Hur finansierade ni erat häsköp?

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

De första två betalade mamma 4000:- tror jag det var för russet, såld senare för 7000:- .
Tre för c-ponnyn.
Kallblodarn betalade jag kontant 10000:- för.

Nelly (miniåsna) köpte jag för 10.000:- det var pengar som blev över efter försäljning av en travare och hennes fölunge.
Tamsin (miniåsna) klöpte jag för 7.000:- pengar som var över, sålde väl en bil som vanligt.
Har sedan en trdje mini som ev. kommer i Mars 10.000:- återbäring på skatt och överblivna pengar efter försäljning av hästtransport.

Min första egna häst köpte jag kontant för 7000,sparade pengar & lite skatteåterbäring!Det var dock ca 8 år sen.
Häst nr 2 (sällskap till ovan) köpte min svärfar!
Nuvarande häst köpte jag för pengarna jag sålde häst nr 1 för + 4000 som jag sparat.10 000 kr totalt.
Har även ett föl som kostat mej ca 15 000 kr( efter mitt eget sto)
betäcknings avgifter mm mm.Sparat och bet efter hand!

Fick 11.000 tillbaka på skatten ett år, efter att försäkringskassan och jag haft ett rejält bråk med CSN, efter min ryggmärgsskada.

När CSN kom på att jag inte pluggade heltid, utan deltid, konstigt eg. att jag orkade plugga alls, med krycka, rollator, färdtjänst och allt strul... Då skickade de en räkning på 38.940 kronor som skulle betalas inom 10 dagar, då jag inte hade rätt till den ersättningen enligt dem.

Försäkringskassan blev smått irriterade och gick omedelbart in med retroaktiv ersättning och betalade fakturan åt mig.

Så Fatima är min skatteåterbäring. =) 12.000 som 17-åring, stambokförd, inklusive grimma, sadel o träns (som iofs inte gick o använda) och hemkörning av mig o häst efter veterinärbesiktning.

Och var det inte t o m så att du fick en extra på köpet? Eller minns jag fel?

Immer

Jo, det stämmer. Det var "shampo o balsam" i ett... :D

Och jag får följa "min fölunge" än idag. Hon är fem år, bor på Tjörn, och har börjat tävla i våras... gått clear-rounder 80 cm felfritt, samt debuterat LB1 dressyr med 65 % trots lite missuppfattningar i galopprogrammet. :love::love::love:

O jag är välkommen att hälsa på! :bump:

Jag tror jag har sett bilder på henne. Roligt att det går så bra!

Immer

när jag köpte min nuvarande häst så använde jag sparpengar + pengar från min föra hästs livförsäkring. avlivades 2 månader innan köpet av den nya. stoet jag har nu köpte jag för 50 tusen(30 sparpengar å 20 livförsäkring)

Min första häst, en d-ponny, köpte mina föräldrar till mig. Han var bara tre år och billig. Det är 30 år sedan...

Min första stora häst köpte jag själv med hjälp av banklån. Ett halvblodssto på 2 år för 23.000:-. 20 år sedan.

Halvblodsstoet fick ett föl. Jag betalade allt kring betäckning och andra avgifter kontant.

För 5 år sedan då jag studerade och efter ett långt uppehåll med hästarna köpte jag häst igen, ett angloarabsto för 25.000:-. Jag lånade 10.000:- av banken. Fick 5000:- av min man och 5000:- av min pappa. Hade sparat 5000:- själv. Strax efter att jag köpt henne blev jag bjuden det dubbla för henne, och trots tveksamhet sålde jag henne.

Nästa häst, en halvblodsvalack på 3 år, köpte jag för pengarna jag fick för stoet.

Några år senare köpte jag ett triangelmärkt ridponnysto för 5000:-, sparade pengar.

Nyligen köpte jag en häst till, ett ridponnyföl. Köpte henne för pengar jag ärvt, 15.000:-.

Min var billig, kostade bara 2000 :- , hade det på ett sparkonto.
^^

*kl*
Jag ar en alldeles vanlig "ridskoletjej" som alltid dromt om egen hast men inte haft foraldrar som haft rad. Har jobbat som hastskotare, la ner det efter nagra ar och insag att hast fick bli hobby senare i livet. Nagra ar in i min utbildning gick min mormor bort, och lamnade 50000 i arv till alla barnbarn. Fornuftet sa "SPARA" men hjartat sa "HAST". Och da kopte jag en ettaring efter mycket funderande, och det angrar jag inte. Fick lite over som fick vara backuppengar under resten av utbildningen, men behovde ju anda jobba en hel del extra for att ha rad. Nu har jag jobb och det ar sa SKONT att slippa vanda pa vartenda ore for att ha hast!

Nu är ju iofs den FF jag menar importerad från Tyskland, men så vitt jag vet stod han norrut från det han importerades till dess han dog.

Det var en väldigt fin häst och hoppade otroligt bra. Det var en verklig tragedi att han dog :cry:

Mvh Jordgubba

Betalat mina kontant.

Vet att en kompis finansierade sin häst genom ett banklån, pröjsade en tusenlapp i månaden tills det var avbetalt.
En annan kompis fick ett medlemslån genom facket, vad h*n betalade per månad känner jag inte till.

mvh Eva

Nu är ju iofs den FF jag menar importerad från Tyskland, men så vitt jag vet stod han norrut från det han importerades till dess han dog.

Det var en väldigt fin häst och hoppade otroligt bra. Det var en verklig tragedi att han dog :cry:

Mvh Jordgubba

Det var den jag menade. En import från tyskland vars ägare bodde i Umeå (tror jag det var), o FF dog för något/några år sen.

Den jag menade som kom från en svensk uppfödare var For You som tydligen Idasmamma hade en häst som hette. Sen finns de inga andra hästar som varken heter For Fun coh For you. Dessutom bor Idasmamma i Södermanland så det kan inte heller stämma.

Aha, då förstår jag vad du menade :idea:

kl
köpte min sto för 3000kr kontant:D Då dom avveklar sin häst verksamhet. synd att man inte har pengar o kan betäcka med en fransk hingst. Hon blir ju inte yngre tyvärr, bara äldre...

min shettis kostade 12.000 henne tog jag på avbet. min stora häst köpte min kille åt mig..:bump:

Jag fick Wilma utav pappa.. :o ..och de andra har jag köpt tillsammans med min syster. Wilma kostade 80.000 kr och jag lovar er att vinner jag på lotteri ska han få igen varenda krona.

Vi var och provred Wilma (..knappt 5 år och bara grundutbildad) och jag blev kär direkt, men när min pappa frågade om priset på henne så förstod jag att jag inte skulle få henne så jag nämde inte Wilma mer på ett par veckor. Plötsligt en dag så säger han; Vilken dag ska vi åka och hämta henne? :eek:

Ej KL - Snälla skyfire, måste du skapa nya nick hela tiden.

KL - Ang finansiering.

Jag har alltid köpt 'billiga' hästar och gjort jobbet själv.

Första två ponnyerna (den ena dyyyr läromästare, den andra billig, vanvårdad unghingst) köpte pappa. Sedan första stora hästen var ett kblsto, där meningen var att köpa, rida till och sälja, för att finansiera hopphästen jag eg skulle ha. Nu vägrade jag sälja henne trots höga bud, men det är en annan story. Iaf, hon kostade nästan ingenting, 5000 kr (1993), och utrustning för lika mkt. Jag betalade hälften med sparade pengar, andra hälften betalade mammas dåvarande sambo. Jag var 15 år.

Nästa häst kom 1999, min Vision. Kostade 25 000 kr, köptes på avbetalning. När hans kissing spines upptäcktes ville jag sätta ner priset och sänka det till 15, medan ägare/säljare raskt tyckte att 'du får honom' med motiveringen att jag skulle få lägga åtskilligt mer på veterinär, och att äg gärna såg hästen hamnade hos just mig och ingen annan.

Tredje hästen var en halvblodsåring e: Nactus Master. Kostade 30 000 kr, och jag hade aldrig haft råd att köpa henne om inte säljaren som jag kände via internet erbjudit mig avbetalning. Så jag köpte henne 2001 och betalade av henne med 1000 kr per månad. Jag hade kunnat ta banklån på det om jag inte varit långtidssjukskriven, men därför blev det privat avbetalning.

Tredje hästen var Kele, hon kom insurfandes på ett bananskal. Jag förlorade ju tragiskt hblungstoet som tvååring, och skulle inte köpa ny häst förrän om typ fem år, men då ett FÖL, så ungt som möjligt. Så blott ett halvår efter hon togs bort så var en annan internetbekant i knipa. Hennes dräktiga sto som var på foder kom plötsligt och oväntat hem, och hon hade inte plats. Så, stoet kom hit på foder ett år, och som tack fick jag behålla fölet, dvs Kele. Så hon kostade mig vad det kostade att hålla mamma ett år (aldrig räknat så mkt på summan, att vara med från absoluta början etc var värt så mkt för mig. Men skulle tro stoet kostade 2000 kr/månad = 24 000 kr).

Jag betäckte henne, för att få nästa häst. Betäckningskostnaderna etc var 15 000 kr. De betalade jag kontant, finansierat med skatteåterbäring (9000 kr) och resten hopsparade pengar. Levande föl avgiften på knappt 9 000 kr skulle jag ha betalat med sparade pengar och skatteåterbäring till viss del.

Tyvärr kastade ju Kele fölet på dygn 99. Jag hade foster och fölförsäkrat för 15 000 kr som löste ut. Dock kostade försäkringen 5000 kr, så den summa jag eg 'fick' var 10 000 kr.

Nästa häst var mitt fblsto, köptes efter lite prutning för 15 000 kr direkt från banan som treåring. Jag betalade 9000 kr ur 'egen ficka', de pengarna kom från foster-fölförsäkringen för Keles bebbe.
Resterande summa, samt summan för ny utrustning (jag hade inget som passade och fick köpa allt nytt (och passade på att köpa loss hästtransporten och lösa ett annat lån via det nya lånet, så månadskostnaden blev konstant). Dessutom lånade jag lite senare 25 000 kr för sadlar (en hopp, en dressyr) åt henne.

Stoet förlorade jag ett år efter köp, för de 15 000 kr jag fick från livförsäkringen köpte jag nuvarande fblvalacken, för samma summa - 15 000 kr. Betalade kontant. Han kunde lyckligtvis ha hennes sadlar med, så både han och sadlarna sitter jag ju eg och betalar av på än (och lär få göra ett tag) då de ligger på lånet som ursprungligen hörde till fblstoet.

Lilla Liemannen, welshvalacken, köpte jag som åring för 10 000 kr, betalade av honom på 7 månader (jag skulle eg inte köpa någon ungponny, utan låna en som sällskap, men då fick jag erbjuda om att köpa lilla ligisten på avbetalning, och slog till)

Hade jag inte haft sådana sjuka veterinärkostnader senaste åren hade de tre senaste hästarna kunnat köpas kontant, men nu var så inte fallet, så jag har/gör fortfarande i ett fall löst det via avbetalning, till bank eller säljare.

Så av de tre herrarna här, så valacken är köpt på privat avbetalning men blev gratis, welshponnyn är köpt på avbetalning över 7 månader och slutbetald, och fblvalacken är egentligen inte min utan bankens om man ska vara petig, han är ju köpt kontant, med pengarna från fblstoets livförsäkring, men de pengarna hon köptes med kom från banklån.

Senast ändrad:

jag fick min första häst av mamma och pappa för 17 år sedan ett sto
som jag betäckte för 15 år sedan och då fick jag min nuvarande häst jag betalade 3000 kr i avgifter har fått en halv fölunge av min syster för att jag ska hjälpa henne att rida in stoet

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25