Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

hmmmm. Forhoppningsvis om 2 veckor! hihihi!

Imorgon är det ft-träning m Piia Pantsu:banana: blir kuuul!

I helgen har Wepzan varit på "bortaplan" för första gången! Har ridit 2st 1m, igår var hon jättespänd, räckte inte alls fram på distanserna (och det brukar alltid bli trångt...) Men gjorde ändå det hon skulle, och nollade så jag kan inte annat än att vara nöjd.
Idag var hon superfin, lite tittig men inte alls spänd för övrigt, nollade och hoppade super! Så det var jätteskoj :)

19317699.jpg

19317700.jpg

Min ska gå 90 och 1m på torsdag här på skolan, då det hålls en tävling för eleverna.

Sen på söndag ska jag troligen starta 90 och 1m. Beroende på resultaten blir det 110 inom snar framtid. :)

Nu kommer jag med en liten uppdatering...

Hopptävling här på skolan gick jätte bra, jag hoppade istället 70 och 90, då det även var maskerad och jag hoppade i en jätte stor guldkläning :)

Caramell och jag kom 2.a i 70 cm... hon gick sin första omhoppning dubbel nolla. Hon var super fin.

Sen efter ärevarv och likande var det dags för 90 starten med tyvärr 2 rivningar, hon var lite för pigg och stark och vart lite okoncentrerad, men jag e nöjd med henne. Så imorgon söndag blir det 90 och 1m tävling.

*kl*

Min som är dräktig i snart 9e månaden motioneras mest nu. Idag har vi dock galopperat i en backe i full rulle för att göra av med överskottsenergi!

En bild på damen:
P3300054.jpg

och så en på väg uppför backen:
red.jpg

tjejen var super fin i 90 rundan idag, felfri och otroligt stora och luftiga språng, men när vi kom till 1m klassen hade hon tröttnat, och körde tyvärr sitt egna rejs inne på banana. men men unghästar :)

Och jag sitter här sådär lagom mörad efter min avtrillning igår :angel: Märks att min häst snart är 5 år, hon är störst bäst och vackrast och kan vända som en :devil: ponny :rofl: (hon är 175 i mkh...)

Vi har börjat med diagonala hjälper, vilket madam verkar fatta. Men ibland försvinner vi in i en bakdelsvänding istället för sluta :crazy: Jag är toppennöjd med hästen, om än att det för tillfället finns lite för mycket nerver :cool:

idag har evert gått en 90 och en 1 meter.
Var nolla i 90 men kändes lite loj o oengagerad.
I 1 m kändes han mkt bättre men var lite trött o rev 2. ena blev han för flack och den andra kom han för nära så han hann inte upp med fram.

Han språngkurva är inte som jag vill, han hoppar framåt,sen uppåt för att ha högsta punkten på kurvan bakom hindret, vilket ofta medför frambensfel.
någon som har tips på övning som ger kvicka hästar o bättre språngkurva?
Han är iaf väldigt fin bak nu :D

Träna mycket studsar, förbättra han reaktionsförmåga och snabbhet i benen.

På torsdag blir det speciall idrott hoppträning här på skolan, och sedan på lördag åker jag iväg och hopptävlar 1m :)

har tränat lite studsar idag o ibland hoppar han jättebra o ibland tappar han frambenen totalt.. lite tråkigt.
Är iaf en jättetrevlig kvinna som ska komma o provrida honom om ett par veckor, som dressyrhäst;)
Han rör sej trevligt och jag tror absolut att han kan bli en fin dressyrhäst iaf till Msv nivå.

*kl*

Nu är vi på banan igen efter sparkskador, påsklov och dyligt.

Igår var första hoppträningen på evigheter kändes det som. W var jätteduktig, men oj så trött hon blev! Idag red vi för första gången ett helt pass sen i höstas utan huvudskakningar :banana:

Årsdebuten är planerad till den 20/4, spännande!

Var idag iväg och bara hoppade 1m klass, tog bara 20 minuter dit, kändes lagom.

Resultatet vart 8 fel - 2 st rivningar

Här kommer lite bilder från dagen.
Hopptvlingochparty012.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w116/frojdhen/Hopptvlingochparty027.jpg
http://i174.photobucket.com/albums/w116/frojdhen/Hopptvlingochparty023.jpg

Då är frågan, jag har ett litet problem som jag skulle vilja diskutera med er: Det börjar med att hon e super fin och lydig på hemma plan eller på träningar, i alla gångarter och vid hoppning, jag kan både korta och länga, svänga ifrån hinder, göra halter inann och efter utan problem, det spelar ingen roll hur stort eller litet hindret är., När jag då kommer ut på tävling och rider fram är hon super fin, otroligt lydig och känslig, men sen när vi går över till att börja hoppa fram så går det åt skogen. På det lilla hindret beter hon sig som hon gör hemma, men när man ska börja hopp på räcket och oxern så sticker hon med mig, jag försöker lägga halt, lätta, ge förhållningar, jag har testat med att både ta lång och kort anridnings väg, men det sista 4-5 galoppsprången tar hon betet och sticker och hoppar hindret själv. Jag tycker inte det är så kul... för hon göra exakt lika inne på banan, då kan jag få kontakt med henne igen i svängarna osv, men mot hindrena är det omöjligt, och när det går så fort och okontrollerat är det omöjligt att få ett bra språng och avstamp på rätt ställe. Genom att hon gör så här så blir vi aldrig nollor, bommarna bara flyger. Har ni några tips? :confused:

Evert gjorde likadant första tävlingarna han gick förra året.
Vi tränade massa bomträning hemma så han fick ligga kvar o vänta och nu har han nästan blivit för lydig :p

Kan du inte lägga ut bommar före hindret även på framhoppningen?
Lägg ner räcket lågt o ta en av bommarna o lägg ca 7 meter framför så de blir som "kombination"..

Som motvikt till era 03: or som går tävlingar och dylikt :bow: vill jag uppdatera om "min" som nu äntligen börjar komma igång så smått. Han har varit med till ridhus några gånger och löshoppats ett par och tömkörts ett par av sin matte.

Löshoppningen är verkligen på bebisnivå men han impar på mej, han har fått hoppa tillsammans med B-ponny-russet och hoppar då på avstånd lämpliga för den lilla. Kortar lätt ihop sej och hoppar med luft över. Inga höjder alls men han är verkligen inte klar för att ställas krav på, så att säga.

Han är väldigt mycket bebis i huvudet och fick en chock sist vi var till ridhuset och där var en annan häst därinne som dessutom HOPPADE. :rofl:

Hans mun/bett/tänder artar sej ok och han är vad jag förstår nu reglerad för andra gången. Det kommer ta i alla fall ett år av tandreglering var 3:e månad innan man kan räkna med att han är "så bra som han kan bli".

Jag har ridit honom några gånger nu och även om jag anser att han är alldeles för tunn och omusklad över ryggen för några långa pass så känns det som om han har mognat in i signalsystemet lite bättre och igår började jag äntligen känna att han förhöll sej till handen på ett bra sätt och fick en ok överlinje. Glad!

Första traven sedan i höstas också, tog vi igår. Han undrade om det verkligen var meningen att han skulle göra så.

Några bilder kan jag lägga in en annan dag :)

Vad har du för häst?:)

Min lilla dam tappade bjudningen i galoppen på volten/ridhuset, så nu är vi tillbaka i skritt och trav i skogen. Ska galoppera ute nästa vecka, så väntar jag ytterligare någon vecka innan vi jobbar på volten igen, förutom när vi tömkör. Hon gick omkull sist vi tömkörde, fick möte med ett travekipage som körde fort, hon reste sig, fick ena tömmen under svansen, och dratte i backen. Som tur var gick det bra, utan några vrickningar eller stelhet. Jag strechade henne iofs ordentligt efteråt..
ET ska komma snart oxå.

Det är inte min häst egentligen utan bara en som bor hos mej för mej att utbilda typ. Men han har dragits med problem sedan i höstas då han har glesbett och inte får i sej maten som han ska.

Nu har Vet börjat reglera tänderna med målet att glesbettet ska bli mindre och framförallt orsaka mindre problem för honom. Men han är svår att få upp i hull, äter extrema mängder kraftfoder och är ändå fortfarande rätt tunn.

Men innan dess så var han galopperad första gången under ryttare i höstas. Uteriden några gånger, men inte så mycket mer utbildad.

Det är ett halvblod efter Davinci-Maraton-Phaeton x. En trevlig häst både till psyke och kropp, tycker jag! Ägaren väntade dock länge med inridning och jag tror det var klokt, eftersom han är såpass omogen i huvudet ÄN. Målet är inte heller en vanlig dressyr eller hopphäst egentligen, ägaren tar lite inspiration från klassiker/AR-hållet och vill bara ha en häst som är rolig att rida och håller länge, typ.

Sedan i somras;

11315736.jpg

11315738.jpg

Knapp

Var och tävlade en 1.10 med E i lördags. Kände att jag låg fel på en distans så jag fick göra en volt, annars var hon felfri på hinder. Men hon kändes jätte trött och var inte alls sig själv. Hoppas det går över så att vi snart kan börja kvala.

M som jag bara har ridit ca 10 gånger och hoppat en gång några språng sen han kom hit var och tävlade 1m och 1.10. Var felfri på hinder i 1m men jag gjorde en volt då det blev för trångt. I 1.10 var han jätte trött och fick 3 nedslag + tidsfel. Men eftersom vi inte känner varandra och han är över 1.75 så är jag nöjd med honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka