Hur formas vår attraktion

Fungera ja men för att attraktion ska skapas är det andra saker som gäller. Vi vet alla om personer som är jättebra personer men av någon anledning inte är direkt attraktiva och det funkar inte heller.

I din värld kanske, i min så attraheras man främst av det som finns på insidan. Nu låter du mest som att du vill vara Heros hejaklack som vanligt, och envisas med att "utseendet är visst jätteviktigt". Ett fördelaktigt utseende kan bidra till ett intresse, men i slutändan är det något som är en piss i havet jämfört med allt annat som skapar och uppehåller en attraktion.

Jag skrev/tänkte fel, menade att det inte är en garanti för attraktion att personen är en bra person.

Nej, men det finns ju personer som är normativt attraktiva och inte heller hittar någon partner, så jag förstår inte vad den poängen ska tillföra diskussionen? En del människor blir ensamma, så är det bara, det har ytterst lite att göra med ens naturliga dragningskraft.

Nej, men det finns ju personer som är normativt attraktiva och inte heller hittar någon partner, så jag förstår inte vad den poängen ska tillföra diskussionen? En del människor blir ensamma, så är det bara, det har ytterst lite att göra med ens naturliga dragningskraft.
Det jag ifrågasatte var poängen men att någon säger t.ex. att de flesta kvinnor föredrar längre män och att kontra det med att man hellre tar en bra kort person än en lång psykopat. Det är väl ganska självklart? Det finns inget enskild egenskap som kan kompensera för precis vad som helst annat.

I din värld kanske, i min så attraheras man främst av det som finns på insidan. Nu låter du mest som att du vill vara Heros hejaklack som vanligt, och envisas med att "utseendet är visst jätteviktigt". Ett fördelaktigt utseende kan bidra till ett intresse, men i slutändan är det något som är en piss i havet jämfört med allt annat som skapar och uppehåller en attraktion.

Det fetade är bara lågt, speciellt eftersom jag inte nämner att utseende ska vara viktigt.

Det fetade är bara lågt, speciellt eftersom jag inte nämner att utseende ska vara viktigt.

Det finns att läsa mellan raderna i dina svar eftersom du genomgående ifrågasatt hela tanken med att det är insidan som räknas. Det står dig fritt att tycka att det är lågt, jag har bara gjort en observation baserat på tidigare inlägg jag sett från dig.

Det finns att läsa mellan raderna i dina svar eftersom du genomgående ifrågasatt hela tanken med att det är insidan som räknas. Det står dig fritt att tycka att det är lågt, jag har bara gjort en observation baserat på tidigare inlägg jag sett från dig.
Tack, då har jag missförstått vad jag själv tycker då. Och ja det är lågt, vad har hero och hejarklack med saken att göra. Jag uttrycker mina egna åsikter.

Tack, då har jag missförstått vad jag själv tycker då. Och ja det är lågt, vad har hero och hejarklack med saken att göra. Jag uttrycker mina egna åsikter.

Då bör du fundera extra på hur du formulerar dig, så att det inte missförstås vad du menar, istället för att gnälla för att du blir emotsagd.

En annan artikel som bygger på forskning.
http://www.sciencemag.org/news/2016...breakers-online-dating-according-sociologists
"
Other differences between the sexes emerged. "Women care quite a bit more about the height of their partners than vice-versa," Bruch says. In pairings where men were about 17 centimeters (or about 6 inches) taller than the woman, the woman was about 10 times more likely to browse the guy’s profile, whereas the man was about three times more likely to browse hers. "That men care about height at all is, we suspect, a function of their realizing they may get rejected if they aren't quite a bit taller than their potential mates," she adds. But when it came to body weight, men were less likely to browse the profile of a woman who was heavy-set, whereas women showed little aversion to—with some showing even more interest in—heavier-set men. These patterns also generally held for the second step, messaging, but with smaller effects. People were harshest at the browsing stage.

The results convince Ken-Hou Lin, a sociologist at the University of Texas, Austin, who also studies online dating. "The science is absolutely solid." He suspects that deal breakers are more important at the early stage of mate selection when people are winnowing down a pool of candidates. "I expect positive selection to kick in at a later stage of the search," he says. Lin hopes that other dating sites will release similar data, because website design could play a bit part in how people make decisions. For example, says Lin, "Tinder doesn't allow users to search, and emphasizes the photos much more than [personal] attributes, which might reduce the deal breaker effects." Then again, perhaps that simply shifts the deal breakers to a person's appearance instead."
Svensk sammanfattning för de som inte orkar läsa artikeln (OBS, min tolkning av artikeln): Studien är baserad på ca2000 nätdejtingprofiler tillhörande personer som angett att de bor i NewYork. I den undersöktes data från profilerna, och man fann indikationer på sk. "deal breakers" och "deal makers". Men man kunde i studien inte se vad som ledde till dater, eller vad utfallen av daterna blev.

Det nämndes också att dessa dealbreakers kunde uppstå på grund av hur webbsidan var utformad (filterfunktioner/sök) och att andra sidor kanske ger andra resultat. Och att det på exempelvis Tinder kanske las mindre vikt vid de i studien nämnda faktorerna på grund av hur Tinder är utformat, men att det där var troligt att andra faktorer spelar in och blir nya deal breakers. Typ så.

Jag tänker att det för det första antagligen skiljer sig en del att dejta i New york gentemot att dejta i Sverige. Alltså preferenser och där med deal breakers. Och att vad personer väljer att filtrera bort i en sökprocess inte nödvändigtvis stämmer överens med hur personen skulle sålla i verkliga livet öga mot öga. Detta är inte ett facit för vad som anses attraktivt utan visar ett mönster för hur nätdejtare i New york väljer att sålla bland kandidater de ännu inte har mött.

Man kan inte utifrån studien påstå att det handlar om att "kvinnor är rädda för att mannen är kortare än dem, och männen att kvinnorna är tjocka..." Man kan säga att den pekar på att de i sina urvalskriterier väljer bort vissa attribut om de har möjlighet i sitt nätdejtande. Inget säger att det är en deal breaker i verkliga livet.

Jag läste förresten någon annanstans att kvinnors största rädsla är att bli mördade när de nätdejtar, medan männens största rädsla är att kvinnan skall vara tjock! (har ingen källa, men jag påstår heller inte att det är fakta).

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar