Hur gammalt får veterinärintyget vara vid försäkring?

Alexandra_W

Trådstartare
Elaka f-bolaget (IF) hade stängt, ska ringa imorgon men min vana trogen är jag ju otålig, och det kan ju finnas de som vet här.

Men hur gammalt får ett besiktningsintyg vara för försäkring? (Övertagande av försäkring och viss höjning i livvärde)

Sv: Hur gammalt får veterinärintyget vara vid försäkring?

30dagar hos Agria har jag för mig.

Elaka f-bolaget (IF) hade stängt, ska ringa imorgon men min vana trogen är jag ju otålig, och det kan ju finnas de som vet här.

Men hur gammalt får ett besiktningsintyg vara för försäkring? (Övertagande av försäkring och viss höjning i livvärde)

Jag är inte helt säker men tror att det får vara max en vecka. Har även för mig att det kan vara olika mellan bolagen.

Hade inte du Agria och va fullt nöjda med dom???(citat:Har/har haft Agria och Sveland. Mycket nöjd med båda bolagen. Haft flest hästar i Agria och väljer Agria om jag kan välja. De är oftast dyrast ja, men se vad man får för pengarna med.)

En sak vet jag att övertagande av försäkring från Agria kan endast ske på huvudförfallodagen. Det nya bolaget brukar även innan dom tar över en försäkring kontakta det tidigare bolaget för att ta del av historik om kunden.

IF är absolut inget Elakt-f bolag utan snaraste enligt mig det bästa bolaget då dom prioriterar dom bästa kunderna.

Ett råd, när du ringer dom i morgon nämn inget av det du skrev i en annan tråd som jag genom citat vill påminna dig om.

Citat:Jag har utnyttjat försäkringarna MYCKET tyvärr, både vetvård och liv. Agria har 'krånglat' en gång men löstes med diskussion, Sveland har också 'krånglat' en gång, även där löste det sig.

Min fråga utifrån vad du skrev här. Citat:Mycket nöjd med båda bolagen som sagt, men Agria kan erbjuda ett betydligt bättre skydd därför är det förstahandsval. Skyddet Agria kan erbjuda som max är tämligen unikt.Slut citat.

Varför vill du byta bolag till IF???

Jag vill bestämt minnas att det är 7 dagar.

Nog för att Alex kan svara för sig själv men om du läst sista parentesen i hennes inlägg står det varför hon ville prata med IF. Som alltså inte har NÅGOT med alla de citat du letat fram bland hennes gamla inlägg att göra.

I övrigt tror jag att det är max 1 vecka som gäller.

Hade inte du Agria och va fullt nöjda med dom???(citat:Har/har haft Agria och Sveland. Mycket nöjd med båda bolagen. Haft flest hästar i Agria och väljer Agria om jag kan välja. De är oftast dyrast ja, men se vad man får för pengarna med.)

En sak vet jag att övertagande av försäkring från Agria kan endast ske på huvudförfallodagen. Det nya bolaget brukar även innan dom tar över en försäkring kontakta det tidigare bolaget för att ta del av historik om kunden.

1. Japps, jag föredrar Agria om jag kan välja. Det kan man inte när man köper redan försäkrad häst. Att byta bolag på en vuxen häst är idioti, då har du inget försäkringsskydd alls mot skador/sjukdomar samt alla tänkbara komplikationer till dessa, som fanns innan försäkringen tecknades. Oavsett om de kunnat upptäckas eller ej.

Jag byter *aldrig* bolag på en häst.

2. Man kan ta över en försäkring i Agria vilken dag som helst. Utan minsta problem. Been there, done that. Ny årsförfallo blir övertagandedatumet.

Min fråga utifrån vad du skrev här. Citat:Mycket nöjd med båda bolagen som sagt, men Agria kan erbjuda ett betydligt bättre skydd därför är det förstahandsval. Skyddet Agria kan erbjuda som max är tämligen unikt.Slut citat.

Varför vill du byta bolag till IF???

Jag vill inte byta bolag, hästen är försäkrad i IF och jag byter aldrig (numera, sen jag insåg vad det kan innebära för risk) bolag när jag köper häst. (Däremot om jag har två likvärdiga hästar där den ena står i Agria väljer jag den, för att få Agria. Och föl försäkras utan undantag i Agria).

Lillkillen står i Sveland, jag skulle hellre ha honom i Agria. Men som sagt, här byts inte bolag.

Jag vill bestämt minnas att det är 7 dagar.

Ja, jag vill ju också minnas det är det, men kan blanda ihop det med hundarna eller så. Kikade från när Blå försäkrades, och där var det veterinärintyg inte äldre än 30 dagar, så därför jag blev tveksam.

För 7 dagar, då blir det 'för gammalt', om det är 30 däremot är det ju en helt annan sak.

Men, de hade stängt tyvärr idag när jag ringde, men ska ringa imorgon och höra. Vore ju utmärkt om det var 30 dagar.

Vad jag vet så behövs det inget veterinärintyg om försäkringsbeloppet är under 50000:-
Jag har då tecknat flera försäkringar hos IF på nätet och utan intyg och med "gör det själv rabatt första året"

Åh fan? Det skulle ju i så fall utan tvivel lösa hela 'problemet'.

(Som är att jag hittat en häst, försäkrad i IF, dock till lägre livvärde än jag köper för om jag köper, båda summorna är dock LÅGA, den är förs för 5' och jag vill höja till 15'. Jag ska dock ha hästen på prov en månad, för att vara säker på att min valack accepterar den. Och det bästa är ju att veterinärbesiktiga först, sen ta hem och ha på prov. Men då om vetintyget bara får vara 7 dagar, då skulle jag ju vara tvungen att besiktiga igen en månad senare, för bolagets skull. Och det är lite för mycket för min ekonomi att häfta upp 2000 kr (minst) ggr två så.. Andra alt är ju att ta hem på prov, och om det funkar med herrarna, besiktiga och köpa den om den går igenom. Men går den INTE igenom då lär ju hjärtat brista på mig då jag fäst mig vid den massor. Jag är liksom redan tvärkär i den..)

Men om de inte vill ha ngt intyg, så kan jag ju klinikbes innan jag tar hem. Går den igenom tar jag hem på prov, och sen om det fungerar, så bara försäkrar jag upp i samband med att köpet genomförs.

Nog för att Alex kan svara för sig själv men om du läst sista parentesen i hennes inlägg står det varför hon ville prata med IF. Som alltså inte har NÅGOT med alla de citat du letat fram bland hennes gamla inlägg att göra.

I övrigt tror jag att det är max 1 vecka som gäller.

Är det denna parentes du menar??
(Övertagande av försäkring och viss höjning i livvärde)

Gamla citat har jag absolut inte letat fram utan endast hållit mig till citat citerade med dagsfärsk stämpel och visst her det ena med det andra att göra så vida man läser utan solglasögon.

Som du skriver så är det 1 vecka som gäller men enligt TS så skulle ju ett intyg inom en månad vara "kanon".

Höjningen av livvärdet är helt beroende på inköpspris,tidigare livvärde OCH hur stor höjning av livvärdet man ansöker om.

Fråga kan även ställas om anledningen till ett önskat höjt livvärde.

P.S. Alex kan mkt väl svara för sig själv men gör det mer sparsamt än Alexandra.D.S.

Åh fan? Det skulle ju i så fall utan tvivel lösa hela 'problemet'.

(Som är att jag hittat en häst, försäkrad i IF, dock till lägre livvärde än jag köper för om jag köper, båda summorna är dock LÅGA, den är förs för 5' och jag vill höja till 15'. Jag ska dock ha hästen på prov en månad, för att vara säker på att min valack accepterar den. Och det bästa är ju att veterinärbesiktiga först, sen ta hem och ha på prov. Men då om vetintyget bara får vara 7 dagar, då skulle jag ju vara tvungen att besiktiga igen en månad senare, för bolagets skull. Och det är lite för mycket för min ekonomi att häfta upp 2000 kr (minst) ggr två så.. Andra alt är ju att ta hem på prov, och om det funkar med herrarna, besiktiga och köpa den om den går igenom. Men går den INTE igenom då lär ju hjärtat brista på mig då jag fäst mig vid den massor. Jag är liksom redan tvärkär i den..)

Men om de inte vill ha ngt intyg, så kan jag ju klinikbes innan jag tar hem. Går den igenom tar jag hem på prov, och sen om det fungerar, så bara försäkrar jag upp i samband med att köpet genomförs.

Tips: Se till att du har klara papper på vem som står för kostnaderna om det händer ngt med hästen under den tiden du har den på prov.
Jag vet många som har missat detta och det kan bli en mkt dyrbar läxa.

Lycka till.

Tips: Se till att du har klara papper på vem som står för kostnaderna om det händer ngt med hästen under den tiden du har den på prov.
Jag vet många som har missat detta och det kan bli en mkt dyrbar läxa.

Lycka till.

Oroa dig inte, jag har lånat hästar förr.

Fråga kan även ställas om anledningen till ett önskat höjt livvärde.

Menade du att du undrade eller att bolaget kan fråga? De frågar alltid.

Dock är det inga konstigheter i det här fallet. Den är livvärdesförsäkrad för mindre än köpesumman och jag vill höja till köpesumman. Båda summorna är väldigt låga.

Det får vara max 30 dagar.

Dåså, då löste det ju en del problem för dig , men vid närmare eftertanke slog det mig likt någon annan att du nog inte ens behöver besektning för försäkringen på så låga belopp Jag köpte ju mina ponnies och försäkrade dem för 15 000 st utan att besikta dem!

Stort lycka till nu och hoppas på att kärleken håller i sig , vad gäller vallacken så blir det ju en riktigt litet "tre musketörer-gäng" så det går nog jätte bra!

Senast ändrad:

Dåså då löste det u en el problem för dig , men vid närmare eftertanke slog det mig likt någn annan att de nog inte ens behöver besektning för försäkringen på så låga belopp, jag köpte ju mina ponnies och försäkrade dem för 15 000 st utan att besikta dem!

De kräver inget intyg alls för att ta över försäkringen och höja till köpesumman i liv. Däremot om han nu har en begränsad livförsäkring, och jag vill ha en med användbarhetsskydd också, då vill de ha veterinärintyg. Jag vet inte vad för sorts liv han har, det glömde jag ju att kolla. (Misstänker det kan vara en begränsad, iom det låga beloppet). Men ska ta reda på det i em.

Hursom gör ju det att intyget 'räcker' över provperioden, och jag kan vetbesiktiga innan han kommer hem. Så om jag får ledigt från jobbet, och det passar äg, så besiktar jag nästa vecka.

Åh, vad bra att det var 30 dgr! :)

Hoppas du får ledigt nu då så du får hem... han. ;)

De kräver inget intyg alls för att ta över försäkringen och höja till köpesumman i liv. Däremot om han nu har en begränsad livförsäkring, och jag vill ha en med användbarhetsskydd också, då vill de ha veterinärintyg. Jag vet inte vad för sorts liv han har, det glömde jag ju att kolla. (Misstänker det kan vara en begränsad, iom det låga beloppet). Men ska ta reda på det i em.

Hursom gör ju det att intyget 'räcker' över provperioden, och jag kan vetbesiktiga innan han kommer hem. Så om jag får ledigt från jobbet, och det passar äg, så besiktar jag nästa vecka.

Jag har fortfarande inte kollat det själv, men ägaren ringde försäkringsbolaget, och det svar hon fick var att jag inte behöver något intyg för att höja till köpesumman, och ha A1-liv. Så endera är det redan en A1-liv han har (då fick ju jag också beskedet att det inte behövdes intyg), eller så fick hon bara annat svar än mig när de kunde kolla på försäkringen.

Men, får ju försäkringsnumret vid besiktningen nästa vecka, och det är ju inte förrän efter besiktningen det är viktigt att ha svar just ang om de kräver intyg eller ej.

Varför säger du elaka försäkringsbolaget If ??

Om du vill ha svar av dom snabbt kan du ju kontakta ett ombud, som kan ge dig besked. Är de " elaka " för att dom har kontorstid, som andra bolag? Eller har du bestämt dig för att Agria är " bäst".

Det går alltid att få bra service hos If, dygnet runt....

Missförstår jag dig kanske?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 951
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar