Hur finner man modet att anmäla någon?

Men fyfan :(
Kan vi göra nått? Sociala media är inte alltid till godo men kan man göra nått?
Eller skulle det trigga honom mer?
Finns det advokater som kan få det att gå till domstol (är okunning så ber om ursäkt om jag skriver nått knasigt)
Kan vi isåfall samla in pengar till advokat?

Vilken kämpe du är:heart du förtjänar inte detta! Usch vad orättvist livet är ibland
 
Först: så ledsamt att höra hur du har det. :(

Sedan rakt på sak lite juridik:
Du har rätt att begära överprövning hos högre åklagare av ett beslut att lägga ner en förundersökning. Det låter jättekonstigt - och mot all min erfarenhet av liknande anmälningar - om du inte ens har blivit hörd, och du har synliga skador att dokumentera. Det är för alla åklagare jag vet en minimiåtgärd att hålla ordentliga förhör med den som anmäler den här typen av brott.

Det ska finnas hänvisning i beslutet att lägga ner fu:n hur du ska göra och vart du ska skicka begäran.

Allra mest prio dock att du kommer i säkerhet! Hoppas att det går att ordna någon bra lösning med eller utan Bukehjälp.
 
Det finns inga ord för din situation och det minst sagt pinsamma "rättssamhälle" vi lever i :( Rent spontant känner jag att det kanske är dags att ringa till media, Kalla Fakta, Uppdrag Granskning osv. Förstår ju att du inte orkar med nåt sånt men det skulle verkligen sätta ljuset på hur klent rättssamhälle vi har i de här frågorna.

Jag hoppas att du tar dig bort därifrån. Du måste ju kunna få skyddat boende?! Har du kontakt med kvinnojour?

Till sist har jag inte mkt att säga som spelar nån roll. Men stort :heart till dig...
Tack! ❤
Media skulle trigga ännu mer, då skulle jag bara död om en kvart.

Jag får skyddat boende om det händer något mer. Ja du läste rätt, OM det händer något mer. Det är ju bara det att jag kanske dör nästa gång, det är så fucked up så det är sinnessjukt!
Jag har tät kontakt med brottsofferjouren och de är verkligen guld!!

Jag känner lite att...ja men slå ihjäl mig då?! 🤷‍♀️ Poliserna är uppriktigt oroade för jag har verkligen sagt så när de varit här - det kanske är lika bra att han gör det. Dom sa att det är när känslan är så som det har gått över gränsen för länge sen, att jag är likgiltlig över vad som kan komma att hända.
Så kanske det är, vad vet jag. Jag vet bara att jag har gett upp.
 
Men fyfan :(
Kan vi göra nått? Sociala media är inte alltid till godo men kan man göra nått?
Eller skulle det trigga honom mer?
Finns det advokater som kan få det att gå till domstol (är okunning så ber om ursäkt om jag skriver nått knasigt)
Kan vi isåfall samla in pengar till advokat?

Vilken kämpe du är:heart du förtjänar inte detta! Usch vad orättvist livet är ibland
Sociala media är riktigt bra ibland..
Jag har ärligt talat funderat på att skriva ihop något delbart på fb med bilder, men då allt som händer inte är offentligt (i familjen är det tex bara min lillebror som vet och han är helt vansinnig) så vill jag inte att mitt namn ska synas. Och ja, syns mitt namn åker jag illa ut på grund av det också så...

Vad gullig du är! Insamling är absolut inte nödvändigt ❤. Jag blev beviljad målsägandebiträde direkt när jag startade tråden för fyra år sedan, men nu...inget...

Jag hankar mig fram på min pyttelilla pension, lever på kaffe sen en månad tillbaka för jag orkar inte ens laga mat. Färdigmat är ju svindyrt. Bra bantningsmetod dock, jag har gått ner 7 kg på två veckor nu. Ingen panik dock för det är välbehövligt 😁.
Ska jag ha hjälp av rättsväsendet ska fanimej staten betala det!
 
Tack! ❤
Media skulle trigga ännu mer, då skulle jag bara död om en kvart.

Jag får skyddat boende om det händer något mer. Ja du läste rätt, OM det händer något mer. Det är ju bara det att jag kanske dör nästa gång, det är så fucked up så det är sinnessjukt!
Jag har tät kontakt med brottsofferjouren och de är verkligen guld!!

Jag känner lite att...ja men slå ihjäl mig då?! 🤷‍♀️ Poliserna är uppriktigt oroade för jag har verkligen sagt så när de varit här - det kanske är lika bra att han gör det. Dom sa att det är när känslan är så som det har gått över gränsen för länge sen, att jag är likgiltlig över vad som kan komma att hända.
Så kanske det är, vad vet jag. Jag vet bara att jag har gett upp.
Jag blir så arg när jag läser här, det jag egentligen vill skriva är jag för klok för att sätta på pränt men, men ... 🤬🤬🤬
 
Först: så ledsamt att höra hur du har det. :(

Sedan rakt på sak lite juridik:
Du har rätt att begära överprövning hos högre åklagare av ett beslut att lägga ner en förundersökning. Det låter jättekonstigt - och mot all min erfarenhet av liknande anmälningar - om du inte ens har blivit hörd, och du har synliga skador att dokumentera. Det är för alla åklagare jag vet en minimiåtgärd att hålla ordentliga förhör med den som anmäler den här typen av brott.

Det ska finnas hänvisning i beslutet att lägga ner fu:n hur du ska göra och vart du ska skicka begäran.

Allra mest prio dock att du kommer i säkerhet! Hoppas att det går att ordna någon bra lösning med eller utan Bukehjälp.
Tusen tack för info!
Eller hur är det konstigt?! Jag är mållös!

Min vän har läst igenom alla papper nu och hon är helt vansinnig. Vi ska försöka göra något...eller ja hon, jag orkar inte..

Jag sa till förundersökningsledaren att jag tänkte överklaga beslutet. Hans svar var, med trött röst - det är inte lönt. Okej...helvete vad peppande.

Skickar med bild på det senste beslutet, det kom i förrgår. Det lades ner morgonen efter det skett..🤦‍♀️
 

Bifogade filer

  • 20200207_175048.webp
    20200207_175048.webp
    51,7 KB · Visningar: 517
Jenny du får fan inte bli en pinne i statistiken. Det finns en säng hos mig och till 99% box till Eldman i Värmland. Säg till så fixar vi det pronto
Tack ❤❤❤.
Jag har inte varit så aktiv på fb av förklarliga orsaker... Min mamma lever fortfarande otroligt nog med sin cancer, men skulle något av detta komma ut skulle hon dö direkt. Så därför jag inte syns riktigt..
 
Använder detta som exempel.

Jag föreslår att Ni som vill erbjuda @Jen80 boende och plats för hästen gör det i ett PM till henne, för att det inte ska vara möjligt att spåra henne om hon väljer att gå under jorden.

Edit: raderade citat om erbjudet boende, av just ovan nämnda skäl.
 
Senast ändrad:
Den tas väldigt varmt emot ❤❤

Så chockad och ledsen över att läsa om din situation 😥 Förstår inte hur det är möjligt att du inte får skyddat boende förrän det händer en till incident ! Är det socialtjänsten som alltså säger det?

Kramar i massor 💜😥
 
Tusen tack för info!
Eller hur är det konstigt?! Jag är mållös!

Min vän har läst igenom alla papper nu och hon är helt vansinnig. Vi ska försöka göra något...eller ja hon, jag orkar inte..

Jag sa till förundersökningsledaren att jag tänkte överklaga beslutet. Hans svar var, med trött röst - det är inte lönt. Okej...helvete vad peppande.

Skickar med bild på det senste beslutet, det kom i förrgår. Det lades ner morgonen efter det skett..🤦‍♀️


Sanslöst... skriver ingenting om själva målet. Men personen som utsatt dig för detta - är han fortfarande i närheten? Har nycklar till lägenheten? Kan du röra dig skyddat på stan?
 
Kära @Jen80 så ledsen jag blir att detta sker dig :cry: Jag hoppas så mycket att du kan få någon hjälp. Du borde absolut inte behöva flytta för något as, men jag känner att när det gäller något så farligt så får man ta till alla möjliga medel. Jag hoppas verkligen att din juridik vän kan hjälpa dig!
Stor stor KRAM :heart:heart:heart
 
Så chockad och ledsen över att läsa om din situation 😥 Förstår inte hur det är möjligt att du inte får skyddat boende förrän det händer en till incident ! Är det socialtjänsten som alltså säger det?

Kramar i massor 💜😥
Japp, så är beslutet...😞.

Jag tyckte att jag hade fått vara med om tillräckligt i mitt liv och förtjänade lite lugn och ro. Men nejdå! Jag vet inte vad jag har gjort för ont i mitt liv för att förtjäna detta?! 🤷‍♀️ Jag har bara försökt överleva hela mitt liv, men åker på käftsmäll efter käftsmäll - det blir aldrig lugn och ro.

Kram ❤
 
Jag skriver som andra skrivit förut; jag önskade så att du skulle fått det bra nu @Jen80! Med all den skit och pendling mellan olika känslor, din saga förtjänar att ha ett lyckligt slut :heart

I övrigt spyr jag galla på allt vad svenska myndigheter är och står för. Folk far illa både fysiskt och psykiskt och ingen kan göra nått åt det. Fy fan säger jag bara :rage:

Är det något så är bukemänniskor bland de bästa när det verkligen gäller! Oavsett vilken tid på dygnet så finns det alltid någon att prata med :love:

Skickar en stor kram och en massa lyckönskningar! :heart
 
Sanslöst... skriver ingenting om själva målet. Men personen som utsatt dig för detta - är han fortfarande i närheten? Har nycklar till lägenheten? Kan du röra dig skyddat på stan?
Han har flyttat sen några månader tillbaka, men han jobbar kvar här tyvärr.
Nej han har inga nycklar, tack gode gud för det! Hade han haft det vet jag att hyresvärden agerat och hjälpt mig med det för de vet vad som har hänt tidigare. Jag har fått förklara varför jag inte öppnar om någon ringer på och att de måste ringa mig istället om de vill något, eller ringa när de står utanför så jag öppnar.
De har verkligen ställt upp! 🙏 De vet vem han är också för den delen..

Jag är bara utomhus i dagsljus och rör mig bara på ställen där jag vet att det finns människor, handlar bara i affärer där jag vet att han aldrig är också. Det är otroligt skönt att han flyttat härifrån med sin fru, risken att springa på honom har trots allt minskat! Men jag är på min vakt ändå, hela tiden. Jag minns inte när jag kunde slappna av helt utomhus sist..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 825
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 005
Senast: Anonym_85
·
Skola & Jobb Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 041
Senast: FannyN
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp