Hur fodra med torkade morötter?

zanzan

Trådstartare
Hittade torkade morötter i en foderaffär här. Men de visste inte hur man skulle "fodra" med dom!

Vi prövade att slå kokande vatten på dom, är det rätt? Räcker det med kallt vatten? Hur länge? Hur mkt kan/ska man ge? Nått spec. man ska tänka på?

Tack!:bow:

Sv: Hur fodra med torkade morötter?

Det är några år sedan jag gav torkade morötter.
Men jag hällde kallt vatten över och lät det stå i 1-2 timmar.

Immer

Syrran gav sin häst för ca 10 år sedan. Hon gav i alla fall torrt. Och då i samband med annan utfodring. Någon dl per dag, och hennes häst som var fux fick tids nog en jättefin mörkröd färg och blev jättefin i pälsen.

Man kan ge en mindre mängd torrt. Om man vill blöta funkar det lika bra med kallt vatten, varmt går precis som med betfor fortare.

Maxgiva borde bero på sockerinnehållet i dem, men borde bli ganska stor (i storleksordningen samma som för övrigt kraftfoder), så det är nog ingen större risk att man kommer upp i.

De jag har hittat har varit ganska dyra, så jag skulle tro att det är den mest begränsande faktorn. Hur mycket man ska ge, ja det beror ju på övrigtfodr. Jag har gett det mest som lite extra god smak till mina, och det brukar vara mycket uppskattat, då behövs ju ingen större mängd, någon dl eller så.

I t ex müsli ingår det ju ofta torkade morötter i bitar, så det verkar inte vara någon större fara att ge mindre mängder torrt.

Jag föredrar dock helt klart färska morötter som är både billigare och smakligare.

Tack för alla svar!

Nu kommer det inte att bli ngn fodring med torkade morötter iallafall då hästarna fick prov smaka och tyckte det var bläääääää. Har en bonde som säljer färska morötter på säck det är = med gott:p

Är det sant! Alla hästar jag gett har verkligen älskat de torkade morötterna.

När jag köpte torkade morötter så de att man skulle låta de ligga i blöt i 10 minuter...

Jag föredrar dock helt klart färska morötter som är både billigare och smakligare.

Det gör jag - och mina hästar - också.
Numera bor jag på egen gård och har möjlighet att förvara färska morötter även vintertid, men tidigare när hästen var inackorderad var det praktiskt med torkade morötter under de kallaste vintermånaderna.

Immer

Japp, och man har något att tugga på själv i stallet vid akut hunger! Fast egentligen är ju färska morötter godare, men jag har i dagsläget ingen möjlighet att förvara det i stallet, är för virrig för att komma ihåg att ta med det dit hemifrån också.

Är det sant! Alla hästar jag gett har verkligen älskat de torkade morötterna.

Haha, ja! Vi gav dem i handen och de körde i mulen jätteglada över MORÖTTER oxå spotta dom och fräste alla tre:p Tacka vet de förska morötter!

De hade säkert vant sig vid smaken - men det känns ju rätt ovärt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
547
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 823
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 651
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023