hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Hur man får det att gå ihop??

Det är nog helt enkelt så att det får man inte.....:devil:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

min sambo är duktig på just den biten (att få pengarna att gå runt) jag är mamma ledig med lägsta ersättning:crazy:
vi har 4 barn i familjen, och häst i inackorderingstall.
det är min sambo som står för allt (nästan) han har 3 olika jobb:crazy: vi har så vi klarar oss,även om jag undrar ibland om gubben min kan trolla:love: ;)

mvh Arabizar
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

lovehorses skrev:
Vi har delad ekonomi:
Vi har ett konto som för tillfälle mannen lägger in pengar på å där betalas de räkningar som hör till oss, är det andra så betalar de från egna konto.

Jag tycker att det skulle vara svårt att avgöra vad som är gemensamma räkningar, och vad som är andra.

Jag och min man ska dela på föräldraledigheten. Sen planerar vi att han ska gå ner lite i tid, eftersom han är den som tjänar minst. Han kommer alltså att vara hemma mer med barnet, men dra in mindre pengar. Men det spelar ju ingen roll vem som gör vad. Någon måste dra i pengar, någon måste ge tid till barnet. Så vi delar allt.

Hästarna var mitt intresse från början, men nu är även han ganska involverad. Och även om det är jag som rider mest, så tillför ju hästarna harmoni till oss båda. Men vi har egen gård. Då kanske det är lättare att se allt som gemensamt.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Vi har delad ekonomi. Hästarna (8st) är en del av familjen. Vi har dem inackorderade. Med 4a barn ålder 11-1½ så har man få lära sig vad som är viktigast. Inte är det nya täcken och dyrt foder, barnen ärver kläder och några andra dyra hobbisar har inte barnen.
Med barn i huset så räcker tiden tack o lov inte till för att gå på krogen och på bio. Man är nöjd om man hinner med att städa och tvätta innan man stupar i sängen;)
Lyx är att få gå på toa ifred eller att få frukost på säng:love: Mina barn har lärt sig att baka scones:love:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

vickis-pajala skrev:
gemensamt räkningskonto dit 3000:-

:smirk: 3000 kr/mån på båda två är ingenting...

Om det ändå vore så billigt här! :) Fastän (eller pga ?? ) vi har egen hästgård.

Men jag och min sambo delar på alla utgifter. Vi tjänar ungefär likvärdigt.

Norrland
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

3000:- det beror på det kan variera oxå
men sedan har vi ju som sagt bufferten som finns kvar på kontot
ifall något går sönder:crazy:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Visst får man rätta munnen efter matsäcken men för mig är inte största problemet ekonomin, den fixar vi. Att ta med 9 månaders tvillingbarn till stallet är inte att tänka på, de är inga "långsovare" och hästen är för reaktionssnabb och vaken i stallet för att jag ska känna mig trygg med småbarn under året runt benen. Medryttare är tyvärr inte heller något alternativ i vårt fall vilket är synd, jag hade nämligen en utomordentlig medryttare till min förra häst och det var skönt att veta att han blev bra motionerad och ordentligt omhändertagen trots att man själv var "ledig"
Efter 7 år tillsammans av träning mot gemensamma mål är det i alla fall för mig inte frågan om att sälja för att sedan köpa nytt igen. En så här bra häst kommer jag nog aldrig att ha varken turen att hitta eller pengar att köpa. Jag tror helt enkelt att man får dra ner på sin ambitionsnivå och härda ut under jobbigare perioder, hästen är ju ett andningshål som i alla fall i mitt fall gör mig till en lyckligare människa = bättre mamma.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Jag löste småbarnsåren med att åka och mocka under lunchsömnen (mina barn har alltid sovit gott i sina bilstolar) och sedan bara haft ridningen kvar när maken kommit hem:) effektivare hästtid så att säja!
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

knapplån

jag skulle nog försöka sälja eller låna ut den ena hästen och ha en häst kvar istället så blir ju hästkostnaden halverad iallafall.
sen för att få pengarna att räcka ihop så sparar jag pengar genom att jag nästan aldrig handlar kläder till mig själv, har en kompis som klipper mitt hår istället för att gå till frissan. lagar mat som är ganska billig (förutom på helgen förståss) köper begagnade möbler istället för nya osv.
när mina barn var små levde vi väldigt skralt med både mig o maken som var arbetslösa och hade villa :crazy: såå, man har väl lärt sig att kunna vända på de stackars slantarna antar jag :smirk:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

oj, var det jag som fick tråden att stanna :angel: detta är intressant och man kan få bra spar-tips. Så jagg puttar upp den igen :D
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Vad roligt att jag fått så många svar, lite små funderingar.
Min sambo tjänar rätt så mycket man jag känner att jag inte vill ta hans pengar till mitt intresse, det är ju jag som har köpt dem å vill ha dem. Ibland har han fått hjälpa till med lite betalningar om jag märker att det inte räcker.

Hur vi delar på betalningarna. Jag betalar till mina hästar å Min sambo betalar för sitt ntresse det som hör till huset, maten å sonen m.m. delar vi på men ibland får han betala lite mer.

Skriv jättegärna in om ni har några spartips!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 089
Senast: kolblakkur
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp