Hur funkar det?

Sv: Hur funkar det?

Hur funkar det med skulder som ett AB har?
Om tex ett par skapar ett AB startar något med hästar, de har lån på fastighet osv via företaget?
Hörde någonstans att de som startar AB måste stå som borgenär på lånen?
Hur stämmer det här? Är det bara ett läge när banken bedömmer att de kapitalet från början är för litet?
En bekant berättade för mig att hon hade fått informationen att det kvittade vilken bolagsform man har, så måste de som startar företaget stå som borgenär på lånen? Stämmer detta?

Det är lite svårt att förstå riktigt hur du menar… Men jag kan i alla fall börja med att rätta till ett alldeles för vanligt missförstånd: borgenären är den som lånar ut pengarna, alltså oftast en bank. (Lästen någonstans att det är svenska språkets mest felanvända ord och blir inte förvånad om det stämmer…) Det du tänker på är istället en borgensman d v s den som går i borgen "såsom för egen skuld".

Ägaren är inte personligen betalningsansvarig för ett AB:s skulder (förutom i de fall man fortsätter att driva ett bolag som är likvidationspliktigt p g a förbrukat aktiekapital.) Min erfarenhet är dock att banken i normalfallet vill ha en borgen från ägaren/ägarna till ett AB så snart det finns krediter. I alla fall en borgen på ett mindre belopp - brukar också kallas "skötselborgen" - och är både ett sätt för ägaren att konkret visa för banken att man tror på sin verksamhet och en garant för banken att ägaren kommer att göra sitt bästa för att sköta verksamheten. (Utifrån bankresonemanget "Varför ska vi tro på din verksamhet om du inte själv tror på den tillräckligt för att teckna borgen på ett mindre belopp?)

När det gäller lån till fastigheter så pantsätter man i normalfallet själva fastigheten som säkerhet för dessa lån. Men man kan inte räkna med att få låna till hela köpeskillingen. Om man inte har andra stora tillgångar i bolaget sedan tidigare så får man räkna med minst 20 % i egen insats för fastighetsköpet. Annars får bolaget direkt så låg soliditet att det bedöms vara på obestånd - och ett bolag på obestånd vill självklart ingen bank låna ut pengar till!

Ju större investeringar man behöver göra för att starta sin verksamhet desto större eget kapital behöver man i starten. Och det är ju också för ens egen skull. För det tar ofta tid (kan ta flera år) att få en verksamhet att börja gå med vinst - om den nu någonsin gör det. Och ju mer lån man har desto mindre tid har man på sig - för man måste ju snabbt dra ihop pengar till räntor och amorteringar!
 
Sv: Hur funkar det?

En hållbar och seriös affärsplan är A & O innan samtalet med banken kan vara givande.

Du behöver visa hur du hade tänkt att verksamheten ska fungera, ekonomiskt och praktiskt.

Precis - en seriös affärsplan är oerhört viktig! Bankerna är nämligen enligt lag skyldiga att bedöma återbetalningsförmågan innan de lånar ut pengar. Man måste kunna visa att återbetalningsförmåga finns - annars får de inte bevilja lånen. Kan man inte visa på ett kassaflöde som räcker till räntor och amorteringar så får banken inte bevilja lånen - även om säkerhet för hela lånebeloppet finns.
 
Sv: Hur funkar det?

Oavsett vilken bolagsform man väljer behöver man givetvis en stadig ekonomi. Början på att övertyga banken om det är att visa att man kan tjäna pengar och få verksamheten att gå ihop. En vettig affärsplan.

Precis - en genomtänkt affärsidé/affärsplan är steg 1. När den finns på plats kan man börja fundera på bolagsform.
 
Sv: Hur funkar det?

Stämmer delvis!
De har ändrat reglerna gällande AB.
Numera blir man lika mycket personligt ansvarig för skulderna som egen firma. Tar man ett lån som aktieägare m.m. för att företaget tex ska kunna köpa en fastighet så kräver banken att man tar på sig skulderna ifall det går åt skogen, dvs man blir lika mycket personlig ansvarig som i egen firma.
Bra affärsidé/ affärsplan räcker inte långt när banker, ALMI m.m. motarbetar en, speciellt om det är något som verkligen kan hjälpa och skapa jobb.
 
Sv: Hur funkar det?

Men en bra affärsplan innehållandes en positiv balansräkning är något som bankerna sällan motarbetar.
Då kanske inte affärsplanen är så bra som man tror. Bara för att något skapar jobb, behöver det inte vara ekonomiskt lönsamt, och i slutändan står folk där utan jobb i alla fall.
 
Sv: Hur funkar det?

En bekant till mig kom till bankerna med bra affärsplan positiv balans och resultaträkning samt positiv likviditetsrapport. Blev motarbetad och de ville inte hjälpa henne pga hon var arbetslös och saknade eget kapital.
 
Sv: Hur funkar det?

En bekant till mig kom till bankerna med bra affärsplan positiv balans och resultaträkning samt positiv likviditetsrapport. Blev motarbetad och de ville inte hjälpa henne pga hon var arbetslös och saknade eget kapital.


Fast helt ärligt så är det ju ganska enkelt att skriva ihop en affärsplan med en positiv kalkyl som visar vinst m.m. T.ex. att jag ska tillverka och sälja 1000 exemplar av min produkt i månaden, med en hyfsad marginal.

Problemet är att få banken att tro på din affärsplan. Min erfarenhet är att de flesta affärsplaner är rena glädjekalkyler.
 
Sv: Hur funkar det?

Bankerna hjälper sällan till när företagaren inte satsar ngt eget kapital och således inte riskerar ngt själv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Åh Bukeoraklet hjälp mig..... Jag ska göra en resultatrapport och en balansräkning inför en eventuell låneansökan för ett företag men...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: Aliche
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
896
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är så fruktansvärt trött och orkeslös. Jag gäspar och gäspar och gäspar, och det känns som om gäspningarna aldrig tar slut. Min...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp