åringen på löshoppning så passade jag på att lastträna innan vi åkte. Han är en pärla min lille, han knallar på snällt som om han aldrig har gjort något annat:love:

Nu när nya bilen snart kommer ska jag se till att lastträna lite oftare så att jag kan skicka på honom själv sen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II