Hur gäller lagen ang socialt umgänge till häst?

L

Lizzi Eres

Hemma hos mig finns tre hästar varav två är hingstar och en är ett dräktigt sto. De går i varsin egen hage med varsin egen utebox i direkt anslutning i hagen. Hingstarna kan gå tillsammans, de kan även gå en och en tillsammans med det dräktiga stoet utan problem. Anledningen att de går i varsin hage är fodermängden de får är olika och den som ska ha minst mat äter även upp av den andre pga att den är mer glupsk. Hagarna ligger i direkt anslutning till varandra sida vid sida. På somrarna har jag dock bete på olika håll med några 100 meter avstånd från varandra. Den ena hingsten har jag haft i några år och han har varit tvungen att gå ensam i sommarhagen pga att jag endast haft ston och vill ej ha oönskad dräktighet. Dock har de tränats och ridits ut tillsammans. Som alla vet så måste man ha sällskap till sin häst eftersom den är flockdjur, är min djurhållning felaktig när de får gå i egen hage och ej får ha "kli kompis"? Och är det lagbrott att de ibland får gå i hage på olika håll tex under betessäsong?

Sv: Hur gäller lagen ang socialt umgänge till häst?

De ska kunna se och höra andra hästar. Helst ska de ju kunna ha fysisk kontakt med annan häst, men det är inte ett krav.

Så du uppfyller kraven såvida de står i samma stall nattetid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka