Hur funkar det med hund och häst?

Sv: Hur funkar det med hund och häst?

Jag har en två år gammal Staffordshire Bullterrier och en Fyra år gammal P.R.E hingst.
Började vänja hunden vid ridturer förra sommaren när jag hjälpte min kompis med hennes stora halvblod. Var då ute och gick promenader med hennes häst och hade hunden med några gånger, sedan så började jag rida med hunden lös. Han sprang antingen bakom eller framför. Framför går inte så bra ännu men ska träna mer nu i höst.
Med min egen häst har jag bara haft med hunden två gånger (häst är nyligen inriden). Men Häst är så cool så han bryr sig knappt.
Hunden tycker huvudet på hästar är lite läskigt när de ska nosa, så då kan han börja busa runt å skälla och försöka nafsa. Benen har han inte så mycket respekt för.
Han jagar inte hästar och inte vilda djur. Kommer 110% på inkallning.
Har bara med hunden när jag rider själv, och rider då oftast på skogsvägar och under tider då det inte brukar vara mycket folk ute och promenera.

Det är så kul för det har varit ett av mina mål, att kunna rida ut på min egen häst och ha hunden med mig. Det var planen när jag köpte hunden som valp och hästen som tvååring.

Lycka till!

vovven är drillad att aldrig gå för nära hästarna, och ropar jag "vänta" står hon still. Säger jag "dike" så rusar hon ner i vägkanten och lägger sig, detta för att undvika att hon ska bli överkörd.. "Fel sida" byter hon väghalva. Vi tränade in henne på skogsbilvägar utan trafik, sen körde mn sambo bil förbi för att vänja vid det, osv.:bump:Det går jättebra, är aldrig några problem.
Jag har en sheltie/border collie, men hon vallar inte om man säger åt henne att sluta. Vill gärna rusa efter djur men tvärnitar om jag ropar.

Senast ändrad:

När jag och min storasyrra skulle ut och rida en sväng så tog vi med hennes colliehane. Det gick jättebra:)Hästarna(varmblod) brydde sig inte alls om hnm och han brydde sig inte om hästarna. Ngt som var otroligt snällt av hästarna var när hunden stannade till lite vid sidan av vägen, syrran och jag red precis bredvid varandra. Så nära att våra fötter nuddade varann. Och sen ropade jag på hunde som kom travandes och sprang förbi MELLAN hästarna och varken hästarna eller hunden brydde sig. Så den ridturen som var den första ggn som vi hade hund med oss gick verkligen super:D

Senast ändrad:

Jag har en collie, han och min gammla häst är riktiga polare, står och slickar varann i ansiktet. :love: Hunden ligger gärna ute i hagen hos honom, eller sitter under hans mage... Hästen tyckte inte om min förra hund för hun pep och var masig, då blev han arg..

Andra hästen är inte såå snäll mot honom, han tycker det är kul att ha hunden med på ridbanan och i skogen, men han vill gärna bita lite på den ibland, om han får tillfälle. :p Så jag skulle inte lämna dom ensamma i en box tex, men det skulle jag glatt göra med gammlingen.

Man ska tänka noga över vilken ras man skaffar om man vill ha den i stallet!!!! Köp en vallhund eller herdehund av något slag, dom går bra ihop med alla djur, har ingen jaktinsinkt och dessutom väldigt lydiga och lättlärda (med vissa undantag). Dessutom bör hunden vara såpass stor att det är lätt att hålla koll på vart den är så den inte hamnar mellan hästbenen..

Senast ändrad:

jag har en 10 årig jack russel och en 6 årig arabkorsning, och dom är super kompisar. har alltid med mig hunden i stallet och han brukar vara inne i boxen o springer omkring mellan benen o under magen på hästen,men hon bryr sig inte ett dugg :) har också med mig hunden när jag är ute o rider,samt en gång när jag tränade terränghoppning. det var jätte kul,dom hoppade tillsammans :rofl:

Har en jack russel tik på 7 månader och en connemaraponny. Hunden är ordagrant född i ett stall, (när jag hämtade henne vid 9 veckor hade hon bott i ett stall med hopphästar) så när jag prestenterade Wilma och Caesar så vart det endast roligt från bådas sida. Sedan dess är hon med mig i stallet jämt, oftas även när jag rider ut. Hon har en naturlig respekt för hästars hovar och går inte för nära, medan nosen är betydligt intressantare, den kan man ju pussa :love:

Jag har tre hästar och två hundar, ena hunden springer runt bland dem som ingenting, dock skulle hon aldrig göra detta med okända hästar och när vi fått någon ny, tar det ett par veckor innan dom går in i hagen och med en häst gick dom aldrig in! Dom är alltid med när jag rider, jag har lärt dom gå bakom hästen och sätta sig, samt lärt hästarna att stanna så fort det kommer en bil. Detta lär dom sig jättefort och ibland undrar jag varför hästen stannar, innan jag själv ser eller hör bilen. Hade tidigare en collie som alltid höll min ena häst svans i munnen när vi var ute. Nu har jag en blandis och en jack russel.

Hej!! Har 5 hästar i stallet och vid min sida har jag min St:Bernhard.
Det går jätte fint och hon hänger glatt med på ridturerna. Ska jag trava och galoppera mkt får hon dock vara hemma, pga den stora ras hon är.
Någon skrev att man måste ha en extremt lydig hund för att det ska gå.
Tja jag får väll erkänna att vi (Vovven och jag) har enbart en god allmänlydnad. Alltså ingen extrem tävlingslydnad. Men det funkar ändå och grannarna vet att är jag ute och rider så kommer det antagligen en stor luffs några meter bakom. ;)
Men jag kan tipsa om att inte lära hunden att gå in i hagen. Är en bra säkerhet då både hästar och hundar i frihet kan bli lite för ystra. Eller om en ny hundrädd/ovan häst släps in i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har min hund med mig till stallet och på ridturer,men hon är sällan med om vi är fler som rider iväg,då vissa hästar ej tycker om hundar!
Om hunden stannar för att lukta/uträtta behov,ja då stannar hästen,springer hunden,ja då springer hästen,lite följa john..
Jag har lärt hunden att lyssna på smackningar,så är hon "i vägen" så brukar jag smacka!
Men som nån skrev,man har ju lite att hålla reda på,det är inte bara en avkopplande ridtur,men den är njutbar bara för att hästen och hunden går så bra ihop!

Hej!

Jag har en flatcoated retriever som jag haft med hos hästen sen han var ca 8 månader. Det har funkat kanon, men jag har fått lägga tid på att se till att det funkar. "Flatar" är som bekant en ganska livlig och kärleksfull ras och det viktigaste är att se till att hunden kan vara lugn i stallet. Träna därför gärna mkt passivitetsträning i stallet, dvs hunden ska tycka det är ok att bara vara, inte springa omkring och hälsa på alla hästar och människor. Lägg honom i ett hörn och låt honom ligga där och titta på allt som händer, först i mkt korta stunder och senare längre. Detta har varit oerhört viktigt för min hund då han trott att alla hästar älskar då han springer fram och slickar dem frenetiskt på mulen...

Ridträningen var inte helt lätt, men har nu sett till att han alltid går bakom hästen och då lyder han kommando (måste kunna möta andra hästar och hunder). Får han dock springa fritt framför hästen är det mkt svårare att få honom uppmärksam.

Sist men inte minst, en tur en solig dag i skogen med en härlig häst och lycklig hund, det lever man på länge!

Lycka till!

Vi har en lurvig liten sak, ja ska väl föreställa en pudel tror jag :D, men jag undviker att ta med honom till stallet.

Han bryr sig inte så mycket om hästarna, är helt enkelt inte intresserad men hästen! :eek: Han skulle bra gärna vilja stampa till allt som har med hundar eller katter att göra. :devil::crazy:

Vår pålle är inte hund, katt, höns-vänlig! Om stallägarens hönor råkar gå in i hagen stryker han öronen tätt bakåt, kopplar på sin "mördar"-blick och jagar ut dem! :devil:

Men så är väl förhoppningsvis inte alla hästar :)

Det där med att HÄSTEN inte är hundvänlig har jag också fått erfara. Min häst är rädd för hundar om de kommer lösa i skogen. Så jag uppskattar inte de som rider med lösa hundar i skogen - om de inte har järnkoll på hunden då vill säga.

Jag vill inte att en av dessa, för mig okända hundar, ska komma för nära min häst för det finns en risk att han skulle kunna sparka dem om han blir rädd. Det finns också en risk att jag blir avslängd.

Så till alla som rider i skogen och har med lösa hundar: Snälla snälla se till att hunden är helt toksäker på ert kommando, och tillåt den inte att gå fram till okända hästar!

Jag har en vbl valack och en BC-korsning, hane (ungefär lika stor som en golden).

Min syster har även en collie-tik och har haft en groenendael-tik som alltid är med i stallet. Mao stora hundar. Jag har även haft med mig min och systers hund samtidigt, samt dåvarande stallets jack-russelvalp vid tillfällen.

Det fungerar utmärkt. Ett tips är att ha en bra grund och lydnad på sin hund redan innan. För mig har det aldrig varit tal om att träna lydnad ifrån hästryggen utan jag har mer eller mindre bara tagit hunden med mig direkt ut på tur. Han ska lyssna oavsätt om jag sitter till häst eller går på marken.

Att kunna flytta hunden i olika riktningar är bra. Tex be den gå på h eller v sida om hästen, gå bakom eller framför, samt såklart fot, sitt, stanna, kom, gå ner i diket.. men man klarar sig oftast ändå (stallägarens tokiga jack russelvalp hade ingen lydnad som helst kan jag säga :D men en sån liten valp håller sig till flocken).

Situationer man kan hamna i:
# Möte med bilar. Då kan det vara bra att kunna be hunden gå ner i diket. Jag ställer mig alltid intill vägkanten, kallar in hunden och ber den sätta sig tills bilen åkt förbi.
# Möte med människor. Det finns hundrädda människor och det måste man ha i åtanke. När jag ser ett möte kallar jag in hunden och ber den gå fot. Observerar sen mötet om h*n verkar rädd eller ej. Skulle det vara så frågar jag om jag ska hålla hunden, eller stannar och ber honom ligga ner. Om inte så ber jag honom bara att gå fot tills vi passerat varandra - för att visa personen att jag har hunden under kontroll oavsätt om h*n är rädd eller ej. Han får inte hälsa på folk som kommer gående utan tillåtelse från MIG.
# Vilt. Hunden får absolut inte jaga vilt. Därför är det viktigt att man har en bra grundlydnad och vet att man kan avbryta den om den skulle få för sig att springa efter ett rådjur eller en hare.
# Andra hundar. Du måste självklart kunna hindra din hund från att gå fram till andra hundar som ni möter.
# Andra ryttare. Hästar kan också vara rädda för hundar. Man måste alltid observera sitt möte och se hur de reagerar på din hund. Jag har för vana att alltid ha hunden under komandot fot när jag passerar någon eller ngt förutom stillastående bilar.
# Ridning i åkerkanten. En del bönder vill inte ha hundar springande på sina åkrar. Därför är det bra att när man ex.vis rider på åkerkanter eller liknande kan be hunden att gå bakom hästen i samma spår (på stigen mao) eller att den går ut i diket/skogen/etc på andra sidan eller liknande.
# Toalettbesök. Lämnar hunden en hög vet ju alla vad som gäller. En lat :D barbackaryttare som jag har glatt en hund som lärt sig från valpstadiet att bajsa i buskar och diken och slipper därav plocka - har aldrig behövt hoppa av för en sån sak under ridtur.

I övrigt så lär sig hunden ganska snabbt att förstå sig på hästen. De brukar få en ganska bra respekt för dem, deras ben, huvud etc. Om man har en hund som är lite rädd för hästen kan det bli ett problem också efter som att man ibland kan behöva kalla in hunden ganska nära, tex vid fot. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet. Oftast upplever jag dock att om hunden blir lite rädd för hästen så går det över med tiden, det är en fas i bekantskapen. Och min hund har dessutom mer respekt för hästar i hagar än vad han har för hästar under ridtur - han vet skillnaden där. ;) Har blivit glatt jagad av en del unghästar i hagarna några gånger.

Jag älskar att ha hunden med mig på ridtur. Det känns väldigt tomt utan. Jag har även haft honom med i ridhuset jämt, sittande på en bänk eller liggande i sanden. Men det är inte tillåtet överallt. Det kräver ju en hund som inte skäller eller springer ut på banan.

Sen får man inte glömma - reflexer och lampor på vintern! Massvis. Blinkande halsband är ett måste. Det är omöjligt att hålla rätt på en hund i kolmörkret men ett blinkande halsband talar snabbt om för ryttaren vart hunden befinner sig, vad han gör och vart han är påväg. Så slipper man kalla in hela tiden för o se om man har hunden kvar eller ej. :D

En till sak som kan vara bra att veta:

Detta med att hundar måste vara kopplade vissa tider på året etc. Jag har kollat upp vad som gäller.

# På privat mark har markägaren rätt att förbjuda okopplade hundar och hundar övht.

I övrigt finns det ingen lag som säger att hunden måste sitta fast i ett snöre. "Förbjudet att ha hunden lös" innebär att man har 100% kontroll på hunden - dvs att man har den kontroll som krävs för att förhundra att hunden stör jakt, vilt eller annat. Du får tom ha okopplad hund med UNDER jakt.

Så om folk kommenterar, påpekar eller liknande att det finns en svensk lag som säger att du måste ha din hund kopplad så är detta fel. Hunden får inte vara lös, det är det lagen säger. Om du har den under kommandot fot eller i ett koppel är ovesentligt sålänge det görs på rätt sätt.

Kan vara bra att veta när man stöter på en arg fotgängare eller liknande. Men visa alltid respekt och var ödmjuk. Man ska inte låta sig behandlas illa men oftast behöver någon vara den kloka/vuxna i konversationen. ;) Sen är det aldrig fel att ringa och fråga polisen vid konflikter. Det är bara bra! Och ju mer engagerad och hjälpsam du är desto mer ansvarsfull och trovärdig blir du som hundägare.

*kl*

Jag har en 3-årig shabrador hane som jag alltid tar med till hästarna. Att jag har förmånen att ha mina hästar själv el med vänners är ju en klar fördel.;) Dock är han väldigt snäll mot hästarna, försöker aldrig valla el nafsa efter dom och har lärt sej deras språk dvs dom hästar som sänker huvudet och lägger bak öronen ska man akta sej för!:D
Han är en väldigt praktisk hund, ibland blir jag helt förvånad att jag haft sådan tur och att han är så okomplicerad för när han var liten var han väldigt jobbig och hittade på :devil:-skap hela tiden.
Nu roar han sej själv men håller sej nära hela tiden när man gör iordning hästarna el pillar i stallet, ligger och kollar på i mitten av ridbanan om när man rider där (o flyttar sej om man säger åt han) och hänger med lös när man rider ut.
Han är ju rätt stor så han har inga problem att hänga med hästarna ens i galopp och håller sej alltid nära, jagar aldrig. Visst; hoppar det upp en kanin framför vill han gärna springa efter men låter bli om man säger till honom.

Som flera skrivit ovan; det gäller att man har pli på hunden om man ska ha med den. Den måste komma direkt på inkallning, inte 2 min senare när den känner för, kunna sättas/läggas ner på håll, vänta, tex om bilar passerar en, kunna gå "bakom", "framför", "fot" och ha lärt sej att akta sej för hästen!
En kompis tax bröt benet en gång när den tvärstannade för att nosa på något på stigen framför där hon kom travande, inte flyttade sej och hon inte fick stopp på hästen i tid.

En liten bild från när jag rider ut och har släppt fullblodet på ängen så han o hunden kan busa. Dom 2 är helt kära i varandra.:love:

hast1.jpg

O en till där dom pussas..

001.jpg

Har en 7 mån Rottweiler-tik.Typ uppvuxen i stallet...
Hon älskar allt som har med hästar och göra...dvs.bajs:d,bus och pussar....
tror att alla ä lika snälla,så hon sätter sig framför alla hästar och slickar dom på mulen=kärlek:love:,,,,,många av de lättirriterade hästarna blir så chockade så de bara låter henne hållas....
tyvärr har hon ett medfött hjärtfel så jag vågare ej ta med henne på ridturer...
Vilket jag gjorde med min förra Rottis,hon bara älskade att springa tillsammans med en galopperande häst:banana:

Har en Tervueren tik på 3.5 år som har varit med i stallet ända sen jag fick hem henne(11 veckor), Så hon lkärde känna min häst som liten, hon ser han som en i sin flock..
Men Vågade inte ha med henne ut på turer förens för ca 2 veckor sedan, pga att jag inte litade på att lydnaden satt..

Ett tips kan vara att lära hunden gå fot inne på ridbanan först, innan man ger sig ut i skogen..
Min fattade ingenting första ggn jag bad henne gå fot, fattade lixom inte hur hon skulle gå fot om inte jag gick.. haha blond i ett nötskal..

Men hon funkar kanon med min häst och han funkar kanon med henne, hon brukar sova i hans box när jag borstar etc.. (dessvärre sover hon i hans bajshörna..)

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30