Hur fick ni hunden att inte bry sig om andra hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 14 192
A

anja23

Appropå tråden som kom upp igen angående viltrenhet så undrar jag hur ni fick hunden att inte bry sig om sina artfränder?

Det finns ju skvallermetod och en massa andra, men hur gjorde ni?

Sv: Hur fick ni hunden att inte bry sig om andra hundar?

jag gjorde nog inget spec..
förutom att lära henne att säger jag nej så är det nej, tex om hon börjar titta mot den andra hunden och vill dit.
sen lät jag henne aldrig hälsa på andra hundar under promenaden och jag tror att det hjälpte mkt, för hon förväntar sig nog inte så mkt när vi passerar andra hundar.

men jag vet inte, det var så jag gjorde iaf.
hon har sina 3 kompisar och man märker skillnad på henne när vi möter någon av dom tre för då förväntar hon sig att hon får leka så då vill hon dit, men okända hundar bryr hon sig inte om.

Jobbat med förväntan, dvs inte hälsat på hundar ute så hon inte förväntar sig att få det. Det gör stor skillnad.

Och de gånger hon ändå får hälsa så ska hon sitta och vänta tills jag säger att hon får gå fram, hon får inte hälsa på eget initiativ.

Träna, träna och träna mer.

Min hund får aldrig leka, hälsa på andra hundar. Hon har sina utvalda lekkompisar o de räcker. O då under strikta regler, sitta, vänta lugnt o på mitt kommando varsågod.
Får hunden hälsa en gång så kommer den garanterat att vilja hälsa en gång till o en till o en till.. O då blir de svårare att träna.

Samma som om hunden INTE får vara i soffan men ibland så går de bra.. Blir förvirrande för hunden.

Jag tränade mkt kontakt, i tävlingslydnaden o de gav nog en del hjälp i träningen "att inte bry sig om andra hundar"..

När vi möter en hund på promenad fångar jag hennes uppmärksamhet (kan vara en vissling, halvhalt osv) sen ser jag till att behålla den kontakten genom hela hundmötet.
Kan låta- "braaa.. duktig.. precis såå jaa.. duktig tjej.. däär jaa.. "
Ja du fattar. :laugh:
På träning så bryr hon sig inte ett dug, då är träningen SÅåå mkt roligare än andra hundar.

Sen har jag en till hund som jag haft en del problem med, gjorde utfall mot alla hundar vi mötte. Han tränade jag bort utfallen med genom att ge han en kalldusch rätt i ansiktet. Funkade klockrent, har kanske tränat fyra-fem tillfällen totalt o idag gör han sällan lr aldrig utfall.

Han är dock väldigt stirrig o även lite osäker på/mot andra hundar.. Stirrningen har vi valt att inte bry oss om så länge han går "här" vilket är vårat kommando när han ska gå fint vid sidan o inte dra i koppel lr snusa lr pinka.
Hans osäkerhet mot andra hundar kan yttar sig där de är trångt o hundar som skäller mot honom o om våran andra hund reagerar på den andra hunden.. Då kan han skälla tillbaka.

På träning är min som Teahs hund, det är så kul med träning att världen kan rasa samman om den vill.

På promenader däremot började min helt hux flux göra utfall när hon var 5-6 månader. Naiv som jag var då trodde jag att det var något som hundar bara gjorde om de tidigare hade blivit påhoppade eller så, men så var ju inte fallet.
Där jobbade vi med instruktör och skrammel tills det värsta vansinnet försvann, och det gick att få kontakt med henne. Då körde jag belöning mot ögonkontakt, dvs hon fick en boll eller nåt efter en fin passage.

I dagsläget skvallrar hon om hon ser en hund komm aemot oss tex, hon vänder och kommer till mig och blir belönad om hon är lös. Är hon i koppel och vi är inom några meter från hunden, tex passerar på gångstig så är det lite olika. Är den mötande hunden prövande, stretar, drar och skäller så blir hon väldigt "tittig" och fokuserar gärna på den, men gör inga utfall. ågra få ggr senaste året har hon gjort utfall, och det har varit när passerande har tappat fram hundarna så pass att de vrålande farit på min, och då anser jag att det kan vara hänt att min säger ifrån.

Just nu jobbar vi på att ta bort det sista "tittandet" vid möte.

Jag gör som ni, hon får aldrig hälsa på någon hund (eller människa) då vi är ute och går.
Sen har hon fyra hundkompisar, och ska vi träffa någon av dessa så ska hon alltid sitta och vänta på varsågod innan de får hälsa.

Men det är så underligt, i alla forum man läser på gör de allra flesta på det sättet.
Men ändå frågar var och varannan på promenaderna om hundarna får leka/hälsa.

Senast igår var det en äldre man som frågade om inte min hund ville springa med hans greyhound på cykelvägen.
När jag då svarade att hon inte får träffa andra hundar så, och heller inte vara lös bland folk och cyklister då hon inte är 100 på inkallningen än fick jag en rejäl utskällning av gubben. :eek:
Han tyckte bl.a. att jag inte gav min hund ett värdigt hundliv, tog bort hennes glädje och skulle göra henne hundaggresiv.

Min hund är en sjumånaders klumpeduns och ska verkligen inte rejsa med andra hundar bland cyklister och i närheten av bilar!

När jag då svarade att hon inte får träffa andra hundar så, och heller inte vara lös bland folk och cyklister då hon inte är 100 på inkallningen än fick jag en rejäl utskällning av gubben. :eek:
Han tyckte bl.a. att jag inte gav min hund ett värdigt hundliv, tog bort hennes glädje och skulle göra henne hundaggresiv.

Min hund är en sjumånaders klumpeduns och ska verkligen inte rejsa med andra hundar bland cyklister och i närheten av bilar!

Det har jag också varit med om. Min var 16 veckor, liten och rultig, då en storpudel kom farande. Jag föste bort den, och gick vidare och blev då utskälld av ägaren för att jag gjorde min hund aggressiv och olycklig och fan vet allt vad min hund skulle drabbas av. Minns inte vad jag svarade, men det var säkert nåt smart.:D

Jag tycker nog att andra hundar är en ganska liten störning. Om man gämför med en hare.

Min är skvallertränad, han skvallrar direkt på en annan hund.
Vi har idag inga problem med att passera en annan hund heller. Men precis om andra sagt, leker, det gör min hund med mig eller med någon kompis han haft länge.

Vi är nu inne på "steg tre" i mötesträningen, att han ska kunna passera en annan hund "fotplacerad" med lös.

Lös eller i koppel? Lös är det ju inte stor skillnad mot att inte jaga. I koppel så genom att de aldrig får hälsa på andra hundar förrän tvås aker uppfyllts:

1 Man är lugn och stilla
2. Matte säger varsågod

Det är inte nödvändigtvis så att alt 2 inträffar varenda gång.

Men helt enkelt genom att inte ge dem någon uppmärksamhet utan bara envist flytta tillbaka dem till vid min sida, och 'vänta ut' att de är uppjagade, vill fram etc. Berömma när de är lugna, och sen endera fortsätta promenaden eller låta hälsa. Mina får väldigt sällan hälsa dock.

Ett exempel från igår, jag var till vet för att väga dem och köpa lite grejer. Då det var andra hundar i väntrummet så satt jag medvetet kvar där en stund extra (en halvtimme). Min äldre vet reglerna, men den lilla ska ju fram och hälsa. Honom fick jag helt enkelt 'hala in' varje gång han tog ett steg framåt, sätta ner handgripligen (trycka på baken), och göra om och göra om. Tog kanske fem minuter så trillade poletten ned. Då berömde matte, när han satt fint på slakt koppel och inte brydde sig mer än att han tittade, trots att de andra hundarna (två små dvärgpinschers) studsade runt, hoppade upp och ner i husses knä etc. Efter en stund la sig min lilla, och då massor mer beröm.

Fick upprepa när nästa hund kom, mest för den gjorde utfall, men samma procedur. Sen gick vi in till vet, och fick ännu en träning när hans ena hund kikade in. Den får mina hälsa på, men inte förrän de sitter stilla och fint och väntar på mitt varsågod.

Finns bara EN hund mina alltid och hur som helst får hälsa på - pappas tik. Där öppnar jag bara bildörren eller ytterdörren. Alla andra vet de att det är sitt still och vänta som gäller, och att matte är en sur jävel så det är sällan man får hälsa :devil:

Och när man iaf så sällan får hälsa, så tittar man bara när mans er annan hund under promenaderna, och så kan man titta på matte med, ifall hon skulle säga det magiska ordet. Jag tolererar ALDRIG att de stretar i kopplet, skäller eller liknande, om jag så där och då - utan att 'egentligen ha tid' ska behöva ta tag i hunden, sätta den ner och vänta ut, så gör jag det. Man har igen konsekvensen sen =)

Jag hade också tänkt fråga detsamma faktisktt. Jag undrar lite hur man bäst tränar bort det när dom är heltända på andra hundar? Vissa säger att man själv ska ignorera och inte göra en stor sak av det utan bara knalla på, medan vissa sätter sina hundar o.s.v.

Jag har en gänglig, finnig tonåring just nu. (14 månader gammal.) För ett tag sedan blev han plötsligt galet intresserad av andra hundar, och jag antar lite att det har att göra med hans ålder också. Men det är inte desto mindre irriterande för det. Det är mycket hund att ha i kopplet ändå, han är runt 80 cm hög och väger 30 kg ungefär, och eftersom hans taktik är att studsa som en :devil: gummiboll så är det inte helt lätt att tygla honom. (Han är alltså lekglad och visar ingen aggressivitet.)

Det irriterande är att jag inte hittar det konsekventa utan att det mest verkar bero på hans humör för stunden. Visst, alla hundar är mer eller mindre intressanta. Men vissa kan vi passera nära och han kanske slänger en blick bara medan han försöker springa mot vissa, hoppar och studsar i kopplet och afghanhund som han är så är han rätt vig med och kommer rätt högt upp i luften. :crazy: Han vet vad Nej betyder och säger jag det så taggar han ner lite. Oftast. Men inte alltid. Säger jag det för argt och försöker ta tag i honom så börjar han istället studsa och knuffar bort mig med framtassarna, så han på något sätt kommer bort ifrån mig. Det är näst intill omöjligt att få tag på honom då trots att han sitter fast i andra änden av ett koppel. :eek:

Han får inte hälsa på random hundar, det har han aldrig fått. Han får leka med andra hundar i speciella inhägnader vi åker till. Eftersom han är vinthund behöver han springa och det får han göra där, men av samma orsak (jättestort viltintresse) kan jag inte släppa honom hur som helst. Jag har också fått frågan många gånger om jag inte kan släppa honom med den och den hunden, mitt i slottskogen t.ex. Men det har han aldrig fått göra. Ändå fortsätter han göra lekinviter till andra.

Jag tog över en dobermann för flera år sedan. Hon var osäker och gjorde utfall mot vissa hundar, men det tyckte jag var lättare att träna bort. Det Cerberus gör är liksom rena lekförsök, vare sig den andra hunden också är glad, ignorerar honom eller gör utfall mot honom. Vi bor ju mitt i stan och möter alla sorter, men för honom kvittar det. Att jag sade ifrån vid förra hunden vi mötte går in genom ena örat och ut genom andra och är helt bortblåst vid nästa hundmöte, även om han oftast är som värst i början på promenaderna när han är piggast.

Hittills har jag försökt att ignorera det hela. Säga Nej och gå vidare efter bästa förmåga med en stor hund som studsar en meter upp i luften bakom mig när han är på det humöret. Jag har lagt fokus på att matte faktiskt inte bryr sig om andra hundar, men tja.. Kanske är det självständigheten som den här hundrasen faktiskt har som gör att det inte går hem riktigt. Folk säger att han kommer lugna ner sig med åren, att afghanerna är livliga osv. Men jag vill kunna passera hundar utan att behöva släpa honom. När det blir mycket hundar, som på utställningar, då bryr han sig inte alls. Det är just när det blir så där en hund här och där.

Något tips på hur jag kan träna? Fortsätta ignorera? Sätta honom? Vad innebär skvallermetoden, mer specifikt?

Min hund tycker inte om främmande hundar och känner sig hotad av dem. Mina vänner har en hund som älskar andra hundar och vill fram och leka fortast möjligt. Oavsett av vilken anledning som din hund vill fram till andra hundar så är jag övertygad om att skvallerträning fungerar!

Att ignorera en hund som stressar upp sig över andra hundar kommer inte att funka, eftersom själva dragandet i kopplet triggar upp beteendet. Att nej-a hunden fungerar inte heller, så länge du inte har tränat in signalen i samband med riktigt kraftiga bestraffningar.

Skvallerträning bygger på att hunden skvallrar till dig när andra hundar (eller harar, joggare etc) dyker upp. Eva Bodfäldt har skrivit en bra artikel om detta:
http://www.hundkonsulten.se/artikelsida.asp?intArticleID=9

Lycka till!

jag har funderat lite på det här med skvallerträning och läst kontaktkontraktet och artikeln på Eva Bodfälts hemsida. Men ändå inte riktigt greppat det.

I första steget är det väl tänkt att man ska klicka direkt hon ser den andra hunden.
Men då är jag ganska säker på att hon bara kommer komma och hämta sin godis för att sen försöka springa fram till hunden.

-Är det lämpligt att börja på det sättet att man klickar då hon ser andra hunden för att sen gå åt andra hållet/därifrån så att klicket var det sista som hände då hunden var närvarande.
-Eller kan man börja så att man sitter stilla, ex på en parkbänk. Och klickar för varje hund/människa som går förbi?

Vill gärna ha lite tips och synpunkter.
Kan berätta att min hund i nuläget är rätt duktig på att möta hundar som är lugna och inte bryr sig om henne, men gör den andra hunden lekinviter eller drar i kopplet mot oss så vill hon springa dit.

Jag tror enbart på en metod; relation heter den.

Har aldrig jobbat med det problemet för sig så att säga. Ingen av mina hundar har något större intresse av andra hundar, vilket kommit sig naturligt. Matte är alltid rolig att vara med.

Matte är roligare, grymmaste och mer fantastisk än alla andra hundar i världen. ;)

Jag har inte varit så noga med att min hund inte får leka med eller hälsa på andra hundar ute på promenad, men aldrig och under inga omständigheter utan min tillåtelse. Då har det blivit en belöning i det - var tionde (eller whatever) gång får han hälsa på den andra gången EFTER han uppfört sig som han vet jag vill.

På träningsplanen är min hund precis som Gabbi mfl skriver: världen skulle kunna rasa samman utan att han skulle märka det.

På tåg etc är jag alltid stenhård med att han ska slappna av, och då har kan han helt enkelt inte ägna någon annan hund uppmärksamhet.

Jag funderade vidare lite på problemet. Ibland kan jag tycka på att vissa hundmänniskor analyserar sönder ett problem. Dom vill att det ska bli så bra som möjligt, som tex gå i koppel, ha den lös osv. Att dom bara krånglar till det.

Fast det där är nog lite rasbundet också. Det är väl en av fördelarna med vallhundar att många mest är intresserade av flocken. Det går inte att jämföra med översociala hundar. Det blir inte riktigt lika lätt då...

Fast det där är nog lite rasbundet också. Det är väl en av fördelarna med vallhundar att många mest är intresserade av flocken. Det går inte att jämföra med översociala hundar. Det blir inte riktigt lika lätt då...

Du har kanske rätt! Fast har ju även vänner med amstaff, dogo, riesen osv som inte heller haft problem.

I grund och botten har du ju helt rätt. Visst är det relationen som styr i princip... allt! Men vissa saker är ju mer eller mindre intressanta för olika hundar och det sätter ju relationen på prov.

Jämför min lillasysters toypudel med en alert stövare om det sticker iväg en hare framför nose. Hennes hund skulle ju aldrig i livet ens tänka tanken och det är inte inövat. Hon vill inte. Den andra hunden fick man nog jobba lite mer med...

Eller en reserverad hund mot en människoglad hund osv....

Eller en Afghan mot en BC. Ja listan kan ju göras lång. Men det är ju inte alltid riktigt samma sak även om grunden så klart är relationen!

Måste bara tillägga att det bor väldigt många dogo (argetino) i vårt område. Tre stycken bara i vårt hus! Ingen av dem verkar ens intresserade av andra hundar :D De är väldigt lugna och väluppfostrade varenda en. Det tycker jag är roligt som bara haft tysta fördomar mot rasen och aldrig träffat någon tidigare :)

Och så att de är individer, även inom rasen. Två hundar inom samma ras kan vara väldigt olika förarintresserade. T ex så två av tre av mina greyhounds har varit av typen 'min matte är gud, hon är bäst i hela världen', den tredje var mer 'min matte är bra hon, men där är en HARE, hejdå matte, kommer sen' :devil:

Samma med svartskäggen, både mina och de pappa haft. En del har varit 'husse/matte är GUD, och det enda som spelar roll i min värld', andra har varit 'husse/matte är en kul och trevlig prick, men kolla en HUNDKOMPIS, wohoo'

Och således krävt VÄLDIGT olika mått av träning. De två förarföljsamma greyisarna tog det sådär en vecka efter pensioneringen från kapplöpningsbanan innan de var bytesrena och med 110% säkerhet gick att ha lös i skog och mark. Den tredje blev aldrig ens 100% säker, bara 99%-ig...

Sen, för litet underlag för att kunna avgöra om det är slump eller ej - men hanarna har generellt varit mer 'min matte är gud' än tikarna ;)

Tycker inte man kan lägga det på hur följsam en hund är heller. Min Beauceron hade lika gärna kunnat levt helt solo. Han behöver inte sin matte i andra sammanhang än mat och att sno min säng :grin:

Kan väl tillägga att vår relation första året var helt usel, han var bångstyrig och ville mest äta andra hundar. När vår relation sedan blev tusen gånger bättre försvann allt intresse för andra hundar. Visst kan han spänna sig om det kommer brötiga hanar hanar i närheten, men aldrig att han skulle fara fram till dessa?

Lilla tiken då? Hennes problem har inte varit hundarna utan förarna. Social och glad tjej som anser att alla människor på jorden är just här för hennes skull. Men även där så springer hon inte fram.

Kanske har jag haft tur? För jag tycker det är mer ofta än ovanligt att folk inte kan ha sina hundar lösa.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
963
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 401
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 224
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31