L
lundborg
Sv: Hur gå till väga?
vad är ts halten på ensilaget?
vad är ts halten på ensilaget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5 kg ensilage är på tok för lite oavsett ts. inte ens hö skulle räcka med den givan.
Nej, betforn är minskad, och vad jag har för foderrådgivare har inte med saken att göra.
Hon har bra koll på hästen, så vi ska se om det funkar.
Ja, hon är från Krafft, men förra stallet har använt henne sen innan hon började på Krafft.
Hon sa precis som jag redan visste att dra ner på Krafftfodret och öka liiiite på ensilaget, men inte mycket eftersom pollan står på halm och har i princip fri tillgång till det.
Ja, hon har gått utan krafft, men inte när jag har ägt henne utan när hon gick som ridskoleponny och det funkar inte alls för hon blir seg och orkar inte.
Där har ni anledningen till varför jag inte gör som många andra här i klubben, ponnyn har lagt på sig, då får den 3 kg ensilage.
Men fortfarande mkt kraftfoder.
Men jag anser att även om jag tycker att jag kan göra upp en lämplig foderstat så är det aldrig fel att höra andras synpunkter
Där har ni anledningen till varför jag inte gör som många andra här i klubben, ponnyn har lagt på sig, då får den 3 kg ensilage.
Nej, betforn är minskad, och vad jag har för foderrådgivare har inte med saken att göra.
Jag lovade mig själv att inte lägga mig i men nu måste jag faktiskt det.
Du tycker din häst är fet och låter henne stå på fri tillgång på halm. Halm är bara bukfylla och tro det eller ej men de blir dästa och ser mycket tjockare ut när de äter halm än utan halm.
Har en kompis som har 2 tjocka ponnysar. De stod på fri tillgång på halm och minimalt med hö. Jag rekommenderade henne att öka höet och helt ta bort halmet. Redan 3 veckor senare såg man skillnad på deras magar.
Så min rekommendation är att du ökar silaget och tar bort halmen.
Jo. För de från krafft utgår från sitt eget (kraft)foder när de räknar foderstater, och inte från grovfodret som man ska göra.
Sen så är det inte kraftfodret som gör att hästen blir pigg (om man inte ger i stora mängder) utan ridningen.
Hästar som tränas lugnt/vanlig ridning el för lätta tävlingar behöver egentligen inget kraft foder om det inte är så att grovfodret absolut inte räcker till.
(och då menar jag inte små mängder grovfoder!)
1 kg krafft för en ponny i lagom träning är ganska mycket...
Speciellt om den är överviktig.