Hur gå till väga?

Sv: Hur gå till väga?

En dansk korsning.
Men foderproblemet ska vara löst nu.
Litar på min rådgivare, hon har sett ponnyn och vet med största sannolikhet bäst.

Hej!
Jag tycker att din ponny får för lite grovfoder .. :eek:
Tänk på att ensilaget är väldigt tungt! Så 6-7 kg är inte mkt "mängdmässigt". Och när man bantar en häst ska man absolut inte dra ner på grovfodret. Utan man ska dra ner på karftfodret , och öka motionen!! :bump:
En häst ska MINST få 1,5 kg HÖ/100 kg kroppsvikt per dag för att överleva. LYCKA TILL! :)

Senast ändrad av en moderator:

Den nya foderstaden låter väl hyfsad, men du ger väl inte fortfarande 5 l torr betfor?
Det blir ju lite drygt 1 liter + med vatten.
Det kan du gott och väl dra ner på till hälften.

Får jag fråga vad du har för foderrådgivare?
Inte en från krafft hoppas jag.. :angel:

Foderhästen jag fick i somras var rejält tjock, såg ut som om hon skulle ploppa ut en fölunge vilket sekund som helst. Så det var bara att sätta henne på bantningskur. Mor min räknade på foderstaten då hon är duktig på sådant. Satte henne som överviktig häst som tränads ca 20%. Tro det eller ej, men ett tag fick hon nog inte mer än 200 g havre om dagen, 1 dl betfor, 1 kg lusern och hö vilket jag inte minns mängden av. Hon blev jättefin i kroppen! Sedan handlar det ju mkt om själva ridningen med, du kanske får göra förändringar där med?

Nej, betforn är minskad, och vad jag har för foderrådgivare har inte med saken att göra.
Hon har bra koll på hästen, så vi ska se om det funkar.

Nej, betforn är minskad, och vad jag har för foderrådgivare har inte med saken att göra.
Hon har bra koll på hästen, så vi ska se om det funkar.

Hoppas att det löser sig.

Anledningen till att vissa frågar om vilken foderrådgivare du har är att många frågar Kraffts rådgivare och litar sedan blindt på dem... Som om allt de säger är det enda korrekta.
Vi som kan detta med foder och uträkning av foderstater upplever många ggr att Kraffts rådgivare ger inte de bästa foderstaterna och ger ibland konstiga råd som vi inte kan få ihop med våra kunskaper. Vissa av Kraffts rådgivare är utbildade medans andra kanske inte alls kan mer än oss amatörer (som lärt oss själva att räkna genom böcker och forum). Det är EN del av problemet. Det andra är förstås att de inte är oberoende utan vill ju sälja sitt egna foder - vilket resulterar ofta i att de gärna vill att hästarna ska fodras med mkt kraft (för att de ska sälja mer av deras dyra färdigfoder).

Får jag bara fråga dig *snällt* - är du säker på att hästen verkligen behöver allt detta kraftfoder bara för att den jobbas? Så det inte är nåt du bara fått för dig? (det är ju många som inbillar sig att hästen måste verkligen ha kraftfoder "eftersom den rids")

Har du/ni provat någon gång att låta den enbart äta grovfoder?
Och om den då blev jätteseg kanske det räcker med bara 0.5kg havre och/eller betfor för att pigga till den?

Förlåt om jag kanske läst trögt och missat att du kanske skrivit att ni testat detta. Vill inte tjata på något sätt, bara hitta lösningar.

Ja, hon är från Krafft, men förra stallet har använt henne sen innan hon började på Krafft.
Hon sa precis som jag redan visste att dra ner på Krafftfodret och öka liiiite på ensilaget, men inte mycket eftersom pollan står på halm och har i princip fri tillgång till det.

Ja, hon har gått utan krafft, men inte när jag har ägt henne utan när hon gick som ridskoleponny och det funkar inte alls för hon blir seg och orkar inte.
Hon får 1 kg krafft nu så ska vi se hur långt det räcker, kan hända att hon får mer energi ju smalare hon blir, eftersom hon inte har lika mkt att släpa på då.

Jag litar inte blint på foderrådgivare, utan fodrar mest med sunt förnuft.
Där har ni anledningen till varför jag inte gör som många andra här i klubben, ponnyn har lagt på sig, då får den 3 kg ensilage.
Men fortfarande mkt kraftfoder.
Men jag anser att även om jag tycker att jag kan göra upp en lämplig foderstat så är det aldrig fel att höra andras synpunkter.

Ja, hon är från Krafft, men förra stallet har använt henne sen innan hon började på Krafft.
Hon sa precis som jag redan visste att dra ner på Krafftfodret och öka liiiite på ensilaget, men inte mycket eftersom pollan står på halm och har i princip fri tillgång till det.

Ja i o med att hon har fri tillgång till HALM så har det faktiskt inte så stor betydelse hur mkt ensilage hon får. Dock så är det viktigt att se till att hon ändå får sitt proteinbehov tillgodosett, med tanke på att halm ger bara energi, men det vet förmodligen både du och foderrådgivaren. ;)

Ja, hon har gått utan krafft, men inte när jag har ägt henne utan när hon gick som ridskoleponny och det funkar inte alls för hon blir seg och orkar inte.

Okej. Jag personligen har bara så svårt att tro på det där - särskilt nu efter att jag började sköta om en överviktig nordsvensk (sedan i höstas) som sades bli jätteseg om hon inte fick någon kraft (helst havre) av de andra i stallet (som känt hästen längre tid och vet nästan mer än själva ägaren som bara "har" henne). "Hon måste få lite kraft!" sa dom "annars blir hon så himla seg! Du ska se! ".
Jaså? Hon får nu 2dl betfor om dagen (bara för att blanda i mineralerna) och jag tycker inte hon är det minsta seg. Tvärtom !Hon blir bara piggare och piggare i takt med att hon rids mer och har tappat en del vikt. Förstår inte varför hon skulle behöva kraftfoder! :confused: (hon får i övrigt en uträknad foderstat efter analyserat hö)

Där har ni anledningen till varför jag inte gör som många andra här i klubben, ponnyn har lagt på sig, då får den 3 kg ensilage.
Men fortfarande mkt kraftfoder.

Men 3kg ensilage hoppas jag verkligen att du bara ger om hästen samtidigt får en massa halm?! Bara de får halm så behöver det inte vara nåt fel på att ge bara 3kg silage (så länge proteinbehovet blir tillgodosett också - som sagt).

Men jag anser att även om jag tycker att jag kan göra upp en lämplig foderstat så är det aldrig fel att höra andras synpunkter

Nej precis. Det är alltid bra att ventilera saker o ting med andra. Lycka till med din ponny! :D

HUR fodrar man en häst med 3 kg/hösilage/dygn??? Tycker i och för sig också att det skulle vara näst intill omöjligt att fodra med 6-7 kg/dygn. Det blir ju nästan ingenting vid varje fodringstillfälle...

Jag lovade mig själv att inte lägga mig i men nu måste jag faktiskt det.

Du tycker din häst är fet och låter henne stå på fri tillgång på halm. :crazy: Halm är bara bukfylla och tro det eller ej men de blir dästa och ser mycket tjockare ut när de äter halm än utan halm.

Har en kompis som har 2 tjocka ponnysar. De stod på fri tillgång på halm och minimalt med hö. Jag rekommenderade henne att öka höet och helt ta bort halmet. Redan 3 veckor senare såg man skillnad på deras magar.

Så min rekommendation är att du ökar silaget och tar bort halmen.

Jo. För de från krafft utgår från sitt eget (kraft)foder när de räknar foderstater, och inte från grovfodret som man ska göra.

Sen så är det inte kraftfodret som gör att hästen blir pigg (om man inte ger i stora mängder) utan ridningen.
Hästar som tränas lugnt/vanlig ridning el för lätta tävlingar behöver egentligen inget kraft foder om det inte är så att grovfodret absolut inte räcker till.
(och då menar jag inte små mängder grovfoder!)

1 kg krafft för en ponny i lagom träning är ganska mycket...
Speciellt om den är överviktig.

Senast ändrad:

Jag lovade mig själv att inte lägga mig i men nu måste jag faktiskt det.

Du tycker din häst är fet och låter henne stå på fri tillgång på halm. :crazy: Halm är bara bukfylla och tro det eller ej men de blir dästa och ser mycket tjockare ut när de äter halm än utan halm.

Har en kompis som har 2 tjocka ponnysar. De stod på fri tillgång på halm och minimalt med hö. Jag rekommenderade henne att öka höet och helt ta bort halmet. Redan 3 veckor senare såg man skillnad på deras magar.

Så min rekommendation är att du ökar silaget och tar bort halmen.

Tänkte också själv på det. Dessutom så sänker det kvoten. Har man då ett grovfoder med låg kvot så borde det resultera i att man får en häst med ännu rundare mage.

Tyvärr är det ju så att halm inte fungerar med allt grovfoder skulle snarare säga att det fungerar bäst ihop med grovfoder som har en hög kvot.

Mvh

Tora

Jo. För de från krafft utgår från sitt eget (kraft)foder när de räknar foderstater, och inte från grovfodret som man ska göra.

Sen så är det inte kraftfodret som gör att hästen blir pigg (om man inte ger i stora mängder) utan ridningen.
Hästar som tränas lugnt/vanlig ridning el för lätta tävlingar behöver egentligen inget kraft foder om det inte är så att grovfodret absolut inte räcker till.
(och då menar jag inte små mängder grovfoder!)

1 kg krafft för en ponny i lagom träning är ganska mycket...
Speciellt om den är överviktig.

Har också råkat ut för det. När min häst var dräktig för två år sedan så ringde jag till Krafft och pratade med några olika foderrådgivare (rinde flera gånger och då var det olika som svarade). Visst var det variation i svaren som jag fick men när jag sedan räknade själv så blev det inte bra alls. Bla så tycke de att jag skulle ge min häst 3-4 kg kraftfoder per dag. Men när jag räknade själv så räckte det med 1 kg kraftfoder men däremot var det 5-6 kg hö mer än vad de rekomenderade.

Sen gillar jag dock Kraffts sortiment (inte allt kanske men i det stora hela).

Mvh

Tora

Min ponny får inte 3 kg ensilage, men andra som jag känner sänker sin giva till 3 kg när deras ponnyer går upp lite.

Ja, hon blir seg och vill inte riktigt när hon inte får kraftfoder.

Hon står på halm och det är inga problem, för hon är lugnare än någonsin för att hon har något att göra när hon är inne.
Och hon har blivit smalare, det är bara det att hon behöver gå ner lite lite till.
Halmen gör inte den skada på henne som du påstår, snarare tvärtom.

Denna tjejen har haft kontakt med förra stallet redan innan hon jobbade för krafft och om en häst ska bantas så säger hon dra ner krafftfodret och öka högivan något.

Varför ber du om hjälp när du ändå vet att de förslag som ges inte fungerar. Som det är nu får hästen för lite grovfoder 2kg ensilage/100kg kroppsvikt är en ganska så bra rekommandation eftersom det innehåller mkt vatten. Eftersom hästen blir tjock så har du för mkt mj i förhållande till smrp. Ta bort betfor o ev en del av grunden o ge Lusern istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka