Hur farlig är Du

Gammeln

Trådstartare
Har ni gjort testet? Visst är ni en rattsurfare :sneaky:. Men vilka sidor är ni på när ni rattsurfar och vad gör ni? Gör ni gilla gilla gilla gilla.....gilla gilla eller gör ni: Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske. Å visst MÅSTE ni bara kolla om det plingar till.

Men jag förstår nu varför folk voltar på motorvägen trots att den är rak o fin och ingen mötande trafik :meh:

Vilket test?

Nä, jag surfar definitivt inte vid ratten. Läser inte heller SMS. Svarar i telefon om jag har handsfree i öronen redan.

Jag kan ärligt säga att jag inte surfar eller kollar facebook i bilen. Jag har nämligen aldrig internet igång på mobilen. Hemma kör jag med wifi på mobilen så blir aldrig att jag slår igång nätet när jag är hemifrån. Dock är jag skyldig till att kolla sms ibland.

Det händer att jag skriver ett kort meddelande när jag står still vid ex, ett trafikljus. Meddelandet kan t ex vara. Jag är försenad, sitter i bilkö.
pratar i telefon gör jag bara i undantagsfall om jag kör.

Telefon och bilkörning hör liksom inte i hop.

Jag svarar om det ringer om jag anser det hyfsat säkert, så inget svar vid trafikkaos,halka,regn o mörker.
Jag har blåtand i bilen kopplat så det blir hansdfree.

Skulle aldrig komma på tanken att sms:a eller surfa i bilen, möjligen ett kort sms vid rödljus. Ringer inte och svarar inte i telefon om jag sitter vid ratten. Nu är jag inte världens mest erfarne bilförare då jag kör max 50 ggr/år så kanske har med det att göra men jag har sett hur folk vinglar mellan körfälten framför mig med mobil vid örat och hur de inte ser mig vid övergångsstället - återigen med en mobil vid örat.

Rattsurfa?? Nä jag behöver alla mina sinnen för att komma rätt i trafiken. Måste jag kolla mobilen försöker jag fort hitta nånstans att stanna om jag måste svara. Och inte gör jag det i stan där folk springer som speedade myror. Det gjorde jag en gång och jag höll på att köra i diket, aldrig mera säger jag.

Jag använder aldrig mobilen när jag sitter vid ratten. Kan svara på samtal om det är så att jag har bluetooth i bilen (handsfree) annars aldrig. Jag var otroligt nära att volta med bilen i veckan (halt väglag) och då hade jag ändå full fokus på vad som hände (bil som svängde ut precis framför mig på motorvägen, jag fick tvärbromsa och tappade allt grepp mot vägbanan och gjorde några snygga skänkelvikningar åt alla håll och kanter på bägge filer). Hade jag suttit med en mobil i handen hade jag antingen a) kört rakt in i bilen som svängde ut framför mig b) tvärbromsat och inte kunnat parera sladdningen och då kört rakt in i mitträcket eller ut i skogen c) inte suttit här idag.

Vid sällsynta fall kan jag plocka upp mobilen för att skicka ett viktigt sms eller något ifall det är röda ljus eller helt stillastående kö.

Nej, jag rattsurfar inte. Jag svarar inte ens om det ringer om jag inte har möjlighet att köra åt sidan. Förra luren som var en liten behändig sak kunde jag väl svara i ibland om jag hade den lätt åtkomlig. En stor smarfån är ju knappt hanterbar med bara en hand.

Jag svarar inte i telefonen när jag rider heller.

Surfar och smsar inte, däremot händer det att jag svarar i telefon. Inget jag är stolt över, inget jag ursäktar, men då har jag luren fastklämd mellan öra och axel och har ändå händerna fria. Brukar dock säga till den som ringer att jag sitter i bilen, så fatta dig kort, annars hörs vi när jag är hemma igen.

Självklart rattsurfar jag inte. Vill jag ta livet av mig så finns det mindre smärtsamma sätt. Dessutom skulle jag aldrig kunna leva med att ha dödat eller skadat någon annan människa medvetet.
Kom ihåg att det kampanjen står för är rattsurfning, alltså SMS och surfa, det är inte de som pratar i telefonen de vill komma åt.

Har ni gjort testet? Visst är ni en rattsurfare :sneaky:. Men vilka sidor är ni på när ni rattsurfar och vad gör ni? Gör ni gilla gilla gilla gilla.....gilla gilla eller gör ni: Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske Ja nej kanske. Å visst MÅSTE ni bara kolla om det plingar till.

Men jag förstår nu varför folk voltar på motorvägen trots att den är rak o fin och ingen mötande trafik :meh:

Jag skickar aldrig sms/mms eller surfar på telefonen när jag kör bil. Kan på min höjd svara i telefonen om jag har ett sjukt viktigt samtal att ta emot t.ex. från läkaren men då brukar jag stanna på första bästa lämpliga plats med bilen.

Kan lätt smsa och även googla adresser när jag kör, om jag inte vet vart jag ska eller ska hämta nåt tex. Men inte till föräldrar/syskon/kompisar, då ringer jag hellre... I övrigt rattsurfar jag inte... Och har dessutom inget ljud på mina "appar" så folk kan söka mej bäst de vill via FB, twitter eller whatever...
Sms kollar jag va de står (kommer upp på mobilen utan att jag behöver öppna den) och är det inget viktigt så tar jag det när jag kan (läs orkar ;) )... Är det viktigt så svarar jag när jag anser att jag kan.

Det går inte att surfa med min telefon.
Ibland svarar jag om det ringer och det har hänt, i "rätt" situationer, att jag kollat SMS under färd. Helt vansinnigt egentligen. Jag kör mest på landsväg med relativt lite trafik och hoppas att jag absolut inte skulle dra fram telefonen om det var trafik.

Surfar inte men svarar i telefon om det ringer någon som det är viktigt att prata med, men svarar aldrig om jag är i en situation där det är uppenbart väldigt dumt att svara, tex om jag kör runt i en rondell. På en raksträcka kan jag svara.
Ringer min man så ringer jag upp honom från bilen så slipper jag hålla i telefonen. Andra ringer jag aldrig upp därifrån. Dom får vänta.

Sms kan jag läsa vid ett rödljus och måste jag svara så blir det vid nästa rödljus eller så kör jag intill kanten.

När ett sms kommer så kommer texten upp direkt på skärmen så jag kollar i en sekund om det är något viktigt och om inte så läser jag det inte.

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 591
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 611
Senast: MiaMia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar