Hur finansierade ni erat häsköp?

Sv: Hur finansierade ni erat häsköp?

Jag hade sparat ett par år till häst och när det blev dags hade jag 28 000 kronor. Resterande 13 000 kronor tog jag från mitt bostadssparkonto för att ha råd med min pålla (40 000 kronor + 1000 kronor besiktning). Efter detta har jag inte behövt ta något lån och jag har inte ångrat mig en minut!

Jag vet vem denna tjejen är (känner henne inte men vet vem hon är), de hästarna som hon skrivit upp har ett namn förre iaf tävlingshästarna vad jag vet.

Sen har jag även hört att hennes dotter bara är 3 VECKOR, och hon har även en extra hästskötare nu när den andra är borta.

Så tycker det är fult att sitta och snacka ner sådär!

hmm. känner inte igen ett enda av namnet och går dessutom inte att hitta på google. Nått av namnet borde finnas med på någon resultat lista om dom går svår hoppning. :smirk:

Jag skulle inte kunna samla ihop nästan ½ milj om jag så har jobbat i 10-20 år. Möjligtvis om jag inte hade några andra räkningar eller inte något annat att betala för så jag kunde spara 10.000 kr/mån.

Däremot finns det ett stuteri som heter ....Pleville de

Luktar lite troll eller vad tror ni?

Senast ändrad:

Jag har än så länge betalat hästköp med sparade pengar, skulle kunna sträcka mig att låna men inte av bank för att köpa hästen med stort H om jag inte har tillräckligt med pengar själv. Men det är bara om mina föräldrar förbarmar sig över mig med det och det tar jag INTE för givet, jag är ju ändå vuxen.

Men nej, inte belåna med bankräntor för att köpa häst.

Nja, jag undrade bara lite hur en mamma till en 4 månaders baby har så mycket tid över att spendera här på Buke. Hon har ju dessutom åtta hästar att sköta. :cool:

Immer

men hon skriver i denna tråden "Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera? " att hennes dotter bara är 2 v o den är postad tror det var 20 dec :confused:

Min första egna häst kostade 30 000 (innan det red jag familjens hästar, men de ägs och betalas av mina föräldrar). Jag betalade hälften själv och hälten lånade jag av mina föräldrar. Betalade tillbaka 3000 i månaden till dem. Jobbade ihop pengarna.

Min andra häst (som jag har kvar än) kostade 40 000 och jag lånade 12 000 av min syster för att ha råd med honom. Betalade tillbaka 4000 i månaden.

Lite OT, men jag köpte min hästtransport för 75 000 och jag betalade 35 000 kontant och resten fick jag betala av räntefritt på ett år genom ett banklån förmedlat av försäljaren.

Ja, jag kanske har fel :confused: och i så fall ber jag om ursäkt.

Men vad som förvånar mig är att ingen av de där svårklasshästarna har någon tävlingslicens, eller några resultat registrerade hos SvRF. Inte ens

Hur som helst, jag minns hur det var när jag själv var nybliven mamma. Då kretsade allt kring babyn, och jag var dödligt trött :cool:

Immer

Det stämmer, jag läste fel. :o
Babyn är född en vecka innan mamman blev medlem här på Buke.

Immer

Jag vet vem denna tjejen är (känner henne inte men vet vem hon är), de hästarna som hon skrivit upp har ett namn förre iaf tävlingshästarna vad jag vet.

Sen har jag även hört att hennes dotter bara är 3 VECKOR, och hon har även en extra hästskötare nu när den andra är borta.

Så tycker det är fult att sitta och snacka ner sådär!

Det handlar väl inte om att snacka ner nån,men precis som Immer skrivit så finns ingen utav hästarna som hon nämnt som svårklass hästar med på några tävlingsresultat hos SvRF,en utav hästarna har tävlat 2004 med placering i 1.40-klass,ja om det är rätt häst vill säga,för den ägaren enl. ridsportförbundets hemsida bor uppe i norr om jag nu inte minns fel.

Är det FF du menar så fanns det en sådan häst norrrut. Men de var tvungen att avliva honom för några år sedan. Han hade placeringar i 1,40. Mycket fin häst, oerhört tragiskt att han gick bort.

Mvh Jordgubba

Jo det var han amkm nog menade. Verkar varit en bra häst.

Men FY finns det bara en o han är uppfödd i Sverige så det kan ju inte stämma eftersom Idasmamma sa att det var en tysk imoport.

Som flera sagt, så finns dom andra hästarna inte reggade med tävlingslicens eller resultat.

Så ingen av hennes hästar gör det iom att FF är död så kan de ju inte vara den.

Nä, jag tror det är ett troll, till motsatsen bevisats.

Jag sålde aktier för 30 000 och gjorde en kontoöverföring via internet på plats, där jag köpte hästen. Detta för att de skulle se att pengarna kom in för annars fick jag inte ta hem honom :crazy:

från när jag var 6 år fick jag
mina 5 första hästar gratis. (farmor o farfar och föräldrar)

nu köpte jag själv
27 000 kronor, från pengar jag lagt undan.
och för den andra hästen 8000 kronor från mina fonder.

Kontant alltså :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hur funderat på det där med lån och är det så att man alltid betelar tillbaka månadsvis en viss summa? Eller kan man betela tillbaka lite när om helst tills lånet är avbetalt?

Du har en vis summa som ska betalas varje månad med ränta (oftast) men vill du betala mer el helt enkelt hela summan en månad så går de jätte bra :D

Säger man så? Finansiera? :D

Hur som helst; Hur mycket köpte ni eran häst/hästar för och hur betalade ni? Sparade pengar eller lån? Om lån, hur mycket betalar ni av i månaden? Berätta!

Min första häst köpte jag kontant, en arab på 2 år för 7000 kr, ett bra köp. Dom pengarna fick jag i semestersättning.

Min andra häst en 4-årig arab kosta 15000 kr, jag tog ett medlemslån på banken till det, kommer inte ihåg hur mycket jag betala på det.

Och min nuvarande häst, en 3-årig korsning, 15000 kr, höjde ett lån jag redan hade innan, det är på ganska många år så jag betalar inte så många hundralappar i månaden på det.

Helst av allt så skulle jag vilja köpa kontant, men jag är superdålig på att spara pengar så det fick bli lån för min del.

nr 1: shettis.. gammelmormor köpte till mig när jag var 5 år

nr 2: halvblod (jag var då 10år) byttes mot shettisen

nr 3: halvblod, köptes för 30 000kr för nästan 11år sen... mamma betalade

nr 4: shettis, 800€ med full utrustning, fick bidrag på 300€ av farmor, resten stod jag för själv, sparade pengar och skatteåterbäring

nr 5: shettis, 700€, betalade själv med semesterersättningen

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV