Hur formas vår attraktion

Subjektiva åsikter tycker jag iofs räcker långt i en diskussion om något så subjektivt som attraktion, men det blir ju en annan diskussion än om man resonerar kring vetenskapliga studier.

Den länkade uppsatsen tyckte jag var kul, studien skrapar på ytan men jag inser att man nog behöver avgränsa scopet hyfsat hårt.
Min egen uppfattning om mina preferenser och prioriteringar stämmer väldigt väl överens med respondenternas. Att bjuda på sig själv och vara öppen, utåtriktad och social rankar jag högt, liksom bekräftelse, humor och ömsesidighet. De bitarna, liksom somliga fysiska attribut, spelar nog främst in initialt, som en grov selektion liksom. Sedan har det visat sig i alla mina förhållanden att bitarna om lika/komplement, IQ/EQ, trygghet, ärlighet mm trillat på plats av bara farten (eller kanske snarare funnits från början men utan medvetet fokus), så det måste finnas andra och mer komplexa mekanismer än de redovisade också tror jag.

Senast ändrad:
En annan artikel som bygger på forskning.
http://www.sciencemag.org/news/2016...breakers-online-dating-according-sociologists
"
Other differences between the sexes emerged. "Women care quite a bit more about the height of their partners than vice-versa," Bruch says. In pairings where men were about 17 centimeters (or about 6 inches) taller than the woman, the woman was about 10 times more likely to browse the guy’s profile, whereas the man was about three times more likely to browse hers. "That men care about height at all is, we suspect, a function of their realizing they may get rejected if they aren't quite a bit taller than their potential mates," she adds. But when it came to body weight, men were less likely to browse the profile of a woman who was heavy-set, whereas women showed little aversion to—with some showing even more interest in—heavier-set men. These patterns also generally held for the second step, messaging, but with smaller effects. People were harshest at the browsing stage.

The results convince Ken-Hou Lin, a sociologist at the University of Texas, Austin, who also studies online dating. "The science is absolutely solid." He suspects that deal breakers are more important at the early stage of mate selection when people are winnowing down a pool of candidates. "I expect positive selection to kick in at a later stage of the search," he says. Lin hopes that other dating sites will release similar data, because website design could play a bit part in how people make decisions. For example, says Lin, "Tinder doesn't allow users to search, and emphasizes the photos much more than [personal] attributes, which might reduce the deal breaker effects." Then again, perhaps that simply shifts the deal breakers to a person's appearance instead."

Jag tycker det är rätt blåst att använda studier som gjorts på dejtingsidor för att stödja sin tes, när det är ett välkänt fenomen att online-dejting gör folk mer kräsna och benägna att sålla bort folk pga "skitfel". Attraktion är ju så mycket mer än ytan, och går inte att enbart begränsa till fysiska faktorer som passar in i en snäv norm om snygghet.

Men det passar väl inte in i världsbilden hos vissa gnälliga män som sytt in sig i offerkoftan. :idea:

Jag tycker det är rätt blåst att använda studier som gjorts på dejtingsidor för att stödja sin tes, när det är ett välkänt fenomen att online-dejting gör folk mer kräsna och benägna att sålla bort folk pga "skitfel". Attraktion är ju så mycket mer än ytan, och går inte att enbart begränsa till fysiska faktorer som passar in i en snäv norm om snygghet.

Men det passar väl inte in i världsbilden hos vissa gnälliga män som sytt in sig i offerkoftan. :idea:

När så många idag träffas via dejtingsidor är det väl högst relevant ?

När så många idag träffas via dejtingsidor är det väl högst relevant ?

Inte alls så relevant som du vill få det till. Det dejtingsidor kan hjälpa till med är att få kontakt med fler personer på större yta, och man kan få en chans att snacka lite för att se om man har något gemensamt, men annars är det ingen större skillnad mot "in person". Förresten kan man bli superattraherad av någon irl som man aldrig skulle trott att man skulle känna så för "på pappret". Men det är något som många verkar missa eftersom de som sagt sållar bort personer pga små detaljer, i den köttmarknad onlinedejting är.

Det här är intressanta fakta också.
http://www.10fakta.se/fysisk-attraktion/

" Onlinedejtandet har tagit hela världen med storm, minst sagt. Idag dejtas det mer än aldrig någonsin, och vi har utan tvekan internet att tacka detta för. Kvinnor hyser störst rädsla för att träffa någon från internet som är kortare än hon själv, medan mannen är rädd för att träffa en överviktig kvinna. Självklart är detta bara ett snittänkande, alla är vi individuella. Forskning har däremot visat att män som är 2,5 cm kortare eller mer än kvinnan har svårare att få till ytterligare en träff, medan kvinnor har svårare att få till en andra träff om de är bara nio kilo kraftigare än normalvikten för deras storlek."
Nu kan inte jag svara för alla andra kvinnor men jag har mycket svårt att tro att den största rädslan skulle vara att mannen är kortare.
Själv tycker jag det är värre om det skulle vara en fullkomlig galning eller narcissist, sådant som inte märks kanske på en gång.

Angående längd och liknande fysiska faktorer så är det inte nödvändigtvis att man aktivt tänker att personen är för kort utan man kallar det helt enkelt att man inte blir attraherad, utan att sätta beskrivande ord på vad. Så även om det inte har en betydelse som aktivt val så kan det mycket väl bli så att man undermedvetet attraherad av längden eller bieffekter av längden som att personen känns trygg.

En annan artikel som bygger på forskning.
http://www.sciencemag.org/news/2016...breakers-online-dating-according-sociologists
"
Other differences between the sexes emerged. "Women care quite a bit more about the height of their partners than vice-versa," Bruch says. In pairings where men were about 17 centimeters (or about 6 inches) taller than the woman, the woman was about 10 times more likely to browse the guy’s profile, whereas the man was about three times more likely to browse hers. "That men care about height at all is, we suspect, a function of their realizing they may get rejected if they aren't quite a bit taller than their potential mates," she adds. But when it came to body weight, men were less likely to browse the profile of a woman who was heavy-set, whereas women showed little aversion to—with some showing even more interest in—heavier-set men. These patterns also generally held for the second step, messaging, but with smaller effects. People were harshest at the browsing stage.

The results convince Ken-Hou Lin, a sociologist at the University of Texas, Austin, who also studies online dating. "The science is absolutely solid." He suspects that deal breakers are more important at the early stage of mate selection when people are winnowing down a pool of candidates. "I expect positive selection to kick in at a later stage of the search," he says. Lin hopes that other dating sites will release similar data, because website design could play a bit part in how people make decisions. For example, says Lin, "Tinder doesn't allow users to search, and emphasizes the photos much more than [personal] attributes, which might reduce the deal breaker effects." Then again, perhaps that simply shifts the deal breakers to a person's appearance instead."

Vilken jäkla smörja, på ren svenska.
Tinder är för det första inte särskilt representativt, det är ytligt som in i Norden.
För det andra; Jag kanske är "skadad" av mitt förflutna, men jag hade då hellre träffat en kille som var 15 cm kortare än mig, än som var psykopat. Men det är väl bara jag... Btw är jag mest attraherad av män i storleksordningen 150-175 cm, men jag kanske är ett levande undantag. :cool:

Vilken jäkla smörja, på ren svenska.
Tinder är för det första inte särskilt representativt, det är ytligt som in i Norden.
För det andra; Jag kanske är "skadad" av mitt förflutna, men jag hade då hellre träffat en kille som var 15 cm kortare än mig, än som var psykopat. Men det är väl bara jag... Btw är jag mest attraherad av män i storleksordningen 150-175 cm, men jag kanske är ett levande undantag. :cool:
Jag förstår inte riktigt den här logiken. Är det valet man gör? Antingen en som är kort men rolig och normal eller en som är lång men då är han psykopat?

Jag förstår inte riktigt den här logiken. Är det valet man gör? Antingen en som är kort men rolig och normal eller en som är lång men då är han psykopat?

Logiken är snarare "hellre en trevlig man som inte är normsnygg, än en som ser ut som en grekisk gud och är ett totalt arsel". Ditt inlägg framstår som att du vill missförstå med flit.

Logiken är snarare "hellre en trevlig man som inte är normsnygg, än en som ser ut som en grekisk gud och är ett totalt arsel". Ditt inlägg framstår som att du vill missförstå med flit.
Men varför ens göra motsatser av det hela? Det är inget som säger att att det ena innebär det andra och det blir lite konstigt att svara på påståenden att vissa egenskaper anses vara attraktiva att man hellre tar ett personlighetsdrag än den egenskapen.

Men varför ens göra motsatser av det hela? Det är inget som säger att att det ena innebär det andra och det blir lite konstigt att svara på påståenden att vissa egenskaper anses vara attraktiva att man hellre tar ett personlighetsdrag än den egenskapen.

Poängen är att det som är på insidan är det viktigaste, och det man bör prioritera. Ingen här har sagt att det ena måste utesluta det andra, men vissa hänger upp sig för mycket på yta och behöver påminnas att det är helt andra saker som räknas för att en relation ska fungera.

Poängen är att det som är på insidan är det viktigaste, och det man bör prioritera. Ingen här har sagt att det ena måste utesluta det andra, men vissa hänger upp sig för mycket på yta och behöver påminnas att det är helt andra saker som räknas för att en relation ska fungera.
Fungera ja men för att attraktion ska skapas är det andra saker som gäller. Vi vet alla om personer som är jättebra personer men av någon anledning inte är direkt attraktiva och det funkar inte heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar