Hur funkar det hemma hos er?

Jag jobbar heltid 8-17 så ridning blir det på kvällstid när dottern gått och lagt sig. Helgen när vi är lediga kan jag lägga upp det annorlunda eftersom vi har mer tid ihop. Rider 4-5 dagar i veckan och att rida ett bra och effektivt pass plus fixa hästarna för kvällen tar mig 1,5 timme, på sin höjd 2 timmar. Ingen jobbig restid eftersom jag har hästarna hemma. Stod i kollektivstall innan och det tog mycket längre tid när jag var i stallet än det gör att sköta bara mina egna två.
 
Jag jobbar heltid 8-17 så ridning blir det på kvällstid när dottern gått och lagt sig. Helgen när vi är lediga kan jag lägga upp det annorlunda eftersom vi har mer tid ihop. Rider 4-5 dagar i veckan och att rida ett bra och effektivt pass plus fixa hästarna för kvällen tar mig 1,5 timme, på sin höjd 2 timmar. Ingen jobbig restid eftersom jag har hästarna hemma. Stod i kollektivstall innan och det tog mycket längre tid när jag var i stallet än det gör att sköta bara mina egna två.

För mig blev det oftast 3 timmar i stallet per dag och då stod jag inackorderad i kollektivstall. Ett par dagar i veckan hade jag träningar och då tog det extra tid, 30 min promenad till och från ridhuset, 30 min uppvärmning, 1h träning och sedan trava och skritta av. Tar ju en himla massa extra tid på vintern också med att släpa vatten och hacka torv etc... Kanske skulle det vara en lösning att ha helinackordering, men det är ju istället så himla dyrt :crazy:
 
Ni som har häst och sambo/pojkvän/whatever, vad har partnern för inställning till hästeriet? Positiv eller negativ? Stöttar han dig i ditt intresse eller tvärtom?

Min man har blivit väldigt snäll med hästeriet och hjälper till :) Han har både lastat, hanterat, longerat och bygger hinder osv :) Mocka, göra mat, fylla påsar, ta in och ut hästar osv. Har bra stöd hos honom. Dessutom han som köpte mig en häst sist :love:
 
För mig blev det oftast 3 timmar i stallet per dag och då stod jag inackorderad i kollektivstall. Ett par dagar i veckan hade jag träningar och då tog det extra tid, 30 min promenad till och från ridhuset, 30 min uppvärmning, 1h träning och sedan trava och skritta av. Tar ju en himla massa extra tid på vintern också med att släpa vatten och hacka torv etc... Kanske skulle det vara en lösning att ha helinackordering, men det är ju istället så himla dyrt :crazy:

De dagar jag rider och gör klart stallet i samma svep tar det längst tid för mig. Annars att slänga ut dom på morgonen och ge hö och vatten tar kanske 10 min. Ska jag inte rida utan stallet ska bara fixas och hästarna in på kvällen tar det 20 min. Går ofta ut till hästarna på kvällen när min man går upp för att duscha och då har han lagt sig bara några minuter innan jag kommit in. Så de här vardagliga sakerna tar ingen längre tid för mig. Ska det sättas upp en ny hage osv så tar det ju längre tid givetvis, men då hjälps i oftast åt eller så grejjar han med sitt under tiden.

Ibland åker jag på träning eller tävling och är givetvis borta längre men det är inget regelbundet och han är fri att vara borta en dag då och då han också.
 
Min man är ointresserad/positiv. Ointresserad i den mån att han aldrig skulle vilja pyssla med hästar själv eller vara i ett stall på egen hand men positivt inställd då han märker att jag mår bra av hästarna. Han följer faktiskt med på en och annan hopptävling och filmar men gränsen går vid dressyr då det inte är spännande och svårare att förstå sig på. :p Jag betalar allt med min häst själv också vilket jag alltid gjort. Någon gång har han följt med till stallet men sedan min häst sprang på honom sist är han skeptisk till det.

Tillägg: Har valt att jobba 80 % just för att hinna med hästeriet så jag slutar 15 varje dag och är hemma runt 18:30 om jag rider. Alltså hinner vi få mycket tid ihop i alla fall.
 
Tillägg: Har valt att jobba 80 % just för att hinna med hästeriet så jag slutar 15 varje dag och är hemma runt 18:30 om jag rider. Alltså hinner vi få mycket tid ihop i alla fall.

Så hoppas jag att jag ska ha möjlighet att lägga upp mitt liv nån gång i framtiden! Låter som en helt superb lösning :up::bump:
 
Här fungerar det utmärkt - både jag och min man hade hästar när vi träffades. Han hade sin inackorderad och jag hade gård. Först flyttade hästen in, och efter några månader kom han efter. Nu har vi flyttat rätt långt tillsammans och köpt en ny gård, och stallets fyra hästar ser vi som gemensamma även om vi sällan rider varandras ridhästar.
 
Min man är ointresserad/positiv. Ointresserad i den mån att han aldrig skulle vilja pyssla med hästar själv eller vara i ett stall på egen hand men positivt inställd då han märker att jag mår bra av hästarna. Han följer faktiskt med på en och annan hopptävling och filmar men gränsen går vid dressyr då det inte är spännande och svårare att förstå sig på. :p Jag betalar allt med min häst själv också vilket jag alltid gjort. Någon gång har han följt med till stallet men sedan min häst sprang på honom sist är han skeptisk till det.

Tillägg: Har valt att jobba 80 % just för att hinna med hästeriet så jag slutar 15 varje dag och är hemma runt 18:30 om jag rider. Alltså hinner vi få mycket tid ihop i alla fall.

Jag jobbar också 80%, det är perfekt :D

Men slutar (och börjar) så tidigt att jag har dagsljus i stallet året om, även nu.
 
@malllle
Vi är tågfolk bägge två och jobbar oregelbundet och vissa veckor väldigt mycket. Vi är lediga varannan helg tillsammans och ibland någon dag i veckan, sen ses vi lite då och då här hemma.

Rider jag båda är jag i stallet fyra timmar, gärna några timmar till om jag har gott om tid. Jag skulle bli helt galen om min man tjatade om att jag skulle komma hem. Okej om vi planerat något men bara för att göra ingenting.
Kom igen, get a life! Jag är väldigt självständig och skulle inte stå ut en dag med någon krävande människa, för mig är det otroligt viktigt med egna liv, och egna intressen.
Men det där är ju väldigt olika hur man är.
 
Min sambo är i mitt tyckte ganska neutral, han har ju också sitt intresse som tar tid, så vi båda respekterar varandras intresse. Tycker det är skönt att vi kan göra saker på olika håll.
Han är intresserad av hur det går och hur hästen mår. Klagar inte på att jag är borta ett par timmar, men jag klagar inte heller när han är borta.

Under tiden jag studerade så hjälpte han mig även ekonomiskt med hästbiten, annars hade det inte varit möjligt.
Själv har han dock inget intresse av att börja rida eller pyssla med hästar. Han har följt med på tävling någon gång och lite halvt motvilligt fått hålla fuxtant, men leendet på hans läppar när han insåg att hon var rätt söt att hålla på med var ju oslagbart ;)
 
Min sambo är mycket allergisk, så pass att det första jag gör när jag kommer hem är att duscha. Ponnyerna betar på jordvärme-ängen ca 100 m från huset, han tycker det är trivsamt att titta på och bra för marken, men han är inte så överförtjust i hästar just för att dom orsakar honom livsfarlig andnöd...

Vi har delad ekonomi fast ändå inte, har han en månad med mycket räkningar sätter jag över en slant åt honom och tvärt om. Så våra enskilda ekonomiska val påverkar såklart oss båda, speciellt nu när vi haft många och höga byggräkningar. Det funkar bra, vi pratar med varandra och frågar såklart vad den andra tycker om ett eventuellt inköp och så vidare.

Tiden är dock en annan femma, han tycker jag stressar och måste ha lägre ambitionsnivå generellt i livet. När det blev på tal om att köpa en till ponny hejdade han mig, han säger aldrig nej - men som min livspartner ger han såklart sin syn på saken och jag lyssnar.

Jag tror det är viktigt att inte köra över varandra, att prata och inhämta varandras åsikter i frågor som berör ens relation.
 
Nu är jag singel men när jag väl har kille så är jag mkt noga att redan första träffen berätta att hästen går före han och kommer så alltid att göra.
Han får den på köpet och att jag inte vill höra något gnäll om att jag är i stallet.
Kräver inte att de ska följa med och betala bara att de ska acceptera mitt intresse.
Eftersom jag är så aktiv själv skulle de aldrig falla mig in att bli ihop med en soffpotatiskille som sitter och spelar TV spel 4 timmar om dagen.

Men gärna någon bilintresserad så kan han va i garaget och meka medans jag är i stallet=)

Jag kan resa även om jag har häst... kräver bara lite mer planering och liiite längre tid till att spara ihop till resan=)
 
Funkar utmärkt här hemma, han är inte intresserad men hjälper till vid behov med tex klinikbesök, tävling, eller om jag är lite risig. Han servar även släpet;)
Gemensam ekonomi med separata konton, jag betalar dock hästen själv på eget bevåg. Varför ska han sponsra ett sådant dyrt intresse som jag valt? Nä det betalar jag med glädje själv :)
 
Min är toppen. Han är ganska rädd och väldigt allergisk. Ändå så var det inget snack när jag tex var på konferens och hon skadade sig. Han åkte från jobbet. Lånade bil med släp kärra och lastade damen på 168 och åkte till Strömsholm. Allt enligt instruktioner. Hon är iof gudasnäll och uppför sig alltid fint från marken. Han hjälper mig med det tunga och tittar på med glädje på träningar. Med astmamediciner tabletter etc funkar det. Vill gärna vara med när jag rider ensam för att bygga hinder och vara till hjälp när jag drattar av. Han är toppen. Jag ställer upp på hans intressen också och åker hoj och går på mc fester etc fast jag inte hade gjort det utan honom.
 
Funkar utmärkt här hemma, han är inte intresserad men hjälper till vid behov med tex klinikbesök, tävling, eller om jag är lite risig. Han servar även släpet;)
Gemensam ekonomi med separata konton, jag betalar dock hästen själv på eget bevåg. Varför ska han sponsra ett sådant dyrt intresse som jag valt? Nä det betalar jag med glädje själv :)


Det där är spännande. Hästen går före en livspartner. Det hade jag aldrig köpt. Att barn går före är en sak, men hade min sambo i ett krisläge valt en undulat före mig- ja varsågod.
 
Nu är jag singel men när jag väl har kille så är jag mkt noga att redan första träffen berätta att hästen går före han och kommer så alltid att göra.
Han får den på köpet och att jag inte vill höra något gnäll om att jag är i stallet.


Där.
 


VISS skillnad på att ens kille/man Säger, jag vill inte att du har häst de tar för mkt tid och pengar tycker jag så jag vill att du säljer hästen och ägnar 100% av in tid på mig ist!
Än att ens kille blir svårt sjuk och behöver hjälp typ får canser , då behöver man iof inte sälja utan kan lämna ut hästen på foder. Om man nu känner att man inte an /orka ha häst just då!


Älskar man en person innerligt vill man att den ska va lycklig, och även om man själv tycker intresset ens partner håller på med är dötrist så blir man lycklig av att se hur lycklig ens partner blir av att hålla på med sitt intresse.

Sååå säger en kille till mig att jag får välja mellan han eller hästen så åker killen helt klart då hästen fanns före och de var nått jag berättade INNAN vi vart ihop=) Några barn skall jag inte ha så kommer inte hamna i den sitsen där jag behöver
välja mellan barn och djuren=)



Men de flesta säljer ju sina hästar när de skaffar barn, då de inte har råd eller tid för häst längre, men då är de ju något man själv väljer att göra och inte en kille som hotar att lämnar en. Man har ju VALT att skaffa barn och då ingår de ett ansvar på köpet... Barn går före ens egna intressen för barnet har inte valt att bli fött.
Barn går före en själv och sin partner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
Svar
17
· Visningar
751
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp