Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?
Ej KL - Snälla skyfire, måste du skapa nya nick hela tiden.
KL - Ang finansiering.
Jag har alltid köpt 'billiga' hästar och gjort jobbet själv.
Första två ponnyerna (den ena dyyyr läromästare, den andra billig, vanvårdad unghingst) köpte pappa. Sedan första stora hästen var ett kblsto, där meningen var att köpa, rida till och sälja, för att finansiera hopphästen jag eg skulle ha. Nu vägrade jag sälja henne trots höga bud, men det är en annan story. Iaf, hon kostade nästan ingenting, 5000 kr (1993), och utrustning för lika mkt. Jag betalade hälften med sparade pengar, andra hälften betalade mammas dåvarande sambo. Jag var 15 år.
Nästa häst kom 1999, min Vision. Kostade 25 000 kr, köptes på avbetalning. När hans kissing spines upptäcktes ville jag sätta ner priset och sänka det till 15, medan ägare/säljare raskt tyckte att 'du får honom' med motiveringen att jag skulle få lägga åtskilligt mer på veterinär, och att äg gärna såg hästen hamnade hos just mig och ingen annan.
Tredje hästen var en halvblodsåring e: Nactus Master. Kostade 30 000 kr, och jag hade aldrig haft råd att köpa henne om inte säljaren som jag kände via internet erbjudit mig avbetalning. Så jag köpte henne 2001 och betalade av henne med 1000 kr per månad. Jag hade kunnat ta banklån på det om jag inte varit långtidssjukskriven, men därför blev det privat avbetalning.
Tredje hästen var Kele, hon kom insurfandes på ett bananskal. Jag förlorade ju tragiskt hblungstoet som tvååring, och skulle inte köpa ny häst förrän om typ fem år, men då ett FÖL, så ungt som möjligt. Så blott ett halvår efter hon togs bort så var en annan internetbekant i knipa. Hennes dräktiga sto som var på foder kom plötsligt och oväntat hem, och hon hade inte plats. Så, stoet kom hit på foder ett år, och som tack fick jag behålla fölet, dvs Kele. Så hon kostade mig vad det kostade att hålla mamma ett år (aldrig räknat så mkt på summan, att vara med från absoluta början etc var värt så mkt för mig. Men skulle tro stoet kostade 2000 kr/månad = 24 000 kr).
Jag betäckte henne, för att få nästa häst. Betäckningskostnaderna etc var 15 000 kr. De betalade jag kontant, finansierat med skatteåterbäring (9000 kr) och resten hopsparade pengar. Levande föl avgiften på knappt 9 000 kr skulle jag ha betalat med sparade pengar och skatteåterbäring till viss del.
Tyvärr kastade ju Kele fölet på dygn 99. Jag hade foster och fölförsäkrat för 15 000 kr som löste ut. Dock kostade försäkringen 5000 kr, så den summa jag eg 'fick' var 10 000 kr.
Nästa häst var mitt fblsto, köptes efter lite prutning för 15 000 kr direkt från banan som treåring. Jag betalade 9000 kr ur 'egen ficka', de pengarna kom från foster-fölförsäkringen för Keles bebbe.
Resterande summa, samt summan för ny utrustning (jag hade inget som passade och fick köpa allt nytt (och passade på att köpa loss hästtransporten och lösa ett annat lån via det nya lånet, så månadskostnaden blev konstant). Dessutom lånade jag lite senare 25 000 kr för sadlar (en hopp, en dressyr) åt henne.
Stoet förlorade jag ett år efter köp, för de 15 000 kr jag fick från livförsäkringen köpte jag nuvarande fblvalacken, för samma summa - 15 000 kr. Betalade kontant. Han kunde lyckligtvis ha hennes sadlar med, så både han och sadlarna sitter jag ju eg och betalar av på än (och lär få göra ett tag) då de ligger på lånet som ursprungligen hörde till fblstoet.
Lilla Liemannen, welshvalacken, köpte jag som åring för 10 000 kr, betalade av honom på 7 månader (jag skulle eg inte köpa någon ungponny, utan låna en som sällskap, men då fick jag erbjuda om att köpa lilla ligisten på avbetalning, och slog till)
Hade jag inte haft sådana sjuka veterinärkostnader senaste åren hade de tre senaste hästarna kunnat köpas kontant, men nu var så inte fallet, så jag har/gör fortfarande i ett fall löst det via avbetalning, till bank eller säljare.
Så av de tre herrarna här, så valacken är köpt på privat avbetalning men blev gratis, welshponnyn är köpt på avbetalning över 7 månader och slutbetald, och fblvalacken är egentligen inte min utan bankens om man ska vara petig, han är ju köpt kontant, med pengarna från fblstoets livförsäkring, men de pengarna hon köptes med kom från banklån.