Hur gå till väga?

Sv: Hur gå till väga?

nej thora det var väl trådskaparen som undrade över sin giva.
att bara säga ensilage utan att veta ts är en balansgång.
min häst som väger 380 kg behöver 6.5- 13 kg/dag beroende på hur fuktigt ensilaget är. minigiva stråfoder för att få tillräckligt att tugga på
ville bara se hur stor skillnad det gör med olika ts på fodret.
sen kommer ju de andra värdena ochså att ta hänsyn till.
lite luddigt kanske

Okej då förstår jag. Det är lätt hänt att det blir fel med svarsknapparna. För jag har ju då aldrig lyckats trycka på fel inlägg :D :angel:.

Mvh

Tora

Jag lovade mig själv att inte lägga mig i men nu måste jag faktiskt det.

Du tycker din häst är fet och låter henne stå på fri tillgång på halm. :crazy: Halm är bara bukfylla och tro det eller ej men de blir dästa och ser mycket tjockare ut när de äter halm än utan halm.

Har en kompis som har 2 tjocka ponnysar. De stod på fri tillgång på halm och minimalt med hö. Jag rekommenderade henne att öka höet och helt ta bort halmet. Redan 3 veckor senare såg man skillnad på deras magar.

Så min rekommendation är att du ökar silaget och tar bort halmen.

Det beror ju på att halm inte innehåller några proteiner, ger du då mer hö med bra smrp värden så blir ju proteinbristen mindre. En häst som har proteinbrist blir ju bukig.

Men helt ärligt tror du inte att jag ber om hjälp av en anledning?
Jag har provat det mesta som är skrivet här och visste inte vad jag skulle göra.
Vad skulle du själv göra då? Skita i det och låta hästen vara tjock?

Men helt ärligt tror du inte att jag ber om hjälp av en anledning?
Jag har provat det mesta som är skrivet här och visste inte vad jag skulle göra.
Vad skulle du själv göra då? Skita i det och låta hästen vara tjock?

Nä det skulle jag inte men jag skulle ge min häst en ordentligt uträknad foderstat. När en häst är tjock/bukig är det nästan alltid pga proteinbrist. Börja med att ta en ordentlig analys på ditt grovfoder o se till att hästen får tillräckligt mkt av det. En häst som får för lite grovfoder kan oxå bli bukig. Har du ett bra grovfoder o hästen får tillräckligt mkt av det så behöver du inte ge en massa kraftfoder för att den ska orka.

Hon står på halm och det är inga problem, för hon är lugnare än någonsin för att hon har något att göra när hon är inne.
Och hon har blivit smalare, det är bara det att hon behöver gå ner lite lite till.
Halmen gör inte den skada på henne som du påstår, snarare tvärtom.

Faktum är att halm bara är bukfylla. Om allt är så himla bra men hon behöver gå ner litelite till bara så tycker jag att du ska se över träningen eftersom du uppenbarligen vägrar se över foderstaten igen.

Man ska aldrig banta en häst det alternativet är inte bra. Utan det man gör är att kolla över foderstaten och ta bort alla onödiga kraftfodersmedel och sedan ser man över träningsprogrammet och ökar intesiviten i den.

Men givetvis gör du det som tycker tycker i slutändan. Men du har fått massa råd här att höja silaget och ta bort resten men vägrar ta till dig.

Det beror ju på att halm inte innehåller några proteiner, ger du då mer hö med bra smrp värden så blir ju proteinbristen mindre. En häst som har proteinbrist blir ju bukig.

Kan bli ja. Det är inte säkert att en häst med proteinbrist blir bukig. Jag har faktiskt sett det motsatta.

Men generellt så är halm bukfylla som den blir bukig av. SEdan kan vi sitta här och vrida oss ut och in ts verkar inte ta till sig vad vi skriver och det är olämpligt egentligen att ge foderstatsråd utan att ha en analys på fodret.

Ensilaget är analyserat och det har foderrådgivarent sett.
Har tyvärr inte pappret här, utan det sitter i mitt skåp i stallet.
Jag har tagit åt mig, ökat ensilage givan och minskat på krafftfodret och betforn.
Hästen mår bra av att ha halmen att pilla med, ni ska bara veta hur hennes humör har förändrats sen hon fick stå på halm istället för torv.
Hon har blivit smalare nu, det kommenterade stallägaren idag.
Hon har ingen proteinbrist. Och är INTE bukig bara i överhull, men det har börjat försvinna.
Sen ÄR hon maffigt byggd, men som sagt jag har VISST tagit till mig, så det blir jag bara skitsur av att läsa att jag inte skulle ha gjort.
Men jag vill berätta om de saker jag provat och som inte fungerat av någon anledning.

Det är jättebra att du tagit åt dig. Upplevde det som att du inte gjorde det. Bra att du ökat silagen sänkt kraftfodret.

Mkt bra om du tagit åt dig o ökat grovfoder mängden på hästen. 5kg ensilage täcker knappt tuggbehovet hos en shettis

Jo, jag har varit dålig på att uppdatera de förändringar jag gjort, men tagit åt mig, det gör jag.

Denna tjejen har haft kontakt med förra stallet redan innan hon jobbade för krafft och om en häst ska bantas så säger hon dra ner krafftfodret och öka högivan något.

Okej. Jag antar att du litar på henne och det är väl bra.

Men 1 kg krafft är fortfarande för mycket om du ska få din häst att gå ner i vikt.
Som jag redan skrivit (?) så behöver bara en Dponny det om den är på absolut elitnivå och rids väldigt hårt varje dag.

Som sagt beror till största delen energin i ridningen på HUR du rider och inte hur mycket FODER hästen får.

Senast ändrad:

Och hur hårt är hårt för dig?

Hårt har jag lärt mig är hästar som ex FT hästar på hög nivå och liknande.

Annars räknas det som lätt el medelhård träning
(Om man ex rider 1 timme om dagen som ett vanligt dressyrpass..)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka