Hur finansierade ni erat häsköp?

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

Första hästen (ett sto) betalade mina föräldrar halva hästen och min farmor halva hästen. Min farmor hade sparat i fonder åt mig i flera år. Mina föräldrar tog ett lån och betalar av det.

Andra hästen är en avkomma till häst nr. 1. Han betalade jag helt själv. Alltså jag betalade alla avgifter i samband med betäckning och levande föl-avgift.

Jag försörjer bägge hästarna själv och betalar alla utgifter.

Mvh Jordgubba :)

Min första häst, en ponny, betalade jag själv, fast jag hade ju fått pengar i födelsedagspresent av familj och släkt och så i flera år innan vi köpte henne. Min häst som jag har nu, har mamma köpt, han skulle bli hennes men han blev min. Hon betalade honom kontant, med sparade pengar + pengar från försäkring o sånt från hästen vi hade innan som vi fick lov att slakta.

Min häst Kellog, som jag har nu köpte min pappa åt mig. Han kostarde 115000 med all utrustning, vi tog inget lån eller sånt.
När jag blir äldre ska jag köpa en till häst, en unghäst. Den ska jag betala själv och har redan börjat spara :)

Min nordis och mammas ardenner köptes in för pengar från ett arv som mamma fick när mormor dog. Hästarna stog i ett stall och var smått vanvårdade och gubben som hade dem hade tröttnat på dem. Men vid den tiden hade jag och mamma skött om hästarna så ofta vi kunde och jag ville inte se dem försvinna. Efter att vi köpt dem köpte vi också vår hästgård och flyttade dit. Förra året köpte jag mitt varmblod, tog från mina fonder då :)

Jag betalade runt 10 000 själv som jag jobbat ihop på sommarjobb. Mamma betalade resten (sparade pengar)

Mitt sto betalade mamma åt mig. Hon är ett svenskt halvblod och nu dräktig. Allt i samband med dräktigheten har jag betalat själv + självklart stallhyra, foder, skoningar etc

Samma som att låna till en bil, tycker jag. Till och med bättre för man kan värdeöka hästen men inte bilen.
/Malin

jag håller med om detta.. en bil minskar ju ivärde direkt från affären men en häst som är "ung" kan ju öka i värde!

jag köpte min med ett lån från banken.. jag tog ett sk medlemslån genom facket.
köpte pållen för 30 000 men tog lån på 45 000 för att kunna köpa sadel och tillbehör till honom.:angel:

mvh chanell_86

Senast ändrad av en moderator:

Min angloarab fick jag som 14 åring så den betalade mamma och pappa.
Mina PRE hästar har jag både sparat ihop till samt tagit lån för att kunna köpa. Lånat har jag gjort från mina snälla föräldrar.

Lånet är tänkt att betalas tillbaka i klumpsumomor vid hästförsäljning inom 3 år.

Min första häst. köpte jag tillsammans med en annan då köpte vi honom för 10 000 inkl all utrustning som behövdes plus lite till. Senare fick vi köpa en ny sadel för 5000 sammanlagt. så 15000 gick åt på honom. sen köpte jag ut den andra tjejen och betalade då 6500 kr.. med andra ord gick han på 14000 för bara mig. Och då har pappa hjälpt till att betala en del. sparpengar... mormor och morfar har ajg ett lån hos.. kommer betalas tillbaka nästa månad när jag får tillgång till mina fonder!

Sen häst nummer två köpte jag för ca tre veckor sen. skulle betala 1000 för hästen men de ägarna har itne hört av sig ännu. annars har ajg bara betalat 2000 kr för transporten ner hit. och de va egna ja "spar"pengar. Jag jobbar ju inte direkt... går bara i gymnasiet.

Pappa hjälper till med ngn hundring när de behövs och ibland även när de inte behövs =). annars står jag för allt själv!!

(Ledsen för alla felstavningar på jag.. skriver lite för fort ibland)

vet inte riktigt med de hästar som jag haft innan och inte Tussi heller då jag har haft henne i 10år (föräldrar fixat) men köpte unghäst i våras ca 120,000:- med lite tillbehör. tog allt som ett lån eftersom jag precis var färdig med universitetet :angel:

var egentligen meningen att jag skulle spara grunden ett år men skulle ju bara kolla utbudet lite i hästannonserna (som inspiration liksom) och blev helt såld på hans bild, åkte och kollade på honom under förevändningen att kolla kan man ju alltid :angel:

ja, och nu står han i stallet och kostar en bra bit mer i månaden än vad jag hade tänkt mig :crazy: men jag ångrar det inte en sekund för om några månader ska vi ut på tävlingsbanorna. och som jag säger till släkten.. han är en investering..:rofl:

Ponny 1: shettis kontant 5 000:- (2001)
Ponny 2: dotras, kontant 10 000:- (2002)
Fjording (oren lymmel) lån 10 000:- (2002)
Ponny 3: till dotra lån, 11 000+ utrustning = 25 000:- (2006)
Fjording 2: fick av mamma :love: (ponnyn jag inte fick som barn) 2-årigt inkört sto 13 000:- (2007)

Vi köper billiga, unga hästar som vi lär känna och formar till de individer de vill vara... :D Vi har 4 hästar hemma.

Jag och mamma fick pengarna av morfar som vi köpte "våran" ponny för, vilket var 20 000.
Betalade alltså kontant

Senast ändrad av en moderator:

Säger man så? Finansiera? :D

Hur som helst; Hur mycket köpte ni eran häst/hästar för och hur betalade ni? Sparade pengar eller lån? Om lån, hur mycket betalar ni av i månaden? Berätta!

jag kanske inte borde svara men jag gör det ändå..

mamma betalade hela hästen till mig.. :P (jag är endast 15 år) betalade på postgiro

hästen kostade 5000.. triangelmärkt.. men en bra förstahäst

Senast ändrad:

Jag jobbade en sommar och tjänade ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa min häst för 10.000 kr.

Min första häst kostade 28 000, de pengarna hade jag ärvt. Min andra häst kostade 12 000, men fick betala på avbetalning, samt lånade lite av sambon.

Levantosa

Köpte henne för 120 000, och det var sparpengar och jobbpengar...jobba arslet av mig för att köpa henne! Hon är min första stora häst.

For You

Köpte honom för 200 000, och det var även sparpengar och jobbpengar...jobba dygnet runt + bidrag av familj och släkt:bow:...köpte honom förr att få en till tävlingshäst...köpte honom från Tyskland...han går svår hoppning.

For Fun

Köpte honom för 65 000, det var sparpengar och jobbpengar...köpte honom som 2 åring från Tyskland...även han går svår hopppning.

Pleville de L

Egen uppfödning så ca 15 000kr..."Fille" ska gå 1.30 - 1.40 i vår.

San Diago

30 000 köpte jag honom för sparpengar, han e bara 9 månader än.

For Happy

Egen uppfödning så ca 15 000kr...och han e bara 9 månader.

Lillan & Lillen

Har dottern fått av sin farmor o farfar.

OT men var inte du typ 22? Hur 17 lyckas man spara ihop nästan en halv miljon när man är så ung? :eek:
Dela med dig av tipsen! :bow:

Jag har 4 hästar och fast jobb. Lyckas lägga undan 2000 i månaden som sen ändå ryker i hästkostnader... I längden blir det inte många tusenlappar sparade.

Min första häst fick jag när jag var 13, gratis. Min andra fick jag när jag var 15, kostade 36 000 mamma betalade. Min tredje häst fick jag i maj i år när jag var 18, kostade 60 000. Jag fick en större summa pengar när jag fyllde 18 så dom pengarna gick till hästen och ny bil:D

Nja, jag undrade bara lite hur en mamma till en 4 månaders baby har så mycket tid över att spendera här på Buke. Hon har ju dessutom åtta hästar att sköta. :cool:

Immer

Min häst köpte jag med pengar från sparkonto & sommarjobbspengar. Sen lånade jag lite av mina morföräldrar. betala av 500kr/mån.
Han kostade 33000:- & fick med ALL utrustning, hur mycket som helst. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV