Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Skaffar en medryttare eller deltidsfodervärd!!
(personlig reflektion - en yngre är bra för de gillar att pyssla med hästen och de har den tiden, dessutom vill de gärna rida ut i skogen och sånt som man lätt prioterar bort när tiden tryter ;) De som är lite äldre eller i alla fall mer erfarna vill ju gärna ha möjligheten att träna och tävla själva och det var ju inte det du ville ha hjälp med i nuläget efter hur jag tolkade det...
Själv har jag kommit till det läget att jag själv sköter skogsturer och pysslet och har hjälp med resten eftersom jag nu har hästarna hemma och inte har tid att åka på träning och tävling med barn som ska köras på osv!!)
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Hej!
Härligt att du planerar att skaffa barn.

Det finns garanterat inte ett svar på din fråga. Det jag spontant känner är att om du planerar för mycket riskerar du att stressa för mycket för att hålla dig till planen och både barnet och hästarna kan då bli drabbade. Visst är en grundplan bra, t ex hur föräldrardagarna ska läggas upp, vilka arbetstider man ska ha m.m.

Vad gäller barnet så kan du ju inte gärna planera vad för slags barn du ska få, har du otur så får du ett "problembarn" och då är det bara att anpassa sig till det. Om du däremot får ett "snällt" barn så finns det ju ofta inga hinder att ta med dem överallt i allt man ska göra. Passa på att rida medan barnet sover middag t ex.

Sedan vill jag bara tillägga att det ofta är MYCKET större med barn innan man har dem. Grejjen är att de blir en del av ditt liv och plötsligt kommer du att fundera över vad du var orolig för innan. De är ju en del av dig, din man och ditt liv och alla parter kommer att anpassa sig så att det blir en harmoni. Släpp bara kraven på dig själv och "flyt med".

Hoppas att allt går bra och njut riktigt ordentligt av både barn, man och hästar :-)
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tack för ditt lugnande och trevliga svar.

Det är nog som du nämner att när väl barnet kommer så kommer allt att falla på platts och barnet kommer att bli en del i livet.

Men i bland blir man lite orolig när man tittar på sina vänner (för dom flesta i min bekantskap är i småbarns åldern) en del tappar sina tidigare liv och lever för barnet istället (curlers).
Medansom (som jag tagit upp tidigare i tråden) andra väver ihopp allt samman och det är dom som håller mitt låga igång ang barn-skaffande.

Tycker att det märks även i denna tråd hur man resonerar olika när man får barn.

Sedan är det ju så att man vet inte vet hur det kommer att vara förens man är där. Men det gäller ju allt. :crazy:

Oggie
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

...Men i bland blir man lite orolig när man tittar på sina vänner (för dom flesta i min bekantskap är i småbarns åldern) en del tappar sina tidigare liv och lever för barnet istället (curlers)...
Det var just detta som ganska länge gjorde mig skeptisk till att ha barn. Alla saker jag sysslade med var ju liksom inte direkt något som jag bara höll på med för att jag inte hade något barn.

Samtidigt är det ju oundvikligt att egna barn innebär en stor förändring - det är väl därför man skaffar dem? Annars skulle man väl bara fortsätta som innan?

Jag tycker inte heller att man måste planera för allt som kan hända med ett barn och en själv, men oavsett vad man planerar kan man ju se till att planerna är flexibla, så att allt som var tänkt att bli roligt och bra inte blir hemskt när det inte fungerar, utan att det går att ändra och rätta till.

Saker som jag inte hade räknat med t ex var hur mycket tid ett barn kan vilja ha ett bröst i sin mun (jag hinner inte speciellt långt hemifrån innan det är dags för käk igen), som andra här skriver, hur obahagligt jag skulle komma att tycka att det är att ha barnvagnen uppi hästarna, och det faktum att faktiskt min man också behöver tid för sina intressen, inte bara jag (duh!). Jag har bestämt mig för att var sak har sin tid. Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv, det är ingen katastrof om jag håller upp med träning och tävling några år nu och tar upp det sedan igen. Under tiden räcker det med att se till att jag kommer ut i skogen ett par gånger i veckan, och det hade jag aldrig trott om mig själv tidigare.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tack även du för ett mycket bra och intessant svar.

Det känns skönt att det finns fler som tänker eller har tänkt som jag gör för närvarande. Och att läsa att det löser sig är skönt.

Oggie
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Problemet är ju dock att jag bor i Sthlm. Ni som gör det vet ju att även om man skaffar medryttare så är det svårt att få en som "bara" är medryttare att stå för den största delen vad det kostar att ha häst här. Tyvärr är jag inte ekonomiskt oberoende, vilket leder till att det året/åren jag är hemma med bebis kommer ekonomin inte tillåta att lägga 6-7000 kronor/mån på att ha en häst som någon annan rider... Någon som har erfarenheter från detta?
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Ok! Jag hade inte fattat att det var kostnaden du ville ha hjälp med...
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Nej, jag var kanske otydlig...

Men finns det inga föräldrar här som bor i Sthlm och lyckats behålla sin häst under de första småbarnsåren? Hur har ni isf lagt upp det både tidsmässigt och ekonomiskt? Eller är enda alternativet om man har häst inackorderad i Sthlm att låna ut pålle under bebisåren? Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

När jag var medryttare så var ägaren bortrest under en period och då var vi 4 medryttare som tog hand om hästen (sthlm). Så lösningen är väl att antingen ha många medryttare eller lämna hästen på foder under en period. Dock tror jag att det är svårt att få tag i medryttare som är intresserade av att betala mer än ca 100 kr/per gång/dag, att få dem att betala 6-7000 i månaden (= drygt 200kr/dag) tror jag blir svårt. Normalgoda ryttare lägger nog i många fall hellre så pass mycket pengar på ridskolelektioner och duktiga ryttare brukar heller inte vara intresserade av att betala dyrt för att underhålla nån annans häst.
Kan du flytta hästen till ett billigare stall under en period??
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Självklart kan jag göra det. Men 6-7000 är ju inte stallhyran som det ser ut idag, utan vad jag lägger ner på min häst i månaden. Med hovslagare, försäkring, veterinär, utrustning etc. Självklart kan jag tänka mig att betala en del av det, om jag hade haft möjlighet hade jag lätt betalat allt och skaffat en medryttare (eller flera) som inte behövde betala något överhuvudtaget. Jag har kollat runt efter möjligheten att hitta billigare stall, men överdriver om jag säger att det är lätt. Min häst är dessutom 180 cm hög, så han kan inte riktigt stå i en 9 kvm box (standardmått), det blir för trångt för honom, och vips så minskar antalet stall som ens är möjligt... Jag vill ju att han ska fortsätta utvecklas under tiden och har absolut inte krav på att den/de som hjälper mig inte får träna eller dylikt, det är snarare bara en fördel om de vill göra det :) Men det tar emot att låna ut honom helt och hållet, då jag gärna vill ha uppsikt och "kontroll" över hur han sköts :)
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Normalt brukar medryttaren betala den procentuella delen av hyran beroende på hur ofta man kommer överens om att medryttaren rider i veckan/månaden. Här kan man även komma överens om att betala hälften av hovis kostnaderna eller att ta bördan varannan gång om den rider mycket. Sedan kan man ju komma överens om att ha ett konto där man lägger en mindre summa för oförberedda utgifter som t ex akuta veterinärkostnader. Går inte de pengarna åt under den här perioden som samarbetet pågår kan man ju göra något roligt för dem tillsammans :)

Jag tycker inte att det är rimligt att begära att medryttaren betalar försäkring osv. med tanke på att det inte kommer den till del om något händer.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Renoverar sakta men säkert vårt hus, ytskikt så det är inget bråttom... Har sju hästar på gården nu som jag sköter i stort sett själv, två barn och två hundar och en enormt hjälpsam man :love:.Gravid i v 25, jobbar natt som syrra och planerar inte att dra ner på tempot förrän jag måste.

Allt går om man vill, bara man kan tänka sig att vara lite flexibel! Lycka till och hoppas att du blir gravid såsmåningom!
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Vi bodde i huddinge tidigare och hade stallhyra på 3200/häst. Kanske landade på ca 5000/häst utan träningar. Det kunde jag ju inte rimligen kräva att en medryttare skulle betala bara för att jag blev gravid och inte kunde rida hästen själv... Mina medryttare rider för övrigt gratis, (men en av dem som är här mest och då även äter middag och sover över handlar då och då vilket är guld värt. Dessutom åker hon ca 6 mil enkel resa för att komma hit:eek:).

Flytta hästen till ett billigare ställe, det går att åka från centrala stan till grödinge/åkersberga eller liknande alt låna ut hästen eller sälj. Du kan ju inte låta hela din ekonomi falla för att du har dyr hästhållning, eller?
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Vi bodde i huddinge tidigare och hade stallhyra på 3200/häst. Kanske landade på ca 5000/häst utan träningar. Det kunde jag ju inte rimligen kräva att en medryttare skulle betala bara för att jag blev gravid och inte kunde rida hästen själv... Mina medryttare rider för övrigt gratis, (men en av dem som är här mest och då även äter middag och sover över handlar då och då vilket är guld värt. Dessutom åker hon ca 6 mil enkel resa för att komma hit:eek:).

Flytta hästen till ett billigare ställe, det går att åka från centrala stan till grödinge/åkersberga eller liknande alt låna ut hästen eller sälj. Du kan ju inte låta hela din ekonomi falla för att du har dyr hästhållning, eller?

Nej absolut inte!
Problemet är bara att jag redan bor utanför stan och har hästen ca 5 mil från centrala stockholm. och letar och letar och letar efter något alternativ till där jag står nu. Men de växer inte på träd direkt... Eftersom min häst är över 180 cm finns det begränsat antal stall som är billigare än där jag är nu där han får plats... Det är väl snarare mitt problem... :(
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Jag kan väl spontant känna att vi hade tjänat mycket på att ha hunnit renovera ännu mer innan barnen (2 på en gång:love:) kom.
Vi har ett stort gammalt hus som helrenoveras och jag har alltid haft häst. Tyvärr fick jag ta bort honom i maj men nu har jag ett frö i en stomage som ska födas till våren.
Jag tyckte det var svårt att räcka till med hästen som var i tävlingskondition och krävde ridning varje dag för att fungera bra. Eftersom jag frigör tid för att min sambo ska kunna renovera så hamnar automatisk huvudansvaret för hem och mat på mig. Nu har vi husvård som ett gemensamt intresse men småbarn och renoveringar hör inte ihop så vi har fått dela upp det.
Ridtiden blev lättast att förlägga till 21-tiden på kvällen och det fungerade utmärkt så länge jag var mammaledig men jag kunde känna att orken tröt sedan när man började jobba. Jag skippade också tävlingsbiten totalt sedan vi fick barn, jag vill inte vara borta från dem längre än nödvändigt och hästeriet är mitt intresse och inte min sambos;).
Vi har båda gått ner till 80% för att ha mer tid samman med barnen och vi har ett otroligt bra socialt nät där mormors och farmors hämtar tidigare från dagis och även kan ställa upp om det behövs extra tillsyn någon gång.
Jag längtar efter det lilla fölet så jag håller på att spricka men det känns också rätt skönt att kunna föra ett "lugnare" hästliv nu medan barnen fortfarande är så små.
Jag vet egentligen inte vad jag har för råd annat än att renovera undan det ni kan innan barnen kommer (även om man kan böra "göra dem:p), att inte se någon prestige i varken hästeriet eller renoveringarna- man gör helt enkelt så gott man hinner och får vara beredd på att minska sina hobbies under en period.
Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt för er!
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Det känns som du beskriver mej och mitt liv med skillnaden att jag har gjort stona till avelsston och har medryttare till dressyrhästen som tävlar och tränar och jag "hjälper till" när hon inte kan...
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Där ser man, kul att vi är fler i samma sits! :)Tråkigt bara att man faktiskt tappar en del av sin ridning när man rider så oregelbundet (ngn gång per vecka för mig).
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Usch ja!! rider uselt nuförtiden om man inte ser till svårighetsnivå går hästen milsvitt bättre - läs harmoniskare - för medryttaren!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 556
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp