Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?
Okej vi tar det från början eftersom andra gjort så
Den första fick jag, för han var som sällskap till min kompis ponny. Han blev 33 och dog i hagen (eller om det var 32).
Nr två var Tibbe, kallblodstravare direkt från banan men inriden, han var fyra då. Farmor betalade honom med pengarna som hon lagt undan till mig då jag var på väg till USA för att jobba men det sket sig med alla tillstånd. Det var på våren 2001 så det kanske var lika bra det...
Tibbe sålde jag sen på vintern för några tusenlappar fler än vad jag köpte honom för. Vi passade inte riktigt ihop, ingen kärlek
Annars var han jättefin och hoppade som en katt! (Fast jag är dressyrtant eg,)
För Tibbes pengar så köpte jag Patsy, fick skjuta till lite "sparat" då hon kostade 20.000kr och Tibbe fick jag 15000 för, tror jag. Patsy var då två år och connemara.
Sen fick jag ta bort henne, var livförsäkrad för 50.000kr men bolaget ansåg att skadan kom innan höjningen (fast hon varit friskförklarad två gånger av två olika veterinärer där emellan). Jag överklagade men det hjälpte inte.
Helgen innan hon skulle tas bort så köpte jag fjordingen Lilja för 15.000kr så det fanns 10.000 över på Patsys livpengar, de gick till transporten (160 mil blev det) och sen en ny TV.
Lilja köptes för utmaningen och för att jag hade PANIK eftersom älskade Patsy skulle tas bort (maj 2005). Utmaningen med den bockande fjordingen varade dock i ungefär en vecka och sen var det bara att rida på. När hon gått ner det mesta av all övervikten så började hon kännas liten (fast inte svag utan bara kort). Slutade med att hon såldes till en ridskola (aug 2005 tror jag) för 17000kr och där står hon än idag och lär göra tills hon dör, hon trivs bra!
Sen skulle jag inte ha någon mer häst. Tittade dock på ett connemaraföl, betalade handpenning men sen fick jag kalla fötter och ångrade mig fyra månader innan leverans.
I samma veva så blev Neffi till salu och henne hade jag suktat efter i sisådär 10 år. Så det blev en vända till banken och sen blev hon min i oktober 2005.
Hon har en fölunge i magen just nu. Betäckte med Patsys pappa för att göra en ny till mig och sedan sälja tillbaka Neffi till förra ägaren (där har jag ändå fri tillgång till henne och hon bör fortsätta vara i avel och det gör hon bättre där). 7900kr har det kostat hittills plus två ultraljud hemma, två blodprov och nu en abortvirusvaccination, så vi närmar oss 10.000kr. Levande föl kostar runt 3000kr sen.
Sen så ramlade Stardust in på ett bananskal, hon är dock ägd av företaget och företaget betalar hennes kostnader.
Så i sommar blir det troligen så att Neffi och föl säljs till gamla ägaren (och jag ser till att Neffi betäcks om) och Stardust stannar här. Fölet har bättre ekonomiska förutsättningar hos Neffis förra ägare och jag har fortfarande fri tillgång till dem.
Men vi får se