Hur finansierade ni erat häsköp?

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

Köpte första kontant men när alltvar klart fick jag halva av maken i födelsedagspresent. Hårdprutade pållen till 10.000,hade inte gjort det om jag var insatt i vad isisar egentligen kostar....:crazy:

Andra, en shettis, köptes kontant för jag har för mig 7.500

tredje, också isis köpte jag medhjälp av lån på 20.000 som jag delvis betalade av när shettisen var såld o resten några löner senare. Tjänade lite mer pengar på den tiden... Hästarna i sig var väl inte så dyra men med tillbehör blir det ju en del. Nästa gång blir det antagligen till att låna.

1:an en födelsdagspresent. Betalade 19.000:- för importen. Pengarna kom från ett arv.
2:an 25.000:- sålde en annan häst, men de pengarna kom oxå delvis från ett arv och sparade pengar.
3:an fått henne som betalning, men får betala import ca 17.000:- sparade pengar och lite skattepengar.
4:an delägare betalt 11.000:- av sparade pengar.

Jag fick föräldrarnas bil såld och hade därav löfte att få en häst av dem - vilket jag också fick till slut. :) De betalade kontant.

*kl*

jag sparar ju konstant, så det var bara att plocka ut på banken å köpa :)

min häst var inte dyr, 15 000, däremot vet hon hur man kostar pengar både i kropp och material :D... hon valde just ut en ny sadel för dryga 20' :cool:

Sparade och jobba som en tok och sen hjälpte mormor och morfar mig:)

Häst 1...150 000kr...köpte henne när jag var 17 år...sparpengar, och jobbpengar (kom dock inte långt på det) men mormor & morfar la till det som fattades.

Häst 2 ...120 000kr...köpte honom när jag var 19år...samma som ovan.

Häst 3 ...30 0000kr...köpte honom förra året och det vara rena sparpengar.

Fattar inte hur Idasmamma har gjort:confused:... 500 000 och vara 22 år??

Jag har fullt shov med att ha råd med mina 3!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick min förra häst av mamma, pappa, farmor och farfar i födelsedagspresent.. Han kostade 3000 kr, inte alls dyrt:D

Fattar inte hur Idasmamma har gjort: confused:... 500 000 och vara 22 år??

Du själv är ju bara 21 och har hästar för 300 000 :confused:
Vem vet, om ett år kanske du har köpt en till för 200 000 och dessutom fått ett barn :D
Mormor och morfar kanske ställer upp med lite pengar till :idea:

Immer

Jag "fick" min nuvarande häst (första egna) av mina föräldrar :love:, sadlar + annat har jag dock köpt själv (uppgår till en summa av totalt nästan 30 000 kr men i omgångar). Sedan "fick" jag även shettisen, som är sällskap till storhästen och familjens körponny och maskot.

Fick inom "" eftersom ingen av hästarna är skrivna på mig men praktiskt sett är mina bägge två.

Jösses vilka dyra pållar folk har! 15000, en billig häst, hujdå! Tur att min förhoppningsvis kommer leva tjugo år till :D Kanske dags att börja spara nu..

Själv gav jag i princip ingenting för odjuret. Skulle rida in honom över vintern men glömde lämna tillbaka honom :angel: Ägaren ville ha 6000 för honom, och då ingick westernsadel+tillbehör, eksemtäcke, borstar, träns, eksemprodukter för ett x antal hundra.. Sammantaget gav vi kanske max en tusenlapp för hästen. Mamma och pappa betalade, de är minst lika förtjusta i hästen som någon annan trots att ingen av dem brukar vara med i stallet (hästvana= noll). Men sen får jag givetvis betala nästan alla utgifter själv. Visserligen inte så stora men ändå.
Det är en liten knubbig fjording/islandkorsning, som går att använda till nästan precis allt (bara man har bra argument varför), numera 13 år (reds in som 7-åring). Med andra ord, den ultimata hästen :D

kl

Blir det fler spekulationer om vem som är vem o inte så försvinner tråden. Är trött på att rensa nu!

mvh
moderator
mysko

Varför hoppar du på mig förr?:confused:

Får ursäkta mig att jag skrev hur jag finansierade mina hästar.
Nej, inga barn för min del på några år och blir det fler hästar så blir det bara fölis efter ena stoet!

Och jag är väldigt tacksam för att min mormor och morfar sponsrade mig men det vekar ju också fel enligt dig...man ska tydligen köpa billiga hästar utan att du ska vara otrevlig!

Varför tar du det som ett påhopp?
Du undrade ju hur en annan användare kunnat köpa så dyra hästar? Kanske är det så att även denna användare har rika morföräldrar? Och det är absolut inget fel i det.

Själv har jag pengar nog att köpa dyra hästar men de hästar jag ville ha var billiga :cool:

Immer

För jag tyckte det lät som en pik eller påhopp, men då hade jag fel.

Säger man så? Finansiera? :D

Hur som helst; Hur mycket köpte ni eran häst/hästar för och hur betalade ni? Sparade pengar eller lån? Om lån, hur mycket betalar ni av i månaden? Berätta!

Jag köpte min häst för 7000kr.
Jag hade sparat 1000kr som jag betalade i handpenning på honom
och sen så betalade jag honom på avbetalning.
Jag avbetalade 1000kr i månaden på honom. =)
Köpte honom i December 2006 och avbetalningen blev klar Juni 2007. :D

jag är 14 så mina föräldrar köpte:D
det är ju ponnier..
de jag minns pris osv:
Blackie
55 000 kr
jag betalade hälften, tog från det mamma och pappa sparat till mig. mamma och pappa vet jag inte.
Touch Me
125 000 kr
fick jag av pappa. farfar betalade väl en del antar jag.. pappa är ju läkare, och han arbetade ett par v på sommaren för att tjäna in efteråt.
Mr Bob
75 000
jag betalade 2/3.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25