Hur funkar det?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur funkar det med skulder som ett AB har?
Om tex ett par skapar ett AB startar något med hästar, de har lån på fastighet osv via företaget?
Hörde någonstans att de som startar AB måste stå som borgenär på lånen?
Hur stämmer det här? Är det bara ett läge när banken bedömmer att de kapitalet från början är för litet?
En bekant berättade för mig att hon hade fått informationen att det kvittade vilken bolagsform man har, så måste de som startar företaget stå som borgenär på lånen? Stämmer detta?
 
Sv: Hur funkar det?

Nej, det finns ingen generell regel som säger att en person måste stå som borgenär på ett lån som ett AB tar. Varje situation är annorlunda. Lite svårt att förstå vad du frågar efter, du har skrivit väldigt osammanhängande..
 
Sv: Hur funkar det?

Om man säger som så att i normalfallet ska ett AB ha ett eget kapital och är en egen juridisk person. Så det är nog mer undantag att man vill att någon enskild person ska gå in som borgenär för ett AB. Som Limona skriver så finns det en massa olika saker som spelar in. Kan t ex tänka mig att AB har ett för litet eget kapital för det belopp som man vill låna. För det är ju så att om om inte bolaget kan betala lånet kommer det att gå i konkurs och där är inte delägarna personligt ansvariga. Vilket kan innebära att banken förlora sina pengar och därför även vill ha med de personer som tecknar bolaget i lånet.
 
Sv: Hur funkar det?

Alltså pratade men en kompis och frågorna dök upp för att vi båda är i starta eget tankar inom häst.

Stämmer det att man banken tar emot en lättare så snart man har ett företag registrerat kvittar bolagsform?
 
Sv: Hur funkar det?

Nej det gör det inte. Det är nog mer så att det är lättare om man (eller bolaget) har en hel del eget kapital och bra planering för hur verksamheten snabbt ska kunna bli vinstgivande.
 
Sv: Hur funkar det?

En hållbar och seriös affärsplan är A & O innan samtalet med banken kan vara givande.

Du behöver visa hur du hade tänkt att verksamheten ska fungera, ekonomiskt och praktiskt. En enskild firma har ofta svårt att ens få ett kreditkort på firman, än mindre lån på fastighet.
 
Sv: Hur funkar det?

Normalt startar man ett AB för att inte vara personligt knuten på samma vis som vid enskild firma, därav lagkravet på att AB ska ha tillgångar med ett visst minimivärde.
 
Sv: Hur funkar det?

Många jordbruksföretag drivs som enskild firma... så nog kan dom få fastighetslån ;)
 
Sv: Hur funkar det?

Absolut, men då finns det ju också en hållbar affärsplan i botten. Utan den - inte så mycket som en kontokredit.
 
Sv: Hur funkar det?

... och därmed en affärsplan i botten. Kom inte och försök slå i mig att banken lånar ut 14 miljoner till en fastighet där ägaren ska pilla navelludd.
 
Sv: Hur funkar det?

Det kan vi nog diskutera... värdet ligger ju i själva fastigheten. Det finns massor av exempel på det.
 
Sv: Hur funkar det?

Nej, tyvärr så räcker ju inte alltid pengarna till det. Då blir det exekutiv ;). Eller så har man en livspartner som drar in stålar!

Såklart har de flesta lantbrukare också en affärsidé som håller och som drar in pengar. Men jag menar bara att värdet i fastigheten gör bankerna betydligt enklare att ha att göra med jämfört med en företagare som ska låna pengar för andra slags investeringar.

Och tyvärr finns det många exempel på bankernas välvillighet när de gäller dessa affärer.
 
Sv: Hur funkar det?

Du pratar om en säkerhet för lånen. Sjävklart. Men det är många hästföretagare som fått erfara att banken INTE köper deras affärsidé som vinstgivande näringsverksamhet. Det räcker alltså inte med en säkerhet i fastigheten som ska lånas till.
 
Sv: Hur funkar det?

Mja. Mjo. Å andra sidan så är det väldigt många lantbruk som går precis lika dåligt ekonomiskt som hästföretag. Så där är nog mest bankerna dåligt pålästa. Eller så är det ovanligt att hästföretagarna har en stor fastighet i botten...?
 
Sv: Hur funkar det?

De mindre hästverksamheter jag känner till hyr i nästan 95 % av fallen stället de håller till på. I ungefär 8 månader, innan det gått åt skogen.
 
Sv: Hur funkar det?

Ja precis. Skillnaderna i sak är eg inte särskilt stora, men skillnaderna på storlek och verklighetsinsikt är ganska stora ;).
 
Sv: Hur funkar det?

En hållbar och seriös affärsplan är A & O innan samtalet med banken kan vara givande.

Du behöver visa hur du hade tänkt att verksamheten ska fungera, ekonomiskt och praktiskt. En enskild firma har ofta svårt att ens få ett kreditkort på firman, än mindre lån på fastighet.

Visst ar en bra affarsplan a & o for all typ av verksamhet och invetsering, av många sjal!

MEN att påstå att det skulle vara svårt att ens få kontokredit for att man har en ensklid firma undrar jag vad du grundar på!?

Jag hade inga som helst problem att få det nar jag behovde och min bankman sa då tvartom att det var valdigt vanligt att mindre foretag hade kontokrediter.

Ett vanligt kreditkort hade jag kunnat få dag 1 om jag ville utan mer an en vanlig kreditupplysning. Du ar ju personligt ansvarig for en enskild firma så rent krasst skiter eg banken i hur firman går om du har tex ett vanligt jobb vid sidan av som drar in pengar (skattemyndigheten gor det ju sjalvklart inte, men det ar ju en helt annan historia!)

I min varld borde det vara lattare for en "normal" person med lite tillgångar och stadig inkomst antingen sjalv el via make/maka få ett lån for en enskild firma an ett nystartat ab, som inte har så stora tillgångar el sakerheter, forusatt att affarsplanen ar den samma! Har ab bara ett start kapital på sag 200´en bra plan, men som man defakto inte VET fungerar forstår jag att banken kraver att man går in som borgenar.
 
Sv: Hur funkar det?

Nu förutsätter du en hel massa fakta när du säger att det inte är ett problem. Det är inte jättemånga som vill ha ett jobb bredvid, utan man öppnar enskild firma för att kunna syssla med det och tjäna pengar där.

Har man en inkomst som räcker för krediten, spelar det ingen roll om man har en enskild firma eller ej. Så kan man vända på det. Men den enskilda firman ska ju leva sitt eget liv, även om det är en fysisk person.

Oavsett vilken bolagsform man väljer behöver man givetvis en stadig ekonomi. Början på att övertyga banken om det är att visa att man kan tjäna pengar och få verksamheten att gå ihop. En vettig affärsplan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Åh Bukeoraklet hjälp mig..... Jag ska göra en resultatrapport och en balansräkning inför en eventuell låneansökan för ett företag men...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: Aliche
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
896
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är så fruktansvärt trött och orkeslös. Jag gäspar och gäspar och gäspar, och det känns som om gäspningarna aldrig tar slut. Min...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp