Sv: Hur får man sin kille att börja med hästar?
Min sambo har ett djurintresse från början och hade t.o.m ridit ett par terminer på ridskola innan vi träffades.
Nu har han tjatat sig till det senaste hästköpet, men han är inte så pass intresserad att han rutinmässigt hjälper till med det dagliga, och det gör mig heller inget. Men han ställer upp om det behövs och är med och pysslar på kvällarna ibland. Det brukar vara han som hämtar i hagen och sköter om själva hästen medan jag mockar, bär vatten och fixar hö...
Nu ska han för första gången (vi har varit tillsammans i 10 år!) sköta hästen medan jag besöker min familj över jul och nyår, vi får se hur det går, men jag är bara glad över att han vill göra det.
Hade han inte varit ett dugg intresserad hade jag accepterat det fullt ut, jag har inte "skaffat honom" som ridsällskap eller stalldräng i första hand.
Däremot
måste han acceptera och respektera att hästarna är min livsstil, och stallet slukar både tid och pengar.
Jag skulle aldrig någonsin kunna leva med någon som surar över att jag är för länge i stallet, luktar illa eller inte vill/kan åka på 3 veckors semester varje år.
Så, så länge du får hålla på ostört med ditt och han inte är intresserad är det bara att gilla läget.