Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Grattis !

Nu har min 07 fått komma in och stå i stallet någon timme per dag. Har borstat och fixat, haft på sig ben skydd och schabrak. Kan tyvärr inte lägga på sadel med min brutna hand. I går tog vi en promenad på gården och kollade på traktorer och bygg maskiner, men hon traskade snällt förbi. Har nu bokat tid för att slå på skor fram, då hon är lite öm i fötterna och sen ska kiropraktorn ta sig en koll i början av november.

Idag har jag och lillen varit på "lång" tömkörnings-promendad(från gården). Detta var första gången som jag inte bara svänger runt här på gårdsplanen och han var verkligen super duktig!!
Trodde iaf att han skulle protestera lite när han gick hemifrån utan kompisar, men ikke, duktig kille!!
Inte ens för alla läskiga saker som finns, brevkådor, blå blomkrukor, "grannens" tonåringar som sprang och kasstade boll på varandra och gömde sig i buskarna för att inte träffas... Fille bara tittade på dom, lite uppspänd var han ju, men "säger mamma att man ska gå så ska man" :love:
Var ute en kvart kanske, trött i huvudet var han när han kom tillbaka, orkade inte ens flörta med tjejerna i stallet när han kom in:p

Har fortfarande bara kapson på honom men tänkte att jag skulle börja vänja över på bett nu när han går så stadigt och lyder jätte bra på den. Bettet är det värre med... Men, det är väl bara träning som gäller..?

lyckopannbandet lät jätte gulligt, det vill vi se kort på! Och uppsittningen väntar vi alla spänt på!

Longerade min dam med sadel igen idag. Idag var första gången hon skötte sig PERFEKT :). Underbart. Lyssnade på mina rösthjälper super bra, trängde inte mot utgången det minsta och gick på en stor fin volt! Galopperade till och med med inspänningen på (den är iofs extremt lös). Min pucko hund kom på att han skulle börja springa efter henne och det struntade hon helt i och när jag fick lov att koncentrera mej på att få bort honom gjorde hon halt av sig själv och väntade snällt tills jag hade tid med henne igen :love: Nu är det bara frammåtbjudningen som måste arbetas lite på.

Åh så duktig din lilla är! :) Ska själv testa inspänning snart!

Japp, till helgen ska här fotas och sittas upp ;)

*kl*

Igår var jag ute och pysslade med Ariel. Ledigheten var enligt henne en mycket dum idé, hon studsade fram bredvid mig och försökte få mig att förstå att vi skulle göra något kuuuuul! :bump: Istället hamnade hon i stallet med hö framför nosen, vilket hon fann sig i, men det var tydligt att det inte var vad hon tänkt sig. :p

Imorgon avbryts hennes vila med en promenad vid hand och på söndag blir det löshoppning. :banana:

I går testade vi att ha täcke för första gången.

IMG_3250.jpg

KL

Igår så tömkörde jag Plutten i paddocken. Han börjar söka sig neråt nu och balansen börjar bli bättre tycker jag. Han fick även trava över ett par cavalettibommar:)

Usch nu längtar jag tills hästarna kommer in ifrån betet idag är det inte roligt väder. Men nu har jag ju bestämt mig för att dom inte ska in förrän den 1 oktober och då får det bli så!

I går skulle vi lagt på sadel för första gången. Men tyvärr hade jag ingen hjälp och klarar det inte själv med bruten hand. I stället blev det att lägga på ett schabrak med en täckes gjord runt och en liten promenad. Det gick strålande…. Shit, man blir glad för mindre med en ung häst.:D

Duktig plutt! :love:;)

Ah jag längtar verkligen tills dom kommer in! :D:D

Amazing ska också få skor fram snart, ska boka hovis i början av nästa vecka! :)

Senast ändrad:

*knapplån*

Idag har jag tömkört Lotta igen, dock med en kompis som agerade livlina (gick vid huvudet med ett grimskaft utan att styra Lotta). Lotta var jätteduktig och kunde både stanna riktigt bra och starta bra från stillastående utan draghjälp. Svängarna satt perfekt! :love:
Fick det även bekräftat att Lotta verkligen kan backa på röstkommando också. :bow:

Efteråt, med lite "miljöträning" som Lotta fått stå ut med redan i tidig ålder och numera är van vid:
29462723.jpg

Fina hästen :love:
29462718.jpg

(Tyvärr inga bilder från själva tömkörningen.)

Ett stort grattis till din fina häst:love:. Förmodar att du var i Vetlanda? Hade tyvärr inte möjlighet att åka och titta eftersom jag jobbade.
Förra helgen fick jag säga hejdå till min ponny och välkomna min HÄST istället.
Mätte Nova och hon var 149cm fram och 152 bak. Så nu är hon större än både mamma och pappa.:eek:.
Igår var sadelprovaren här och provade sadlar. Hade tur för Dimmis sadel passade jättebra på Nova också. Så jag skulle köpa en dressyrsadel också, men tyvärr hade hon ingen just nu som passade både mig och hästen. Skulle höra av sig när hon får in någon.
Mina hästar får kraftfoder och ett par kilo hö när de kommer in och man jobbar med dem. Annars går de fortfarande ute på nätterna.

Imorgon avbryts hennes vila med en promenad vid hand och på söndag blir det löshoppning. :banana:

Ja, det blev en promenad i mörkret med reflexerna på. Tänk vad fort det blir mörkt. :(

Ariel var väldigt glad över att vi äntligen gjorde något igen, men på slutet av turen var hon ganska trött av alla intryck. Saker och ting ser ju annorlunda ut i mörkret! :p

Imorgon får ni hålla tummarna för att det blir filmat, jag har en kompis som skall följa med, men man vet ju aldrig säkert förrän efteråt... Har i alla fall tänkt att hoppa samma övning som tidigare, men med två plank så hon vänjer sig vid det och eventuellt höja oxern om hon är okej med planken.

*kl*

Idag är det nog dags för bettpremiär för Enya! Får se vad hon kan tänkas tycka om det:D

Hon har iaf fått lite muskler på den korta tiden hon har varit här, inte lika dålig överlinje längre och spetig hals, nu börjar hon se riktigt fin ut!

(kl)
Jag har börjat lite smått med insittningen på min pålle, och det har gått jättebra:) Tränar honom 1-2 gr/veckan ca 10-20 min. Först markövningar, sedan åker jag på honom en stund...
Vi har varit till instruktör 2 gr, och sist hade vi ridhuspremiär - det gick jättebra det med:) Kändes lite konstigt att sitta på min lilla bebis i ett riktigt ridhus. Men åh så kul!
Planen är att jobba honom i någon månad till (som ovan), och sedan ställa av honom för vintervila. Sen sätta igång honom så han visar sig från sin bästa sida vid 3-års testet;) Bara hoppas på att allt går som det ska.
Har inte fotat på länge, så det får bli en gammal bild på pållen:
attackjuli091.jpg

Kl

Vet att det här inte har något här att göra, men känner mig så sorgsen efter en vecka i Transtion Town Totnes. Om du vill veta varför så läs min blogg idag.

Hälsning Maja

Ja det där var ju absolut inte uppmuntrande! Vad som inte heller känns kul är att min stackars plutt blev sparkad här om dagen och fick sys... som tur är sitter det på ett bra ställe så det är väl ingen större fara. Men det känns ju helt klart tråkigt!

Usch vad tråkigt. Det är aldrig roligt när dom skadar sig! Hoppas att hon blir bra snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 791
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 618
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 584
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar