Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

*knapplån*
Min 3 åring E. Lasandos - Cantus rids 3 dagar/vecka. Han är bara riden sedan augusti då han är väldans stor, ca 175 cm har vi tagit det väldigt lugnt. Men nu går han skapligt stadigt i alla 3 gångarter och vi har även hoppat några småhinder och han är helt underbar :love:

I helgen "hoppade jag min treåring några språng. Det gick jätte bra och hindret var hela 20 cm.:)

*KL*

Uppdatering: Igår satt jag på min lilla "bebis" för första gången, och det gick jättebra. :love:

Hade hängt på henne 2-3 gånger förut, igår var hon så lugn att jag provade att sitta upp riktigt. Så nu är vi på G:idea:

Ska fortsätta så här samt även fortsätta med lite longering och tömkörning. Hoppas det blir mycket snö så vi kan vara i hagen.:)

Min treåring reds in i juli och vi har haft en tålamodsprövande tid med att lära honom att stå still vid uppsittning. Han är hingst och har bytt stall så det har varit mycket att hålla koll på. Nu står han äntligen still både vid pall och uppsittning från stigbygeln. Har ridit ut några ggr och en gång på ridbanan, annars har vi mest hållt till i ett 20x20 m ridhus. Jag rider på kapson och vi skrittar mest än så länge. Vänder, gör halt, ryggar och gör framdelsvändningar. Igångsättning i trav. Han är barnslig och tycker inte om att man tar i huvudet så jag försöker använda vikt och fokus. Skyndar mycket långsamt. Tömkör i skogen och löslongerar tre ggr i veckan och uppsittningsövningar och 10 min. ridning 2 - 3 ggr. Tänker stärka honom genom detta under vintern och sedan öka på ridningen efter hand. Inga större krav förrrän efter nästa sommar, eftersom han är en P.R.E.

*KL*

Tror jag svarat i tråden förr, men kan uppdatera.

K (arab) är friskförklarad igen, problemen var återigen av snedhet som hon ådrog sig vid narkoserna. Skulle satts igång för en vecka sen, men en tappsko och isgata satte stopp för det. Igår slogs dock skon på, och snön passade på att töa bort, så nu ska vi igång igen. Har som det verkat blivit kvitt de sista flytningarna sen kastningen, och mår bara bra, förutom att ögat behöver EN TILL operation *spottar och fräser*

Sen besiktigades idag min nya häst, ett treårigt fblsto från banan, E: Richard of York. Hennes vinterplaner består ju i omskolning till välartad ridhäst :angel:

KL.

Här kommer en liten uppdatering från mig och min treåring(Quite Easy-Cortez):
I fredags så var vi med på ett hoppass i ridhuset, och han var sååå duktig. Var lite läskigt med alla hästar som kom från alla olika håll och kanter men det gick mycket bättre på slutet. :) Innan detta så hade vi bara skuttat över några små pinnar ute i skogen o travat lite bommar.

Travade bommar och skuttade över några hinder, vilket han verkar tycka var jätte roligt.. Så man vill ju bara fortsätta o fortsätta att hoppa, och rida överhuvudtaget. Men nu ska han få smälta detta i nån månad o sen börjar allvaret.

*KL*

Jag har också en 03:a, ett arabsto med enorm arbetsvilja.
Jag satt lugnt och försiktigt in henne och mest åkte under hösten 05. Sen fick hon vila 1 månad i slutet av december/januari. Och sen var det att börja rida in. Lära grunder osv. I mars var jag även iväg på en liten lektion där bara hon och jag var i fokus och vi koncentrerade oss på framåtbjudning. Läraren berömde henne jättemycket och sa att hon var en klok och lättlärd häst, vilket stämmer.
I slutet av våren fick hon ridas med på några vanliga lektioner hemma i stallet och det gick som på räls och var nyttigt. Sen kom sommaren och det var mest bus i skogen som gällde.
Och när betet var över så helt plötsligt hade jag en häst som kändes helt annorlunda. Hon hade nu börjat gå i ordentlig form och bära upp sig på ett annat vis. - Detta var jättekul. :)

I nuläget så kan hon gå i form i skritt, trav och galopp. Jag kan länga och korta henne. Dessutom har hon så smått börjat förstå sidförande skänkel och tagit några steg i skänkelvikning. :)
Har hoppat henne lite i skogen och 2 ggr i paddocken. Och det tycker hon är jättekul även om hon inte har fått riktig styr på rumpan i hoppen ännu. :)

Jag har iaf undertrampet och arbetet med ryggen jag vill, sen är det inte alltid hon går ner ordentligt med huvudet men det kommer. :)

Men kul har vi iaf!

Första gången utan ledare.
Går i form med min brorsdotter på 9 år.
Dålig kvalité och lite av en dålig dag.
Pigg och positiv på bommar.

Senast ändrad:

Trevligt sto! Vad har hon för stam? Har funderat på att använda Rosevelt på mitt De Niro sto.

Trevligt sto, Jochanda! Vad har hon för stam? Har funderat på att använda Rosevelt på mitt De Niro sto.

Jag har en D-ponny. MKT motor, vill göra allt samtidigt och jobba jämt. Känns inte som en unghäst. Jag tar det dock väldigt lugnt med honom. Han givk 3-års testet i höstas (ponny=ingen ridning), med mkt bra resultat.

Han jobbar stadigt i formen i skritt och trav. Är inte så stark i galoppen ännu, men fattar båda galopperna för i princip inga hjälper alls, och galopperar gärna och fort:angel:

Jag har inget mål att bygga muskler och kondis nu, så jag tömkör honom 1-2 ggr i veckan, då jobbar han i bra form, så rids han 1 dag i veckan i utbildningssyfte. Målet är att han ska kunna grunderna väl i vår, så det bara är att träna upp honom och ut och tävla någon klass. Möjligt att han får vila i vinter, då jag inte vill sko honom och brodda. Känns som han kommit långt i sin utbildning för att vara ponny, så jag har ingen brådska. Hoppad uppsuttet en gång för att testa, inga problem, förutoom att det kanske gick lute fort och blev väldigt stora hopp:) Defenitivt inget fel på framåtbjudningen

Baronezza är e.baroncelli-ramiro´s son II- Matcho AA
linjeavlad på Matcho då Baroncelli är e.Bergamon-Matcho AA

Jag har en 3-åring efter Dirco - Nebraska. Jag började med inridningen efter nyår. Reds sedan fram till betessläppet i början på maj. I början var det promenad och ridning 5-10 min och så promenad igen när jag var ute. Då kunde det bli en rejäl sväng i skogen och han blev inte överansträngd. Och jag fick en hel del motion med.

Han gick på bete fram till 16 oktober alltså lite drygt 5 månader. Av det red jag en dryg månad i juli - augusti. resten vilade han på betet.

Fast stort kuperat bete och flera leksugna kompisar så var han både mer musklad och med bättre kondis än vid utsläppet.

Satte igång honom i mitten av oktober när han togs in. Nu rids han 3-4 dagar i vecka och nästan bara ut. Han rids i alla gångarter och mycket igångsättningar och avsaktningar för att få honom lydig. Även skänkelvikningar. Precis lagom lång snett över en grusväg :D
Han börjar gå tygeln i trav.

Att jag mest ridit ut är för att han behöver bygga muskler och jag vill att han ska få framåtbjudning. De gånger vi är i ridhuset tycker han det är jättekul eftersom det inte blir så ofta

Kn!!

Idag hoppade jag min treåring en liten bana på 50-65 cm! Bara vanliga räcke och ett plank!! Det gick jätte bra och hon tyckte det var jätte kul! Ska snart få sin förtjänta vinter villa om någon vecka!!

"Min" 03:a är riden sedan i maj och han har blivit riden 3-4 dagar/vecka sedan dess.
Rids stadigt i alla gångarter, påbörjat öppna/sluta. Trailtränad, tränad på kor en gång under hösten samt varit med på ett par träningar för tränare.
Även påbörjat galoppombyten med bra resultat.
Ska få vila i dec-januari sedan drag träningen igång igen.

Welsh cob, ca 149 cm e. Broughton Replica - Kilgour Peredur.

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8959&catid=member&imageuser=3091

Nu ska jag bara rida två gånger till sen ska hon få sin vinter vila, hon har varit så duktig!

När och hur länge ska era 03or ha vila?

Nu ska jag bara rida två gånger till sen ska hon få sin vinter vila, hon har varit så duktig!

När och hur länge ska era 03or ha vila?

Min kommer att vila till den 20:e december nu, har då totalt vilat 1 månad. Vi tar dock promenader och löshoppar, men han har semester från ridningen nu.

Min treåring red jag in i augusti och reds då i skritt trav o galopp, vilade sedan fram till slutet på november för jag var sjuk, nu rider jag han igen och han är riden max 20 gånger men går i alla tre gångarterna och för det mesta i en bra form =)
Winder Flem
e Flemmigh
ue: Roemer
IMG_0329.jpg

IMG_0339.jpg

Min valack (Rubinrot-Pascal) har nu vilat sedan championatet i oktober.
Satt på honom första gången i mars, gick 3-årstest i maj, vilade maj-augusti reds till 18 oktober då vi var ner på hoppchampionaten. (Mycket God på alla punkter :) dock ej final.)

Nu tömkörde jag honom i fredags efter 5 v vila, gick väl mest i gångarterna brall och bock :) men lyckades lugna ner sig på slutet :) Så skulle jag rida i lördags, och han gick så fint! Han har alltid hållit balansen med huvudet högt, högt, och har haft svårt att få kontakt med honom. Men igår bara kom han fram i handen direkt. Är supernöjd med honom, har honom på foder i 3 år till för närvarande.

Ska väl bli min dressyrhäst så småningom men nu efter framgångarna också i hoppning , så känner jag mig tvungen att utöva lite av den grenen också. Ska utbilda honom till 90 cm i allafall har jag sagt :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka