Hur forskar man fram stamtavlan när man vet vem hingesten är?

K

Kenzi

Jag har precis fått hem min nya häst, och fick idag veta att han är E Pentagon 925, nu undrar jag hur man ska göra för att få fram vem hans mamma är? Jag är inhte så hajj på det här med forskning,.. :)

Sv: Hur forskar man fram stamtavlan när man vet vem hingesten är?

kolla i passet?

Gå in på blup.se så kan du hitta massa info om din häst härstamning:laugh:

Hoppas att det är okej att jag bara skicka vidare till länk?

Njo men problemet är att han inte har ngt pass och att jag inte hittar han ngnstans, det är just det som är kruxet :( Ska skaffa pass i veckan, men skulle vara roligt om jag kan få stammen istället för att han ska vara okänd..

hur fick du reda på pappan då?

Du måste ha något form av registreringspapper på hästen för att kunna få med stammen. Sen lär den behöva dnatypas också eftersom det rör sig om en äldre häst.

Så med andra ord, har du inga papper som styrker härstammningen så blir det en okänd häst.

Är din häst registrerad till att börja med?

Ja jag vet att det måste dna testas m.m och jag är beredd att betala dom pengarna och göra allt det för att få en häst med stam om jag kan få det. Jag fick reda på pappan genom den gamla ägaren, han är inte registrerad. jag har inga som helst papper på honom. Men om nu inte det går att få fram mamman så vet jag ju iallafall halva hans stam :)

Vet du vilket år din häst är född ? Har du namnet på uppfödaren ?

Är han inte registrerad från början så får du nog börja med att kolla med hingsthållaren vilka ston som betäcktes det aktuella året. Utifrån det borde det gå att hitta en trolig mamma.
Sen får du också kolla med hingsthållaren ifall alla avgifter är betalda eller om du måste göra det i efterhand.

Sen får du dna-testa och hålla tummarna, förutsatt att du hittar mamman också.

Lycka till!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 787
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 201
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10