L
Lizzi Eres
Hemma hos mig finns tre hästar varav två är hingstar och en är ett dräktigt sto. De går i varsin egen hage med varsin egen utebox i direkt anslutning i hagen. Hingstarna kan gå tillsammans, de kan även gå en och en tillsammans med det dräktiga stoet utan problem. Anledningen att de går i varsin hage är fodermängden de får är olika och den som ska ha minst mat äter även upp av den andre pga att den är mer glupsk. Hagarna ligger i direkt anslutning till varandra sida vid sida. På somrarna har jag dock bete på olika håll med några 100 meter avstånd från varandra. Den ena hingsten har jag haft i några år och han har varit tvungen att gå ensam i sommarhagen pga att jag endast haft ston och vill ej ha oönskad dräktighet. Dock har de tränats och ridits ut tillsammans. Som alla vet så måste man ha sällskap till sin häst eftersom den är flockdjur, är min djurhållning felaktig när de får gå i egen hage och ej får ha "kli kompis"? Och är det lagbrott att de ibland får gå i hage på olika håll tex under betessäsong?