Hur finansierade ni erat häsköp?

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

Den nuvarande har jag fått lite pengar till och sedan betalat resten själv. Hon var väldigt billig, 15.000. Vi köpte henne 2001.

Jag planerar att köpa ny häst och den kommer inte heller att vara dyr i inköp, jag kommer då ta de pengarna från mitt fondspar-konto, köper kontant.

Okej vi tar det från början eftersom andra gjort så :)

Den första fick jag, för han var som sällskap till min kompis ponny. Han blev 33 och dog i hagen (eller om det var 32).

Nr två var Tibbe, kallblodstravare direkt från banan men inriden, han var fyra då. Farmor betalade honom med pengarna som hon lagt undan till mig då jag var på väg till USA för att jobba men det sket sig med alla tillstånd. Det var på våren 2001 så det kanske var lika bra det...

Tibbe sålde jag sen på vintern för några tusenlappar fler än vad jag köpte honom för. Vi passade inte riktigt ihop, ingen kärlek :( Annars var han jättefin och hoppade som en katt! (Fast jag är dressyrtant eg,)

För Tibbes pengar så köpte jag Patsy, fick skjuta till lite "sparat" då hon kostade 20.000kr och Tibbe fick jag 15000 för, tror jag. Patsy var då två år och connemara.

Sen fick jag ta bort henne, var livförsäkrad för 50.000kr men bolaget ansåg att skadan kom innan höjningen (fast hon varit friskförklarad två gånger av två olika veterinärer där emellan). Jag överklagade men det hjälpte inte.

Helgen innan hon skulle tas bort så köpte jag fjordingen Lilja för 15.000kr så det fanns 10.000 över på Patsys livpengar, de gick till transporten (160 mil blev det) och sen en ny TV.

Lilja köptes för utmaningen och för att jag hade PANIK eftersom älskade Patsy skulle tas bort (maj 2005). Utmaningen med den bockande fjordingen varade dock i ungefär en vecka och sen var det bara att rida på. När hon gått ner det mesta av all övervikten så började hon kännas liten (fast inte svag utan bara kort). Slutade med att hon såldes till en ridskola (aug 2005 tror jag) för 17000kr och där står hon än idag och lär göra tills hon dör, hon trivs bra!

Sen skulle jag inte ha någon mer häst. Tittade dock på ett connemaraföl, betalade handpenning men sen fick jag kalla fötter och ångrade mig fyra månader innan leverans.

I samma veva så blev Neffi till salu och henne hade jag suktat efter i sisådär 10 år. Så det blev en vända till banken och sen blev hon min i oktober 2005.

Hon har en fölunge i magen just nu. Betäckte med Patsys pappa för att göra en ny till mig och sedan sälja tillbaka Neffi till förra ägaren (där har jag ändå fri tillgång till henne och hon bör fortsätta vara i avel och det gör hon bättre där). 7900kr har det kostat hittills plus två ultraljud hemma, två blodprov och nu en abortvirusvaccination, så vi närmar oss 10.000kr. Levande föl kostar runt 3000kr sen.

Sen så ramlade Stardust in på ett bananskal, hon är dock ägd av företaget och företaget betalar hennes kostnader.

Så i sommar blir det troligen så att Neffi och föl säljs till gamla ägaren (och jag ser till att Neffi betäcks om) och Stardust stannar här. Fölet har bättre ekonomiska förutsättningar hos Neffis förra ägare och jag har fortfarande fri tillgång till dem.

Men vi får se :)

Fick min pojke av mamma och pappa, visserligen ingen dyr häst, kostade "bara" 8000 men värd några nollor mer för mig :love:

Vi har köpt alla våra kontant. Har inte några skulder på några av våra hästar.

Kan ju vara import från Tyskland som inte är tävlad i Sverige än?
Jag brukar inte vara runt & snoka på hoppryttare så ajg vet inte hur det funkar men en importerad häst som inte är tävlad här står väl rimligtvis inte på sidan ni letat som handlar om svenska hästar?eller är det internationellt?

Tre stycken nyimporterade, menar du? Knappast.
Dessutom skriver hon att hon köpte den ena som 2-åring från Tyskland och den går nu svår hoppning.

Sen kan man ju söka globalt på Google :angel:

Slutligen: är det inte märkligt att Idasmamma inte visat sig här på Buke sedan jag ifrågasatte hennes svårklasshästar?

Immer

en importerad häst som inte är tävlad här står väl rimligtvis inte på sidan ni letat som handlar om svenska hästar?eller är det internationellt?

Om den importerade hästen har en svensk tävlingslicens finns den med på sidan - vare sig den är tävlad eller ej.

Immer

Jag köpte nyligen häst lite över 3 veckor sedan.
Jag bor i Finland och min tinker tös hittade jag i Sverige.
Hon kostade 20 000kr Vi ringde en transportör firma som åkte efter henne och en veterinär som besiktade henne som blev 250kr och transporten från sverige enda hem till mej i finland kostade 500€ Jag betalade allt det här själv men min pappa ordnande med banken för vi betalade via banken. själv är jag 14 år.

Har 2 hästar.

Häst nr 1 köpte jag för 50 000:- , en 7-åring utan direkt stam men en mkt trevlig hopphäst. Detta var sparade pengar så jag betalade henne kontant.

Häst nr 2 köpte jag som föl för 57 000:- betalade henne genom sparade pengar+ att jag jobbat mycket!!! Denna häst är en investering.

Har aldrig tagit lån, men är inte främmande till det. Dock måste jag säga att det är skönt att få hem en häst som man inte har avbetaling eller lån på.

Min första hette Blesi & kostade 30.000 (islänning, B-ponny) fick jag av mamma & pappa -89 men tror att pengarna tagits från en sparfond (som skulle ha bblivit min)

Han såldes -90 & jag fick då Zurina (welsh/arab) 3 år som kostade 15.000.

Hon såldes -91 & jag fick då Lupin (halvblod, 150cm, Lombard-Pontus-Gaspari) kostade 32.000 har jag för mig. 4 år. Tror att morfar sköt till hälften. Han såldes 96 för samma belopp.

95 kom även Isabella II RC 809 (Connemara 5år, e. Öxenholm Bobby) har för mig att hon kostade 20.000 & att Mamma betalade henne med pengar som hon fått när hon sålt sin häst.

Bella betäcktes & 97 föddes Wilbur. Såldes 2002 för 25.000.
Bella betäcktes igen & 98 föddes Tricia. (e Troll 660) som såldes 2000 för 15.000

Bella såldes 2001 för 5.000 (triangelmärkt)

Sedan har jag haft ett uppehåll.

Köpte 2005 min nuvarande Twiggy för 7.500 (korsning Connemara/Halvblod/Paint) & betalade henne med min kortkredit :angel:.. Nu återbetald givetvis men kortkrediten har använts till annat :crazy:

Min andra häst Calisdo (e. Royal Whip xx) är ett arv. Min mamma dog i April & jag "fick" då Calisdo. Han köptes för 10000 av min mor (också det på kortkredit)

Har aldrig tagit lån, men är inte främmande till det. Dock måste jag säga att det är skönt att få hem en häst som man inte har avbetaling eller lån på.

Där håller jag helt med dig. Jag har (och har haft) ömsom lån ömsom inte. Men om man ser nu, så om fblvalacken dör, så jag får ut 15 000 kr, men de är egentligen inte mina. Utan endera köper jag en ny häst för dem, eller så ger jag dem till banken och minskar lånet med 15 K. Visst kan jag behålla dem och köpa godis för, men då står jag där med ett banklån för en häst jag inte har, och det skulle kännas tungt.

Om welshen dör får jag ut 10 000 kr. Som jag kan göra vad jag vill med, de är mina pengar och bara mina. Inte bankens, ingenting, han är betald (iofs på avbet över 7 mån som sagt, men) och det finns ingen skuld kopplad till honom. Utan jag kan köpa godis för dem, sätta de på sparkontot, köpa en ny ponny för dem eller vad jag vill. (I realiteten skulle ju en del av de, hur stor beroende på hur och var jag tar bort, gå tills hans avlivning, men..)

Samma sak om jag säljer honom. Säljer jag honom för 25 000 kr så är det 25 000 kr som är mina att göra vad jag vill med. Skulle jag sälja fbl för 25 000 kr (ha, kommer aldrig hända) så är det 15 000 kr som är bankens, och 10 000 kr är mina.

Men jag har (uppenbarligen, eftersom jag lånat själv) inga aspekter på om man betalar kontant eller lånar (bank, avbetalning, kortkredit etc). Dock vet jag sen jag för många år sen nu fick en klumpsumma motsvarande en årslön (!) utbetalt från min sjukförsäkring, och betalade av ALLA lån (sen har jag skaffat nya, men..) hur EXTREMT skönt det är att vara skuldfri, att verkligen själv äga allt man har och inget 'är bankens'.

Och det är skillnad i de två lägena, stor skillnad.

Min älskade Hot Chili köpte jag för 2500:- som 2 åring...De pengarna tog jag av min lön.
Senaste tillskottet Born for Gold Vann jag i Eniros tävling på Köp o Sälj 5000:-!!:bump:

Håller helt klart med dig.
Konstigt att inte Idasmamma kommer hit och "försvarar" sig om det hon nu säger är sant :angel: Fast jag tror vi har rätt :D

Kan ju vara import från Tyskland som inte är tävlad i Sverige än?
Jag brukar inte vara runt & snoka på hoppryttare så ajg vet inte hur det funkar men en importerad häst som inte är tävlad här står väl rimligtvis inte på sidan ni letat som handlar om svenska hästar?eller är det internationellt?

Jag blev så nyfiken så jag blev tvungen att gå tillbaka och se vad ni pratade om. Och inte heller den egna uppfödningen som ska gå 1.30 - 1.40 i vår står ju någonstans att finna. Och det är en stund jag var med i cirkusen, men jag tror inte att någon går från lokal (= ingen hästlicens krävs) till 1.30 - 1.40 hoppning.

Den hästen står iaf inte med i en enda resultatlista, och har såvitt jag kan se ingen licens heller. Och även om de som någon sa har ett prefix framför, så på en hederlig goolesökning skulle man få upp den även utan att söka på prefixet. (Söker man på dess namn får man upp Maolubet de Pleville på en ziljard träffar t ex, för att Pleville ingår i namnet. Då skulle den påstådda hästen dyka upp med prefixet med)

Ah, kul tråd :)

Köpte min första & enda häst 2004 för 15.000:-

Hade 12 mån avbetalning hos handelsbanken. Jag är kass på att spara, köper alltid nå fint till hästen. Nu försöker jag samla pengar till en fin dressyrsadel till honom :)

Lånade av min mor båda gångerna, då det "oförhappandes" först dök upp en ponny (15.000:-) och året efter ett äldre halvblod (10.000:-).

Betalade tillbaka när jag kunde och utan ränta! ;) (snäll mor...:angel:)

Hästen fick jag gratis, men utrustningen som gick loss på ca 10.000 betalade jag kontant med sparpengar + fick av föräldrar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV