Hur farligt är frostgräs+

S

Skuggabaldur

Vi har en stooor hage, med högt gräs i. Jag vet inte om det fortfarande växer. Ena delen är lite gulnad, men andra delen slogs lite för nån månad sedan och är alltså fortfarande grön.
Nu kommer det ju att bli frostnätter snart. Hur försiktig ska man vara då? Våra hästar kommer ut tidigt - kring halv 6/6-tiden. Kan bli svårt att ordna så de kan gå ut senare... Är det jättefarligt? Med fångrisken alltså? Och hur blir det senare i vinter? Då är ju gräset fruset dygnet runt nästan. Många har ju hästarna ute dygnet runt och de klarar frostgräset bra. Hur ska vi göra?

Sv: Hur farligt är frostgräs+

Klart de gjorde ;) , men det är ju faktiskt allmänt känt att det är ökad fångrisk med frostgräs, tror det är när det växer och speciellt då om hästarna är överviktiga. Vildhästar är ju inte överviktiga direkt.

Klart de gjorde ;) , men det är ju faktiskt allmänt känt att det är ökad fångrisk med frostgräs, tror det är när det växer och speciellt då om hästarna är överviktiga. Vildhästar är ju inte överviktiga direkt.

har fått lära mig att dom inte ska äta fruset gräs pga kolik och fång risk...så mina får gå ut på betet när solen värmt upp och när den inte gör de mer (som vi snart har minus jämt) så får dom gå i annan hage med rundbal istället...

inte mkt till hjälp men vad jag fått lära mig

catten

Ok, det låter ju smart. Bara det att vi inte har nån hage med inget/mindre gräs i :crazy: .

Nån som vet om det bara är i början av hösten (första frostnätterna) man borde vänta med att släppa ut dem? Jag tror inte stallägaren har möjlighet att släppa ut senare och det blir väldigt jobbigt för oss inackorderingar om vi ska åka dit varje morgon hela vintern och ta ut senare...

Förändringarna i gräset sker under den tid då det fortfarande växer, alltså inte på vintern. Det är gräset som för att skydda sig själv ändra sockersammansättningen, det gör att gräset inte skadas av frosten. På vintern när det inte växer längre så behöver det inte detta skyddet och ändrar inte längre på socker innehållet.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 372
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 319
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?